Jump to content

35 ble for lite. Hvor stor er en hytte på sjøen ?


lano2

Recommended Posts

Tusen takk Pjolter og Kosmix ! :cheers:

 

Turen hjem gikk veldig greit, takket være radaren.

Eneste skipet som "lurte oss" var minerydderen bygd i Mandal, som ikke skal kunne sees på radar. ( Bygd i kompositt )

Den prikken var veeeldig liten til å være et så stort skip. :smash:

Link to post
Share on other sites

PS! Denne ankommer en av dagene:

afbCsD_wz_.jpg

 

De nye Haze batteriene mine skal ha det trygt og godt med Mastervolt sine produkter. :cheers:

 

Hei lano2 og gratulerer med ny båt. :flag:

 

Jeg har som deg gåt til innkjøp av Mastervolt BTM III som skal overvåke mine tre batteribanker. Som du sikkert vet så følger det ikke med kabler til instrumentet. Jeg skal installere dette i min båt nå, og lurte på hvor du hadde fått kjøpt påkrevd spesialkabler som skjermet tvinnet 4x2x0,25mm2. Det står heller ikke noe i installasjonsbeskrivelsen hvordan strømtilførselen skal sikres. Hva har du valgt her, og har du instrumentet direkte tilkoplet batteriene eller via en bryter slik at du kan slå det av og på?

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg har jo hatt samme dilemma før ( Hadde BTM-II tidligere ) , så jeg fikk Staubo til å mekke alt helt klart for meg. Jeg oppga bare hvilke batterier jeg hadde....

 

Så nå har de fikset en "batteripol" dings på shunt'en, og en tjukk kabel opp til batteriet. I tillegg fikk jeg med kabler opp til displayet, og sikring mellom plusspolen og displayet.

 

Jeg har ikke koplet det opp ennå.....

 

PS! Monitoren skal stå på HELE tiden !!! Den skal aldri slås av. ( Ikke engang i vinteropplag ) Den trekker "0" A strøm .

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har som deg gåt til innkjøp av Mastervolt BTM III som skal overvåke mine tre batteribanker. Som du sikkert vet så følger det ikke med kabler til instrumentet. Jeg skal installere dette i min båt nå, og lurte på hvor du hadde fått kjøpt påkrevd spesialkabler som skjermet tvinnet 4x2x0,25mm2. Det står heller ikke noe i installasjonsbeskrivelsen hvordan strømtilførselen skal sikres. Hva har du valgt her, og har du instrumentet direkte tilkoplet batteriene eller via en bryter slik at du kan slå det av og på?

 

Selv benytter jeg vanlig CAT-5E til shunten..

Og helt vanlig 1,5 kvadrat til resten.

 

Ellers er kabler en del av sortimentet til mastervolt.

Link to post
Share on other sites

De som er kjent rundt mandal kjenner vel lett igjen bygningene i bakgrunnen ganske greit, så jeg synes ikke vi skal så tvil om ALT Lano2 skriver.... :wink:

 

Så vidt jeg kan erindre, hvilket ikke er mye som man sier i Bamble, så er det vel kun eierskapet som enkelte ynder å så tvil om? :confused:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg kan erindre, hvilket ikke er mye som man sier i Bamble, ......:

 

:lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Regina 35 er vel litt trang, men samtidig har store båter også sine ulemper. Feks er det mye enklere å håndtere en seilbåt hvis den ikke overstiger 42 fot. Er man som oftest 2 personer ombord ville jeg kikket litt nærmere på båter i størrelsen 40-42, der det ikke er mer enn 2 kabiner. Da blir det litt tumleplass. Samtidig slipper man å oppleve at båten er for stor til å komme inn i gjestehavner i juli. Selv har jeg en 38 foter med 2 kabiner, og den er for oss en hytte på sjøen. Kunne selv hatt opptil 42 fot, større enn det er uaktuelt. Mindre enn 38 er også uaktuelt, da det vil fjerne hytte følelsen. Dvs følelsen av plenty med plass.

Link to post
Share on other sites

Nå skjønner jeg hvem du er. Nå må dere ikke glemme å hilse på Bavaria 38'er selv om dere har tatt steget opp fra "økonomiavdelingen" til "First class". Godt dufouren gikk under hammeren til slutt. Det er i hvertfall en sinnsykt flott hytte dere nå har skaffet dere. Ps, jeg sa jo at Regina 35 var litt liten. Dette er det jeg kaller hytte, men de fleste vil vel måtte nøye seg med å drømme om en slik dyr båt. Ps, jeg er sjelden innom dette forumet, men måtte bare si hei når jeg først så at det var deg, og at "drømmebåten" var på plass. Når det er sagt har jeg utstyrt båten min ganske kraftig siden sist dere var ombord hos meg. Har tatt det med strøm etpar hakk videre. Skal faktisk vedde på at jeg har utstyr selv kongeskipet deres ikke har. Men uansett blir det vel ganske falmet i forhold, :lol:

Link to post
Share on other sites

Alt er relativt........ vi har 28 sandvik snekke og for oss er det hytta vår........

Men som sagt alt er relativt i forhold til lommebok og hva man orker å gidde bruke på det,

For meg som er kjempefornøyd med båten vår føler man seg plutselig i ovenifra/nedholdning?!

Men om noen år har nok vi oså fått 3 fotsyken x 6 og innvesterer i noe større vi også :seeya::smiley::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nå skjønner jeg hvem du er. Nå må dere ikke glemme å hilse på Bavaria 38'er selv om dere har tatt steget opp fra "økonomiavdelingen" til "First class".

Tusen takk for hilsen !!

Både Dufour 36 og Regina 35 ble for smått for oss ja !!

 

Skrapte av maling under Skjernøybroa i dag, forresten. VHF'en var borte i broa. Ekkel følelse....

Rett etter sundet møtte jeg en Bavaria som sa noe om "Det der er en kjent båt..." ???? :confused:

Link to post
Share on other sites

Rett etter sundet møtte jeg en Bavaria som sa noe om "Det der er en kjent båt..." ???? :confused:

 

Hva forventer du slik du markedsfører skuten din? :wink: Men da kan jeg i alle fall bekrefte at signaturen Lano2 har befunnet seg i en Regina og gjør fornuftige ting 17. mai! :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...