Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

Her ser jeg store muligheter :yesnod:

Ville nok prøvd meg på å fjernet alle plankene, å så begynnt ute ved spantene og lagt plankene skrått fremover

sleipner1.jpg

litt dårlig til å tegne, men det er mulig du skjønner hva jeg tenker

 

Helt enig i denne løsningen her. Absolutt det beste for en gammel trebåt.

 

Ja... Jeg må vurdere litt.. Jeg får vel kanskje benyttet plassen bedre da?

 

På denne måten vil du helt klart få utnytta plassen din mye bedre enn om du bare "endrer" på det som er der i dag. Vil du ha ett mye mer "riktig" utseende på det bøyer du krakkene også i samme krumming som skroget ditt har. Krever noe mer jobb, men skal en først gjøre noe er jeg av den oppfatningen at en skal gjøre det ordentelig med en gang.

Link to post
Share on other sites

Hei. Hadde samme type løsning som Vengsøyfjord viser i en snekke jeg eide tidligere. dette er den optimale løsningen synes jeg der du har en benk på hver side med et søylebord som kunne heves og senkes. mellom benkene var det en plate som dørk, denne kunne heves opp til benkehøyden slik at det ble en dobbelseng. Senket bare bordet ned og plasserte platen på noen vinkler som var festet i benkene.

Link to post
Share on other sites

Er iallefall min mening, men om den er den rette er det jo opp til deg å vurdere :yesnod:

Men er jo strengt tatt ikke nødvendig med benker som er f.eks 30 cm fremme i baugen og 60 cm bakerst.. :nonod:

 

Det som er viktig å tenke på ved konstruksjon av krakker er om de bare skal sittes på eller også soves på. Det kreves noe mer plass på krakkene hvis du har tenkt til å sove der. En god løsning kan være å lage krakkene i en "U" slik at du binder de sammen i baugen på båten.

Link to post
Share on other sites

Må ikke bygge alt nytt, men det blir nok det beste resultat.

Men du kan jo gjøre slik som jeg streket på bildet ditt, altså strek opp og kapp.

Deretter skrur du f.eks lekter på 48x48mm under langs kuttet for og stive opp. Billigste løsning

 

Tror du vil få god plass om du rydder litt også :lol:

Husk og ikke tråkk for mye på bordganger når båten ligger på land.

 

ombyggingsleipner.jpg

Link to post
Share on other sites

Har sett litt rundt på rørdeler til refleksen, koster noe for j***** jo :lol: Noen som vet om noen steder som er billigere enn Maritim på dette?

 

Ellers har jeg vært borte i båten idag. Tror å kappe kan være et greit første forsøk.. Derimot så mye som du hadde tegnet vekk Bastard går ikke. Da blir ikke benken bred nok.. Men har lagt et metermål på bildene som viser hvor det må kappes. Må kappes på høyre siden av det..

 

Tror jeg skal streke opp å forsøke å kappe vekk dette her.. Da får jeg god nok bredde tror jeg.. Hva tror dere?

 

benker_maal.jpg

 

benker_maal_2.jpg

Link to post
Share on other sites

Prøv, blir det ikke bra kan du lage nytt,

Blir det greit kan du legge en list langsetter endeveden slik at du ikke fliser endeveden som blir

 

Jeg får prøve ja.. Får ta det til uken tenker jeg :wink:

 

Ellers ser du at det kan bli litt trangt oppe med hodet så derav bør nok bordet vær nedslått når man skal sove..

Link to post
Share on other sites

Sørg for og ta med jenter på tur så gjør det ikke så mye om det er trangt :wink:

Men, det er jo bare og ligge med føttene i baugen vet du, forenkler mye det

 

Nå skal jeg ut og gjøre litt, bare litt da

 

Føttene i baugen har jeg ikke tenkt på! Det var smart! Selvom det for meg er normalt å ha hodet pekende mot baugen men vi får se :smiley: Du vet ikke om noen plasser jeg kan skaffe billige refleksrør du vel?

Link to post
Share on other sites

Ja, der kan du ha røret. Men det må nok stikke høyere en taket på styrhuset, for og slippe nedslag i ovn.

Mulig jeg kan hjelpe deg med en rørbit som det er fastsveiset plate på, beregnet for montering der du har tenkt. (tror jeg, fikk det med da jeg kjøpte refleksen)

Jeg får ikke brukt det da jeg skal ha røret over tak.

 

Tror jeg skal ha dette enda, må sjekke det før jeg lover noe.

Dette skal du få gratis, mot frakt.

Tror dimensjon på røret er 70mm

 

pipe3.jpg

 

pipe4.jpg

 

 

 

 

 

Du vet ikke om noe rorbeslag vel?

Du som roter litt kailangs vet sikkert om noe

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenker du på den gjennomgangen?? Kanskje jeg og skulle hatt røret ut bak styrehus veggen eller er dette en dårlig løsning?

 

Rorbeslag nei... Roter jeg kailangs da?? :lol: Hva slags rorbeslag tenker du på forøvrig? Det kan være jeg finner noe gammelt i havna her som ingen eier..

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, den gjennomføringen med plate på.

Røret er nok ca 50 cm langt med den platen påsveiset.

Bendet og pipehatten trenger jeg sjøl.

 

Jeg ville hatt røret rett opp, jeg monterte det gjennom hytteveggen forrige vinter som en nødløsning da jeg fyrte med refleksen.

 

Ja, var det jeg tenkte du gjorde kailangs.

Jeg trenger det øvre beslaget på sleperoret, må være litt grovt.

Dvs jeg trenger egentlig den delen som sitter på stevnen, belslaget på roret har jeg.

Men finner du ett som er komplett er det flott

 

Roret ser du her, og bolten som er på beslaget er ca 16-17mm

 

roroljet.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg kan jo altids se om jeg kommer over noe! :wink: Hehe, genial skuff du hadde bak der "SKROT" :lol:

 

Ellers så tar jeg gjerne imot den gjennomføringen visst jeg finner ut om jeg har plass til danskebyssa, skal ta en prat med far.. Hadde jo vært greit med god varme inni der :smiley: Men skal først få lagt til benkene og riktig høyde på dørk osv.. Antar du ikke har hast med å få den bort? Så visst du kunne holdt den av hadde det vært litt kjekt! :smiley:

 

Ellers, hvorfor må røret gå høyere enn taket på styrehuset? Kommer til å koste flesk dette hehe :lol:

Link to post
Share on other sites

Ok... En annen ting angående ballast i båten.. Å skrape bunnstoffet som er for høyt nå vil ta lang tid å være krevsomt. Jeg har smått bestemt å heller fylle i ballast å få en god å stabil båt.. Visst jeg bruker sement, blir den tyngre visst man blander den med vann eller kan man bare legge en full sekk med sement nedi? :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...