Sleipner93 Svart 17.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Hvis du mener hvilken list du skal lime inn så er svaret samme material som båten, altså er bordene i båten di furu så bruker du furu. Hvis du tenker på listen som du skal spikre fast for å føre sagen/fresen langs så spiller ikke dette noen rolle så lenge den gir et godt anlegg. Skal du bruke fresen så prøv først på noe annet en skute siden slik at du ser at den kan skjære ut fra anlegget hvis du fører den feil vei Hei igjenn! At det var furu tenkte meg men, kjøper man det som en "list" da tenker ejg på slike rundt dører. Eller kjøper man feks et bord som man sager det ut av? Angående denne listen som skal være på båten, trenger jeg ikke bare denne for å ikke sage skeivt? Visst saga får gå i "sprekken" sager jeg vel ikke skeivt? Beklager du må forklare meg med skikkelig te-skje oppskrift men håper det går greit? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 (redigert) Har du en kapp bit av en dørlist eller lignede så kan du bruke den. Og ja du må lage deg et anlegg, alt annet ville være dumt. Jeg er såkalt proff på sirkelsagen og jeg hadde nokk laget et anlegg Husk og at bladet er rundt slik at endene av sporet blir buet, dette smir du bare til i listen med kniven. Fyllsoffet i epoksyen ordener resten så du trenger ikke være så veldig nøye all den tid det blir dekket med maling Redigert 17.Oktober.2007 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
M/S Bastard Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 (redigert) Jo, du kan feste en list/bord på skutesiden som anlegg til og føre sag/fres. Så denne må følge bordgangen/springet da. Lister som limes inn må du splitte ut ifra et egnet bord/plank Jon var raskere på tastene Redigert 17.Oktober.2007 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 17.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 (redigert) Ah, denne lista er fordi sporet må gå i bue steder? Tror der jeg trenger det er det beint heldigvis Redigert 17.Oktober.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Da er du jo heldig. Ville ikke vært veldig pent med en vannrett innlimt list, hvor bordet ellers har spring/krum Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 17.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 (redigert) Har det noe å si om det ikke blir 100% beint? Det er jo snakk om under vann her...?? Redigert 17.Oktober.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 (redigert) Jeg ville fulgt retingen på veden/fibrene i bordet Redigert 17.Oktober.2007 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 17.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Jaja, å gå rett framover i spring/krum som du sier ville vært litt merkelig, men til syvende og sist må jeg jo følge sprekken. Men jeg tenker, det trenger jo ikke være 100% beint å fint under vannlinja? Så lenge det blir tett så er det vel greit? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Det er jo ikke min båt Men har du sjekket på west sine sider om tetting av sprekk, uten lusing? Hvis sprekken trutner sånn nogenlunde er den jo ikke så stor, så da kan det vel fylles med epoxy Se her Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 17.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Er smått det jeg har ønsket hele tiden. Men jeg stoler på Jon-Kåre som sier dette ikke er så veldig bra grunnet det kan lett sprekke enda mer. Vi får se hvordan det blir med sprekken til våren når det tørker Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Det enkleste for og slippe bekymringer er og bytte bordganger Skulle nok gjort det selv også, men jeg sparklet opp noen bord fra innsiden med Jon Kåre sin velsignelse Håper det holder da.. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 17.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Så avansert skal nok ikke jeg gjøre.. Neste år kjøper jeg meg nok ei ny skute som er i litt bedre forfatning med litt større overbygg. Så får jeg håpe kjøperen kommer til å ta godt vare på båten Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 18.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2007 Ah, denne lista er fordi sporet må gå i bue steder? Tror der jeg trenger det er det beint heldigvis Nei jeg tenker på endene på kuttet de vil jo gå ut i null ettersom sagbladet er rundt. Og det var vel Vierre som sa at bordet kunne sprekke og ikke jeg, er sprekken liten kan det gå å legge epolsy i denne. Men ta å last ned den restaureringsboken om trebåter med epoksy som du finner på westsystem.no der er det bilder og god forklaring Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Sleipner93 Svart 18.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2007 Nei jeg tenker på endene på kuttet de vil jo gå ut i null ettersom sagbladet er rundt. Og det var vel Vierre som sa at bordet kunne sprekke og ikke jeg, er sprekken liten kan det gå å legge epolsy i denne. Men ta å last ned den restaureringsboken om trebåter med epoksy som du finner på westsystem.no der er det bilder og god forklaring Oi så det nå ja Var litt trøtt i går... Men ihvertfall mente du at lusing sansynligvis var best. Men etter hva jeg har forstått når du forklarer må jeg lage noe så enden på kuttet ikke blir "buet" av bladet for det blir vanskelig å lage list til det? Dårlig tegnt men sånn bør det ikke bli? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 18.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2007 Endene blir buet ved bruk av sag, dette kan du enten kompansere for ved å smi av endene på listen som skal ned i sporet eller du jkan tappe med et tynt tappjern. Tror jeg ville brukt kniven og smid Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Sleipner93 Svart 18.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2007 Nå forstår jeg bedre ja Visst sprekkene blir større kan jeg jo altids fylle de med farm også. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 18.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2007 (redigert) Okei! Jeg drøyer alt som har med tetting av båten til det blir vår ettersom den tørker da. Så hva jeg skal gjøre nå er vanskelig å si... Bunnstoffet på båten er jo malt 5-10cm for høyt. Er det vanskelig å skrape av det som er for høyt og hvordan gjøres det lett i tilfelle? Kan treverket under pusset fint, oljes å lakkes? Ellers blir det vel å få malt inni og som blir et prosjekt. Finnes det noe billig gulvbelegg eller noe jeg kan legge inne eller blir det litt harry? Lagt til : Det ser for øyeblikket slik ut innvendig : Det er trangt når man drar på overnattingstur å jeg lurer på om noen har kloke hoder som kan se en mulighet for å få bedre plass til å sove (Bygge om)? Redigert 18.Oktober.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 19.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2007 Klart det er alltid muligheter for bedre plass, men tror du må bygge om litt, iallefall sett ut fra bildene. Hvordan er det under dekk?, kan plassen her utnyttes bedre?? (mye verktøy) Du nevner tidligere at det mest sansynelig blir ny skute til neste år, og hvorfor da legge mye tid og penger i en ombygging av denne båten her?????????? Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Sleipner93 Svart 19.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2007 Klart det er alltid muligheter for bedre plass, men tror du må bygge om litt, iallefall sett ut fra bildene. Hvordan er det under dekk?, kan plassen her utnyttes bedre?? (mye verktøy) Du nevner tidligere at det mest sansynelig blir ny skute til neste år, og hvorfor da legge mye tid og penger i en ombygging av denne båten her?????????? Det er det som er mitt problem. Det måtte i tilfelle bli en enkel planløsning som jeg kunne laget utav restematriell. Neste år håper jeg på å få kjøpt en Kommedal 27 av medlemmet Troll 20 inne her. Da får jeg en båt det kan være verdt å fortsette på. Å fikse opp den jeg har nå vil koste mye penger som jeg aldri vil få tilbake. Og en annen ting er at jeg ønsker større overbygg. Men det var bare visst det fantes enkle løsninger som ga bedre plass. Men har min tvil... Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 19.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2007 Vi fikk derimot ikke trukket bordet helt inntil det andre jeg lurer på om det kan ligge noe imellom? Vi slo mye på 2 av klinkene. Men det gikk nå mer i sammen etterhvert. Men helt perfekt ble det desverre ikke. Her er glipen jeg måtte gjøre noe med... Såg tilfeldigvis en båt i dag, der de holder på med en lignendes jobb. Der hadde de satt inn gjennomgåendes bolter med store skiver på begge sider i annethver naglehull og så presset bordgangene sammen med mutter på utsiden. Så hadde de startet nagling i hullene mellom boltene. Regner med at når de har fått naglet annenhver nagle, vil de ta ut boltene bytte disse med nagler (det såg iallefall slik ut, uten at jeg fikk spurt noen). Kanskje en ide og teste dette ut? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 20.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 Var på nippet til å sette i en bolt å stramme det inntil når jeg holdt på ettersom jeg ikke fikk stramt det inntil med klinkinga. Men jeg borret 2 nye hull å satte inn 2 ekstra klinker så drog det seg inntil Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 20.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 (redigert) Nå har jeg lagt en laaang liste om hva som må/bør gjøres over vinteren å en ønskeliste.. Først har jeg skrevet hva som skal gjøres, å bak har jeg grovt skrevet hva jeg trenger. Det kan sies at tallene i listene ikke er riktige. Ettersom først lagte jeg en liste med alt for å kopiere over det jeg burde/må gjøre til et nytt dokument. Og som dere ser, jeg har masse å gjøre. Så jeg venter bare på varme vårdager ettersom flesteparten av tinga trenger varmere forhold enn hva som er nå.. M/S Kira's gjøreliste for vinteren : 1. Tette sprikker og glipe steder ---- Epoxy, sirkelsag, list, klinker, roejern, kulehammer, 2. Renske opp kjøl for graps ----- Vannslange, 4. Male dørker ---- Maling å rull 5. Male fordekk ---- Maling å rull 7. Tette overbygg ---- Glassfiber, Eksentersliper, engangshansker 8. Ordne propell (nye vingeklosser) ---- Vingeklosser, skiftenøkkel 9. Male motorkasse og benker ---- Eksentersliper ---- Maling å rull 12. Få lagt feste til topplanterne og koble til ---- Aluminums plate, skruer, borremaskin. 15. Montere styresnekke ---- 16. Feste svingeren til ekkoloddet --- Skruer å drill 19. Fikse på trelista rundt dollbordet. ---- Trelist, skruer, drill, stikksag 20. Male dollbordet. ---- Maling, rull/kost 21. Montere ny motorbolt (gjennomgående) ---- Gjennomgående motorbolt, verktøy til å stramme 22. Fylle epoxy på steder i dollbordet ---- Epoxy, enganshansker 26. Tette rorgjennomføringen ---- Usikker... 27. Slipe bakerste del av skroget å olje/lakke ---- Eksentersliper, olje, lakk og kost 28. Montere en pumpe i bunn bak i båten som jeg kan pumpe ut all vannet av båten med M/S Kira's ønskeliste for vinteren : 1. Renske motor og male ---- Såpevann, stålbørste, maling og kost 2. Pusse, lakke og olje akterdekk ---- Eksentersliper, Clipper 1 og Clipper 2 3. Lage dør til akterskott ---- Kryssfinerplate, stikksag, lister, beslag 4. Male innvendig ---- Maling, kost, malertape 5. Få ferdig el. annlegg ---- Diverse verktøy 6. Montere messingpumpe. ---- Stikksag, slanger 7. Få beslag til lukene til skapet ---- Skruer å drill 8. Pusse opp båtshaken ---- Pussemaskin, Clipper 1 og Clipper 2 9. Montere varmeapparat ---- Slanger til apparatet 10. Pusse rorkult ---- Eksentersliper, Clipper 1 og Clipper 2 11. Male styrehus veggen ---- Shipolin grå og rull 12. VHF muligens?? 13. Få lagt til noe å feste stolen i.. 14. Overhale Sabben (Slipe ventiler å sjekke stempelringer) Angående overhalingen av motoren. Jeg mottok en pakning av hengefjes som skal fungere visst jeg gløder den opp. Men så var det vannpakningen, kan jeg lage denne enkelt selv? Den er av et slags gummilignende stoff? Redigert 20.Oktober.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 20.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 Det er virkelig utrolig hva man kan finne i en kjeller Min far fant nemlig en akselkloss nede i kjelleren når han lette etter noe. Om denne passer motoren min er usikkert men det skal jeg få sjekket en dag. Den kommer fra min fars svigerfar som har hatt Sabb selv. Klossen er helt ny ser det ut som. Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Flaks! Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Sleipner93 Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Hei! Som vanlig sitter jeg å tenker på båten å hva jeg må gjøre til våren. Jeg hadde håpet å få prøvd å få tettet overbygget. Jeg har endel gliper/sprikker i kryssfiner platene på bakveggen. Kan jeg fylle disse med en sparkel som tåler vann visst det fins? Eller blir det bedre å bruke epoxy? Mulig jeg må lage til en ny plate grunnet den er råtten men vi får se når det nærmer seg. Men greit å planlegge litt i forveien eller hva? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.