Sleipner93 Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Nei det er lite nytt Espen... Har vel ikke gjordt stort annet enn og male fenderlisten grønn.. Var på langtur (langtur for meg ihvertfall) i forrige uke. Var litt rundt omkring i Ryfylke. Var blant annet på Rossøy, Ombo, Børøy, Førøy og Rossøy igjenn! Kjekk tur. Var fire stykker med og vi overnattet alle i båten Alle dagene utenom den ene sov vi ute på dørken under åpen himmel. Men når det regnet siste dagen måtte vi alle overnatte inne i den lille kahytten jeg har. Rimelig trangt... Men det gjorde ingenting, de andre tre jeg hadde med meg var jo jenter Ellers må Sabben snart få litt omsorg, må få laget ny pakning til veivhus-lokket og ta en stempelsjau på den... Stort sett det jeg regner med og gjøre før jeg går på land igjenn for en skikkelig renoverering.. Evt blir det å male litt her og der. Vil egentlig bare få brukt båten slik den er nå ut sesongen. Den skikkelige renoveringen som jeg planlegger består av : Bytte ut alle klink under vannlinja med vognbolter. Bytte dårlige spanter Bytte ut dollbordet Bytte dårlige bordganger Bygge nytt styrhus Dette er planen om jeg får tid og råd. Klinkene må skiftes, det blir sansynligvis vognskruer om ingen inne her har lyst og holde imot på en haug av nagler. Klinkene er så dårlig at flerne bunnstokker/spanter ikke henger skikkelig fast på skroget. Så det må fikses. Så blir det skifte av dollbord som også er i rimelig dårlig stand, spesielt fremmre del. Når dette rives kommer garantert de fleste spantetoppene til og være pillråttne så her håper jeg og kunne lage bare lage nye topper på spantene og lime fast med epoxy eller noe. Noen som har meninger om det? Skifte bordganger er forsåvidt ikke så viktig men det er endel med sprekker i og noen med råte. Får se hva det blir til. Bygge nytt styrhus må nok også til. Det som er nå er i rimelig dårlig stand med råte de fleste steder. Om jeg bygger om til "turbåt" eller "arbeidsbåt" er ennå ikke sikkert.. Kanskje kombi? Jeg har mye å gjøre og det spørs nesten om jeg kommer på sjøen til neste år om jeg skal få gjordt alt dette her. Planen er og arbeide hele høsten og vinteren og ikke bare våren. For snekre meg et godt presenningstelt! Hvordan går det hos deg da Espen? (Har glemt ut vaskemiddelet helt, skal prøve og huske det neste gang!) Sitér dette innlegget Link to post
plimsoll Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Du har en stor jobb foran deg, men dette klarer du fint. Pressening til et hus har jeg liggende. Har også en del bra furu du kan få når utskiftningene starter. Vi får snakkes når jeg kommer hjem fra havet. Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Men det gjorde ingenting, de andre tre jeg hadde med meg var jo jenter Jøss, ikkje verst, korleis fekk du det til? Bytte ut alle klink under vannlinja med vognbolter. Kan nokon vere så snill å banke litt vett inn i hovudet på han ? Eg har prøvt men det hjalp ikkje . Vognboltar har ikkje noko i ein båt å gjere :nono: Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
M/S Bastard Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 vett Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Eg har prøvt men det hjalp ikkje . Er det så rart da? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
fjordbris Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Haha var derfor du bunkret så mye Cola på rimi her forrige uke Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 :lol: Og jett hvor han kaster tomgodset! Ligger minst 4 colaflasker etter Sleipner og slenger på dørlken i min båt... Bra det kan pantes.... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
ÅtteGlass Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Hvordan gikk det med kompasset ditt fra denne tråden? Har du fått fylt på white spirit og blitt kvitt luftblæra? Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Sleipner93 Svart 15.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Fjordbris : Du må da hilse da! Men jepp, cola er viktig! Sinten/Bastard : Kan godt bruke klink, men da må en av dere reise til Stavanger og holde imot på klinkene! Åtteglass : Kompasset har jeg fått fikset. Når jeg fikk sprøytespiss gikk det helt greit. Så nå har jeg kompass uten luftblære! Hva skjer egentlig når det mangler sprit i et kompass? Viser det feil? Det eneste jeg vet er at det kan ruste? Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 (redigert) Bytte ut alle klink under vannlinja med vognbolter. Bytte dårlige spanter Bytte ut dollbordet Bytte dårlige bordganger Bygge nytt styrhus Bytte Skuta og du. Ser klokkeslettet du postet på. hadde du lagt deg da? Redigert 15.Juli.2008 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
ÅtteGlass Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Væsken er der for å dempe kompassnålens bevegelser, slik at det skal være lettere å styre etter kompasset. Blir det for mye luft, mister du dempingen. Tror ikke det skjer noe annet. At det er sprit eller olje (white spirit) er bare for at væsken ikke skal fryse om vinteren. Fint at du fikk ordnet det. Det er ikke alle reparasjoner av båtutstyr som trenger å være så dyre. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Wasco Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Men det gjorde ingenting, de andre tre jeg hadde med meg var jo jenter Det er akkurat det jeg hevder....gutter/menn med TREBÅT får drag på damene Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Hilmar 2 Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 det var jo søstrene hans Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Seilaren Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 :lol: Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
FastBoater Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 det var jo søstrene hans HAHA Ja man får jo ikke noe annet i trebåt! Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 15.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 HAHA Ja man får jo ikke noe annet i trebåt! Klart man får det! Har hatt med en masse andre jenter jeg! Sitér dette innlegget Link to post
FastBoater Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 JOjo men du har ikke vurdert yanmar a? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Trenger ikke vurdere det, når man har SABB Sitér dette innlegget Link to post
FastBoater Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 HaHa Har du Sleipner93 aldrig hatt lyst på en båt som går fort? Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Fart blir en lei av.... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sleipner93 Svart 17.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Nei tror ikke det... Hva skal jeg med en båt som går raskt? Jeg har ikke båt for og komme fra punkt til punkt fort, derimot har jeg båt for og være på tur og kose meg! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 (redigert) Og da er SABBEN god og ha Redigert 17.Juli.2008 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FastBoater Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Ok men da så jeg må ha båt for og komme meg fra punkt til punkt på jobb så men du har egentlig en fin båt Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 17.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Og da er SABBEN god og ha Ja det er en kjempe motor. Eneste ulempen er at den støyer endel.. Kan være litt irriterende når du er på ferie... Når jeg er alene og ute og fisker er det ikke noe problem. Skal kanskje prøve og isolere motorkassen bedre.. Sitér dette innlegget Link to post
ThorU Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Det er godt du har skjønt kombinasjonen Jenter + Trangt styrehus Og ja, cola er viktig! Går nok med både en og to flasker om dagen på jobb her... Det finnes 2 måter å dra på båttur: 1. La transporten være en del av turen 2. Turen starter når man har kommet frem Dette går på smak og behag, så tror ikke det er så mye vits å dra den diskusjonen så altfor langt.. Ellers må jeg vel få skaffet meg en egen trebåt selv snart.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.