Jon-Kåre Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Her har du muligheten til å øve deg på lusing Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Sleipner93 Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Hehe du sier noe der. Tror det blir lettere å fylle dette her... Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Viss du ikkje vil øve deg på lusing så kan du sikkert sparkle med Marine Epoxy. Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Seilaren Svart 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Det åpner ny Clas Ohlson på Kilden i morgen :flag: Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sleipner93 Svart 24.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Hvor mye holder 250ml til da? Angående sprikkene i bordene er jeg fortsatt ikke sikker på hva jeg skal gjøre. Får tenke på det over våren å se hvordan sprekkene utvikler seg.. Sitér dette innlegget Link to post
kritrov Svart 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Har altid ment at det er helt normalt med sprekker i bordene på en trebåt... Men treverket trutner jo sammen når båten er på sjøen. når den er på land, så åpner sprekkene seg igjen. har pleid å skrape det rent rundt sprekkene, for så å smøre greas eller smør på sprekkene, de vil da holde tett, og "tettemiddelet" vil bli presset lett ut når sprekkene trutner sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 24.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Vi får se.. Disse sprekkene har lekkt etter båten har vært på sjøen hele sesongen. For alt jeg vet kan det være det holder tett med farm... Sitér dette innlegget Link to post
Ben Svart 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Vi får se.. Disse sprekkene har lekkt etter båten har vært på sjøen hele sesongen. For alt jeg vet kan det være det holder tett med farm... Jeg har alltid hatt mye lekkasjer under sjøsetting, ikke verre enn at pumpene holdt tritt, men nok til at blodtrykket steg faretruende høyt. Ifjor derimot gikk det nesten helt galt, les " når båten helst vil være ubåt". Fikk orden på både båt og motorer, så sesongen ble tilslutt fin. I vår lå jeg ved siden av en kar med trebåt fra 1937. Han fortalte om det samme stresset, helt til han kom på å prøve flytende membran. Og det fungerte vannvittig bra. La på 2 lag på alle sprekkene, noen steder 3 lag. Stoffet og satt ut. Det gikk flere minutter før den 1. pumpa startet. etter 3-4 timer var båten like tett som etter et døgn i tidligere år. Noe vann siger alltid inn, men så tett som iår har den aldri vært. 2 ting er viktig: Du må ikke presse membranen langt inn i sprekkene, 1 mm el 2 er mer enn nok, treet må få anledning til å trutne. Er sprekkene større enn ca 2- 3mm må du finne andre løsninger. Det er utrolig mye vann som kommer inn en sprekk på 1mm som er 2-3 meter lang, har jeg smertelig erfart. Og har man flere av samme typen, blir det virkelig mye vann. mvh Ben Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 25.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Flytende membran? Hva er det for noe?? Tenker du på flytende margarin? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Flytende membran? Hva er det for noe?? Tenker du på flytende margarin? Flytende membran brukes på f.eks baderom som vannsperre mellom vegg og fliser. Fås i 1kg bokser Maxbo, Jernia el.l. Legges på med pensel, tørker fort og er svært fleksibelt. mvh Ben Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Flytende membran brukes på f.eks baderom som vannsperre mellom vegg og fliser.Fås i 1kg bokser Maxbo, Jernia el.l. Legges på med pensel, tørker fort og er svært fleksibelt. Det har jeg jo ikke tenkt på før. Mitt lille skip slipper jo inn en dråpe innimellom, særlig når vi har vært undervegs, så et ekstra tettemiddel var en god tanke. Dette legges på utsida, naturligvis - under bunnstoffet? Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Sleipner93 Svart 25.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Ja dette var sannelig smart, dette klemmes vel litt flat visst det truttner også? Hva tror du om dette Jon-Kåre? Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Tetter nok bra med membran, dessutan er det mjukt/elastisk nok til å ikkje sprenge borda vil eg tru. Men stiller meg litt skeptisk til ein del ting... Fester det til båten? Korleis fester bunnstoffet til membranen igjen? Og er ikkje slik baderomsmembran vassbasert? Korleis gjorde du det Ben? Same prossedyren som med ein badevegg med primer først og så membran? (går ut frå du droppa flisene ytterst ) Du har ikkje fått båten på land for sesongen vel? I såfall korleis ser det ut under båten no? Viss dette funker og heng godt nok så er det jo nesten for godt til å vere sant. Men det var ein tanke som slo meg. Ville det ikkje vore betre med ei eller anna form for tjøre, eller sånn svart asfaltmasse som ein bruker på tak? Den er ialfall berekna for utandørs bruk... No begynte det endelig å bli litt "liv" i tråden din sleipner Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Sleipner93 Svart 25.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Ja det har jo vært litt liv i det siste da om lusinga Ellers syntes jeg også at dette hørtes ut som et "vidundermiddel" for meg. Men hvor elastiskt/mykt er dette stoffet? Lurer også på om det er dyrt eller? Og som Sinten sier, fester det seg lett på treet og fester bunnstoffet seg lett på dette? Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Hei! Flytende membrand var nytt for meg, men det er mulig det fungerer. Jeg for min del har meget god erfaring med Takisol Fiberkitt. Dette er en fiberarmert tettningsmasse som vanligvis blir benyttet på tak. Fordelen med denne er at den er så myk at den presses ut av sprekken da den trutner. Når våren kommer og bordet tørker vil naturlig nok sprekken komme tilbake. Bare ta ett sparkeljern og legg det tilbake i sprekken igjen. Fungerer utmerket og varer i mange år. Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Jon-Kåre Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Det som gjør meg usikker på å bruke membran eller tjæreprodukter er at de sansynligvis mister mestparten av elastiskiteten når den kommer i kaldt vann. Skal du bruke membran tror jeg det vil være en fordel å prime inni sprekken så godt det lar seg gjøre. Uansett tror jeg farm er et bedre alternativ en disse andre produktene. Sparkling med epoksy der du først væter med ufortynnet og så fortykket i en greas liknende masse hvis sprekken ikke er forstår, noe den ikke er ifølge bildene, Kjøper de et rep sett fra westsystem holder sansynlig vis dette. (De hadde slike sett tidligere i allefall) Alternativt hvis sprekken er for stor LUSING. En måte å finne ut om sprekken er for stor kan være å legge i gameldags grønnsåpe (hvis det finnes da, slike firkantige plast bokser) ligger dette uten å sige for mye ut mener jeg du kan bruke denne metoden. Blybot under vannlinjen kan være et alternativ. husk å bruk så småe stifter som mulig, eller kan du sette press på den lim den med tech 7 Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
VannTro Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Det som gjør meg usikker på å bruke membran eller tjæreprodukter er at de sansynligvis mister mestparten av elastiskiteten når den kommer i kaldt vann. ............ eller kan du sette press på den lim den med tech 7 Tech7 som er den MS-polymer på markedet med lavest elastitet (60 shore)...... Bruk heller Optiform Unifix, Soudal Fix All eller Jernia Lim og Fug...(45 shore på alle produkter, limer og tetter over/under vann etc...samme som Tech7 men høyere elastitet) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Jon-Kåre Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Enig, det har jeg ikke tenkt over Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Sleipner93 Svart 25.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Det som gjør meg usikker på å bruke membran eller tjæreprodukter er at de sansynligvis mister mestparten av elastiskiteten når den kommer i kaldt vann. Skal du bruke membran tror jeg det vil være en fordel å prime inni sprekken så godt det lar seg gjøre. Uansett tror jeg farm er et bedre alternativ en disse andre produktene. Sparkling med epoksy der du først væter med ufortynnet og så fortykket i en greas liknende masse hvis sprekken ikke er forstår, noe den ikke er ifølge bildene, Kjøper de et rep sett fra westsystem holder sansynlig vis dette. (De hadde slike sett tidligere i allefall) Alternativt hvis sprekken er for stor LUSING. En måte å finne ut om sprekken er for stor kan være å legge i gameldags grønnsåpe (hvis det finnes da, slike firkantige plast bokser) ligger dette uten å sige for mye ut mener jeg du kan bruke denne metoden. Blybot under vannlinjen kan være et alternativ. husk å bruk så småe stifter som mulig, eller kan du sette press på den lim den med tech 7 Jeg vil helst slippe å kjøpe epoxy fra West System grunnet pris. Skal ikke legge for mye penger i båten. Men blybot er det en blylappe? Kanskje jeg kan fylle sprekken med farm også legge oppå en blylappe? Det er sansynligvis ikke det beste for treet. Men nå er ikke dette noe trebåtfestival båt. Det holder sansynligvis i noen år? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Du kan handle Aeropoxy hos Faannessen, noe rimeligere Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 25.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Ja, men da må jeg til med lusinga... Virker enkelt å kline inni farm å legge en blylappe over visst det var det Jon-Kåre mente.. Så stor skade kan det vel ikke gjøre? Greit det ikke er så skikkelig, men å ordne med epoxy er heller ikke helt skikkelig så.. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Selger han i småe forpakninger, 1 stk pakke med herder og resin koster ca 260 hos maritim og en boks fyll stoff ca 160,- dette finner du hvis du går inn på maritim.no og klikker deg frem til westsystem. Epoksyen finner du øvert på side 3 og fyllstoffet midt på side 2 Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
M/S Bastard Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 (redigert) Bytte bord er skikkelig Du skal jo ha skøyte så da er det jo greit og fuske litt i faget. Skulle byttet bord sjøl, men..... Vet ikke Jon Kåre, jeg handler fra Trebåten som er leverandøren til Faannessen. Men det er jo grei pris hos maritim, men det kommer vel borti 150 kroner i frakt/oppkrav også Redigert 25.Oktober.2007 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 25.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 (redigert) Jon Kåre er blybot å legge en blylappe over sprikken?? Hva syns du om å fylle sprekken så godt jeg kan med farm for å så legge en blylappe over da? Visst det er dette blybot er? Redigert 25.Oktober.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Nå henger jeg ikke med, hva skal du med vannet?? Det blir vel nok vann når du sjøsetter En annen ting når det gjelder økonomi, det er snart jul og da kan man ønske seg ting man har bruk for eventuelt gavekort på de rette plassene Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.