Jump to content

Container, spørsmål om diverse


Verrie

Recommended Posts

Mnja. Enten man velger løsningen med bilmotor i førstegir eller dieselpåhengere på hekken kommer man borti litt problemer rundt thrust.

Gearkassa i bilmotoren vil ikke tåle denne påkjenningen uten thrustlager.

Og speilen må stages av ned i motorfestene for at den ikke skal bli revet ut. Speilen på denne båten er kun for å holde vannet ute, ikke for å dytte den fremover. Hvis det er en båt med speile da.

Link to post
Share on other sites

Jeg er grisesur.

 

Planleggingen har tatt for lang tid.

 

Båten er solgt, jeg aner ikke hvor/hvem som har fått glede av denne nå.

 

Det som undrer meg, er at jeg pratet med agenten i forrige uke hvor han skulle sette igang en prosess, hvorpå der er sendt mail til meg i dag morges om at denne er solgt.

 

Jeg kommer til å ringe agenten i dag for å høre om detaljer.

 

Dette må jeg si er usigelig trist. Dette er en båt som tidligere er forsøkt ført inn i Norge igjen til Asker Museum. Denne båten er bygd i Asker og Vollen som byggenummer 429.

 

Så å si samtlige detaljer rundt kjøp/frakt var nå orndnet rett før helgen.

 

Jeg skal senere i kveld se om jeg kan legge inn bilde av båten, dersom ikke Majali kommer meg i forkjøpet.

 

Jeg skal også fortelle om detaljer jeg får fra agenten.

 

Men ikke søren om dette stopper meg. Jeg akter å fortsette med å lete i landene rundt oss i håp om å finne flotte objekter. Der finnes helt sikkert noe som "ikke er oppdaget" fortsatt.

 

Dette var trist.

Link to post
Share on other sites

Dette var trist å høre.

 

Men, er du sikker på at det er bn 429 fra Johan Anker?.

Den er oppført som en 20 kvm entype.

 

Bn 432 derimot er "Kringla V" bygget i 1939 for forlegger Ernst G. Mortensen. Den er ikke en Anker konstruksjon, men tegent av A. Holth. Anker likte ikke motorbåter og ville hverken tegne eller bygge dem. De motorbåtene som ble bygget på Vollen sto formannen hans ansvarlig for. Forøvrig den nest siste båten bygget på Vollen. Den siste var "Noreg III" til Kronprins Olav.

Link to post
Share on other sites

Føler virkelig med deg i dag, Perlen.

Har fulgt tråden i største spenning og er sammen med mange andre engasjerte her, med på "nedturen".

Men den som leter skal finne..........heter det.

Ønsker deg lykke til videre i jakten!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Noen som kan Finsk?

 

Diskusjon om Kringla V?

 

Palataanpa siihen norskiprojektiin:

Norjalaiset vastasivat ystävällisesti Pinjan avustuksella mutta hommassa on pieni mutka. Kotimaisten paperien mukaan vene on tilattu Suomeen 1938 (ja valmistunut 1939) vuorineuvostason edustusalukseksi. Tässä kohtaa norjalaisten tieto ko. telakan historiasta ei pidä ilmeisesti paikkaansa. Kringla V voi olla tämän sisaralus mutta todennäköisesti kysymys ei ole samasta aluksesta. Kävin kaverini kanssa puhelinkeskustelun jossa asia tuli esille. Hän on nähnyt nuo paperit ihan omssa kourassa ja selvästä päästä... Mutta onko paperit sitten aitoja???? "The truth is out there... Vielä ;)

Link to post
Share on other sites

Triste greier Perlen da etter det jeg forsto så var dette prosjektet med stor P for deg

 

Når man og ser den innterressen medlemene har for dette prosjektet blir det veldig trist for oss og. Antall visninger her er vel noe av det meste jeg har betet meg merke i på en så kort stund

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Spørmål som da dukker opp i mitt gamle bakhue er om agenten har spilt med åpne kort.

 

- Var Perlen klar over at det også fantes andre kjøpere i løypa, og at båten kunne bli solgt når som helst?

- Var agenten klar over Perlen jobbet for full maskin med transport - at han vær nær ved å finne en løsning, og at han kom til å kjøpe båten når transport var avklart?

 

Det er selvfølgelig umulig å være objektiv utfra de opplysningene som foreligger men ...

 

Til Perlen:

 

Du bør forsøke å "holde øye med" hva som skjer videre med båten selv om den er solgt. Det kan jo være et lite håp om at kjøper etterhvert oppdager at prosjektet ble for omfattende og at han går lei? Det finnes mange som går løs på mer enn de makter, og det finnes mange som går lei når det oppdager hvor mye tid og penger det går med til å restaurere en slik båt.

Ellers synes jeg det er flott at du ikke gir opp. Stå på!

 

:sailing: Lasse

Link to post
Share on other sites

Lasse, agenten kjente til at jeg jobbet intenst med frakt.

 

Agent fikk beskjed senest forrige uke at frakt var i orden.

 

Agenten skulle sende meg supplerende bilder.

 

Jeg har sendt ham en mail, håper forklaring kommer snart.

 

Jeg kan tilføye at båten har ligget på stedet i flere år, uten salg så langt.........

 

Asker Museum skal jeg også ta kontakt med, samt Campus Christiania, da de også følger prosjektet med argusøyne. Pratet med Campus på Torsdag, hvor han gledet seg over at båten kunnet havne i våre farvann igjen.

 

Båtbyggeren som var tilstede i 3 dager for lenge siden, kjente heller ikke til at denne var solgt...........

 

Vi får se.

Link to post
Share on other sites

Dette er triste greier, men det tristeste av alt er kanskje at det bidrar til å underbygge det frynsete rykte av meglerstanden som kommer tydelig frem i en annen tråd her på baatplassen.

Jeg var oppe i en lignende sak for et par måneder siden; jeg hadde lagt inn et gjennomarbeidet srkiftlig bud via megler. Megleren hadde bekreftet budet og skirftlig klargjort at han ville anbefale det overfor selger. Mens jeg fortsatte mine forberedelser hørte jeg ikke noe mer et par dager, før jeg så tok ny kontakt og fikk beskjed at det var kommet inn et høyere bud som man hadde slått til på - uten engang å kontakte meg med spørsmål om jeg var interessert i å følge opp budgivningen :headbang::headbang:

 

Uansett; "det skulle nok være slik" sier de gamle - vi satser på at nye, og enda bedre prosjekter dukker opp . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Utrolig kjedelig, Perlen. Men kan det tenkes å ta kontakt med eiere av båter du kan tenke deg. Det er mulig at

enkelte eiere ønsker å selge til en entusiast. Her stiller du bra. Er du så ivrig som jeg tror, kan dette være en mulighet.

 

Prisen kan bli høyere, men du sparer mulig fraktkostnadene.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå hatt en lengre samtale med kontaktpersonen i Finland.

 

Jeg velger denne gang å stole på kontaktpersonen, etter hans versjon av saken. Han virker for meg som ryddig.

 

Han forteller at selgeren IKKE har orientert ham når båten ble solgt. Det er en finne som har kjøpt denne.

 

Selger av båten virker lei seg (jmf kontaktperson), for at jeg ikke var litt tidligere på banen, idet han er opptatt av at båten burde vært solgt til hjemlandet Norge. Selger er også lei seg for at han ikke "husket" å informere kontaktperson. (det bør han, dette har kostet meg en del i reiser (lokalt)/undersøkelser/andre utgifter).

 

Jeg stoler derfor på at det i denne saken har skjedd en stor glipp, som ikke egentlig skal skje.

 

Lauri (kontaktpersonen) ivrer for at vi skal holde kontakten. Det kan synes som om han har litt oversikt over det finske markedet mht til båter "som ingen andre har", dvs spesielle båter. Vi får se hva som skjer.

 

Uansett. Dette er en meget lei dag. Såpass lei at jeg i kveld går på fotballtrening og ser om jeg kan få sparket ned noen. Kanskje det hjelper ? (bundesligaen/bedriftsfotball er noe av det mest beinknuseorganiserte idrett som finnes :smiley: )

 

Uansett, vi har lært utrolig mye. Nå vet jeg mer om Finland enn hva jeg noengang har gjort. Vi har også lært en del om "utradisjonelle" fraktmuligheter. Bare så synd dette skulle bli utfallet.

 

Nå vet ihvertfall dere hvem dere skal ringe til, dersom dere kommer over restaureringsobjekter som er så spesielle at det er verd å titte på, gjerne hinsides all fornuft. Det gjør det bare enda mer spennende....... Men det må være objekter som er av størrelse (dvs mer enn 40-50 fot). Klassisk veteran er å foretrekke......

Link to post
Share on other sites

Nå har du holdt oss på pinebenken i snart tre uker, du kan ikke avslutte denne tråden uten å legge ut bilder som vi alle har ventet på :nono: :wink:

Sørg for å få tlf/adresse til kjøper. Kanskje båten ligger på samme sted om ett par år, og ny eier er klar for å selge videre igjen...Har hendt før..

 

Hva med en Grand Banks fra statene. Den bør i hvert fall være grei å få som dekkslast. Det er vel nesten flere båter som går den veien en til toppen av "botniska viken"..

Har hørt at en del båter som ligger i de større marinaene der er levert uten motor, da folk bruker dem som bolig, og aldrig flytter på dem.

Lavere salgspris i US, og ikke noe tull med HK-avgift osv her. Bare å sette inn ny motor når den er på plass i norge.

Link to post
Share on other sites

http://www.riddarfjardensmarina.se/Batar_till_salu_1.htm

 

Vel restaureringsobjekt er det vel ikke, men en flott båt som bør være i Norge og ikke i Sverige

er vel heller riktig.

 

Se midt på, en Furuholmen/Scheen båt. Men om den banker ut Perlen, er en annen ting.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Uansett. Dette er en meget lei dag. Såpass lei at jeg i kveld går på fotballtrening og ser om jeg kan få sparket ned noen. Kanskje det hjelper ? (bundesligaen/bedriftsfotball er noe av det mest beinknuseorganiserte idrett som finnes :smiley: )

Synd jeg må hjelpe en kompis med å sette inn vinduer i kveld, det kunne vært en intresant fotballtrening å fulgt fra sidelinjen.!!!!!!!!!!!!!! :boxing::eek::boxing:

Link to post
Share on other sites

Fant noe info på et finsk forum. Synd man ikke kan finsk, men et engelsk innlegg fra 2005 omtaler båten.

Det tyder på at båten ikke er helt ukjent i visse kretser, og at det har foreligget planer om restaurering.

 

Sitat hentet fra http://puuvene.net/keskustelu/viewtopic.php?p=7634

Hi Lassi,

 

scince I don't know if you understand my Norwegian I write this mail in

Engelish.

 

I have some information about your boat that I hope is of interesst to

you. As you may have guessed it's build nr. 429 from the yard of Anker &

Jensen, Arhur Holt was the designer. The Anker & Jensen yard was situated

in a small village called Vollen south east of Oslo. It's only 1/2 hour

drive from the city. They where world famous for their sailing boats

designed by the owner Johan Anker. He didn't like motorboats although the

yard bulid a few. Some of them where designed by Arhur Holt who was the

yard's foreman. The other motorboats where designed by Norway's most

famous motorboat designer Richard Furuholmen. A couple of years ago a book

about Johan Anker was published here in Norway (available in Norwegian

only), in this book the yard's build list is printed. There seems to be

som confusion about boat 429 because it's marked with a "?" and is

pressumed to be a sailboat. This off cause is not correct, but there is a

motorboat listed as nr 432 (also with a "?") that I assume is your boat.

This boat named "Kringla V" was buildt in 1939 for the Norwegian publisher

Ernst G. Mortensen and was 17m long by 4,05m. Does this fit with your boat

? Kringla V was one of the last boats buildt by the Anker & Jensen yard

(build nr. 433 was the last) and Johan Anker died in th autum of 1940. As

far as I know Arthur Holt continued to design and build motorboats after

the war, but i have never seen any. I know of 3 boats designed by Arhur

Holt and buildt at the Anker & Jensen yard. In addition to yours I own a

32' runabout named Sisk II and there was also a 47' motor cruiser buildt

for a Norwegian mining company operating on Spitzbergen.

 

If you have some pictures that shows more of the hull and superstructure

and maybe a few words about the boat itself I can write an article for our

boatclub's magazine "Motorkrysseren". Maybe there are someone in our club

who knows more about the boats history.

There are reasons to belive the boat was confiscated by the Germans during

the war. But what happend to it after the war and how did it end up in

Finland ? Do you think it could be possible that the Germans brought the

boat to Finland during the war ?

 

 

Another source of information can be the Norwgian Maritime Museum. They

may have the original plans for the boat, atleast they had the arrangement

plans for my boat "Sisk".

This is a link to their web-pages: www.norsk-sjofartsmuseum.no

 

I hope this information is of interest. If possible I would love to get

some update on the project, are you going to restore it your self ?

 

Best Regards

 

Anders Johnsen

 

Oslo, Norway

Link to post
Share on other sites

Noen som kan Finsk?

 

Palataanpa siihen norskiprojektiin:

Norjalaiset vastasivat ystävällisesti Pinjan avustuksella mutta hommassa on pieni mutka. Kotimaisten paperien mukaan vene on tilattu Suomeen 1938 (ja valmistunut 1939) vuorineuvostason edustusalukseksi. Tässä kohtaa norjalaisten tieto ko. telakan historiasta ei pidä ilmeisesti paikkaansa. Kringla V voi olla tämän sisaralus mutta todennäköisesti kysymys ei ole samasta aluksesta. Kävin kaverini kanssa puhelinkeskustelun jossa asia tuli esille. Hän on nähnyt nuo paperit ihan omssa kourassa ja selvästä päästä... Mutta onko paperit sitten aitoja???? "The truth is out there... Vielä ;)

 

Har fått min finske forbindelse til å oversette, med kommentarer:

 

 

Oversettelse: "Låt oss återgå till Norskeprojektet:

Norrmännen svarade vänligt med Pinjas hjälp men det finns ett problem i "affären?" Enligt de inhemska pappren är fartyget/båten beställd till Finland 1938 (och har blivit klar 1939) för representationsändamål på bergsrådsnivå (bergsåd är en av de högsta titlarna för personer inblandade i juridik, motsvarande kommerseråd). På denna punkt stämmer norrmännens information om ifrågavarande varvs historia inte troligtvis. Kringla V kan vara dennes systerfartyg men troligtvis är det inte fråga om samma fartyg/båt. Jag hade ett telefonsamtal med min kamrat var saken kom fram. Han har sett de här pappren i sin egen hand och från en pålitlig källa (selvästä päästä lite oklart vad han avser, kan också betyda på nyktert huvud). Men är sedan pappren äkta???

The truth is out there..... fortfarande/ännu

 

Kommentar: Det borde vara någotsänär vad han snakker om.

helt klart så tror han inte att ni talar om samma fartyg utan ett systerfartyg eller motsvarande

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

... and there was also a 47' motor cruiser buildt

for a Norwegian mining company operating on Spitzbergen.

 

Denne båten fins det sikkert mer opplysninger om hos Store Norske Spitsbergen Kulkompani. Har hørt om den men husker ikke hva den het eller hva som skjedde med den.

 

Da antar jeg dette er etterfølgeren til båten nevnt over..:

http://forum.svalbard.com/viewtopic.php?t=240

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...