Jump to content

De 10 mest solgte seilbåtene, fra Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

tror det har förekommit loddtreckning i VM eller OL sammanhang i noen klass för flere år sedan.......

appropå LYS....så har vi haft omvänd LYS dvs SYL, vi starter vid olike tider o så först till mål...litt kul :smiley:

Helt klart mest publikumsvennlig, og spennende i innspurten. Gunder-metoden kalles den på norsk. Kanskje noen her som kjenner bakgrunnen for navnet?

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er en ting man glemmer i alle disse følelsene man sitter inne med og har pådratt seg gjennom mange år.

Lager man ikke noe som kundene vil ha og er villig til å betale for så stopper det hele av seg selv. Det er mange som har skjønt det, Bavaria også og de lever båter til en pris og kvalitet som disse kundene ønsker og er villige til å betale for. Så enkelt er det i det frie markedet, og dem som ikke har skjønt det har sovet i timen.

Hilsen en som ikke har Bavaria, men de skal selvfølgelig vurderes når nytt innkjøp skal gjøres.

Link to post
Share on other sites

Helt klart mest publikumsvennlig, og spennende i innspurten. Gunder-metoden kalles den på norsk. Kanskje noen her som kjenner bakgrunnen for navnet?

:smiley:

 

 

Kombinertsporten, :smiley: hvor man hopper først, og går ut på langrennsdelen avh. av plassering i hopprennet. Førstmann i mål vinner .

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så enkelt er det nok ikke. Noen båter blir annonsert på Finn.no fordi eier ønsker å sjekke markedet. Kommer det et godt tilbud blir kanskje båten solgt, men det har egentlig ingen hast. Andre trekker annonsen etter tre måneder og legger ut ny annonse etter et par måneder. Siden annonsene vanligvis sorteres etter publiseringsdato er det ikke så dumt å trekke en gammel annonse, og annonsere på nytt etter en stund slik at annonsen kommer høyere opp en stund.

 

Jeg antydet også at det kunne være flere årsaker til at annonsene blir borte. Men det er vel ingen grunn til å tro at de forholdene du nevner fordelere seg ulikt mellom de ulike båttypene ? I såfall antyder du jo at f.eks Jenneau eiere er dummere fordi de ikke trekker ut annonsen for å legge ut den på nytt slik at deres annonser kommer øverst på listen ? tror du at det bare er Bavaria eierne som har forstått dette ?

TMS

Link to post
Share on other sites

Akkurat det bilde bærer ikke preg av "state of the art" snekkerarbeid som disse Orust verftene skryter av... Bavaria går dem jo en høy gang... :lol::lol::lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vi vet at seilbåt-markedet er i sterk vekst. Endringene blant båtene har gjordt att nye brukere har kommet inn. Spørsmålet er om f.eks. om det er Bavaria, Jeanneu og Benetau har fanget disse. Eller har de konverterte gått inn på bruktmarkedet. For spørsmålet hvem kundene er?, om de er 1.2.3. gangs kjøpere av overnemte båter.

 

Men se fremstillingen anderledes. Vil det bety at det blir mindre attraktive båter for en del av medlemmene her å velge mellom på bruktmarkedet. Eller er de villig til å betale mer for de rette båtene nye. I og med det ikke selges

så mye nytt av f eks Comfortina, X-Yachts, Nye Maxi 1050/1300, HR/Najad, Regina, Malø, Luffe osv.Dette er kostbare båter. Eller vil f eks bruktimporten gjøre at etterspørslen blir holdt i sjakk

 

Hanse vil øke, god kombinasjon seilegenskaper/pris. Vil dette bli den nye raceren på 2. håndsmarkedet.

 

Betraktninger tatt ut i fra salgstall til Sydvesten/Seilas.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

TMS

 

Det er plass til mange egg i det skapet. :lol: .

 

Ellers har HR lagt seg litt under Najad i kvalitet. Alle Najader blir fulgt i bygge prossesen fra en Lloyd rep. Serfisering pr båt var kr 100.000,-. Men innrømmer så gjerne, det er stil over HR og Najad. De nyeste seiler faktisk bra.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

I og med det ikke selges så mye nytt av f eks Comfortina, X-Yachts, Nye Maxi 1050/1300, HR/Najad, Regina, Malø, Luffe osv.Dette er kostbare båter.

 

Og det er egentlig litt trist. Mangfoldet forsvinner over tid. Svenske, og danske, kvalitetsbåter selges nesten utelukkende i Tyskland. Her hjemme blir det nå bare Bavaria + de franske.

Har selv tittet med et halvt øye etter en brukt C35 men de er svært skjelden tilsalgs. Og dukker en opp ser det ut til at kjøperne byr verre enn i en budrunde for hus. Selv gamle sarva C38 går for 800k.

Link to post
Share on other sites

Mulligan

 

Vil tro dette har med markedsføring å gjøre. X- Yacht har vel oppe 6 dager i uken. X-Yacht selger faktisk en del

båter. Bl a har vel EXO- group kjøp inn 15 stk til match-racing for 2008. Men har vel ikke sett så mye annonsering

for åpent hus av de andre. Kjøpere vil gjerne kjenne/ta på båtene før sign. Økonomien blan folk, skulle tilsi at

det kunne blitt solgt en del av disse nevnte merkene.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg antydet også at det kunne være flere årsaker til at annonsene blir borte. Men det er vel ingen grunn til å tro at de forholdene du nevner fordelere seg ulikt mellom de ulike båttypene?

Nei, det kan godt hende det fordeler seg helt tilfeldig, men dersom det er mange slike annonser blir det svært unøyaktig å lage en statistikk over solgte båter på grunnlag av annonser som trekkes fra Finn.no. Garbage in, garbage out.

 

Akkurat det bilde bærer ikke preg av "state of the art" snekkerarbeid som disse Orust verftene skryter av...

Tja, bildet er for uskarpt til at jeg kan mene noe om detaljene, men både når det gjelder båter produsert ved Orust og båter produsert andre steder så er det vanlig at brukeren må tilpasse skapene selv slik at dekketøy og matvarer holder seg på plass under frisk seilas. :wink:

 

Hanse vil øke, god kombinasjon seilegenskaper/pris. Vil dette bli den nye raceren på 2. håndsmarkedet.

Mulig, men det blir også interessant å se om de sparer litt inn på kvaliteten etter hvert som volumet øker. En annen ting er at de mellomstore importørene er avhengige av å ansette flere fagfolk dersom de skal øke volum og opprettholde servicenivået.

 

For noen av de dyrere båtmerkene så er det en del med lang leveringstid, og ønsker man å være eksklusiv så er det andre faktorer enn antall solgte båter som er viktig. :wink:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, det kan godt hende det fordeler seg helt tilfeldig, men dersom det er mange slike annonser blir det svært unøyaktig å lage en statistikk over solgte båter på grunnlag av annonser som trekkes fra Finn.no. Garbage in, garbage out.

 

Jadajada, jeg bare påpekte at f.eks 36% av Jenneau annonsene hadde ligget der i over tre måneder. Hva som kan være årsaken til dette, kan hver enkelt gjøre seg opp en mening om. Det kan tyde på at det tar lengre tid å selge en brukt Jenneau, kanskje pga at eieren har betalt mye for båten og har urealistiske forventninger til hva den kan selges for ?

 

Tja, bildet er for uskarpt til at jeg kan mene noe om detaljene, men både når det gjelder båter produsert ved Orust og båter produsert andre steder så er det vanlig at brukeren må tilpasse skapene selv slik at dekketøy og matvarer holder seg på plass under frisk seilas. :wink:

 

Bildet er uskarpt, tatt med mobiltelefon, men det viser utildekket glassfiber i skapene, finér skyvedører. Det funker helt fint, jeg hadde samme skaptypen i min gamle Maxi 999. For min del kan gjerne Bavaria begynne med slike dører og redusere prisene slik at jeg får enda mer båt for pengene neste gang. :smiley:

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Akkurat det bilde bærer ikke preg av "state of the art" snekkerarbeid som disse Orust verftene skryter av

 

Tja, bildet er for uskarpt til at jeg kan mene noe om detaljene, men både når det gjelder båter produsert ved Orust og båter produsert andre steder så er det vanlig at brukeren må tilpasse skapene selv slik at dekketøy og matvarer holder seg på plass under frisk seilas. :wink:

Vel Sjøtummel, når var det ikke akkurat det som mangler av dekketøy holdere og lignende jeg hadde i tankene, men snarere de som har gått høyt ut og kritisert Bavaria for slett snekkerarbeid, dårlig tilpasning av skap ol.... bruk av brun sikaplex osv.... Det er vel ikke annet å vente at Bavaria har skal ha et noe enklere og rimeligere løsninger enn HR, som koster over det dobbelste... muligens tregangen for en 39-40 foter...

 

Da hadde jeg faktisk ventet meg noe bedre finish på innredningsarbeidet enn det som en kan se på bildet her... Selv min Bavaria er jo et møbel sammenlignet med "hobbyinnredingen" på bildet.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da hadde jeg faktisk ventet meg noe bedre finish på innredningsarbeidet enn det som en kan se på bildet her... Selv min Bavaria er jo et møbel sammenlignet med "hobbyinnredingen" på bildet.

 

:lol:

 

Du har et møbel, heltre dører og skap. T.o.m trappen er heltre, motsetning til plast i en del andre. Kanskje ikke så værst likevel. :cool:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Mulligan:

"Svenske, og danske, kvalitetsbåter selges nesten utelukkende i Tyskland. Her hjemme blir det nå bare Bavaria + de franske."

 

Dette er som skrevet tidligere på tråden en sannhet med atskillige modifkasjoner. Mindre verft taper helt klart markedsandeler til de tyske og franske storverftene. Men mange av dem har likevel fulle ordrebøker og lang leveringstid, og selger neppe færre båter til Norge enn før.

 

I denne salgsboomen av nye seilbåter har de store verftene økt produksjonen og tatt unna etterspørselen. Det er det få mindre verft som kan ta sjansen på uten å brekke nakken den dagen markedet igjen strammes til.

 

Bavaria, Beneteau og Jeanneau har truffet godt med sine turbåter for de mange som nå kaster seg sjøen i vold for første gang, går opp i størrelse fra eldre seilbåter, eller konverterer fra motor.

 

Om noen år vil ganske sikkert en del av dem også velge seg andre båttyper, ut fra ønske om bedre seilegenskaper, eller andre mer spesielle preferanser. De enorme salgstallene til f.eks Bavaria er derfor ikke udelt negativt for mindre produsenter. Mange fler får sans for seiling, og storselgerne fungerer også som rekrutteringsbåter for de kvassere utgavene av arten.

 

Konklusjonen er at selv om det relative mangfoldet blir mindre, blir det likevel stadig flere HR, Najad, X-Yachts, Dehler, Elan, Sweden Yachts, etc. å se på fjorden.

Link to post
Share on other sites

Om noen år vil ganske sikkert en del av dem også velge seg andre båttyper, ut fra ønske om bedre seilegenskaper, eller andre mer spesielle preferanser. De enorme salgstallene til f.eks Bavaria er derfor ikke udelt negativt for mindre produsenter. Mange fler får sans for seiling, og storselgerne fungerer også som rekrutteringsbåter for de kvassere utgavene av arten.

 

Tror du ikke at de store verftene vil ta den. Benetau har sin First-serie, Jeanneu lanserer sin nye 3200. Bavaria

har sin performance cruiser vision. Vision er jeg ikke helt sikker på blir noen stor-slager. Men regner med at

ikke de vil sitte på gjerdet heller.

 

Ingen av de 3 vil slippe ufrivillig kunder til konkurrentene.

 

Dufour har en cruiser serien(3 siffret) og performance-cruisere/racere i 2 siffret.

 

Men som skrevet, lommeboken betyr mye for utviklingen. Er faktisk ikke like sikker på om Bavaria kutter Cruiser

serien så fort. Her spiller vel markedsanalysene inn. Men det kan tenkes att produkter ligger klart på bordet.

 

 

Men av Orust-verftene har ikke jeg sett mange større båter på sjøen. Har sett nye opptil ca 35 fot.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

batsman:

Tror vel ikke båtfolk er så veldig annerledes enn andre. Selv om f.eks mange starter sin karriere på veiene i en Toyota, vil det alltid være noen av dem som av ulike årsaker drømmer om noe helt annet, og realiserer drømmen når/om de får anledning til det.

 

Registrerer også at det nær månedlig lanseres performance-cruisere fra et eller annet europeisk verft. Poenget er at økt interesse for seiling også gavner nisjeverftene, selv om det store volumet tilfaller de tre-fire største.

Link to post
Share on other sites

Men av Orust-verftene har ikke jeg sett mange større båter på sjøen. Har sett nye opptil ca 35 fot.

-------------

For å være litt stygg.

De seiler muligens ikke der Dere seiler.

De er muligens ute på havet :lol:

 

Man får det ikke mer moro en det man lager sjøl.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...