Jump to content

Vanvittig Spjærøyprosjekt


vivvi

Recommended Posts

Litt av ett prosjekt du har der vivvi, gleder meg til å se ferdig resultat :yesnod:

Nå er vi på riktig plass... Takker igjen.

Blir nok en stund til du får se det ferdige resultatet, men det begynner iallefall å ligne en båt igjen :yesnod::yesnod:

:smash: Er en del jobb som gjenstår :smash:

Link to post
Share on other sites

Ja dette bilr jo bare helt kanon vivvi, jeg er imponert over hva du får til..! Du må bare pøse på med bilder, for dette er herlig og se på!

 

Du har ikke vurdert og bare bytte ut alle bordgangene? :lol:

Takker Sleipner93!

Bilder kommer etterhvert nå, men det er ikke så morsomt å ta bilder da det ikke er noen fremskritt å ta bilder av.

Har vært innom tanken på å bytte alle bordgangene ja, men...

Link to post
Share on other sites

He he, var litt for rask på tastaturet i sta seru, er selv i start gropa på ett prosjekt men det er i stål, må til sverige å se på båten med det første, synes det er litt artig å ta vare på gammel historie ang gamle båter. Åsså er det jo en fin langtids hobby :cheers:

Link to post
Share on other sites

hei, hei kjære nabo:)

har du fått på plass dene ene bordet som var så spesielt vrient på styrbord side, du drev med for en ukes tid sida?

altfor lenge sida jeg har snakka med deg der nede:P

Det bordet er på plass ja :flag: Styrbord side er rett og slett ferdig bordet i bunnen :flag: Fikk tilpassa det med nye sagblader til Fein saga så gikk det som en lek :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ognå skjer det ting på løpende bånd. I går startet jeg med lamineringsprossessen på spanten. Dette er noe jeg må gjøre i flere omganger da jeg ikke har utstyr som er sterkt nok til å trekke sammen alle lammellene på en gang. Det som virkelig skal nevnes er at jiggen fungerte utmerket!!!!! :flag::yesnod:

 

Noen bilder:

012709211045.jpg

012709211112.jpg

012709211131.jpg

 

Noe varierende bildekvalitet, men det er tatt med mobilkamera...

Link to post
Share on other sites

Flott arbeid! :flag: Imponerende og inspirerende å følge med!

 

Moro og se :yesnod: stå på videre :flag:

 

Takker og takker! Alle godord er med på å skape videre motivasjon :yesnod:

:flag: Nå er snart spanten ferdig og det gleder jeg meg virkelig til :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Denne tråden her ja...

Akkurat nå har fokuset vært på Vivvi. Hun skal sjøsettes i dag, og da er hun ferdig. Bare vask og litt stell så er vi turklare. Da blir det nok mer liv i Spjærøyen igjen ja...

 

Har noen nye bilder, men de må komme noe senere.

 

Syntes det er morro at dere løfter opp tråden og følger med! Gir mer inspirasjon og motivasjon for å fortsette med å holde tråden oppdatert.

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var vel tiden kommet for å oppdatere denne tråden her igjen også!!

Har endelig kommet i gang igjen etter at Vivvi nå er klar og ligger trygt og godt på vannet og for salg...

Har skjedd litt siden sist her ja... Har som nevnt tidligere laminert opp en ny spant babord side akter. Denne har fått rikitg høyde i forhold til at båten skal heves en bordgang rundt hele.

 

cimg1764.jpg

Resultatet...

 

Har også startet å tilpasse lusinger på styrbord side i bunnen. Den første er tilpasset og på plass :yesnod:

cimg1759.jpg

Gikk utrolig bra da en først kom igang...

 

cimg1761.jpg

Fikk opp farten bra videre :flag:

Link to post
Share on other sites

ikke i år i alle fall :rolleyes: Har som nevnt tidligere i både denne tråden og i min andre tråd om Vivvi at hun nå ligger ute for salg, og da blir det mer tid (og penger) til denne båten her. Har hatt mange målsetninger under veis, men alle har sprukket. Tiden har rett og slett ikke strekt til, men jeg tror at vi har hvilt litt på det at vi har jo tross alt en annen båt.

Har fått igjen gnisten for fult nå, og i sommer skal det helt klart jobbes!

Tør ikke komme med noen konkrete målsetninger offentlig enda, men jeg har noen mål som jeg mener er realistiske :saint:

Link to post
Share on other sites

kan noen forklare meg hvordan den lusingen virker? er holt fersk i trebåt værden å vil ha litt tips til hvordan ting gjøres :smash:

mit navn er Thomas Fure Hansen. er 17år

og har fått meg et ålesund bygg. altså en trebåt på 30 fot.

jeg har en kjærste som er ivrig i oppussing av båten så dette blir fnt.

send meg en IM eller en e-post på: thomasfure_125@hotmail.com

Link to post
Share on other sites

Det freses/høvles spor til en trelist. Her vil dette sporet bli imellom bordgangene hvor det eller kan være linoljekitt. Vivvi har bestemt seg for å bruke trelister istedenfor. Etter sporene er høvlet/freset til skjæres til en list som passer i sporet, denne limes som regel fast med epoxy. Denne metoden kan også brukes for å tett sprekker i bordganger og lignende.. :smiley:

 

Ser du har fått deg trebåt hobby og er på samme alder på meg, kjekt og se at det blir flere og flere yngre som begynner med trebåt. Det er utrolig morsomt!

Link to post
Share on other sites

Det freses/høvles spor til en trelist. Her vil dette sporet bli imellom bordgangene hvor det eller kan være linoljekitt. Vivvi har bestemt seg for å bruke trelister istedenfor. Etter sporene er høvlet/freset til skjæres til en list som passer i sporet, denne limes som regel fast med epoxy. Denne metoden kan også brukes for å tett sprekker i bordganger og lignende.. :smiley:

 

Ser du har fått deg trebåt hobby og er på samme alder på meg, kjekt og se at det blir flere og flere yngre som begynner med trebåt. Det er utrolig morsomt!

 

dette som slepner snakker om kalles å luse...en utrolig kjekk ting å gjøre for å forhindre for mye lekasje under sjøsetting

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...