«Sjøbris» Svart 8.August.2008 Del på Facebook Svart 8.August.2008 Kveldsstemning her vi ligger på svai. Hei Roaldbj Her er utsikten den andre veien Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 8.August.2008 Del på Facebook Svart 8.August.2008 (redigert) Ang. 5-knops grenser kan jeg fortelle at jeg kjørte sammen med en Princess 45, bl.a gjennom sotenkanalen. Synes han lå "litt i overkant" på gassen, og kjørte fra meg. Han kunne senere fortelle at båten ikke gikk saktere! Han har 2x500hk, og med bare en motor innkoblet måtte han kompensere med nesten fullt rorutslag. Måtte derfor bruke begge. Han lagde ikke bølger, men greide rett og slett ikke å holde 5 knop på tomgang. Har i ettertid lagt merke til "den veldige farten" noen store båter holder i havnene, men da er det kanskje grunnen. De kan ikke gå saktere, uten å veksle mellom fri og fremover hele tiden Har selv ca 3 knop på tomgang, så det hjelper med litt færre hester..... Redigert 8.August.2008 av Viksund Bravo (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Sydvesten Svart 9.August.2008 Del på Facebook Svart 9.August.2008 På gammelbåten min som også hadde to motorer så frikoblet jeg bare gearet for at hastigheten skulle bli lav nok.... er ikke sikker på om dette går an på slik store princesser.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mariell Svart 9.August.2008 Del på Facebook Svart 9.August.2008 (redigert) Naa hakke jeg noen saan svaeaer Princess. Men jeg greier da aa sjalte ut gearet aa kun sige litt naar jeg havner i ko. Noe som ofte henner i f.eks Sote Kanalen. Saa jeg syns det varen veldig daarlig unskyldning for aa maatte presse seg fram. Redigert 9.August.2008 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
olews Svart 9.August.2008 Del på Facebook Svart 9.August.2008 På tross av mange båter og ofte trangt tom på ankerplassene så veier det opp for været under "Fruntimmersväckan". Over 30 grader og sol blir det bare tid til bading og noen slappe turer i lang og lek med gummibåten. Jeg syntes det var mye folk som vanlig i Sverige i år, men det gav seg veldig fort etter den stygge stormen som farte over Götaland. Vi kan også se at det går så det suser i Norge, alle nye store seilbåter var norske. Traff vi en gammel liten (31' er lite i 2008) seilbåt så var den svensk eller dansk (sågar tysk). Her er noen bilder fra ankerplasser vi besøkte, ved Pinnö feira vi en 8 års dag ombord, festflagging (jammen tar det tid å knyte sammen flaggene i korrekt rekkefølge). Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Viksund Bravo Svart 9.August.2008 Del på Facebook Svart 9.August.2008 Ang. innlegg 1203/04 så foretok han ingen forbikjøringer, holdt likevel for høy hastighet i 5 knops sonen. Han bruker selvsagt frikoblingen når det er nødvendig, selv med Princess Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Enzo Svart 9.August.2008 Del på Facebook Svart 9.August.2008 Han kunne senere fortelle at båten ikke gikk saktere! Han har 2x500hk. Vel da er det jo slik at han må bryte loven og dermed så er ikke sotenkanalen noe sted for båten , kjøper man båt som ikke går å kjøre forsvarlig under 5knop da har man vel kjøpt usett eller uprøvd for det er vel ikke noen som med viten og vilje kjøper båt som ikke kan kjøre de plassene det er 5 knopsgrense i Norge (det er mange plasser der) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.August.2008 Del på Facebook Svart 9.August.2008 Nå har jeg også BAATPLASSEN`s`vimpel i masten, Takket være Astor som vi traff i Grebbenstad. Gikk derfra til Skjærhallen, Hvasser,Melsomvik og nu i Tønsberg. Blir stadig logget av Baatplassen når jeg skifter evne og når jeg skal laste opp bilde får jeg beskjed om at jeg ikke er pålogget. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
roaldbj Svart 9.August.2008 Del på Facebook Svart 9.August.2008 Hvilket internett benytter du roger-jo? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.August.2008 Del på Facebook Svart 9.August.2008 Hvilket internett benytter du roger-jo? _________________________________________ Nå er det trådløsløs sone fra Telenor. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
GeirFrode Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Her fra toppen av Inre Ursholmen. Her var jeg bekymret for om det dreide seg om landkjenning - men det var visstnok bare en hyrdestund i arkipelaget. He-he. Vi så den samme båten fra motsatt kant, nemlig fra Otterstenarna. Lurte også litt på hva som gjorde at de hadde lagt seg der. De lå jo der over natten. Men utpå neste dag kom de inn mot der vi lå. De holdt på å ta feil led inn i havnen, så jeg måtte opp og vinke de inn i riktig renne der. Ellers hadde de godt på en stygg stein. Dette var godt voksne mennesker, og de påstod de var kjent der. Vi var også bortom Ursholmen en tur med jolla, og da så det slik ut der: Temmelig fullt inntil svabergene! Det var ganske så fullt der vi lå også. (Dessverre ble bildet litt uklart. Skyldes nok at fotografen ikke klarte å holde kameraet stille. Sannsynlig litt for lang lukkertid.) Ursholmen skal ligge helt ute i venstre billedkant. Vi hadde noen utrolig flotte dager på den tiden. Før vi gikk over til Koster, lå vi på Svenner i like flott vær. Vi satte kursen rett ut fra Svenner og over til Syd-Koster. En tur på ca 25 n/m. Slik så det ut når vi forlot Svenner: Og slik fortsatte det hele veien over. Vi måtte stoppe for å bade undeveis, ellers hadde vi fått solstikk. Det ble så varmt, at ekkoloddet mitt hang seg opp på slutten. Dette står dog midt i solsteiken, men har aldri opplevd noe sånt før. Når vi nærmer oss Koster, så er det ett område med ganske grunt farvann vi må passere. I mitt kart fra 2005 står det avmerket en lysbøye i ca posisjon N 58.52,9. Og Ø 10.49,6. Dette er like syd for Grisbådarna. Denne bøya er borte. Og jeg kan ikke finne noe i etterretningen som tilsier at den er fjernet. Er det noen andre som har registrert dette?? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Hyggelig å lese dette innlegget. Jeg har maaaange kommentarer, men vil begrense meg til dette: Er du sikker på posisjonen ca N 58.52,9. Og Ø 10.49,6. Jeg har seilt mye i dette farvannet og seilingsmerkene er brukbare. Se posisjonen i underkant av kartet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Uten å sjekke posisjonen, så er det i hvert fall på mitt kart av 2007 lysbøye (sydmerke) rett syd for Grisbådaren utenfor Nordkoster. I det området med en 4-meter, skal nok bøyen fremdeles være der. Så er du sikker på at den er borte, vil jeg anbefale å rapporte at den er borte. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
GeirFrode Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Hyggelig å lese dette innlegget. Jeg har maaaange kommentarer, men vil begrense meg til dette:Er du sikker på posisjonen ca N 58.52,9. Og Ø 10.49,6. Jeg har seilt mye i dette farvannet og seilingsmerkene er brukbare. Se posisjonen i underkant av kartet. Posisjonen var bare cirka, som jeg skrev i innlegget mitt. Nå fant jeg faktisk etteretningen på svenske sjøfartsverket sin side. Men denne er fra 2004, og mine kart er fra 2005. Endringen må sikkert være gjort etter at kartene gikk i trykken. Her er utskriften: *1656 Sjökort: 93, 935 Båtsportkort: Sverige. Skagerrak Inloppet till Strömstad. V om Syd-Koster. Lysbojen Grisbådarna. Flytta Lysbojen Grisbådarna från a) 58-53,99N 10-49,62E till b) 58-53,931N 10-49,736E ca 400 m SO från a) Typ av notis: Verkställighet/Underrättelse Notisen publicerad: 2004-01-21 Notiser som utgår: Se tidigare notiser: Övriga hänvisningar: Notisen tryckt i Ufshäfte: 2004:3 Situationstid: 2004-01-16 — Tills vidare. Uppgiftslämnare: Sjöfartsverket Göteborg Ändringen utförd i sjökort: 93 Ed:2.0, 935 Ed:2.0 Ändringen utförd i båtsportkort: Jeg får ikke denne nye plasseringen av lysbøyen til å stemme med mine observasjoner heller. Men det er sikkert mine øyne som blingser.. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Her er live webcam fra Elløs Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 er vel fra HR det? synes jeg kjenner igjen den krana. GJestehavna er i "neste bukt" innover fjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Det stemmer at det er fra rassy , vi var der i sommer. Er gratis å ligge å gratis internett for rassy eiere osv Og gjestebrygga ligger i neste vik som du sa Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Jeg har lurt på å ta båten ned til Öppet Varv - må vel en tur innom der da Får se om vi får lurt MAgnus ombord i en skikkelig båt Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Ser ut som det blir tur nedover på meg også i år , må jo følge med på hva som skjer på båtfronten Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 (redigert) Hei. Vi ligger fremdeles i Skärhamn. Været har vekslet, men fellesnevneren har vært kuling opp til 15m/s. Nå er vinden på vei ned, og imorgen skal det bli ganske så rolige vindforhold. Så da blir det langtur, - hele 3 - 4Nm til Klädesholmen. Der skal det være medisinutsalg. Vi trenger litt Bacymycinsalve til et sår skipshunden har fått oppå hodet. Det er ikke alvorlig, men problemer med å få til å gro. Ombord har han på seg sokker så han ikke skal klore opp såret. På nydelige Klädesholmen blir vi sikkert liggende et par dager da det er meld ny vind i overimorgen. Hvor vi da går, får vi se på. Har så smått tenkt på Hypeln, Källö Knipla, Björkö og rundt der. Nå minker det betraktelig på båter i havnene. Men vi er faktisk 4 norske båter her i havnen, vi og 3 seilbåter. Og nå er det "Off Season" her. De første dagene her betalte vi 220kr. med strøm og gratis dusj, mens det i dag var nedsatt til 180kr. Idag har det vært en del action utenfor den ytterste bryggen. Under stormen for en drøy uke siden hadde det ligget fullt av digre båter med akterfortøyning i bøyene, med det resultat at moringene, 5 x 1000kg ble dratt innover mot flytebryggen. Det hadde vært litt av et kaos. Så idag ble de båtene som lå på bøyene, loset inn på innsiden der det var godt med plass før en arbeidsbåt kom for å reparere etter stormen. Som en ser, er det ikke langt ut til moringene før flyttingen. Her arbeidsbåten med arbeidslemmen nede Manskapet ombord, to mann og en dykker Her gjøres det klar tamper til å feste i moringene for å trekke de utover Dykkeren klar for det våte element Her trekkes en moring med flere bøyer utover Etter lunsj og en pust for dykkeren og nye flasker med luft, var det tid for å legge ut 5 ekstra moringer på 1000kg hver Her noen av moringene ombord Først ble kjetting lagt ned fra de gamle moringene Deretter ble moringene låret ned på bunnen. Så var jobben gjort, og nå ligger bøyene myyyye lenger ute! Foreløpig får ingen ligge på bøyer før de har satt seg, så båter som kom inn i kveld ble beodret kailangs! Sommerhilsen fra oss på Trudelutt Trude, Lars og Skipshunden Japp Redigert 11.August.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Flott beskrivelse Lars. Jeg er ellers imponert over hvor fort svenskene "ordner" opp på vestkysten. Tilsvarende opprydning hadde vel tatt en evighet i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Nå er vel ikke Skärhamn det fattigste stedet i Sverige heller, da. Her er det mange skipsredere som har adresse, spesielt en del trålerredere. Og bilparken her er ikke så dum, - Corvette av ny årgang er ikke ille! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Lars: Hvor er båtbildene. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 ................... Vi trenger litt Bacymycinsalve til et sår skipshunden har fått oppå hodet. Det er ikke alvorlig, men problemer med å få til å gro. Trude, Lars og Skipshunden Japp[/b] send meg en IM, om du ikke finner det...... har dyresykhuset 5min fra kontoret..... ser oxo att Japp har fått tilbake navnet!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Takk for det Gunga, tar kontakt dersom det blir behov. Men forsto ikke "ser oxo att Japp har fått tilbake navnet!!" Idag har han faktisk mistet navneskiltet og ID-merket har har hatt i halsbåndet. Til Roald som spør: "Hvor er båtbildene." Det finnes da mange heftige og nydelige biler også? Denne sto parkert i Hunnebostrand. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.