Jump to content

De 10 mest solgte seilbåtene, fra Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Hva med det tørre laminatet på disse bildene da? - mener ekspertisen her at man er i stand til å se på et bilde hva som er/har vært tørt etter at dukene er revet av?

Ser ut som et klassisk dårlig utført arbeide ifm. grunnstøting. Som senere er slått opp. Omtrent akkurat slik jeg beskrev skaden på min båt for noen innlegg siden.

 

Men det er moro å se reparasjons folk som kan faget sitt (slik som Anmarkrud på Vestlandet, eller han pensjonerte båtbyggeren jeg benyttet). Bare så synd at det er i mindre tall på Østlandet hvor båtbransjen koker over og de har 200 % for mye arbeid uansett hvor dårlig arbeid som utføres.

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Så nå går altså diskusjonen over på Osmose. Dette blir bare bedre og bedre :lol:

Jeg skrev for noen innlegg siden, sitat; "Det tørre laminatet vil deretter suge til seg brakkvannet som bare det, og etterhvert svekke laminatet betydelig"

 

Grei beskrivelse av en typisk utviklingsprosess for Osmose spør du meg, her prøver du å score et billig poeng Mathilde med en flåsete kommentar.

 

 

Mvh.

 

Barsk II :nonod::sailing:

Link to post
Share on other sites

Da får skeptikeren og skogsmatrosen fra dalstroka innafor komme med brannfakkelen sin igjen da;

 

Er det noen som kjenner til ( førstehåndskjennskap ) til båt(er) som er brukt i Norge som har blitt så skadet i laminatet at de ikke lengre kan brukes ?

Altså som er kondemnert av plastpest ? Eller er denne " frykteligfarligejanestendødeligebåtsykdommen" kalt pest bare et teoretisk og kosmetisk problem ?

 

Suzuki

Det jeg mente Suzuki er at det er farligere rundt essensielle kjølkonstruksjoner, ror el. enn andre steder. Har du et lite lag av plastpest/Osmose "litt rundt overalt" er det neppe farlig i det hele tatt, og ofte betydelig overdrevet.

 

 

Mvh.

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Grei beskrivelse av en typisk utviklingsprosess for Osmose spør du meg, her prøver du å score et billig poeng Mathilde med en flåsete kommentar.

Mvh.

Barsk II :nonod::sailing:

 

Jeg gjør vel ikke annet enn å legge meg ned på det nivå denne tråden etterhvert har fått. Surmuler du, Barsk II??

Link to post
Share on other sites

Jeg gjør vel ikke annet enn å legge meg ned på det nivå denne tråden etterhvert har fått. Surmuler du, Barsk II??

Er nivået ditt at du kommenterer/karakteriserer deltagerne i debatten fremfor den båttekniske debatten?

 

Nei det får du meg ikke med på, uansett hvor sur du mener jeg er.

 

La oss diskutere båt! :cheers:

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Betyr det at Bavaria-verftet er årsaken til at mange båter rett og slett er farlige, fordi pris går på bekostning av sikkerhet ? :flag_sw:

Ja, garantert. Særlig de noe eldre HR`ene. Men jeg tror at en Malø og kanskje også Najad ligger enda et hakk høyere i sikkerhetsskalaen.

Najad og Malø har ekstremt godt rykte blandt "Blue-water" seilere.

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror heller ikke at kjølproblemer er noe argument for ikke å kjøpe en bavaria, bortsett fra kanskje Match 42.

Dessuten skal man være rimelig sær hvis man kjøper båt for å teste ut hva kjølen tåler.

 

Har du testet din kjøl?

 

Nei, men leste engang om en svensk båttest .... tror det var en Dufour, hvor de ufrivillig i testøyeblikket traff fjell i 5 knop. Båten var uskadet....

Husker ikke helt hvilken Dufour modell. Kanskje en Classic ....?

 

Jeg får teste det ut til sommeren . :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror heller ikke at kjølproblemer er noe argument for ikke å kjøpe en bavaria, bortsett fra kanskje Match 42.

Dessuten skal man være rimelig sær hvis man kjøper båt for å teste ut hva kjølen tåler.

 

Har du testet din kjøl?

Poenget mitt Lasse, er hvordan det kan gå etter ca. 15 år, hvis det er dårlig støping som på den ene vi så bilde av.

 

Og man ønsker ikke nødvendigvis å utforde for moro skyld, men hvem har seilt noen år uten å komme i en situasjon som er heftigere enn man strengt tatt setter pris på? Da er det godt å føle seg trygg.

 

Og med det lateralplanet som din båt har, så regner iallefall din båt som en tanks!

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mathilde, du har kommet med mange nøkterne og fornuftige synspunkter i denne etterhvert så lange diskusjonen. Men er du sikker på at det nedenforstående medfører riktighet?

Noen har forsøkt å trekke konklusjoner i denne tråden. Jeg velger i alle fall å forholde meg til fakta. Det er at de fleste seilbåtkjøpere i Norge kjøper Bavaria. Tallene til Sydvesten viser dette. Så får det bli opptil enhhver å spekulere på hvorfor.

Det er vel en liten forskjell mellom det at Bavaria er det merket som selger flest nye båter, og at Bavaria er det som flest velger? Jeg får meg ikke til å tro at det i sum selges flere nye og brukte bavariaer enn summen av alle andre merker (nye og brukte). Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Link to post
Share on other sites

Statistikk kan leses og tolkes på mange måter. Hvis du bare ser på oversikten til Sydvesten, har du helt rett. Jeg kom til at det ble solgt 266 nye bavariaer, mens det ble solgt 135 av de andre på listen. Hvis det dermed ble solgt færre enn 131 seilbåter av alle andre merker tilsammen har du helt rett. Problemet er jo hvor man skal sette grensen for definisjonene. En optimist er sikkert for liten til å regnes med. Men hva med en Melges og en Hobie cat? Skal de defineres vekk?

 

Man kan kanskje si at det innenfor cruisersegmentet mellom 30 og 50 fot selges flest bavariaer. Hvor langt man ønsker å dra dette avhenger jo av hvor lang man ønsker at denne tråden skal bli :wink:

Link to post
Share on other sites

Statistikk kan leses og tolkes på mange måter. Hvis du bare ser på oversikten til Sydvesten, har du helt rett. Jeg kom til at det ble solgt 266 nye bavariaer, mens det ble solgt 135 av de andre på listen. Hvis det dermed ble solgt færre enn 131 seilbåter av alle andre merker tilsammen har du helt rett. Problemet er jo hvor man skal sette grensen for definisjonene. En optimist er sikkert for liten til å regnes med. Men hva med en Melges og en Hobie cat? Skal de defineres vekk?

 

Greit nok Ulysses. Men dette blir vel litt flisespikking. Sydvestens hovedbudskap står fortsatt ved lag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...