Jump to content

Vanvittig Spjærøyprosjekt


vivvi

Recommended Posts

  • 5 måneder senere...

Nå er det lenge siden jeg har vært inne og oppdatert ser jeg...

Får komme med en liten beskrivelse nå, så kommer bilder noe senere.

 

I løpet av tiden som har gått nå har jeg fått gjort mye. Underveis har jeg kommet over to dårlige spanter som må lages nye. Jeg holder nå på med den første som lamineres opp av 15mm furu, limet som jeg bruker er West System Epoxy tilsatt microfiber 403. Dette er gjort etter alle kunstens regler og beskrivelser så dette bør blir bra.

I tillegg har jeg utbedret en spant som det var ett lite felt med råte. Dette feltet ble skåret ut, og lagt inn ny frisk furu med epoxy. Dette ble ett meget bra resultat.

Som dere har sett tidligere i tråden min har jeg starrtet med den ene siden, denne er nå nesten helt tett, og styrbord side er revet ut og klar for nye bord bare spanten blir klar.

 

Bilder kommer underveis med mere forklaringer. Ett bilde sier som regel mer en 1000 ord...

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har erfaringer med motorstørrelser i en slik båt? Har planer om å kjøpe fabrikkny motor, men er veldig usikker på hvor stor jeg skal velge.

 

Råd og hjelp mottas med takk!

Link to post
Share on other sites

Vet at en ikke er avhengig av stor motor for å få fart på skroget. Båten er ikke laget for stor fart, og ha ca 7 knop i marsj er helt ok. Det eneste som er greit er da å ha igjen en del motor slik at en har så det monner i motsjø.

 

En beregning på hvordan det skal passe sammen hadde vært fint.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at du greit klarer skrogfart med rundt 30hk, så lenge du ikke har for mye vind og strøm mot. Men for å ha litt mer å gå på kan nok 50-60hk være passe. Selv har jeg 70 hk i min 27 fot plastsnekke. Marsjer greit på 7,5 til 8 knop, og kan presse den opp i 11 på max. Men da drar den sjø så det holder, båten stikker tross alt 1,2m!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har tenkt på en 50 hester, men det er så ufattelig mange synspunkter. Har hørt om like skrog som har 20hk sabb, men hvordan er da de nye hesterne kontra de gamlè???

Ser i min fars snekke satt det en gammel 7-10 hesters Ferd motor, og da han byttet denne med en ny Buck 36 hester var det ingen merkabar forskjell.

Hva vil da en gammel 20 hk sabb tilsvare i en ny dieselmotor?????

Link to post
Share on other sites

Sabb hester er ikke som andre hester :wink: . Men mye av grunnen til at Sabb motorene virker sterkere enn de er oppgitt til, er vel at de for det meste er levert med vribar propell som lar deg utnytte effekt og dreiemoment på beste måte i forhold til behov. Men hestekreftene skal være like uansett, spørmålet er vel utnyttelsen av den. Selv tar jeg ut et sted rundt 35 hk på marsjfart, og jeg tipper på at en 20 hk Sabb ville gitt mer 1 til 1,5 knop lavere på marsj. Pluss en del mer vibrasjoner, og ingen muligheter til å gi på litt ekstra ved behov...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at rundt 50 hk er veldig passende til Spjærøyen din En kompis har en 50 hk Yanmar i sin 27 fot Sandøy og selv har jeg 63 hk i Johnsen-krysseren. Det er mye ved i skroget på Spjærøy så det er godt å ha et lite overskudd av krefter til manøvrering, spesielt når det blåser litt.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Da er vi litt i de banene jeg selv har tenkt.

...mens vi snakker om motor, er det noen moterer som er å foretrekke fremfor andre??? Har tenkt å kjøpe fabrikkny motor, og det er mange merker og typer å velge mellom.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke skjele litt til Nogva og Nanni motorene se selger. De ser ut til å selge godt nedover i Europa. Bennetau leverer en del av sine båter med Nanni, prisene er gode og motorene er basert på Toyota.

 

Nogva Nanni

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

De ser veldig fine ut på bildene. Er ute etter en motor som er god, fysisk liten, iallefall i høyde. Sender de nok en mail for å rette en uforpliktende forespørsel.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Og da var det på tide å oppdatere tråden litt igjen...

 

Har gått for fullt den siste tiden nå, og jeg føler selv at jeg har fått gjort en del. Desverre har jeg ikke noen bilder fra dags dato, men slik så iallefall båten ut...

 

cimg1379.jpg

Babord side begynner å ta form...

 

cimg1382.jpg

Styrbord side er revet ut...

 

cimg1383.jpg

Spant til styrbord side er under lamminering. Den gamle måtte byttes da den var sprekt på langs...

 

Dette var en liten oppdatering, nyere bilder kommer så snart kameraet har vært med ut i båten.

Link to post
Share on other sites

Atter en dag i båten er avsluttet...

Må si at denne dagen så er jeg virkelig lei ett spesielt bord bak i helen på styrbord side. Har skjært det til 3 ganger nå, hvor da 2 har sprekt... :headbang::headbang::headbang:

Det bordet som nå er der skal få sitte noen dager før jeg skrur det fast. Dette kan gjøre at trefibrene strekker seg ut litt og gjør at bordet får noe av den syke vridningen det skal ha. Det første sprakk nemlig da jeg skulle til å borre hull til skruene... :headbang:

Skal bli godt å få på plass dette bordet nå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...