Jump to content

ekstrem treg motor reparasjon


catano

Recommended Posts

hvorfor ikke? skal man forvente at et båt\bil verksted skal kunne overbevise oss her på bp i løpet av ett innlegg? jeg driver selv et verksted (alene), og kunne i samme situasjon forsøke å forklare virkligheten på like klønete vis som jeg gjør nå\her som privatperson. selv om man er "proffesjonell"( liker ikke det uttrykket) i bilfag , gjør ikke meg bedre istand til å overbevise "mobben", om at min side av saken er korrekt. ikke altid lett å forklare hva man egentlig tenker\vet om en sak på et tastatur..( se nå , jeg sliter med å forklare at det kan være vanskelig å forklare :crazy: )

 

At du ikke liker utrykket profesjonell er greit nok, men forbrukerkjøpslovsammenheng innebærer det at den profesjonelle/næringsdrivende parten har et ekstra ansvar for alle de forholdene denne tråden handler om.

Link to post
Share on other sites

 

Det var ikke kjent for meg, men nå vet jeg utmerket godt hvem mannen er. Er alle som medlemmene som legger båten ut på Finn.no også fritt å navngi?

 

 

nei , nå skal vi f... me ta alvøen marina :smash:

nei , jeg synes at før vi \dere VET sannheten bør man kansje ikke være for skråsikker , selv om dere kan finne feil med et langt innlegg her på bp. det er tross alt sansynligvis levebrødet til alvøe dere setter i dårlig lys.

 

Jeg for min del har ikke ment eller hevdet noe som helst om hvem som har rett eller galt. Levebrødet har Alvøen selv satt i dårlig lys ved å skrive innlegget slik han har gjort.

 

 

Jeg synes det er best å ta det litt rolig. Denne karen har drevet verksted i 30 år, og minst 20 av disse årene har han garantert sprunget ræven av seg både sent og tidlig for at båtfolket skal komme seg på sjøen.

Nå er en vesentlig del av leserne på dette forumet kunder på Biltema så sant de kan, og vi burde vise litt respekt for aktører bransjen som vi så sårt trenger flere av. (Noen av oss i vertfall).

Hvem skal svartelistes neste gang? Brannvesenet?

Det måtte jo være herlig å være så perfekt at .........og resten av verden var på trynet.

Etter denne historien som da verkstedsledelsen følger med på, ville jeg ikke vært i tvil om at de kommende jobbene gjøres ordentig. Jeg ville valgt dette verkstedet hadde jeg bodd i de trakter.

 

Jeg har ikke hatt noe med Alvøen marina å gjøre og for det jeg vet gjør de en utmerket jobb. Men med en slik framferd Alvøen har i sitt innlegg, uansett hvor provosert han er, sier magefølelsen at jeg holder meg unna.

 

 

Helt enig med Ole Petter at man bør vise litt respekt for aktører bransjen som vi så sårt trenger flere av.

De bør i sin tur vise respekt for kunden.

 

 

Det forbauser meg at Alvøen ikke har sørget for ryggdekning og det forbauser meg at kunden ikke har sørget for egen ryggdekning. Slik blir det ofte bråk av og begge parter får skylde seg selv.

 

Enig, men jeg synes verkstedet har et mye større ansvar for at dette skjer i ordnete former enn kunden.

 

hvorfor ikke? skal man forvente at et båt\bil verksted skal kunne overbevise oss her på bp i løpet av ett innlegg? jeg driver selv et verksted (alene), og kunne i samme situasjon forsøke å forklare virkligheten på like klønete vis som jeg gjør nå\her som privatperson. selv om man er "proffesjonell"( liker ikke det uttrykket) i bilfag , gjør ikke meg bedre istand til å overbevise "mobben", om at min side av saken er korrekt. ikke altid lett å forklare hva man egentlig tenker\vet om en sak på et tastatur..( se nå , jeg sliter med å forklare at det kan være vanskelig å forklare :crazy: )

 

Forstår, men det må da være mulig å komme med sin framstilling av saken i en helt anen tone enn det Mr. Alvøen har gjort her.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg var, som Baylineren, ikke klar over det, men nå er jeg det! :wink:

 

Forøvrig er vel denne saken et godt eksempel på viktigheten av at man setter noe "på trykk" i en eller annen form slik at begge parter vet hva man skal forholde seg til. Uansett antall ansatte, eller ikke, så er det verkstedet som er den profesjonelle part (beklager uttrykket hifo!) og som burde ta initiativet til det, men det er da heller ingenting i "veien for" at kunden ved innlevering av båt og/eller motor skriftlig gir beskjed om hva han ønsker utført?

 

Min erfaring her er at bilverksteder er mye mere "ordentlige" i så måte enn verksteder for båt/båtmotor, men sikkert store variasjoner her også.

 

Og som saken nå står så er det påstand mot påstand og meget stor uenighet om de faktiske forhold så å mene så mye om saken er, i hvertfall for meg, nokså meningsløst. Får bare håpe for de involverte parter at saken får sin løsning.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

jada , men når påstander om at alvøen marina er kjeltringer , blir stående på norges\nordens største båtforum , skjønner jeg godt at frustrasjonen kan ta noe overhånd. har lest hele tråden på nytt og utrulig at ingar vil la alle påstandene stå , synes jeg..ikke noe galt med catanos skriverier , men det er mere mobben her som har de sterkeste utrykkene. catano hold kjeft om hvem dette var så godt han kunne han . men ble etterhvert presset til det av medlemmer her.

synes alikevel saken ble realt oppgjort av firma , da de etterga 50000 kr .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

grunnen til at jeg ikke liker proffesjonell som uttrykk for meg selv , er at slik jeg ser det (etter mitt syn) at jeg ikke føler jeg behersker alle felter innenfor bil \ elektro ,diesel ,ac ,osv osv. 100% ! ingen kan jo det . det er det jeg føler proffesjonell betyr. men kan selvsagt også brukes som et annet ord på en som ikke er privatmann i en slike n tvist.

egentlig tror jeg at jeg føler at utrykket proff, betyr noe mere en det egentlig betyr.( forstå innlegget mitt den som kan :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

jada , men når påstander om at alvøen marina er kjeltringer , blir stående på norges\nordens største båtforum , skjønner jeg godt at frustrasjonen kan ta noe overhånd.

 

Det er jeg helt enig i, men dessverre synes det å være en generell trend i vårt samfunn at "alle andre" det være seg verksteder, butikker, politikere, byråkrater, lærere, advokater, ingeniører, buss-sjåfører osv osv er noen "idioter som ikke skjønner noen ting". Det er begynt å bli lenge siden man stod "med lua i hånden" når man skulle i banken eller bukket i dyp erbødighet når man traff lensmannen, presten og læreren!

 

Alt var mye bedre før! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

G+...... slett ikke verst. M skal henge høyt, men med noen tusen innlegg til er jeg sikker på at M kan nås, i alle fall M-.

 

Noen kommentarer er det bare klasse over. Denne var så god at jeg kan gå rundt og smile en hel kveld og samtidig prise meg lykkelig over at min norsksensor heldigvis hadde lagt lista noen hakk lavere.

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del har lest igjennom alle innleggene og JA saken har to sider. Er helt enig i at Alvøen burde unngått blunderen med påstand om svarte penger, men ut over dette har de nok forsøkt å hjelpe ut i fra de resursene de hadde. Det er lett for oss her på BP å være VELDIG enige i innlegg fra misfornøyde båteiere, men det er sunt å lese slike innlegg med et kritisk blikk.

 

Ellers har jeg selv gjort det samme som Cantano, dvs levert inn to maskiner og drev for overhaling/ombygging UTEN å ha peiling på hva det skal koste. Mekaniker har ikke kunnet gi et overslag da han ikke visste/vet hvor mye de enkelte rep. vil ta eller koste. Dette har han vært klinkende klar på og jeg har akseptert dette, men jeg hadde ikke noe valg, så nå får vi se hvordan det går :yesnod: , men magefølelsen er foreløpig veldig bra.... :yesnod:

Har fått mye hjelp fra Bjordal og Madsen i Bergen som har ytt KJEMPE service OG de har fått en ny og trofast kunde :cheers:

Link to post
Share on other sites

Min erfaring her er at bilverksteder er mye mere "ordentlige" i så måte enn verksteder for båt/båtmotor, men sikkert store variasjoner her også.

Det er svært mye lurium blant verksteder også, men her er det:

- mer konkurranse

- Overvåket av myndighet ("autorisert"/godkjent)

- Overvåket av NAF

- Pålagt vedlikehold (EU)

 

Selv velger jeg å ta f.eks. en EU-kontroll på Biltilsynet eller på NAF. Da blir i alle fall ikke fristelsen om å tene litt ekstra til stede, ei heller kan jeg mistenke noe hanky-panky heller.

 

 

Skulle ønske det var slik i båt-bransjen også, men markedet er for lite. Og det finnes ikke sjø-NAF...

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Det var med stor forundring jeg fant denne saken fremme på forumet igjen.

 

Jeg minner dere på mitt innleg nr141 av 30 12 07 hvor jeg beskrev møtet jeg hadde med verkstedet.

Dette møtet var og skulle være et møte hvor vi begge to måtte spise noen poteter og det ble inngåt en avtale i saken.

 

At nå verkstedet har valgt å bringe saken opp på nytt er opp til DEM. Jeg har oppdaget flere ting som jeg har fikset selv i etterkant av deres reprasjon men HAR IKKE løpt ut å bedt dem fikse det siden vi inngikk den avtalen og avtale er for meg en avtale.

 

Jeg har ikke lest hele hans innleg men fikk med meg to forhold som vakte oppsikt.

det ene var at han så til de grader har klart i x anntall ganger å bruke mitt navn og det andre er å innsinuere at jeg har har betalt med svarte penger er et forhold jeg skal ha meg frabedt i å ha gjort.

Som han skriver driver jeg firma og mine kunder praktiserer 3 forskjellige måter å betale på

1 faktura

2 kortautomet

3 kontant.

Det med å motta kontanter fra sin kunde er da ikke det samme som at en jobber svart.

At jeg derfor har 40 000 i kontanter er gjerne bare en innbetaling fra 2,5 kunde som jeg ikke har løpt i banken med.

 

Jeg minner forsamlingen om en trussel som jeg mottok ved det ene besøket mitt på verkstedet deres.

``hvor sønnen sier `` Hadde du hvert her tidligere i dag hadde jeg fanen meg hevet deg på sjøen`` dette kom som svar på at jeg ba min advokat om å få verkstedet til å bli ferdige med båten.

 

Ut fra det møtet jeg hadde med verkstedet er jeg ferdig med dem, men følte for å gi et kort svar til dere på forumet.

Ps Takker for all støtte som er kommet i det siste og lykke til her verksted med rekruteringen av nye kunder.

 

Jeg har dersom det er av innteresse masse bilder som viser hvordan det så ut i båten etter deres arbeid og bilder lyver IKKIE.

Mvh

Catano

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Alvøen var litt inne på noe av problamatikken for båtverkstedene nå til dags, nemlig arbeidsforholdene til mekanikerne. Jeg har utført diverse gymnastiske øvelser selv i motorrommet for å komme til på abakelige steder langt bort og innunder og kjenner meg godt igjen på skildringene hans.

 

Verkstedene ønsker selvsagt å ha jevn sysselsetting året rundt. Skal de få til dette må forholdene legges til rette både for en skånsom behandling av båtene og ikke minst at de er en attraktiv arbeidsplass. Da mener jeg at båtene må på land og i hus under verkstedoppholdet.

 

En annen ting er at båtprodusentene kan bli bedre på å utforme mer ergonomiske løsninger med tanke på service. Dette er selvsagt en stor utfordring i et motorrom med stadig flere tekniske innretninger installert.

 

Forresten, er det noen som vet om et båtverksted som er bygd opp fra grunnen av nettopp med tanke på service av moderne fritidsbåter? Hadde vært fint å fått noen eksempler på utforming.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Forresten, er det noen som vet om et båtverksted som er bygd opp fra grunnen av nettopp med tanke på service av moderne fritidsbåter? Hadde vært fint å fått noen eksempler på utforming.

framnes_maritime_baatlager_507.jpg

 

svær traverskran i taket. en del flinke folk - godt lagersystem - solide eiere - daglig leder som ikke kommer fra båtbransjen

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har et par ganger spurt hva de gjør om det begynner å brenne der om vinteren :rolleyes: Har ikke fått noe svar - men jeg har forsikret meg om at forsikringen min er bra. Det brenner nok både heftig og lenge om det først får tak der.

 

Hallen til Framnæs er en svær monteringshall fra den gang man bygde skip på Framnæs.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer til å le meg i søvn.

Med innlegg 197 tar denne tråden kaken. Nye overraskelser dukker stadig opp.

 

Vi snakker her om en ikke anonym person som mange i Bergensområdet kjenner til og så presenterer santo å legge ut rykter om denne personen. Rykter han tror det ligger noe i, men ikke vet om er sanne eller ikke.

 

Hva om vi på en eller annnen måte "blåste" din identitet santo og fortalte at vi hadde hørt at du måtte slutte fordi det ble litt mye drikking i arbeidstiden og at du forsynte det litt vel mye fra delelageret?

Selvfølgelig vet vi ikke om dette er usanne eller sanne rykter, men....

Er det ok?

 

Mitt råd er å bruke redigeringsmulighetene du har og slette det søppelet du skriver. Beklager å være så direkte, særlig fordi du er nytt medlem og det er ditt første innlegg.

 

Det eneste som kan toppe dette nå er om det skulle vise seg at santo er Mr. Alvøen :lol:

Redigert av Baylineren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja det hadde vært suspekt . det er endel vriene kunder men om catano er det ,aner vel ingen av oss. men hvis han er det så er det utrulig dårlig å bringe en sak han har vært med på å lagd, inn på bp . fyttigrisen.. jeg skriver HVIS, for jeg vet ikke.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Uavhengig av saken i denne tråden synes jeg fokuset på vanskelige kunder blir litt feilslått. Mener dere kunder som krever sin rett og ikke står med lua i hånda? Med båt, biler, hus og etterhvert veldige mange tekniske og tenkonologiske duppedingser og abonnementer av ulike slag skjer det jo titt og ofte at man får/har fått den kvaliteten man har krav på - og jeg "skvetter" nesten til de gangene jeg får tilbudt mine rettigheter uten først å be om det. En kollega av meg som er professor i markedsføring har funnet ut at god kundeservice ved oppståtte problemer ikke bare øker lojaliteten til forhandler/leverandør, men også til produkt/tjeneste. Man kan altså få bedre relasjoner til sine kunder selv om kunder opplever problemer med det aktuelle produketet eller tjenesten.

 

Tror jammen jeg kommtil å kjøpe Toyota neste gang jeg skifter bil og kanskje Baviara dersom jeg skal ha ny båt, ikke på grunn av produktene, men på grunn av god service. Når det gjelder Toyota er det godt dokumentert, når det gjelder Lundebåt kommer inntrykket mitt BP.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...