Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

Nei nei... Men kan ikke senke for mye heller i tilfelle for da mister jeg jo mye bredde... Men man kan ikke få alt :lol:

 

Har du funnet noen bilder forøvrig? :smiley: Håper å ta en tur i uka å få målt å sett litt.

 

Og visst jeg bygger dette tror jeg at jeg må droppa førerstolen... Men styring inne blir vel mest på regnfulle dager å da får jeg klare å stå.. :wink:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var nede i kjelleren å pusste litt på propellbladene.. Brukte en sliperondell lignende sak festet til drillen. Etter at all grapsert var av var litt messing å se.. Jeg sitter nå igjenn med mye blankere propell-vinger og en drittsmak i både munn å nese etter alt det støvet som kom... Støvet smaker gammel å råttent sjøgraps..

Link to post
Share on other sites

Jeg tenke det etterpå og at jeg ikke brukt maske.. Men en dusj vasket det vekk så.. :smiley:

 

Hva tror du om å bruke det som er bygget inni båten min nå vivvi, altså skjære ut et "hull" i midten av det som er.. Plankene vil jo ikke følge lengden av benken men det skal vel noen puter elns oppå anyways??

Link to post
Share on other sites

Jeg tenke det etterpå og at jeg ikke brukt maske.. Men en dusj vasket det vekk så.. :smiley:

Kan ikkje dusje lungene dine :nono:

 

Litt OT, men såg ein på Discovery i dag som sprøyte lakkerte utan maske. :nonod: Han virka litt surrete etterpå :crazy:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Du ser på Discovery du også altså? :smiley:

Klart det :yesnod:

 

Angåande innredning har eg nok ikkje noko å bidra med dessvere...

Men du, kva er måla på denne skuta di? Altså lengde, bredde, høgd (frå kjøl til topen av overbygg) og kor djupt stikk den ?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Klart det :yesnod:

 

Angåande innredning har eg nok ikkje noko å bidra med dessvere...

Men du, kva er måla på denne skuta di? Altså lengde, bredde, høgd (frå kjøl til topen av overbygg) og kor djupt stikk den ?

 

Jeg har vært slakk å ikke målt enda men må få gjordt dette også en dag det er opphold. Jeg antar lengden er fra forstevnen til toppen av akterstevnen? (Trenger vel kanskje ikke å være helt nøyaktig?) Og hvor dypt den stikker måles vel helt bak? Fra roret å opp til vannlinja?

Link to post
Share on other sites

Lurer også på om jeg skal kjøpe en Aladdin ovn i fremtiden.. Varmer disse godt? Er det ikke slik at de lager mye fuktighet når de brenner eller var dette med butan/propan??

Alt som brenner avgir vann. Er det ikke skorsten, så kommer vannet som vanndamp ut i rommet der ovnen er. Så det blir fuktig luft uansett gass eller petroleum/lampeolje, med mindre forbrenningsgassene går i skorsten ut til det fri. Den fuktige lufta kommer til kaldere overflater, der vanndampen kondenserer og renner nedover f eks innsida av presenningteltet ditt.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Alt som brenner avgir vann. Er det ikke skorsten, så kommer vannet som vanndamp ut i rommet der ovnen er. Så det blir fuktig luft uansett gass eller petroleum/lampeolje, med mindre forbrenningsgassene går i skorsten ut til det fri. Den fuktige lufta kommer til kaldere overflater, der vanndampen kondenserer og renner nedover f eks innsida av presenningteltet ditt.

 

Ok. Avgir det voldsomt fuktighet? Er det slik at det blir "bløtt" inni hytta visst jeg fyrer til det er varmt å koselig?

 

Har du bilde av den Bastard? Skulle hatt en slik jeg også tror jeg :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme som denne

Men du kan kanskje få montert Refleksen din, så slipper du bruke penger på Aladdin ovn.

Skal montere refleksen min også i vinter, men det er litt lenger frem

 

Hadde jeg bare hatt plass!! Jeg kan jo se om jeg kan få plassert den et sted men har som sagt meget liten plass! Utvikler den ikke masse varme rundt seg? Tenker på at den ikke kan stå klint inntil vegger osv. ??

 

Men, var borte i dagen idag å tittet litt. Slik det er nå er det 86cm opp til taket og jeg skal klare meg med det. Min venn på rundt 1,70m dunket ikke hodet i taket når han satt så da går det nok greit :yesnod: Tror jeg tar vekk luke i midten å legger dørk nedi her.. Det blir ikke så voldsomt bredt til beina visst man skal ha et bord også.. Men jeg tok noen bilder også (mobil) så dere får jo se litt..

 

Første bilde ut... Som dere ser går det en luke i midten her.. Tror jeg tar vekk denne å lager et bord som passer nedpå... Blir langt å smalt men det går vel greit?? Ellers kan dere se at jeg har kappet av forreste del av luka som skal stå foran der hele tiden.. Men tror bordet med være nedslått når man skal sove uansett.. Se også at det er en liten bit med lavere dørk.. (Var der fra før.. Kommer til å bruke denne høyden tror jeg..)

 

ombygging.jpg

 

Slik ser det ut når en person sitter der, som dere ser blir det rimelig trangt med beina visst 2 stk skal sitte der med en stolpe til et bord imellom

også.. :lol:

 

sitting.jpg

 

Her er den lave dørken.. :

 

ny_doerk.jpg

 

Men, hva jeg har muligens i tankene er at siden det er så trangt så kan jeg "trikse" litt.. Visst jeg fjerner disse plankene her vil jeg få brei å god plass vel?

 

planker_fjernes.jpg

 

Må nok fintenke litt mere på dette og gjerne med hjelp av dere!! Ellers skal gulvet der man skal stå å styre senkes ned til nesten samme høyde som det som er ved benkene...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...