Jump to content

Vanvittig Spjærøyprosjekt


vivvi

Recommended Posts

Lurer også på en ting med disse Spjærøyene, hvorfor er de kravellbygde under vannlinjen???

 

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg kan gjette... :smiley:

Båten er bygd på Spjærøy, Hvaler.

På Hvaler kan det ligge litt is om vinteren (i gamle dager i hvert fall)

Hvis man skal kobberslå skroget, vil jeg tro det er enklere når den er kravell under vannlinjen.

 

Men det er sikkert en som VET som kommer med svaret snart.. :cool:

Link to post
Share on other sites

Kravell kan bygges tyngre og sterkere enn klink. Slik de ble fortalt av dem som bygget disse i gamledager, bygget man klink over vann rett og slett for at de overlappende bordgangene gjorde at det ble mindre sprut og skett inn i båtene når de gikk i tung sjø. Det er klart at det er lettere å kopperhude en båt som er slett under. Dog ble mange klinkbyggede båter også belagt med ishud.

 

Så derfor, en kravellbygget båt er mye sterkere om man smeller på grunn. Det gjorde man fra tid til annen under krabbe- og hummerfiske da man lå og bakket inne i bråttene der teinene ble satt.

Link to post
Share on other sites

Hei! Flott at du har fått flytta båten. Det ser jo ut til å være en masse å gjøre så tid kommer det nok til å ta?? Har du noen planer i hodet om hvordan du vil ha overbygget? Fiskebåt/Turbåt/Kombi?

 

Skal lage en god familiebåt ut av dette. Selve skroget skal heises med en ekstra bordgang rundt hele, også skal det settes opp en ekstra bordgang forut, for å få "looken" til en halvdekker. Har planer om å reise ett originalt spjærøy overbygg på den. Har spjærøy overbygg på vivvi, så dette skal forstørres opp i riktig skala. Tror og mener at dette blir bra.

Link to post
Share on other sites

Hei hei, har vert og besiktiget prosjektet ditt og funnet ut at DU ER GAL MANN!!!!!!!!

Men er det noen som får dette til å bli en fin båt igjen er jo du...LYKKE TIL :flag:

 

Takk for det, men det slapp du vel egentlig og fortelle meg :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da er vi endelig igang med båten :flag:

Etter en evinnelig jobb med å lage ett båthus på 4,5m x 10m er båten på plass og påbegynt.

Det første som måtte gjøres var å stive opp skroget i alle bauer, ender og kanter da det var helt "lealøst".

 

003.jpg

 

Har i tillegg begynt å rive ut noe av det gamle. Har tatt alle stivinger mellom spantene på innsiden av skroget, samt at jeg har tatt ut et bord i bunnen.

 

021.jpg

 

Dette er det som er gjort foreløpig. Har ikke noen fremdriftsplan enda, da jeg har erfart at det er sinnsykt mye jobb å plukke ut de gamle bordene da jeg vil ha de hele ut. Klarer jeg det med alle bordene har jeg samtidig ferdige maler.

Link to post
Share on other sites

Beklager at det har tatt så lang tid med bilder, men det er mye annet som skal gjøres også (hjemme) og da har det blitt liten tid til båten.

 

Oppvarming er det heller dårlig med. Må i tilfelle bli en varmekanon da jeg har ekstremt behov for varme, men det er det lenge til. Er svært lite av vinteren som er steinkald her nede. Den kaldeste perioden får en benytte til å lage maler, lage nye skrogbord o.l. som ikke er avhengig av varme slik som lim og epoxy er.

Redigert av vivvi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

På tide å trekke fram tråden i dagens lys igjen og oppdatere den litt.

Har nå plukket ut fire bord forut i bunnen på babord side. Spantene ser veldig bra ut på yttersiden heldigvis.

I tillegg har jeg begynt å slipe ned spanter og bunnstokker. Da jeg begynte med dette oppdaget jeg at det har tørket en del og at skjøtene i bunnstokkene har glidd fra hverandre. For å utbedre dette benytter jeg 10mm A4 gjengestang som jeg bruker båtskiver og låsemuttere på. Dette trekker de godt sammen igjen, og da jeg oljer her senere, vil det trutne rundt gjengestengene som sitter her.

 

Det neste nå blir å få handlet båtbord å begynne å sette det sammen igjen. Må være så ærlig å si det at jeg ikke har lyst til å rive ut mer nå før jeg får begynt å bygge sammen bunnen igjen. Blir litt mer motiverende å se at båten blir hel samtidig som jeg kan rive ut ett og annet bord.

Link to post
Share on other sites

Har nå fått bestilt meg en hel drøss med utstyr som trengs i den videre jobben :flag:

Båtbord er i annmarsj bare de blir skjært og tørket først. Kommer fra et sag og høvleri i indre Østfold.

Har også bestilt meg en C-pakke med West System epoxy. Dette skal brukes til å laminere opp blant annet nye spantetopper, som det også er handlet inn materialer til :flag:

 

:flag: Har også funnet en god båtbutikk for oss trebåtentusiaster i Gøteborg som selger billige kobberklinker og roer. Dette er det eneste som mangler nå for å begynne å sette sammen båten igjen. :flag:

 

:rolleyes: Gleder meg stort :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hvilke priser er det på Naglene og roene i Gøteborg?

 

Sjekk linken under!

 

 

Dette stemmer. Har vært i kontakt med de, og de har utrolig gode priser på veldig mye, blant annet klink og roer.

Noen som vet tollsatser som beregnes ved postsending??? Eller vil det være lønnsomt å kjøre til Gøteborg å hente det der?

Link to post
Share on other sites

Har fått beskjed av dem at de kan sende det som buss post til Tanumshede, eller på post til Norge. Postavgiftene her er ikke så gale, men jeg lurer på hvilke toll avgifter jeg må betale i tillegg for dette.

Link to post
Share on other sites

Og da var vi igang. :flag: Har i dag begynt å laminere opp nye spantetopper som blir skjøtet på de gamle spantene da vi skal legge på båten 1,5 bordgang. Det vil si 1 ekstra rundt hele og pluss en i nesa. Blir da en båt som er laget med halvdekk. En del av Spjærøyene er laget på denne måten originalt, og den vil få et mer "moderne" utseende med ett høyere skrog. Har tatt noen bilder av limprosessen på de 2 første toppene, men har ikke fått de inn på pc'n enda, desverre. Lover å gjøre noe med dette senere.'

 

Har i tilegg plukket ut fire bord i bunnen i bunnen, forut på babord side. Her venter jeg bare på å få de nye borda og få inn disse. :flag:

Link to post
Share on other sites

Spanter er rett og slett en skikkelig drittjobb!! Mye arbeid, spesielt da jeg laminerer. Har i dag tatt av tvingene på første utkast og høvlet og slipt til en bue på de. Her ble det mye støv... Neste nå blir å gå ned en dimensjon på furuen og lime sammen disse.

 

Tips: Ikke få ideer om du ikke virkelig vil ha mye arbeid.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet tollsatser som beregnes ved postsending??? der?

 

Det tilkommer vel ingen toll det eneste måtte vel være mva men da skal du i tilfelle ha igjen den svenske. Lurer på om ikke mva en er beløpsavhengig, ta en telefon til tolldirektoratet eller send en e-post så ringer de deg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Skal bli artig og følge med de neste 4 årene, regner med at jeg er ferdig før deg da :lol:

 

Njaa...Skeptisk.... :cheers:

 

Grensene for mva-fri innførsel er vel følgende:

Sendt med transportør (f.eks Posten) til Norge

kr 200,-

 

Hentet selv i utlandet, borte mindre enn 24 timer.

kr 3000,-

 

Hentet selv i utlandet, borte mer enn 24 timer. (kan kreve fremvisning av hotellregning e.l. dokumentasjon)

kr 6000,-

 

Varer som er produsert i EU beregnes det ikke toll på, kun mva

 

Når du betaler norsk mva på grensen (husk, ikke kjør den gamle broa :cool: ) får du ett eksportbilag fra Sverige, samt ett importdokument til Norge. Eksportdokumentet fakser du tilbake til den svenske butikkn sammen med opplysninger om din konto (avtal dette på forhånd). Den svenske butikken vil da kunne utbetale svensk mva tilbake til din konto.

Butikkene i Strømstad har litt forskjellige rutiner, men det er varianter av ovennevnte prosedyre. Sluttresultatet er dog det samme.

 

Hvis du skal kjøpe for mindre enn 3000,- ville jeg fått det sendt Poste Restante til Strømstad som nevnt over, og hentet det på postkontoret der. Da kan du kjøre over grensen uten å stoppe på tollkontoret. Eventuelt kan det sendes i to pakker, og så tar du med kona på flesketur. Da kan dere ta med for 3000,- hver.

 

Hvis du ikke har vært borte i P-R før, så er det rett og slett at butikken sender pakken i ditt navn, med adresse postkontoret i Strømstad. Etter noen dager kan du ringe Postk og høre om de har fått en pakke med ditt navn. Ved OK er det bare å kjøre tur og be om å få pakken over disk. Butikken kan også sende oppkrav hvis du ikke har betalt på forhånd. Enkelt og smertefritt.

Link to post
Share on other sites

Må bare legge til nå at jeg er i full gang med å etablere mine egne hjemmesider. Disse sidene kommer i all hovedsak til å handle om denne båten her, og jeg vil legge ut en masse tips og erfaringer som jeg gjør meg underveis. Blir det noen respons på sidene vil jeg finne ett annet domene og etablere mer avanserte sider der.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen!

På tide å oppdatere siden min igjen... Har desverre pådratt meg en skade under restaureringen og blir nok borte fra båten frem til jul. :headbang: Ulykken skjedde da den elektriske høvelen tok en bit av fingertuppen min.

Har nå en del bilder å legge ut, og skal forsøke å få tid til dette fremover. Desverre blir en veldig handicappet da en har bandasje og vondt i fingrer og hender. :nonod:

 

Lover at jeg skal legge ut bilder i den nærmeste tiden...

 

En frustrert Vivvi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...