Jump to content

Båtførerbevis? En nødvendighet?


Indiana II

Recommended Posts

Interessante tall, Lotus. Jeg setter stor pris på dine innlegg i denne tråden.

 

Jeg foreslår at du mailer dette til Syvert, som er båtfolkets representant i komiteen som har fremmet det foreliggende forslaget. Da kan forhåpentligvis disse MEGET interessante vurderingene bidra til en mer fornuftig løsning enn hva vi så langt har hørt.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Siden omtrent alle typer sertifikater og løyver er nevnt allerede,

kan jeg kjapt vise til erfaringer med et område som faktisk ble regulert for noen få år siden;

Innføring av jaktløyve og krav til Jegerprøve.

 

der var en fornuftig overgangsordning for dem som hadde gått på jakt i en årekke, noe man ikke kan si om dagens forslag til obligatorisk båtførerprøve.

 

Overført til sjøen regner jeg med at døgnfluene forsvinner med krav til kurs og sertifisering,

 

døgnfluene vil vel forsvinne uansett :wink:

Link to post
Share on other sites

:yesnod::yesnod::yesnod: (til dere begge)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Interessante tall, Lotus. Jeg setter stor pris på dine innlegg i denne tråden.

Interessant ? Ja forbannet interessant.

Det er egentlig skremmende bra alt Lotus belyser her.

Så bra at jeg tror Syvert og KNBF kommer til å glimre med sitt fravær i debatten.

 

Jeg tror dessverre det er penga som rår igjen.

Her kommer nok flere av dem som deltok i dette utvalget med kurs og opplæringtilbud fremover.

Det blir nok Båtførerkurs både i regi av KNBF og Redningsselskapet fremover. :lol:

Kanskje et Båtførerbevis Register i Redningsselskapet ? :lol:

Og sikker noen flere bevilninger og flere stillinger til Sjøfartsdirektoratet. :lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

For all del Lasse, feire du gjerne, det står deg fritt for!

 

:flag::flag:

 

Lotus - det er et uttrykk på engelsk som jeg opplever som relevant her; "D'ont confuse me with facts". Viljen til å motta fakta er ikke akkurat påtrengende i denne debatten.

 

 

Om hunden jager vilt eller buskap, har grunneigar lov til å avliva hunden. Sidan vi ikkje har rett til å senka båtar med førar som ikkje bryr seg om andre, treng vi andre verkemiddel.

 

Ditt innlegg kan oppfattes som at du gjerne skulle hatt denne retten? Med andre ord er du en lovlydig person som har stor respekt for andres liv, helse og eiendom - flott! :yesnod: Kjempebra! :flag:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ditt innlegg kan oppfattes som at du gjerne skulle hatt denne retten? Med andre ord er du en lovlydig person som har stor respekt for andres liv, helse og eiendom - flott! :yesnod: Kjempebra! :flag:

:sailing:

For meg er det litt uklart om du har forstått at dette var eit språkleg bilete - og for å unngå at andre skal tru at eg faktisk ønskjer retten til å gjera skade på andre sitt liv, helse eller eigedom, kan eg bekrefta at det ikkje er tilfelle. :smiley:

 

Poenget er at overfor vitlause hundeeigarar har vi verkemiddel som fungerer. Det har vi ikkje overfor vitlause båtbrukarar. Enno.

Link to post
Share on other sites

Kan det være fornuftig å avvikle flysertifikat, bilsertifikat, motorsykkelsertifikat...

 

Jeg går ut fra at du har tatt eller hørt om hva opplæringen for disse sertifikatene innebærer? :crazy:

Blant annet inneholder de en betydelig praktisk del.

Obligatorisk båtførerbevis er en påtvungen leseøvelse.

 

Jeg tror vi har et felles ønske om å heve ferdighetene til sjøs. Men jeg mener det er sløsing av midler med det foreliggende forslag, vi kan utrette så utrolig mye mer målrettet om vi brukte millarden på en annen måte.

 

Forøvrig imøteser jeg en saklig argumentasjon, og ikke harsellering med andres meninger som de nok ikke har.... :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes argumentasjonsrekken til Lotus i innlegg #175 var god.

 

 

Det ville være bra om noen tok bryet med å stille opp argumentene for Båtførerbevis.

 

For min egen del har jeg litt opplæring og oppfatter at dette har økt den alminnelige sikkerhetsforståelsen min til sjøss, men det er bare en meningsytring.

 

 

Det ville ikke undre meg om

 

- den alminnelige internasjonale utvikling av krav til dokumentasjon av sikkerhetstilknyttede systemer

 

veier som et sterkt argument i forhold til myndighetenes vurdering av temaet.

 

Jeg har verken økonomiske aller andre interesser som taler for obligatorisk båtførerbevis, men ønsker å se både pro- og contra argumentene.

Link to post
Share on other sites

Poenget er at overfor vitlause hundeeigarar har vi verkemiddel som fungerer.

 

Og du kjenner mange som går rundt med en ladet børse i tilfelle de finner en løs hund? Godt å se at man kan få tatt ut sin aggresjon! Og siden du sikkert har avlagt jegerprøven så unngår du vel også å skadeskyte denne løse hunden - flott! :flag:

 

ps

siden du er enig i at det er hundeeieren, og ikke hunden, som er vitlaus, så skulle du vel gjerne hatt tillatelse til også å skyte eieren og ikke "bare" bikkja?

ds

 

ps

hva med frivillig deltagelse i Afghanistan?

ds

 

Er så flott atte! :flag::cheers:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er teori bra, man får litt aha opplevelser på dette. Det er viktig å kunne retningslinjene på sjøen.

 

Men sertifikat endrer ikke holdningene. Og det er endringene som må endres. Hvis/når sertifikat blir obligatorisk, må det brukes penger på holdnings-kampanjer. Forstår heller ikke att de født før 1950 skal slippe unna. Men det har vel utvalget

klare formeninger om. Når det gjelder bil må vel de som har fylt 70 ha legeerklæring, en gang i året eller?

 

Kunnskap er viktig. Men vi ser att flere og flere tar "lappen" enten i båtførerprøve eller D5L. Men det viktigste er

ØNSKE om å lære mer. Det bør ligge mer i oss at vi ønsker dette. Og ydmyk for å tro at en ikke kan alt.

 

Og jeg tror faktisk at som lasse skrev tidligere, at vikepliktregler er mangelvare. Spes også blant seilere imellom.

Tror faktisk at ikke alle vet hva det betyr og seile for styrbord halser. Ellers er det også dårlige holdninger, hvis man

vet og ikke gjør det.

 

Uten at jeg har noe fasit for det, tror jeg ofte at grunnstøttinger skjer i kjente omgivelser. Man slapper av å tenker at her

er en godt kjent. I ukjente sees det både i kart og på plotter.

 

Men klart man ser den økende tettheten på sjøen, det er kanskje derfor myndighetene legger opp til obligatorisk. Læring må uansett til.

 

 

Hilsen en som er godkjent, fordi han ØNSKET å lære mer.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Poenget er at overfor vitlause hundeeigarar har vi verkemiddel som fungerer. Det har vi ikkje overfor vitlause båtbrukarar. Enno.

 

Jeg får prøve en gang til da....

 

Det kan alltid diskuteres om virkemidlene fungerer. At skytevåpen er et middel som fungerer er mulig.... :crazy:

 

Men til sjøs har vi politiet som håndhever lover og regler, teoretisk er det etter min mening et virkemiddel som fungerer...... at det er flere som burde tas er en annen sak....

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Og du kjenner mange som går rundt med en ladet børse i tilfelle de finner en løs hund? Godt å se at man kan få tatt ut sin aggresjon! Og siden du sikkert har avlagt jegerprøven så unngår du vel også å skadeskyte denne løse hunden - flott! :flag:
ps
siden du er enig i at det er hundeeieren, og ikke hunden, som er vitlaus, så skulle du vel gjerne hatt tillatelse til også å skyte eieren og ikke "bare" bikkja?
ds

ps
hva med frivillig deltagelse i Afghanistan?
ds

Er så flott atte! :flag::cheers:

:sailing:


Skulle tru vi snart kan leggja denne diskusjonen dau. Eg har ikkje gevær, eg har ikkje ønske om å skyta laushundar, om dei plager meg lokkar eg dei til meg og leverer dei til politiet.

Skyting av laushund er aktuelt når denne blir ferska i å jaga sau eller vilt. Avliving av hund er aktuelt når denne er mannevond. Og eg forsvarar grunneigar si rett til å verna buskapen sin mot unødig liding, skapt gjennom at nokon ikkje forstår at også min hund kan gjera skade.
Om nokon vil disktuera denne naudvergeretten kan dei laga ein tråd i OT-forumet, men eg kjem ikkje til å delta.

For øvrig nekta eg millitæret av overbevisningsgrunnar fordi eg meiner menneskelivet er heilagt og ukrenkeleg, men dei som kjenner meg veit at eg kan vera litt grovkorna i spøken av og til, og at eg kan bruka sterk retorikk.

Fint om du ikkje legg til meg haldningar eg ikkje har. :smiley:

Det eg meiner i saka om obligatorisk båtførarbevis er dette: Vi ser teikn som kan tyda på at risikoen for ulykker er på veg opp, og eg trur at obligatorisk båtførarbevis er eit tiltak som i lag med andre tiltak kan redusera denne risikoen, og eg trur at det er klokt å innføra båtførarbeviset før vi ser utslag på skadestatistikken.


quote.gif
Jeg får prøve en gang til da....
Det kan alltid diskuteres om virkemidlene fungerer. At skytevåpen er et middel som fungerer er mulig.... :crazy:
Men til sjøs har vi politiet som håndhever lover og regler, teoretisk er det etter min mening et virkemiddel som fungerer...... at det er flere som burde tas er en annen sak....

Se så- då snakker vi same språk. Du er invitert til heimedyrka moreller i båten vår om eg møter deg på sjøen, om vi møtes utafor morellsesongen har vi sikkert noko anna som smaker godt! :smiley:
Link to post
Share on other sites

Skulle tru vi snart kan leggja denne diskusjonen dau. Eg har ikkje gevær, eg har ikkje ønske om å skyta laushundar, om dei plager meg lokkar eg dei til meg og leverer dei til politiet.

 

Enig! Bare en liten saksopplysning; det er ikke politiet, men Viking som tar imot hundene. Man må riktignok først kontakte politiet! Siden du ikke visste det så er det en sterkt formildende omstendighet som gjør at jeg med glede avslutter vår lille - ja vet ikke hva jeg skal kalle det, med du skjønner hva jeg mener.

 

 

ps

risikoen for ulykker er faktisk ikke på vei opp i følge politiet og forsikringsselskapene, men leser man avisene så får man det motsatte inntrykket, ja! Så da får man jo velge hvem/hva man stoler mest på?

ds

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

...sterkt formildende omstendighet som gjør at jeg med glede avslutter vår lille - ja vet ikke hva jeg skal kalle det, med du skjønner hva jeg mener.

 

...risikoen for ulykker er faktisk ikke på vei opp i følge politiet og forsikringsselskapene...

 

Eg veit at det ikkje er polititet som fysisk tek imot hundane, men innlegga blir så skrekkeleg lange dersom vi skal ha alle detaljar 100% rette.

 

Forøvrig skreiv eg: «Vi ser teikn som kan tyda på at risikoen for ulykker er på veg opp», og eg ønsker handling på bakgrunn av dette vage inntrykket.

 

Moreller til deg og! :flag:

Link to post
Share on other sites

Og hvem er disse "noen"? Stjernetydere? For det er jo ikke politiet eller forsikringsselskapene og jeg trodde, i min naivitet, at de visste noe om dette? :confused:

 

Har tilgode, tror jeg da, å se at noen tilhengere kan slå i bordet med noen som helst form for dokumentasjon for sine påstander om utviklingen som tilsier behovet! Derimot har jeg stadig vekk sett, lest, og selv skrevet/henvist til, dokumentasjon. Siden jeg ikke er for gammel til å lære, så belær meg!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Båtførerbevis? En nødvendighet? er overskriften her og kan ikke skjønne at det kan være et annet svar enn JA på dette. Er selv en erfaren båtmann og har hatt og brukt båt i flere tiår.

 

Tok båtførerbeviset på ungdomsskolen og følte at nå var tiden inne for en oppfriskning og tok d5l sertifikatet.

 

Kunne jo satt meg på min høye hest og vist til min lange bruk av båt og da ikke trenge å lære noen hverdens ting.

 

Men heldigvis, det kan virke som det er endel gamle båtbrukere som er som meg og er kursdeltakere på Baatplassen sitt d5L kurs(uten at jeg selv er med)

 

Så hvis noen går gjennom et båtførerkurs uten å lære noenting så påstår jeg at det er noe galt med både elev og kursholder.

 

Båtførerkurset er gimrende og perfekt til å senere utvide det med d5L

Link to post
Share on other sites

Båtførerbevis? En nødvendighet? er overskriften her og kan ikke skjønne at det kan være et annet svar enn JA på dette. Er selv en erfaren båtmann og har hatt og brukt båt i flere tiår.

 

Enig svaret må være JA ut fra erfaringer som er gjort de siste sesongene med uvettig båtbehandling. Så kan en spørre om opplæringen blir helt optimalisert for den enkelte, noe den selvfølgelig ikke er og aldri kan bli. Men slik er det med alle former for opplæring, og er noe skrudd i toppen og oppfører seg deretter på sjøen så er det ingen opplæring som kan bøte på det, men kanskje en eller annen form for terapautisk behandling. Men for de alle fleste vil en bra teoretisk opplæring ha betydning både for holdninger og atferd på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Enig svaret må være JA ut fra erfaringer som er gjort de siste sesongene med uvettig båtbehandling.

 

Jeg tror Mouche, at argumentene vedr. tingenes tilstand faller på stengrunn. Ser ut til at flere her ikke vil innse at problemene ikke eskalerer, men tvert i mot minsker i forhold til antall båter på sjøen.

 

Men, men...... det er jo ikke noe nytt i denne debatten det.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke studert et statistisk materialet som evnt. er grunnlaget for obligatorisk opplæring -men har bra tiltro til de myndigheter som vurderere dette behovet, særlig når det sammenfaller med mine egne erfaringar og mange av de båtfolks jeg kjenner.

Det som en ikke tar med i betraktningen er er den enorme teknologiske utviklingen som gjør at en hvilken som helst skogens sønn kan skræve ombord i sin Firefine 45 turbo og frese nedover kyste med nesa i kartpotteren og surrende radar, og spore seg fram til Arendal. Der kan kan legge til ved hjelp av hylende propeller i alle alle bauger og kanter.

Kan en prøve å forestille seg hvordan livet på sjøen hadde vært uten alle dagens teknologiske krykker? Kanskje kysten har vær oversvømt med Firefinevrak, hva vet jeg- og da hadde det kanskje også forståelse for at opplæring vært større. Faktum er vel at alle teknologiske hjelpemidler i båtverden har funger som fjøslykta til Anders Lange (for de som gammel nok til å huske den).

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg kan svare på det.

Opplæring skal gi kunnskap og holdninger til bruk av båt og å være på sjøen. På samme måte som vi innser at det kreves opplæring til å kjøre moped, bil, buss og andre kjøretøy og forholde oss til trafikkregler. Opplæring og kunnskap gjelder også i alle sammenheng i et komplisert sammfunn, og det samme gjelder på sjøen - det blir også mer komplisert å ferdes på sjøen, og det kreves kunnskap. I tillegg kommer det inne nye grupper båteiere som ikke har naturlig tilknytting til kystkulturen og miljøet, og som absolutt trenger opplæring.

Vi har sikker kunnskap om at opplæring har stor betydning knyttet til alle forhold i samfunnet, det flest vil vel se det som en selvfølge.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...