Jon-Kåre Svart 30.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 Tyrirot er iallfall en fantastisk ting å ha med seg i tursekken, spikk av noen fliser og fyr opp bålet. Brenner som bare f.... Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 30.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 Etter et raskt søk fant jeg dette: "Tyri er den harpiksholdige veden som finnes i kjerneved, særlig i furustubber og røtter, eller på steder hvor barken på treet er skadet. " Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Jon-Kåre Svart 30.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 se der ja da var jeg ikke helt på viddene allikevell Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 30.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 Et utklipp sakset fra: http://www.skogselskapet.info/more-romsdal/tjaeremile.pdf Fakta om tjære Eit furutre kan bli fleire hundre år gammalt. Det er berre den ytre delen av stammen som lever, frå borken og eit stykke innover i den lyse delen av veden. Den indre delen av stammen er død ved. For at ikkje den døde veden skal rotne vert celleveggane og porene fylte med impregnerande stoff som treet produserer. Dette er både feite stoff (harpiks og terpentin) og stoff som blandar seg med vatn (garvesyrer). Desse stoffa gjer at den indre delen av stammen vert mørk brun. Slik brun ved vert kalla malme eller al og kan ligge i jorda i hundrevis av år utan å rotne. Også den ytre, lyse delen av stokken kan bli gjennomtrekt av harpiks, særleg dersom det vert skade i borken. Dette er noko treet gjer for at det ikkje skal trekkje vatn inn i veden og føre til ròte. Ved som er heilt gjennomtrekt med harpiks vert kalla spik eller tyri. Når feit furuved og malme vert varma opp uten at det slepp luft til, vil mange av dei impregnerande stoffa renne ut av veden eller fordampe og kondenserast igjen saman med terpentin eller vatn. Vi får tjære (harpiks), tjærelåg (vatn og garvesyrer) og terpentin (løysemiddel for harpiks). Tjære, tjærelåg og terpentin inneheld dei impregnerande stoffa som naturleg finst i furua. Tjæra har i tillegg same eigenskapen som harpiksen i treet, at ho hindrar vatn frå å trenge inn i treet. Brukt som smurning på treverk av furu (til dømes hus og båtar) vil derfor desse stoffa hindre at treverket rotnar og forlenge levetida til hus og båtar. Tjæra vil i tillegg gjere treverket tett. Dette er særdeles viktig, særleg for båtar. Det er meir enn tusen år sidan folk lærte seg å produsere (brenne) tjære. Utan furutreet og kunnskap om tjærebrenning ville ikkje vikingane kunne ha bygd skipa sine og reist til Island, Vinland eller Myklagard. Verdenshistoria ville ha sett heilt annleis ut. Tjærebrenning og bruk av tjære er og ei forutsetning for at meir enn tusen år gamle trebygningar slik som stavkyrkjene er bevarte heilt opp til våre dagar utan å rotne. I gamle dagar vart tjæra produsert i mile. Dette er ein haug med feit ved (tyri) som vart lagt oppå ein platting av fjøler og never som var lagt slik at tjæra kunne renne ut gjennom eit hol i botn. Haugen var dekt med never og torv, og så vart det tent på og brent rundt kanten, slik at veden vart oppvarma så tjæra kunne renne ut. I desse gamle milene fordampa eller brann mykje av dei verdifulle stoffa opp. Til dømes terpentinen og mykje av tjærelågen. Berre den tjukke tjæra vart teken vare på. I eit meir moderne anlegg vert veden varma opp i ein tett tank. Alt vert teke vare på, tjære, tjærelåg og terpentin. Ingen sure gassar vert slept ut i lufta. Når tjæra er produsert ligg det att berre grillkol i tanken. Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Sleipner93 Svart 30.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 Så da må jeg finne meg tyrirot da altså! Tips til hvor jeg kan få tak i dette, velter jo ikke tre så ofte da.. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 30.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 velter jo ikke tre så ofte da.. Lenge siden du gikk i skogen ja..... Veltet jo så mange trær rund omring i januar stormen at det umulig å ta seg frem til skogs..... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sleipner93 Svart 30.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 Men har jeg lov og bare hogge i skogen da.. :lol: Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 30.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 Kan du ikke velte et selv, Ørjan? Så lar du det ligge til neste år, og får tjære til hele båte, synet av en banan på tvers og god følelse av å ha laget din egen tjære. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
vivvi Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Men har jeg lov og bare hogge i skogen da.. :lol: Har du behov for å hugge ett tre, så hugger du det Mener absolutt at du har behov for dette treet Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Seilaren Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Men har jeg lov og bare hogge i skogen da.. :lol: Nei, men et allerede ventet tre kan du sikkert herje med i Sørmarka. Veltet en svær furu for noen uker siden. Gå til en store steinen i lysløypa midt mellom speiderhuset og pumpehuset ved motorveien. Fra steinen går du rett opp mot "salamanderdammen" Da går du nesten rett på det. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
index Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Vær nå forsiktig med slike rotvelter da! Det er ikke få som har mistet livet i forbindelse med denslags arbeid!!! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jawik Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Miletre. Noe slikt som dette skulle vel holde til Sleipner93. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Sleipner93 Svart 3.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 Har idag fått klinket ferdig (tror jeg). Tok en liten test med vann. Det dryppte desverre litt på noen steder under. Godt mulig at det truttner til når den kommer på sjøen. Men som forsikring kliner jeg godt med farm der. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 5.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Lurer på en ting, er det vanskelig og lage en luke i taket på styrehuset? En slik som man kan putte hodet opp av? Hvordan lages den evt? Sleipner93 Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 (redigert) Det er ikke så vanskelig, Sleipner. Du trenger en del kryssfinér, lukehengsler (overfallshengsler?), lister, skruer, lim og verktøy - evt. maling etc. Du lager en slags "doring" i kryssfiner (jeg brukte 18mm til do-ringen og 12mm til lokket...) - skrur på lister som blir "karmen" - limt og skrudd - så lager du et lokk med lister på undersiden, slik at de ligger utenpå "karmen" på nedre del når lukedeksel kommer dedpå. Husk å ta høyde for lukens bevegelse - den akterste tverr-lista, nede, må du avrunde på toppen p.g.a. opp-ned-bevegelsen i lokket - når du plasserer karmen og overlapp-karm (den som er på undersiden av lokket). La det bli 5mm spill på hver side... Plasser "lokket" oppa karmen din, sentrer luken og merk av hengslene. Husk på å legge gummitetningslist imellom (på innsiden av den øvre karmen). Dette spiller litt inn på hengslenes høyde! Så kan du olje / male / plastbelegge, eller hva du hadde tenkt deg. Jeg la på 2 lag med glassfiber og toppcoat - fordi jeg har plastbåt... Skjær ut hull til luka, legg Sikaflex imellom og... ...skru på. Jeg brukte gjennomgående syrefaste 6mm bolter...sterk som juling!! Ferdig luke - men, som du ser så ble overfallet på hengslene litt for kort... Håndtak på over- og undersiden (Clas Ohlson), og lukestiller for å holde den på plass i f. eks. luftestilling, eller at vinden ikke slår opp luka. På lokkets underside ser du den sorte gummitetningslist, som legger seg nedpå den nedre karmen. Luka et pottetett, solid og rimelig. Lykke til! P.S.: Glemte å legge ved bilde av hengslene som de ble til slutt. Har bomma litt på karmhøyden og måtte derfor fore-opp hengslene. Der brukte jeg noe aluminiumsprofil som jeg hadde liggende og skar til for å få riktig høyde. :o) Redigert 6.April.2008 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Suzuki Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Dæven Walter_S. Profft jo ! Stusset bare over at du brukte gjennomgående bolter. Er dekket massivt, eller måtte du borre " digre " høl, for så å plaste igjen for å unngå sammentrøkking av kjernematerialet ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Walter_S Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Ikke-noe kjernemateriell her - massivt GRP... Avmerket lukeplassering - Meget VIKTIG = Aldri, aldri, aldri skjær et firkanta hull med 90º hjørner!! Det blir bruddanvisning... Det vanskeligste var faktisk å tilpasse bjelkebukt (du ser at dekket er litt buet) til lukens underdel. Du bøyer liksom ikke 18mm kryssfiner etter et buet dekk! Lukens underdel måtte slipes til å passe krummingen i dekket! Avrundete hjørner derimot, blir sterk som juling! Som du ser - Biltemastikksag (say no more, say no more...) ;o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Sleipner93 Svart 5.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Du kommer som vanlig med god beskrivelse og bilder Walter, KANON! Tror jaggu meg at jeg må prøve meg på en slik luke i sommer. Kan jeg lime sammen 2stk 9mm plater isammen for og få 18mm istedenfor og kjøpe en hel 18mm plate? Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Hei, Ei slik luke er ein "Strålande" ide, (Lyset stråler inn) Du Walter_S har virkeleg lagd ei av dei finaste lukene eg har sett Korleis er det med det eletriske anlegget ombord Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Sleipner93 Svart 6.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Elektriske anlegget er greit nok. Potler litt med det altid. Skal bygge det om litt når jeg skal montere GPS og ekkolodd. Da skal jeg ha en rekke med flatsikringer.. Ellers har jeg fått grunna Sabben idag med Arcanol. Ble et greit resultat. Som toppstrøk kjøper jeg blå spraylakk. Bengalakken som jeg brukte på toppen ble altfor lys.. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Hei, Fin Motor Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
-Matros- Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Når har du tenkt og sjøsette båten din sleipner? Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Sleipner93 Svart 6.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Hei! Sjøsetting blir sansynligvis andre lørdag i mai... Har ikke tid den første lørdagen da jeg skal stå konfirmasjon dagen etter. Tviler på at det er lurt og sjøsette dagen før konfirmasjon... Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkens venn Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Nå, hvem vet? Hvis bare lysten etter å høre sabben er stor nok så..... Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Ja, Sjøsette i konfirmant dress, DET ER TINGEN Men skaff skipper lue Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.