Sleipner93 Svart 14.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Fra en tidligere tråd sa hengefjes at det var 3MM B-700 NITRU pakning jeg skulle bruke og tar jeg ikke feil var det vel det du skaffet også? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Ja, ihvertfall 3mm Nitril. Hardheten fant jeg ikke noe match på i de tallene. Sitér dette innlegget Link to post
hengefjes Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 (redigert) 3MM B-700 NITRU var en anbefaling jeg fikk fra Dunlop-forhandleren - ikke hos Sabb , men mener å huske at jeg sjekket med Sabb ang. hardheten. Håper virkelig ikke jeg har villledet deg her! Beklager det med stålbørsten - syntes bare det så sånn ut på dette bildet Redigert 14.Mai.2008 av hengefjes (see edit history) Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Sleipner93 Svart 14.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Får håpe at det er noe og hente på ettertrekkingen og at det hjelper da.. Visst ikke får jeg vel ta det av igjenn og gløde pakningen på ny. Tror nok stempelringene er rimelige slitte da det ikke hjalp med nyslipte ventiler Men det frister heller ikke og betale 1000,- for 3 ringer Men vi får se.. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 15.Mai.2008 Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 ...Visst ikke får jeg vel ta det av igjenn og gløde pakningen på ny.... Hvis det er så galt at du må av toppen en gang til, vil jeg anbefale deg å spandere ny kobberring til sylinder-foringen og original gummipakning mellom sylinder og toppen. Ja vel, det koster noe, men så slipper du i etterkant å lure på om de er riktig dimensjonert. Ville ikke sjanset med "pirat"-deler på en Sabb! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Sleipner93 Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 Toppen skal nok av en gang i fremtiden da jeg regner med stempelringene er slitte når jeg ikke fikk nevneverdig bedre komp. av og slipe ventilene. For ønske meg nye stempelringer til jul.. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 15.Mai.2008 Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 ... For ønske meg nye stempelringer til jul.. Ja, de kommer til og gjøre seg som juletrepynt! ;o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Sleipner93 Svart 17.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2008 Kan jeg ødelegge noe visst jeg strammer litt ekstra på den mutteren hvor det lekker? Eller lekker den olje fra en til plass fra toppen. Den lekker ved gjennomføringen for røret som støtstengene står i. Skulle denne vært satt inn med fett eller noe slikt når jeg monterte kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 18.Mai.2008 Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 Jeg ble rådet til å smøre kobberpasta på pakningsflatene hvis ikke pakningsflatene var avrettet eller helt perfekte. Eventuelle riper eller mindre ujevnheter i metallet ville da bli fylt med kobberpasta som sørget for at det ble tett. Jeg tør ikke utale meg om det er trygt å overskride tiltrekkingsmomentet. Jeg har hørt om hendelser der festet for bolten i bunnen av sylinder har røket fordi man har prøvd en slik metode for å "fikse" lekasje på toppakning. Jeg er imidlertid ikke kjent med hva slags motor dette var og hvor mye momentet ble overskredet. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 18.Mai.2008 Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 Kobberpasta er ikke ment som pakningsmiddel. men som monteringspasta på bolter og muttere. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Espen Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 hadde den ære å treffe så Sleipner93/Ørjan i pyntesundet idag. Slo av en liten prat mens vi lå side om side. Ørjan virker som en trivelig og målbevisst kar. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 (redigert) Ja hyggelig og møte deg, jeg begynte litt og lure på hva jeg hadde gjordt galt når plutselig du begynte og kjøre mot meg.. :lol: Var jo ikke lange praten vi fikk men kanskje vi kan slå av en prat på BP treffet visst begge kommer.. Redigert 19.Mai.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 kom jo i fremmed båt, så ikke rart du begynte å lure... Hadde vel føltes litt mer naturlig om jeg kom i min egen ja :) Sitér dette innlegget Link to post
hengefjes Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Eller lekker den olje fra en til plass fra toppen. Den lekker ved gjennomføringen for røret som støtstengene står i. Skulle denne vært satt inn med fett eller noe slikt når jeg monterte kanskje? Kan det være at all lekkasjen stammer derfra? I så fall betyr det kanskje at du har en del overtrykk i veivhuset som kan skyldes dårlige stempelringer. Blåser den når du skrur ut peilepinnen med motoren i gang? Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Sleipner93 Svart 20.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 Ja det er trykk nedi veivhuset, men det skal det vel bli uansett? Men det lekker nok fra toppen også, men sansynligvis får jeg tatt det av igjenn og tatt en titt. Har me en fra kystkultursenteret med skikkelig peiling. Han skal være med og måle slitekanten i sylinderen. Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 Forsto du skulle til Engøyholmen idag, og få litt hjelp fra Torstein, er spent på hvordan det gikk... ? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 20.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 Var bortom en liten tur ja. Han var med og tok en titt og sa til meg at det var for lite kompresjon. Neste uke hjelper han meg og sjekke slitekanten i sylinderen. Vi gjorde det slik da det skal være familiens dag på Engøyholmen, der er det bare og møte opp! Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 23.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 Fikk montert dynamo idag og det virket Måtte modifisere litt da kilereima var for liten så jeg fikk ikke brukt "strekken" til og stramme. Skrudde dynamoen fast i braketten og strammet ved og bruke braketten... Ladet med litt over 13 volt.. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 (redigert) Ladet med litt over 13 volt.. Grat'la, Sleipner - alltid noe nytt der ombord! Hvis den lader med litt over 13Volt (hvor mye over 13,...?) så er batteriet ditt "sultent". Den bør, etter en stund når batteriet begynner å bli full, nok lade med 14,-ett-eller-annet (14,6V ?) Mulig at det blir bedre når du får riktig kilerem? Redigert 23.Mai.2008 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Espen Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 Fulgte Dynamoen med båten, eller har du vært ute og Shop'a? Biltema/knoksen? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 23.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 Har brukt en gammel dynamo jeg hadde liggende, har hørt til på en VW/Audi.. Ja batteriet er sultent Walter, har ikke vært ladet på en god stund, men blir volten høyere når batteriet blir fullt da det blir mere motstand da eller? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 (redigert) Motstand eller motstand, Fru Blom - jeg er ikke så teknisk, ser du. Ser på det heller slik: Jeg tror det er slik at dynamo'en leverer mer eller mindre konstant spenning. Når batteriet blir "mett" - betyr at batteriet ikke tar imot mere strøm - da blir det strøm "til overs" også øker Volten, ja. Ikke uvanlig at den går opp i 14,4 til 14,6 Volt. Her er et lite utdrag av en eller annen bok om strøm jeg leste en gang hvor jeg har notert meg følgende som er til god hjelp, synes jeg: Måle batteriet under lading: 13,5 Volt = Batteriet tar mye strøm (er nesten tom) = 13,2 - 13,8 betyr at batteriet er sultent 14,0 Volt = Begynner å fylles opp - appetitten synker. Det går lite strøm til batteriet. 14,4 Volt = Fulladet batteri. Batteriet småspiser og gasser Måle batteriets hvilespenning (minst 12 timer etter siste lading): 12,7 Volt = Fullt batteri 12,3 Volt = Halvt kapasitet 12,0 Volt = ca. en tredjedel tilbake, batteriet må lades omgående 11,7 Volt = Helt flatt og kanskje ødelagt batteri. Kan muligens reddes ved øyeblikkelig lading: Det kan være kjekt å måle batteriets hvilespenning regelmessig, da får men litt føling på hvordan det står til og ser eventuelle endringer. Personlig så pleier jeg alltid å måle og notere hvilespenning i loggboken, FØR hver båttur. :o) Redigert 24.Mai.2008 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Sleipner93 Svart 24.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Spenningen var ihvertfall høyerer på batteriet idag. Var vel 13,7 rundt der når motoren var igang... Idag har jeg vært på sjøen omtrent i hele dag. Halv tolv var jeg på dugnad på Engøyholmen kystkultursenter da det skal være familiens dag der imorgen. Etter det fikk jeg besøk av Espen fra forumet på kaien hvor vi slo av en prat og tittet på hverandres båt. Deretter var jeg i Drollehålå og kjøpte meg noe og spise før jeg satte kursen mot Lundsvågen. Her bestemte jeg meg for og besøke Nortun. Dette var virkelig en flott skute, over 100 fot med baugspydet, og 30meter høyt mast Fikk en omvisning i skuta og ble imponert over arbeidet som er utført. Glinsende mahogny og teak overalt! Og en gang kunne jeg kanskje få være med og seile Nortun Nå tok ikke jeg bilder men det ligger en masse på hjemmsiden. Lykke til videre Tom, jeg kommer nok innom en gang igjenn! Deretter gikk turen hjem til kaien igjenn hvor jeg begynte på en liten tremast. Etter en times arbeid på den får jeg en telefon fra faren min som sier at nå skulle han på båttur og lurte på om jeg ville være med. Joda sier jeg og fyrte opp Sabben og flyttet båten min. Så var det en to timers tur utpå med skøyta også. Nå koker vi krabbe på kjøkkenet og jeg kjenner den gode lukten snike seg rundt i huset, s nå skal jeg slappe av og nyte resten av denne flotte dagen med god mat og drikke (brus)!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Idag har jeg vært i båten og fått malt dollbordet grønt. Trenger litt synspunkter fra dere om jeg skal male trelista rundt dollbordet også grønn eller om den skal være hvit?? Ble litt grønnmaling på sideveggen men den skal males hvit på ny så da maskerer jeg heller på dollbordet.. : Slik vil det se ut visst list og dollbord er grønt : Hva mener dere, hvit eller grønn list!? Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Jeg sier hvit Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.