Jump to content

Vanvittig Spjærøyprosjekt


vivvi

Recommended Posts

Jeg velger å starte denne tråden nå, da jeg har tid til å begynne den!

I denne tråden ønsker jeg å presentere mitt nye trebåtprosjekt; en 28' Spjærøykrysser.

Båten er bygd i 1965 på Brødrene Olsen Slipp og båtbyggeri på Spjærøy. Da jeg kjøpte den nå i november fikk jeg opplyst at det har sitti en Marna motor i den tidligere på ca. 25 hk, noe jeg syntes er litt lite. Jeg kommer til å sette inn en motor på 60-70hk, samt baugpropell.

Båten ble ribbet ned til den fatningen den er i dag i 2003, og det er ikke gjort store arbeider med å bygge den opp igjen. Det som er gjort må i all hovedsak fjernes igjen, da det ikke er godt nok etter min mening.

Jeg har en ca 4 års plan på denne båten, og håper at den da skal kunne fremstå som en av Hvalers fremste spjærøykryssere.

 

Legger ut noen bilder av det jeg har pr i dag.

 

bilde_048.jpg

Båten slik den lå i Eidsberg.

 

bilde_051.jpg

Og forfra...

 

bilde_053.jpg

På vei ned på bukkene på Skjebergkilens marina.

 

Dette er tre bilder jeg har pr i dag. Fikk også ett bilde av tidligere eier om hvordan den så ut i 2003. Dette blir lagt ut da jeg får scanneren opp å gå igjen...

Link to post
Share on other sites

"Masse morro", men underveis kan du kanskje revurdere den baugpropellen? Ikke la det bli det første du gjør i alle fall...slik vil du sikkert se at det blir feil å sette inn når du nærmer deg ferdig restaurert tilbake i orginalskikk - også skal du til med en baugpropell.... :eek:

 

:wink: :wink: :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Er forsåvidt enig med vikers angående baugpropellen, men kan jo nevne at en bekjent av meg satte inn baugpropell i en 28-fots Sanøysnekke i fjor, så alt er mulig. Syns Spjærøykryssere har vanvittig linjelekre skrog, og de er jo også kjent for å tåle det meste av vær og vind. Flott at du gir dette nydelige skroget en sjans! Lykke til :sailing:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Baugpropellen: Har sett spjærøybåter med baugpropell, noe som gjør de veldig mye enklere å navigere spesielt på trange plasser, men dette blir ikke det første som blir satt inn.

 

Spjærøyskrogene må jeg si meg enig i at har en fantastisk form og noen nydelieg linjer, det er vel nettopp derfor jeg gir damen en kjangs.

Link to post
Share on other sites

En noget falmet dame, men det prosjektet der er slett ingen umulighet. Og båtene er meget gode. Jeg var selv en gang i tiden eier av Caroline, en 32 fot vadbåt bygget i samme område.

 

Da jeg overtog båten satt det en Volvo type B16 marinemotor i den. Denne ble tatt ut, og så monterte jeg en selvmekket diesel fra en Merchedes 190D. Jeg mener denne motoren var på rundt 45 hk. For denne relativt tunge båten (jeg hadde montert jernkjøl og seilte med den), hadde motoren rikelige krefter. Caroline gikk 6 knop med liten kuling midt i trynet. Med full gass dro den seg ned så det var maks. 20 cm fribord akter.

 

Vi lå en gang i Strömstad, mer enn 30 år siden. Det hadde blåst hatter og høy i dagevis og havnen var full av båter som lå værfast. Det kom inn en ambulansebåt fra Koster, og vi ble kastet ut. Bare å dra. Vi var lite kjent, og bestemte oss for å krysse Sekken, som vi visste var farlig, gjennom Sandø til Skjærhalden. N-over i Norskerenna var alt OK. Kom klar av de siste øyene, vinden blåste så surringene på paddilac'en som lå svinebundet på hyttetaket løsnet. Sjøene var som rullende åser innover Sekken, med skum på toppen. Jeg sto forskremt å holdt kursen, kone og min nå 37 år gamle sønn i lukenedgangen. 'Denne greier vi ikke', tenkte jeg flere ganger da ekstra store åskammer kom frådene. Caroline rullet pent og rolig over, med sjøene lett inn på låringen. Helt utrolig bra, tydelig at tradisjon og kunnskap har lært båtbyggerene å bygge båter som var spesielt egnet for området rundt Hvaler.

Link to post
Share on other sites

En god historie fra Hulda som illustrerer hva Spjærøyen kan.

Jobber nå med muligheten for å få flyttet skroget fra Skjebergkilens Marina til SBF, Høysand. Venter svar på skriftlig henvendelse. Håper dette går i boks, da det gjør det veldig mye enklere.

Link to post
Share on other sites

Takk for godt innlegg Cocker!

 

Ser at denne baugpropellen har blitt det store temaet her inne. Det var ikke meningen!!!!!!

 

Kommer uansett til å sette inn en baugpropell, men det blir ikke det første, og heller ikke det siste!

Link to post
Share on other sites

Fått gjordt noe Vivvi?? :wink:

 

Vivvi er mest prioritert nå. Har vasket ut alt støvet i dag og kona har sydd duker o.l. så i morgen er hun ferdig. Da er det spjærøyen som står for tur :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei igjen!

 

Da er prosjektet flyttet til rett plass. Ligger nå godt under en masse presenninger.

Skal ut i morgen og regne ut hvor mye jeg trenger for å få skroget ferdig, slik at materialer kan bestilles.

 

Lover å ta bilder i morgen. Fikk mye bedre overblikk over båten nå da den er flyttet!

Link to post
Share on other sites

Hei! Flott at du har fått flytta båten. Det ser jo ut til å være en masse å gjøre så tid kommer det nok til å ta?? Har du noen planer i hodet om hvordan du vil ha overbygget? Fiskebåt/Turbåt/Kombi?

 

Lurer også på en ting med disse Spjærøyene, hvorfor er de kravellbygde under vannlinjen???

 

Og en Sabb 2J hadde passet båten godt :wink:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...