Jump to content

Praktiske/Upraktiske detaljer på en seilbåt


lano2

Recommended Posts

Bare for å helle litt bensin på bålet: Jeg synes faktisk Bavariabåtene er ganske pene, jeg liker linjene. Invendig kan de kanskje være litt kjedelige, men utrolig mye bedre enn de hypermoderne rettlinjede løsningene vi ser på en del båter nå for tiden.....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke akkurat det man kan kalle et presist formulert spørsmål. Spørsmålet som er interressant er vel om den tåle de belastninger den kan ventes å bli utsatt for? Inklusiv storm og grunnstøting? Jeg tror svaret er ja, selv om vi har hørt om en og annen båt som har hatt problemer med kjølen, vi må jo huske at antallet Bavaria båter som er ute og utsetter seg for elementene er ganske stort... I forhold til antallet Regianaer f.ek.s Om det hadde vært like mange Reginaer ute på bøljan blå, ville man vel fra tid til annen hørt historier om at disse hadde ulike problemer også.

Å reise ut på sjøen er å utsette seg for større fare enn å bli hjemme. For å minimere denne risikoen bør man øke sin egen kompetanse. Dersom man luker bort personlige feil og slurv, har man redusert faren svært mye. Denne reduksjonen er mange ganger større enn den man kan kjøpe seg til ved å velge den ene eller den andre båten.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jo sikkert, men jeg er så utrolig lei av "hat Bavaria" tråder. Jeg har også hatt negative opplevelser med Bavaria, og med Lunde båt. Men båtene er ok, det er mye båt for pengene og de er gode nok. At det finnes noe noe bedre vil nesten alltid være tilfelle og det blir helt meningsløst å rakke ned på Bavaria og lignende som dårlige båter når man referer til båter som koster 2-3 ganger mer. Det blir som å sammenligne en WVPolo med en Audi A6. Det er klart A6, en er bedre, det skulle bare mangle, den koster jo tre ganger så mye. Ingen ville si at Polo'en er dårlig fordi den ikke holder samme nivå som en A6.

OK, nå skal jeg ikke si noe mer om denne saken i denne tråden..

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hva med targebøyler? Eller seterygger i salongen som vippes opp for å lage bedre seng?

Dekkslys i masta er vel alltid praktisk - bortsett fra at det er "nok en dings" som bruker strøm?

 

Hva vil være mest praktisk for meg? Landstrøm eller solcellepanel? Har ikke besøkt gjestehavner på mange år og kjenner ikke til tilgjengeligheten for å få ladet batteriene. Prislappen for begge installasjonene er omtrent det samme. Synspunkter?

 

:sailing:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

kommer jo ann på hvor en skal. Men vi var på båttur i fjor vår/sommer, begynte med svenske kysten, og så over til danmark for vidre opp til stavanger for så å føllge kysten tilbake til Sandefjord. Nesten alle gjestehavner vi var i hadde mulighet til strømtilkopling. Men trur det er ganske greit uansett hvor en skal. Men hvis du har stort forbruk så er det noe som heter ja takk begge deler.

Link to post
Share on other sites

Hva vil være mest praktisk for meg? Landstrøm eller solcellepanel?

Solcellepanel gir normalt bare en brøkdel av den ladestrømmen du får fra en landstrømlader. Solcellepaneler har sin store styrke i at de ved stilleligge kan levere "litt" strøm over lang tid, slik at man får toppet batteriene skikkelig og kan unngå sulfatering.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Det er viktig å tenke på når båtene egentlig er ute. Veldig mange nybåt-eiere er førstegangsseilere uten erfaring som i all hovedsak seiler fra havn til havn i fint vær. Det tror jeg også de tar høyde for når båtene konstrueres. Jeg seilte en B37 i fjor, den var definitivt ikke laget for å oppholde seg ombord i under seilas, det var rett og slett som å seile en campingvogn, og jeg savnet min gode, gamle svenske da vi klora oss fast på kryssen ("cockpit-karmer?", "-NEI, det trengs ikke"), det var ikke mulig å sette spenntak noe sted, det var vanskelig å finne en sitteposisjon ved styreposisjon som var behagelig etter noen timer, Videre var vinsjene altfor små, det var oppgraderte vinsjer i denne båten i forhold til standard og fortsatt ikke muligå stramme inn genoa tilstrekkelig uten å gå helt opp i vindøyet og ha to mann på vinsjen. JEg hadde kraftigere vinsjer i min scanmar 33, som forøvrig har skikkelig cockpit og storseilskjøte tilgjengelig fra ror-plassen.

 

Det er ingen tvil om at Bavaria har klart å lagere et bra produkt til en pris som gjør at veldig mange får råd til å kjøpe en båt de har drømt om, og derfor forståelig at de har fått en sterk markedsposisjon. Nå viser jeg ikke til bavaria spesielt, men personlig synes jeg utviklingen dreier seg mer og mer mot seilbare landsteder. Det er ikke tatt høyde for at man skal oppholde seg ombord i båten døgn ettter døgn ute på havet.Også i dårlig vær. Jeg kom til skade for å selge min scanmar 33 i et svakt øyeblikk da jeg fikk en bra pris for den, men ser helt klart at det er vanskelig å finne en nyere og større båt som jeg vil bli like fornøyd med.

Link to post
Share on other sites

det var ikke mulig å sette spenntak noe sted, det var vanskelig å finne en sitteposisjon ved styreposisjon som var behagelig etter noen timer, Videre var vinsjene altfor små, det var oppgraderte vinsjer i denne båten i forhold til standard og fortsatt ikke muligå stramme inn genoa tilstrekkelig uten å gå helt opp i vindøyet og ha to mann på vinsjen.

 

 

På Bav 42 er det ved vær av rattene 10 cm opphøyning for spenntak. 48 Wicnher for Genoa. Dette er standard,

oppleves ikke for lite.

 

Relativt brede båter, eller dagens cruisere, skal ikke krenge mer ca 20-25`. Dette gjelder ikke bare for Bav.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg vil trenge strøm til en kjøleboks (av typen som trekker lite strøm), lanterner, gps og lading av kamera. Av og til ei inne-lampe, men satser på å bruke stearinlys og oljelampe eller tilsvarende for belysning. Tror jeg vil klare meg solceller og litt strøm over tid. Batteriet mitt er bare 75Ah, men hvis jeg kan lade det mens jeg hamstrer proviant er jo det også ok. Håper å tilbringe mer tid i skjærgården enn i havna...og forrige eier sa de klarte seg med 2 oppladinger i løpet av sessongen.

Jeg bør kanskje gå for solcellepanelet?

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

det er bare kosmetikk i mina ögon..............

 

jag har oxo invendige avlöp, men det er noe jag lett kunne avstått! :smiley:

 

 

men jag kan samtidigt säga att jag gillar ett bra tre-hantverk inne..........

det er kul o se att snikkarna har lagt lite tid o erfarenhet bakom hantverket.

 

vi har olike preferenser vi alla.... :lol:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Til Kosmix!

 

Jeg skal antaglighvis kjøpe meg en Nordisk folkbåt til lørdagen.

I den så har jeg tenkt meg en bateripakke på 2x75amp og solcelle til lading. men har også bestilt baterilader og skjøteledning i tilfelle...

Blir jo det vanlig, lanterner, ett par lamper, gps(plotter), radio, lading av mobil, kamera og kanskje en laptop.

Redigert av Zikk Zakk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utregning for en "strandard" kjøleboks:

 

A = W / V

 

A* h = Kapasitetsbehov

 

 

Strømforbruk-------Effekt W--------Spenning V---Forbruk A---Timer/døgn h----Kapasitetsbehov Ah

Kjøleskap(Fullt)-----30---------------12---------------2,5------------24--------------60

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...