Jump to content

ekstrem treg motor reparasjon


catano

Recommended Posts

Det er fint å få innsyn i alles parter her.

 

Det er en ting jeg lurer på når det gjelder verkstedsopphold og det er hvordan man prater sammen før og underveis.

 

Altså, en kunde må nødvendigvis bestille ett oppdrag, hvordan foregår det? Tar man opp telefonen og prater litt løst og fast om hva som skal gjøres og avtaler en cirkapris?

 

Når verkstedet så støter på ett problem ringer de da kunde og spør hva de skal gjøre med det?

 

Dyre deler, blir kunden informert om kostnadene etterhvert som de dukker opp?

 

Jeg hakker ikke på den ene eller andre her nå men jeg tror likevel vi skal bruke skriftlige former mer når det diskuteres kostnader. De aller fleste har i dag en e-post, kansje det er en fordel å benytte seg av dette? På jobben min bruker vi dette konsekvent for at man ikke i ettertid skal krengle om hva avtalen var og hva som ble utført. Skal en enkel ting endres på ber vi vedkommende sende en mail på det så blir det utfført og fakturert. Her tror jeg kansje verksteder har noe å lære. En forlanger ikke at man skal sitte foran pcen hele dagen men man kan jo foreksempel sende utkastet av servicerapporten etter hvert eller noe.

 

Hadde jeg hatt båt på verkstedet hadde jeg iallefall gjort det klinkende klart at jeg skulle delta på alle avgjørelser om utskifting av deler. Aller helst e-post. En unngår muligens de værste tabbene på denne måten uansett hvem av partene som er den vanskelige.

 

Hvordan er dere andre vant til at slik kommunikasjon foregår?

Link to post
Share on other sites

enig med frøken fryd ved så store \dyre jobber som det her er snakk om.

ellers så finnes det mange flere dårlige kunder , enn der finnes dårlige verksted..synes egentlig at det er endel skepsis her på bp mot verksteder generelt . bil eller båt. uttalelser som: gjør det selv for å få gjort det ordentlig , er tøv. i de fleste tilfeller har verkstedet bedre kompetanse enn dere til å utføre rep og service. finnes unntak.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

hva skulle han ha gjort?

Holdt seg til saken og skrevet et saklig innlegg.

Hva har f.eks. om Catano har betalt kontant eller med kort å gjøre?

Hva er vitsen med å identifisere Catano?

Nei, her burde det kommet et saklig innlegg og så burde Mr. Alvøen heller ta skittentøyvasken direkte med Catano.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes Frøken Fryd har et meget godt poeng her..... Eventuell uenighet om muntlig inngåtte avtaler ender gjerne opp som denne saken; påstand mot påstand. Dessverre praktiserer ikke alle verksteder den form for tilbakemelding som Frøken Fryd her foreslår. Det er gjerne noe vi som brukere av slike servicetjenester burde forlange? Det er sikkert ikke alle verksteder som ville gå med på dette. Spesielt nå som tidene for slike verksteder er travle, og vi nesten bare må være glad til om vi overhodet finner et verksted med ledig kapasitet.... Selv utfører jeg det meste selv. Står jeg fast med et problem er det jo utrolig mye kunnskap å øse av her inne....

 

Synes forøvrig det er veldig bra at verkstedet gir sin versjon av saken her. Enkelte usakligheter kunne gjerne vært utelatt, selv om jeg kan forstå at det er fristende....

Link to post
Share on other sites

Denne saken er kjedelig for både kunde og verkstedet, og som utenforstående er det vanskelig å ta noe standpunkt.

All honnør allikevel til båteieren som i vertfall gjorde et forsøk på å ikke offentliggjøre hvilke verksted det dreier seg om. Slik tankegang synes jeg det står respekt av, men det var synd det sprakk til slutt.

 

Jeg er for øvrig enig i uttalelsen til Hilfo om at det finnes flere dårlige kunder enn dårlige verksteder, men vil legge til at det ofte er en dårlig dialog som skaper disse forholdene. (Dette er noe verkstedene må gripe fatt i).

 

Ingar nevnte tidlig at båtbransjen har en stor utfordring sammenlignet med bilbransjen, noe jeg er helt enig i. Men så må vi ikke glemme at bilbransjens utfordringer ikke ble løst bare med teknisk kompetanse, for det er lagt ned betydelig arbeid og investeringer på områder som kundebehandling og feilsøkingsrutiner i bilbransjen.

 

Alle undersøkelser gjort for 15 – 20 år siden viste at vi var verdens beste nasjon når det gjaldt reparasjon av bilene, men vi glemte at det var kunden som hadde lommeboken.

 

Jeg har meglet i en del saker hvor det har oppstått uenighet mellom kunde og verksted, og i de fleste tilfellene er det mulig å komme til en god løsning samt en gjensidig forståelse for hvorfor det gikk galt. (Begge parter har noe å lære).

 

I de fleste tilfellene har begge parterer fått et økonomisk tap i en eller annen form, og det er derfor viktig å komme inn på riktig spor igjen så fort som mulig.

Som teknisk rådgiver tror jeg det er viktig å få verkstedet til å se på tapet i kombinasjon med meglingen som en læreprosess, og at det økonomiske tapet kan avskrives på reklamebudsjettet.

 

Likeledes er det viktig å få kunden til å forstå at et verksted ikke kan gi pris på å repparere noe man kanskje ikke vet årsaken til.

Meglingen er nå i en viktig fase, for når båten allerede er repparert, så må man finne verdien på repparasjonen. Hvis da kunden mener noe er skiftet uten at det var nødvendig, så må man gjøre et forsøk på å finne fakta.

Det vil være personlige synspunkter vedrørende dette, og den tiden det eventuellt ville ta å skifte delen som en egen operasjon veklegges derfor.

Hvis man tenker seg at sjøvannspumpen er skiftet, men at det bare tar 1 time å skifte denne på ny, så har verkstedet en svak sak.

Hvis derimot oljepumpen er skiftet på grunn av en 50 % slitasje, og dette arbeidet ville tatt 10 timer å utføre senere, så kan man si verkstedet har handlet klokt.

 

I den ideelle verden er det da mest hensiktsmessig å skille mellom hva som er en feilsøkning, en delvis diagnose, en full diagnose og en reparasjon. Man kan først etter at disse forholdene sette opp en plan eller en fremgangsmåte hvor de økonomiske rammene fastsettes i etapper.

 

I denne saken er vel noe av problemet og årsaken til at båten ble innlevert redusert motorkraft. Men dette kommer jo ikke klart frem i bestillingen så vidt jeg kan se. Jeg tror derfor noe av årsaken her skyldes at kunde ikke har beskrevet problemet eller symptom, men fokusert mer på å beskrive sot i turbo etc. (Som verkstedskunde bør man ikke beskrive årsaken, men kan jo selvfølgelig antyde en mistanke).

 

Som fagmann vil jeg si følgende: Har du problemer med trekkraft i motoren så si det. Overlat til verkstedet å foreslå rutinene for feilsøkingen. Prisen på reparasjonen kommer uansett til å være avhengig av tidsforbruket og delene. Det beste er om verkstedet kan ringe deg og ikke motsatt, for det er ofte de overivrige kundene som til slutt knekker psyken til kundemottakeren.

 

Jeg ville foreslått følgende hvis jeg var verkstedet: Prøvekjøring for å varmkjøre motor og registrere trekkraft. Samtidig måles eksostemperatur for hver sylinder hvis mulig. Registrering av ladetrykk og temperatur før og etter ladeluftkjøler. Kontroll av tenningstidspunkt, dieseltrykk og leveringsmengde fra fødepumpe med påfølgende sylinderlekkasjekontroll. (Dysene kan med fordel testes i benk på dette tidspuntet fordi dysene må allikevel utmonteres for å sjekke sylinderlekkasjen.

Man har med denne kontrollen fått noen svar på de elementære tingene som er relatert til motorens ytelse, og som i tillegg er viktig informasjon før enhver motoroverhaling hvis dette skulle være nødvendig.

 

I denne prosessen er det veldig viktig at kunden skjønner sin egen risiko, for det er ikke sikkert verkstedet klarer å avdekke enkelte feil lenger ut i systemet med det samme. Man må på en måte si at hvis sylinderlekkasjen er 40 % i en sylinder, så har man konstatert en mekanisk feil som motoren ikke kan leve med, og som da også påvirker noen av de andre målingene. Det kan godt hende at dieselpumpen også er slitt eller leverer feil dieselmengde, og at en fullverdig kontroll av dieselpumpen kun kan utføres i testbenk.

 

Det er ikke lett å være verksted mange ganger, det kan jeg skrive under på.

Lykke til med fremtidige verkstedsbesøk.

Link to post
Share on other sites

hvis kunden betaler et beløp på 40000 eller større, kontant , skal det oppgis til en eller annen myndighet . (har med hvitvasking av penger å gjøre.. ) har selvsagt ingenting med denne saken å gjøre , og burde ikke vært skrevet her , men man kan jo gjøre seg noen tanker. jeg synes at sålenge vedkommende har skrevet så mye negativt om en navngitt verksted , er det rett og rimlig at man navngir vedkommende.. om det er juridisk korrekt aner jeg ikke. hvorfor skulle han vær negativ til at navnet ble oppgitt hvis han ikke har ført oss bak lyset? jeg har sett lyset :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Utfordringen man har som kunde og leser av Baatplassen er at man tror at de fleste verksteder er dårlige. Kanskje det også gjør saken enda værre når det aktuelle verkstedet her forklarer at et av deres problemer er å få gode nok mekanikere til verkstedet ettersom de gode bare vil jobbe med bil.

 

Jeg har vært av den typen som har forsøkt meg på å finne ut av feilen og sagt i fra til verkstedet hva som er feil - uten hell - både fordi jeg var dum og fordi verkstedet ikke var kompetent etter min mening. Det var nok derfor jeg følte at jeg måtte blande meg inn i feilsøkingen også fordi verkstedet ikke fant ut av feilene. Da blir man jo kanskje litt for hjelpsom - for man vil jo gjerne ha båten i orden.

 

Nå bruker jeg den type verksted som jeg kan si at " den ene motoren brukte litt olje på slutten av sesongen - ca 1/2 liter fylte jeg på - den andre motoren har ikke brukt noe olje - kan dere sjekke det?" Svaret tilbake kan da feks være at vi har sjekket og funnet smålekkasjer 2-3 steder. Alt er rettet opp på garanti"

 

(den siste saken er faktisk opplevd i år :smiley:)

 

Det er 2. året jeg bruker dette verkstedet og holder de det de har lovet så langt er jeg veldig godt fornøyd med det :smiley: Men det krevde litt prøving og feiling i valg av verksteder å finne frem til dem - og de er slett ikke billigst - men jeg slipper en hel del frustrasjon :yesnod: for meg er det viktig. Men jeg vet også at det finnes noen som ikke er fornøyde med de - akurat som med andre steder - noen er fornøyde noen er ikke det. Det samme påpeker jo det aktuelle verkstedet i denne saken også - de har ganske så mange kunder som kommer tilbake gang etter gang - og de gjør vel ikke det fordi de er misfornøyde?

 

Identifiseringen og ininuasjonen av svarte penger kunne nok verkstedet ha vært foruten i dette innlegget - det slår bare tilbake på dem selv. Men som det er sagt her før - en sak har minst 3 sider - og hva som er rett er ikke enkelt å si. Det som er leit er at det er to personer som er misfornøyde - båteier og verkstedseier.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En ting denne historien viser, er vel at både verksteder og kunder kunne unngått en del slike problemer dersom man var litt mer omhyggelig med skriftlige avtaler og loggføring og kommunikasjon av både problemstillinger og avklaringer underveis. Problemstillingene er/blir jo ofte svært komplekse, og dermed også fort uoversiktlige kostnadsmessig. Hvis de derfor ikke håndteres med ryddighet av begge parter, så blir det fort diskusjoner når store regninger kommer på bordet. Som Ole Petter er inne på, så bør nok en del av båtbransjen få etablert mer ryddige rutiner dersom de skal klare å få redusere "cowboy-ryktet". Dette gir muligens en mer tidkrevende kundebehandlingsprosess i første omgang, men jeg tror det vil kunne redusere både tidbruk og "magesyrenivå" totalt sett....

Link to post
Share on other sites

ellers så finnes det mange flere dårlige kunder , enn der finnes dårlige verksted..

 

synes egentlig at det er endel skepsis her på bp mot verksteder generelt . bil eller båt. uttalelser som: gjør det selv for å få gjort det ordentlig , er tøv. i de fleste tilfeller har verkstedet bedre kompetanse enn dere til å utføre rep og service. finnes unntak.

 

Enig med Hifo at det også fins dårlige kunder.

 

Når det gjelder påstand nr 2 , så er min erfaring at endel ting er bedre å gjøre selv - så sant man har tilstrekkelig kompetanse og utstyr. Verkstedet har nok sikkert (og forhåpentligvis) mye bedre kompetanse , verktøy og utstyr - men ikke alltid de bruker kompetansen. Største forskjellen er at gjør man det selv , så kan man ta seg den tiden man trenger og mere til, noe et overbooket verksted ikke alltid gjør.

 

 

Forøvrig greit med redegjørelse fra verkstedseier - men syns også han kunne holdt noen av uttalelsene sine for seg selv - drittslenging slår bare tilbake på dem selv.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

For å si det enkelt, så er tabbene uansett hvem som har skyld kostnadsdrivende for verkstedet og uønsket for dette går i neste omgang ut over de fremtidige kundene. (Selvfølgelig kan man også legge til at et verksted som ikke gjør en god jobb på dette feltet i gode tider, vil slite i dårlige tider når arbeidspågangen avtar).

 

Som alle andre steder, så vokser administrasjonen til verkstedene i takt med kundenes umettelige behov for kontinuerlig tilbakemelding nå når alle har mobil og mail.

 

De mest lønnsomme verkstedene har systemer som gjør kommunikasjonen i forkant, og klarer derfor å holde kundene borte under selve reparasjonen.

Så kan man legge til at de verkstedene som klarer dette, har funnet ut av hvordan det hele henger sammen, har god inntjening og normal arbeidsdag.

 

I båtbransjen tror jeg det i fremtiden vil være mer lønnsomt for alle parter å ta betalt for diagnosearbeid, for mekanikerne trenger arbeidsro for å jobbe effektivt mange ganger. Verktøyet som brukes på slike målinger kalles flat rate schedule, og når avviket er for stort må tiltak gjøres.

 

Enten så snakker da mekanikeren med elskerinnen eller heftes med kunden, har diare, blir brukt til å hente papir til printeren eller trenger opplæring. Noen verksteder burde også investert i bedre utstyr og mer kompetanse.

(Jeg er ikke medlem i Norboat, men de er i vertfall opptatt av fremtiden til Norsk båtbransje, og kjører kurs). Det kan tenkes at det er en fordel å se etter et Norboat skilt på veggen).

 

I spørsmålet om svarte penger, så mener jeg dette er et svakhetstegn.

Link to post
Share on other sites

hvis kunden betaler et beløp på 40000 eller større, kontant , skal det oppgis til en eller annen myndighet . (har med hvitvasking av penger å gjøre.. ) har selvsagt ingenting med denne saken å gjøre , og burde ikke vært skrevet her , men man kan jo gjøre seg noen tanker. jeg synes at sålenge vedkommende har skrevet så mye negativt om en navngitt verksted , er det rett og rimlig at man navngir vedkommende.. om det er juridisk korrekt aner jeg ikke. hvorfor skulle han vær negativ til at navnet ble oppgitt hvis han ikke har ført oss bak lyset? jeg har sett lyset :-)

 

Oki, ny regel her på forumet - skriver du noe negativt om en navngitt bedrift så forvent å bli navngitt!

 

Nei, Mr. Alvøen har vel fått melding om at tråden eksisterer her på forumet og som vanlig er med navngitte bedrifter, ble han vel invitert til å gi et tilsvar. Da synes jeg vanlig høflighet er å følge reglene der en legger inn tilsvaret. Når han ikke en gang greier det, hvorfor skal jeg kunne stole på at han ikke gir en lang marsj i alle andre regler som ikke passer ham?

Nei - uavhengig av saken og hvem som har rett eller galt - innlegget til Mr. Alvøen gir ikke det minste tillit.

Link to post
Share on other sites

jeg har da aldri påstått at det er en regel at de \ han skulle navngi catano , men nå var dette hans første innlegg her , og det er ikke sikkert man da kan forvente at de har lest hele regelverket ang å navngi folk.. jeg har selv ikke lest regelverket , men har vel fått med meg at det ikke er populært å navngi medlemmene her..fint å kunne stå beskyttet bak et nick i slik en tvistesak som dette :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

nei , nå skal vi f... me ta alvøen marina :smash:

nei , jeg synes at før vi \dere VET sannheten bør man kansje ikke være for skråsikker , selv om dere kan finne feil med et langt innlegg her på bp. det er tross alt sansynligvis levebrødet til alvøe dere setter i dårlig lys.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

"Play Misty for me" :-)

 

Men selv om saken sikkert har flere sider har denne tråden, med verkstedseierens grausame salbe neppe gitt Alvøen nye kunder. For her var det friske påstander som strengt talt kunne/burde endt med et besøk hos onkel blå.

 

Dessuten er det litt fantastisk at verskstedet selv antyder at de ikke får tak i kvalifisert arbeidskraft, formidler svart arbeid + overbooker ihht kapasiteten. Moderator burde kanskje grepet forsiktig inn, det er ikke sikkert Alvøen ser rekkeviden av å publisere et svar som nok er skrevet i raseri. Mulig deler av denne tråden bør etterredigeres, av hensyn til nye lesere?!

Link to post
Share on other sites

Og sannheten vet bare de involverte parter, så da kan dette fortsatt være en sak mellom disse.

 

Som hifo skriver, skal man være forsiktig med å komme med negativ omtale av et firma basert på opplysninger på et internettforum.

 

Men at innlegget til Alvøen virket i hans favør, er jeg ikke så sikker på. Jeg ville brukt en annen taktikk....

Link to post
Share on other sites

Oki, ny regel her på forumet - skriver du noe negativt om en navngitt bedrift så forvent å bli navngitt!

 

Nei, Mr. Alvøen har vel fått melding om at tråden eksisterer her på forumet og som vanlig er med navngitte bedrifter, ble han vel invitert til å gi et tilsvar.

 

Til Catano's forsvar må vel sies at han prøvde i det lengste å ikke navngi verkstedet. Det kom vel fram fra andre, mener jeg å huske fra tidligere i tråden... :confused:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Mr.Alvøen ble gjort oppmerksom på denne tråden 19/8 2007 og det har vært til dels sterke meninger om hans måte å drive verksted på både før og etter den tid, så han har vel vært rimelig fortvilt før han ga tilsvar her inne. Og det gir jo selvfølgelig også reaksjoner av både den ene og den andre sorten. Jeg har vel ennå til gode og høre om verksteder eller andre serviceinstutisjoner som klarer og gjøre alle til lags. At Alvøen ikke er kjent med forumetikette med navngivning osv. er jo så sin sak, men hvis man leser hele innlegget hans grundig så er i hvertfall dette en sak med tre sider. Gi nå Alvøen noe kreditt da....det er levebrødet hans. Og en annen ting, hadde han gjort så jævlig dårlig arbeide og jukset kunder på pris deler etc. så hadde vel dette forumet vært stappet med mange flere anonyme klager enn det som har vært her inne, med så mange brukere som vi er.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er best å ta det litt rolig. Denne karen har drevet verksted i 30 år, og minst 20 av disse årene har han garantert sprunget ræven av seg både sent og tidlig for at båtfolket skal komme seg på sjøen.

Nå er en vesentlig del av leserne på dette forumet kunder på Biltema så sant de kan, og vi burde vise litt respekt for aktører bransjen som vi så sårt trenger flere av. (Noen av oss i vertfall).

Hvem skal svartelistes neste gang? Brannvesenet?

Det måtte jo være herlig å være så perfekt at .........og resten av verden var på trynet.

Etter denne historien som da verkstedsledelsen følger med på, ville jeg ikke vært i tvil om at de kommende jobbene gjøres ordentig. Jeg ville valgt dette verkstedet hadde jeg bodd i de trakter.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt enig med Ole Petter at man bør vise litt respekt for aktører bransjen som vi så sårt trenger flere av.

De bør i sin tur vise respekt for kunden.

 

Jeg synes det er helt utrolig både fra kunde og fra verksted å f.eks komme i en situasjon der man ikke er enige om kunden har bestilt bytteturboer eller turbooverhaling, vannpumper eller ikke. Verkstedet kunne sendt en e-post og sagt at vannpumpene dine vil antagelig bli levert i uke sånn og sånn. Kunden kunne sendt en epost og sagt at de turboene vi snakket om, ja de vil jeg uansett ha fikset på et spesialverksted, men ingen av dem gjorde noe som helst for å dokumentere noe som helst. Med 14 dager korttidshukommelse på begge sider, blir det jo støy hvis en part husker ting annerledes.

 

Fullstendig kommunikasjonssvikt vil jeg kalle dette og det har tydeligvis sviktet på begge sider.

 

Jeg driver eget firma. Har jeg avtalt noe muntlig med en kunde, sender jeg alltid en e-post med bekreftelse på det vi avtalte muntlig. Da har jeg ryggdekning og kunden har samtidig mulighet til å komme med en tilbakemelding hvis vi har misforstått hverandre.

 

Det forbauser meg at Alvøen ikke har sørget for ryggdekning og det forbauser meg at kunden ikke har sørget for egen ryggdekning. Slik blir det ofte bråk av og begge parter får skylde seg selv.

 

Hvem av dem som har mest rett eller mest feil er en annen sak. Det er det umulig for utenforstående å vite noe om.

Link to post
Share on other sites

hvorfor ikke? skal man forvente at et båt\bil verksted skal kunne overbevise oss her på bp i løpet av ett innlegg? jeg driver selv et verksted (alene), og kunne i samme situasjon forsøke å forklare virkligheten på like klønete vis som jeg gjør nå\her som privatperson. selv om man er "proffesjonell"( liker ikke det uttrykket) i bilfag , gjør ikke meg bedre istand til å overbevise "mobben", om at min side av saken er korrekt. ikke altid lett å forklare hva man egentlig tenker\vet om en sak på et tastatur..( se nå , jeg sliter med å forklare at det kan være vanskelig å forklare :crazy: )

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...