Jump to content

Vanvittig Spjærøyprosjekt


vivvi

Recommended Posts

Slike problembord pleide vi å sause inn med linolje og så varme godt med blåselampe. Det var før propan var et alternativ.

Var innom tanken på å steame det nå, men da det nå sitter fasttvinget skal det få sitte så lenge at fibrene har strekt seg til. Har vært ute å sjekket tvingene og det får ganske raskt fasongen. :flag:

 

Hei,

Stiligt prosjekt, Eg ville ha anbefalt SABB motor. Dei gjev god fart. Og skal du ha moderne motor må du opp i monge hestekrefter for å erstatte SABB. Og da aukar forbruket og.

At SABB er gode motorer er jeg enig i, men å sette inn en "gammel" motor i denne båten blir uaktuelt da jeg har planer om å ha henne til jeg ike orker mer trebåt, og det kan bli mange år til. Vil da forsikre meg om at motor, gear o.l. er veldig bra og derfor er det eneste alterativet jeg ser å sette inn noe nytt, men SABB/Iveco er jo et alternativ da...

Link to post
Share on other sites

Arbeid av denne karakteren er det første gang jeg gjør ja. Har gjort mye med Vivvi, men aldri bordbytte før. Har nok vokst opp med dette, da min far også har restaurert opp 2 gamle trebåter, hvorav den siste fikk helt ny bunn. Dette ble gjort med lekter og epoxy lim så byggemetoden var en del annerledes.

 

Bilder kommer etterhvert, da kameraet ofte blir glemt når jeg reiser ut.

Link to post
Share on other sites

da jeg har planer om å ha henne til jeg ike orker mer trebåt, og det kan bli mange år til. Vil da forsikre meg om at motor, gear o.l. er veldig bra

 

Dette er da ein grunn til å velge SABB, eller andre norske motorar. Få ein motor som er overhalt. Den varer evigt! :flag:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har lovet nye bilder, og her kommer de...

 

cimg1516.jpg

Ny spant på styrbord side er montert.

 

cimg1513.jpg

Babord side har fått en del propper i skruehullene. Båten ser nå ut som ett piggsvin på denne siden.

 

cimg1514.jpgcimg1515.jpg

Og slik ser styrbord siden ut nå... Har fått inn en del bord her også.

 

Videre kan jeg nevne at det bordet som jeg har hatt en del trøbbel med bak i akter enden nå er på plass :flag:

 

Til helga har jeg booket hjelp slik at resten av skroget skal rives fra hverandre (iallefall det som skal rives) :flag: og da er det bare å bygge sammen igjen. Gleder meg stort til dette er klart.

Link to post
Share on other sites

spennende å følge deg vivvi :smiley:

 

ser absolutt ut som du har det rette håndlaget.

Har og kikket på den forrige båten du "tok for deg " - og den er jo blitt et møbel.

 

Er det forresten noen som vet hvordan det går med njordprosjektet som du har lenk til på dine hjemmesider ?

Redigert av Nils1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette går jo supert. Lykke til.

Takk for det :wink:

 

Går jo bra dette! Har du tidligere erfaring med trebåtbygging?

Sjekk ut Vivvi. Det er den snekka jeg har som er ferdig...

 

spennende å følge deg vivvi :smiley:

 

ser absolutt ut som du har det rette håndlaget.

Har og kikket på den forrige båten du "tok for deg " - og den er jo blitt et møbel.

 

Er det forresten noen som vet hvordan det går med njordprosjektet som du har lenk til på dine hjemmesider ?

Har forsøkt å sende Steinhovden noen mail for å høre, men får ikke noen svar ut av ham. Bare at han skal oppdatere nettsidene sine, og det har jo tatt sin tid... Har fulgt prosjektet hans hele veien og må virkelig si at jeg er spent på hvordan det går med ham.

Link to post
Share on other sites

Jeg lusker en del rundt på forskjellige fora. Her på BP ser jeg at mange som skal bytte 2-3-4 bordinger river vekk alle sammen, og sette inn nye. Hvis man leser litt Woodenboat osv ser man ofte bilder fra diverse proffe båtverft. Jeg har lagt merke til at de ofte fjerner annhver bording som skal byttes, tilpasser og setter inn nye bord imellom de gamle, og så fjernes resten. Dette angivelig for enklere å tilpasse bordene, samt at båten bedre bevarer formen.

 

Har du gjort deg noen tanker om dette?

 

Forøvrig har jeg stor respekt for folk som border om gamle båter. Som en annen nevnte her vil det vel stort sett være mindre arbeid å bygge nytt fra bunn av...

 

Ligger en Drake på Finn som gis bort hvis man kommer og henter den. Kjempeprosjekt for den som har tid, lyst og ikke minst kompetanse.. :flag:

Link to post
Share on other sites

Dette tenkte jeg også litt over Honduras. Jeg var nemlig innom Kystkultursenteret for en stund siden og handlet litt saum når jeg skulle skifte det i gamleåbåten. Så var det jo dette hvordan skiftet jeg denne da. Da fikk jeg beskjed om og gå ut i skuret på utsiden, der holdt de på og skifte bordganger i en gammel Gavlbåt. Så da fikk jeg lære "klinke kunsten".

 

Jeg fikk desverre ikke være med på hele prosessen ved skifte av bordgang, men og klinke lærte jeg. Derimot husker jeg de diskuterte med "mesteren" (det vær lærlingene som holdt på) om at de var redde for om de tok ut flerne bord før de satte inn nye at båten ville miste fasongen.. Og mesteren var forsåvidt enig.

 

Dette var forøvrig en klinkbygd båt om det er noen stor forskjell vet ikke jeg.

 

Men du burde kanskje forhøre deg rundt om dette Vivvi?

Link to post
Share on other sites

Har forhørt meg om dette ja... Har egentlig ventet at det skulle kommet opp tidligere men...

 

Har hatt mye kontakt med de på Spjærøy trebåtbyggeri,og de nevner blant annet at de ikke kan ta ut annenhver bordgang da de lager ny båt. Noe som er sant nok. Det jeg fikk beskjed om var at kunsten om å stive opp skrovget tilstrekkelig før en begynner å ta ut for mye er det viktigste, og det er gjort etter alle kunstens regler.

 

Så vidt jeg har målt underveis er båten fortsatt "rett" i mellom senter og ut.

Link to post
Share on other sites

Var i helgen ute og rev ut en del dårlige bord i båten. Nå er alt av det som er slettbygd ferdig revet, og det dukket ikke opp noe uforutsett :flag:

 

cimg1520.jpg

 

cimg1519.jpg

Styrbord side etter at jeg og pappa hadde vært til med hammer, brekkjern, vinkelsliper og dor...

 

cimg1521.jpg

 

cimg1522.jpg

Her er det vanskelige bordet som jeg har arbeidet en del med nesten helt på plass. Det mangler bare noen skruer i de bakerse spantene, men det skal jeg vente så lenge som mulig før jeg gjør noe med.

 

Det var foreløpig så langt. Var ute om søndag med en del bord som skal benyttes fremover nå, og da er det bare å knekke til igjen...

Redigert av vivvi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hvordan går det med båten har du den enda

Om jeg har den ja... Selvfølgelig har jeg den enda :flag:

Er mye jobb som gjenstår, men det går fremover. Skal ta med kameraet utover neste gang og oppdatere sidene her igjen nå.

Er en del progresjon på en uke ja...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Endelig har kameraet vært med ut og det er nå klar for oppdatering!

 

cimg1595.jpgcimg1596.jpg

Det slette i bunnen på styrbord side er ferdig bordet opp!!! Det er nå klart for propping og liming av luser mellom bordene.

 

 

I tillegg har jeg laget meg en laminerings jigg da jeg må laminere en spant med ganske stor krummning i.

cimg1591.jpg

Dette er et bilde fra prosessen hvor jeg laget den. Krummningsbuen skal være riktig, men det er ikke satt sammen enda.

Kommer med flere bilder da jeg bruker den...

Link to post
Share on other sites

Ser så profft ut som det kan bli, tar av meg hatten for folk som begynner på et sånt prosjekt og gjennomfører med 20 i stil :yesnod::cheers::cheers_wine:

 

Jeg driver stort sett med plastbåt og må innrømme at hvis jeg skulle bygd opp igjen sånn som dere gjør det, så hadde det gått med en middels stor norsk skog og utallige furtepils og tenkedrammer :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...