Jump to content

Vanvittig Spjærøyprosjekt


vivvi

Recommended Posts

Takk for det Bastard!

 

Legger ut en liten smakebit nå:

 

Har jobbet mye for å klargjøre skroget for nye bord. Nye bord er forhåpentligvis ferdig tørket og høvlet nå denne uka her. Så når fingeren er frisk er det bare å begynne igjen :smiley:

 

002_2.jpg

Her er 4 bord plukket ut av bunnen på babord side i baugen. Ser også at hullene i spantene er plugget med rundstokk i furu.

 

008.jpg

En spant er ferdig slipt. Den blir jo nesten som ny igjen

:cool::flag:

 

Har også snakket tidligere om at jeg jobber med nye spanter, men dette får komme en annen dag :flag:

Link to post
Share on other sites

Uff, det hørtes ikke godt ut! Var det slik at du ikke kjente noe når det skjedde eller?? Du får ha god bedring ihvertfall!

 

Eller ser jeg også fram til bilder! :wink:

 

Bilder er nå lagt ut!!! Ellers kan det sies at jeg også driver med nye hjemmesider! Her skal det ut masse info, og sidene blir ikke lagt ut før de er ferdige.

 

Kjente nok ikke noe særlig med en gang, men det syntes jævlig godt. Det er og var blod bokstaveligtalt overalt. Var ute i teltet igjen senere på mandagskvelden og ryddet sammen med pappa, og da så jeg hvor ille det så ut.

Tilbake til smertene: Det gjør vanvittig vondt nå, og er ikke å anbefale. Ta alltid forhåndsregler, og ikke forhast deg. Dette skjedde pga idioti :headbang:

Redigert av vivvi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg antar dråpene vi ser ikke er blod :crazy:

 

God bedring å lykke til videre. Et vanvittig prosjekt dette som du selv sier.

 

Takk for det, og dråpene er ikke blod nei. Har vært plaget med duggrein inne i teltet mitt. Må legge opp en pressening til i taket.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ah, endelig er jeg tilbake i form igjen. fingeren er nesten helt bra og jula er godt "overstått". Tid for båt igjen :flag:

 

Har i dag vært ute for første gang siden skaden for å jobbe igjen og jeg skal si det var deilig!! Har ikke fått gjort stort, men noe sliping av skrog og spanter innvendig har det blitt.

 

Gleder meg virkelig til å komme skikkelig igang igjen nå...

Link to post
Share on other sites

Flott at du er i form igjenn og at du kan begynne med skuta igjenn! :flag:

 

Ellers lurer jeg litt på dette med båtbord. Er det veldig dyrt med det? Si 1,5cm tykk.. Hvor mye blir det for meteren da? (Bare sånn circka pris) Jeg må muligens bytte litt bordgang i skuta mi visst jeg får lyst og hjelp fra noen som kan det til våren.

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott at du er i form igjenn og at du kan begynne med skuta igjenn! :flag:

Det slutter jeg meg også til :flag:

 

Ellers lurer jeg litt på dette med båtbord. Er det veldig dyrt med det? Si 1,5cm tykk.. Hvor mye blir det for meteren da? (Bare sånn circka pris) Jeg må muligens bytte litt bordgang i skuta mi visst jeg får lyst og hjelp fra noen som kan det til våren.

Pris husker jeg ikke, men jeg fikk kjøpt brede, ukanta furubord i den tykkelsen på trelasthandelen på Missingmyr i Råde i 1998. De var brede nok til at kjerneveden også var bred nok til å skjære ut båtbord av dem. Yteveden er ikke til båtbordbruk. (Jeg har igjen noen bord her)

Har hørt at en trelastforretning i Adal i Vestfold har tilsvarende.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Flott at du er i form igjenn og at du kan begynne med skuta igjenn! :flag:

 

Takker for det!!

 

Ellers lurer jeg litt på dette med båtbord. Er det veldig dyrt med det? Si 1,5cm tykk.. Hvor mye blir det for meteren da? (Bare sånn circka pris) Jeg må muligens bytte litt bordgang i skuta mi visst jeg får lyst og hjelp fra noen som kan det til våren.

 

Båtborda har jeg kjøpt hos en sag i Spydeberg, Østfold. Betaler her 30 kr meteren ferdig tørka og høvla ned til 20mm.

Syntes dette er en god pris!

Link to post
Share on other sites

Flott prosjekt dette, kommer sikkert til å bli en fin båt når det er ferdig. Likte ikke at du skulle ha baugpropell, synes ikke det passer på trebåter... Men det er jo min mening :wink:

 

Heldigvis :lol::lol::lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Jeg håper bare jeg blir ferdig først :wink:

Spørs vel dette :wink:

 

Nå er endelig 120 meter med nydelig og nesten kvistfri furu på plass i garasjen. Gjennstår bare å få tilpasset og satt de på plass!

Håper jeg kan få tid til å holde på litt aktivt igjen snart!

Link to post
Share on other sites

Da er jeg endelig igang med gjenoppbyggingen av skroget :yesnod: Første bord er tilpasset og satt inn med tvinger i dag, noe som ga masse ny motivasjon til videre jobb!

 

044.jpg

Første bordet skjæres ut av furu emne som er 20mm tykt, har benyttet gammelt bord som mal.

 

047.jpg045.jpg

Bordet er tvinget på plass med en tvinge på hver spant. Det gjenstår noen små justeringer inn mot stavnen og i skjøten midt på spantet akter. Dette må justeres før jeg skrur fast bordet. Det skal da skrues med 4,8 x 75 mm A4 treskruer. Disse skal ha påsatte A4 "båtskiver" for å få bedre holdeflate i bordet.

 

Ser nå at det går fremover og håper på å få jobbet en del i båten nå før vårpussen skal starte i Vivvi!

Redigert av vivvi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kantene må høvles slik at de ligger tett intill hverandre hele veien. Jeg kommer senere til å gå over med fein saga for å lage ett spor så jeg får inn drevgarn slik at båten blir garantert tett!

Det er ganske mye arbeid med bordene ja!

Link to post
Share on other sites

Dette bordet her slapp jeg å steame. Det er bøyd, vridd og vendt en del veier, men det gikk greit å bare spenne det inn med tvinger. En god porson tolmodighet og forsiktighet så ordnet det seg. Hørte det knake godt i bordet men takk og lov...

Link to post
Share on other sites

Stilig! Bord-utskiftning virker spennende! Jeg må kanskje gjøre det på min et sted hvor bordet har sprukket i to ved en ende så det stikker litt ut der hvor det ikke er klink.. Får se hvordan det blir med det. Men kjekt at du tar bilder jeg får sett hvordan det gjørs! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor legger du ikke bare butt i butt, freser opp med fres eller sirkelsag med slingreblad i for så å lime inn en list :confused:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Stilig! Bord-utskiftning virker spennende! Jeg må kanskje gjøre det på min et sted hvor bordet har sprukket i to ved en ende så det stikker litt ut der hvor det ikke er klink.. Får se hvordan det blir med det. Men kjekt at du tar bilder jeg får sett hvordan det gjørs! :smiley:

 

Er utrolig mange erfaringer en tar med seg i en slik jobb som jeg har gått i gang på her, og jeg må si at det å sette inn det første bordet var utrolig spennende. Skal du gjøre denne jobben på din båt vil jeg bare si lykke til. Det er nesten mer jobb å plukke ut det gamle da det er en fordel å få disse hele ut så de kan benyttes som maler.

 

Jeg lover at jeg skal ta bilder så ofte som mulig å legge ut. Tar det for lang tid er det bare å mase på meg :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...