Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Så vidt jeg vet, er Lars den første her på Baatplassen som har lagt ut web-bilder kontinuerlig fra ferieseilasen sin. Det fører fort til nye ønsker. Ett har jeg allerede nevnt: posisjonsopplysninger. Et annet er mulighet for lagring av endel bilder. Et tredje er innstillingen av kameraet slik at det viser vitale opplysninger om eksempelvis havneforholdene. Det siste bildet jeg så var av en rekke bebyggelser, men lite fra havneområdet. For å oppsummere: Når du tilbyr så mye informasjon Lars, så blir det fort at vi krever enda mer. Jeg hørte deg på VHF på Ursholmen i går. Både Bitteliten og jeg forsøkte å svare, men vi hadde kraftige fjellformasjoner som trolig dempet våre signal.

Link to post
Share on other sites

Det var da svært så kravstor du er Roald? :wink::lol: Jeg forsøker å rette kameraet inn i forskjellige retninger, men spesielt her i Hunnebostrand med smekk full havn, er det stort sett master å se! Jeg er enig i at å få posisjonen på bildet/eller under, hadde vært artig. Men programmet som håndterer billedtakingen og opplasting til serveren har ingen slik mulighet. Men det er klart at det hadde vært mulig å få til under bildet. Men mine kunskaper innen programering er ikke hva de en gang heller ikke var. Så det får bli fikset før neste sesong.

 

Kontakten på VHF med dere ved Ulsholmen regnet jeg med at ville bli dårlig slik dere lå til. Jeg fikk heller ikke AIS signal fra deg på mottakeren min selv om jeg sjekket jevnlig ned hele Kostersundet og inn til Havstensund. Men internettforbindelsen via ICE er jeg kjempefornøyd med, tror ikke den har falt ut en eneste gang mellom Son og her. Nå har jeg en hastighet på 1700kb/s

 

Lars H.

webam fra Hunnebostrand

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her på Edholmarna har vi fått ett nytt bekjentskap som stadig forsøker å komme ombord.

 

svk264.jpg

 

Disse invaderte oss kl 15.50 idag.

 

svk265.jpg

 

Ett av barna er svært aktive.

 

svk266.jpg

 

 

Her er "sjefen" sjøl. Det er han/hun som hele tiden dominerer aktiviteten og kontrolerer kommunikasjonen. Jegt lurer på om de er i stand til å lese navnet på båten vår?

Link to post
Share on other sites

Vi har i kveld hatt en hyggelig tur med gummibåten fra Norra Bågen Nord-Öddö til Daffön camping. Det er desverre for få bilder av dette området her på BP - så langt jeg husker.

Jeg er enig i at dette er et idyllisk område og bidrar gjerne med noen bilder. :wink:

Vi var en snartur der nede i området denne uka. Det ble dessverre bare et par dager, da vi måtte være hjemme igjen i løpet av fredag.

 

img_3117.jpg

Etter overnatting ved Grimsøy Marine (Skjeberg) fra tirsdag til onsdag, gikk vi den "indre Strömstad-leia" og hadde en flott tur på nesten blikkstille sjø.

 

img_3124.jpg

Det var god plass ved Marieholm da vi ankom ved lunsjtider på onsdag.

 

img_3128.jpg

På torsdag formiddag tok vi en liten svipptur sørover "Strömstad-kanalen" til områdene ved "Lyksalighetens ö"

 

dsc00292.jpg

- og videre ned til Lagunen camping.

 

img_3127.jpg

Det er mange idyller i dette området

 

Hjemturen gikk i putrefart syd for Hvaler, via bading/lunsjpause på Tisler, og inn til overnatting ved Gjetøya (Skjeberg), hvor vi ble tatt imot av og ble kjent med det trivelige rederparet på "Ramona" (tidligere Tyrifjorden, nå Nærsnes) BP-vimpelen vaiet!

 

En flott tur, og det er enda to uker igjen av ferien, så nå er resten bare opp til værgudene ...!

Link to post
Share on other sites

Dette må vel være ett av dine bedre innlegg Mouche.

Jentene i familien har aldri praktisert så mye soling fra topp-til-tå som i år. Dette påvirker også stemmningen ombord - hvor alt er fryd og gammen.

Jeg sitter mye under biminien og studerer aktuelle bøker og kart. De siste ukene her i Sverige er uforglemmelige. Jeg tror at det faktum at jeg hat tatt 5667 bilder bare i juli tyder på at vi har hatt gode forhold.

Her på Edholmarna er det nå helt utolig rolig og varm. Vannet er 24 grader C og vi merker nærmest ikke at vi hopper uti vannet. Bildene fra juli kommer til å varme oss når vinteren kommer - dersom den kommer.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Som jeg nevnte, er det godt med båter her i havnen Hunnebostrand. Her noen bilder:

 

hun1.jpg

Ankersiden av ytre del av bryggen nærmest Görans Ö

 

 

hun2.jpg

Ankersiden av indre del av bryggen nærmest Görans Ö

 

Og på baksiden ligger det like mange båter med linefortøying

 

hun3.jpg

Her innover fra der vi ligger på den andre brygen

 

hun4.jpg

Her utover fra der vi ligger på den andre brygen

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da begynner også jeg å nærme meg blå/gult område. Ligger akurat nå ved Fredagshola på Hvaler. Tenkte en stopp/overnatting i Tordenskioldsbukta i morgen, så jeg treffer Strømstad med bunkring av diverse livsnødvendigheter :drink::cheers::drink: på Mandagen.

Passerte to B.P.vimpler i Mossekanalen, den ene hadde Tyrifjorden skrevet på siden.

Var det dine nye kjenninger Arvid A. Det ble iallefall begått gjensidig hilsing/vinking, da jeg kjørte rett igennom uten å legge til.

Sola driver og titter litt nyskjerrig frem her, men tør ikke helt. Har også begynt å blåse litt.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

I dag har jeg møtt minst 10 båtvenner i Strömstad. Ingen nevnt - ingen glemt.

 

svk287.jpg

 

Jeg er ellers litt fasiert av utstyret ombord på Kystbevakningen som var innom Strömstad. Men de matcher ikke min kikkert!! Det virker heller ikke som de har noe særlig kunnskap om grib-filer.

Jeg må benytte denne anledningen til å si at jeg har benyttet min Fujinon TS 14 x 40 hver eneste dag i sommer. Denne kikkerten har gitt meg en helt ny opplevelse av seilas både innaskjærs og utaskjærs. Flere erfarene seilere som har lånt den har ikke trodd det var mulig å utvikle slik kikkert.

Link to post
Share on other sites

SKal jeg velge mellom sinte svaner eller nakne jenter som skal bade så er det, etter mitt syn, et enkelt valg, men vi er tydeligvis alle forskjellige, gudskjelov! :rolleyes:

 

Ikke klokken 5 om morgenen og med stillehheler mbord i omkringliggende båter.

Vi ventet oss en livlig kveld. Vi kom sent og det kryr ikke av longsideplasser en fredagkveld. Det er allikevel historie i dag. Her påMarieholm har vi et herlig. Vi savner ingen ting. :cheers:

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det har blitt en vakker og rolig kveld på nordre Bohuslen.

 

svk288.jpg

 

Dette er utsikten fra båten mot øst.

I kveld er det en god del båter ved Edholmarna, ca 1.6 nm NV for Strömstad - en av våre yndlingshavner nær Norge.

Vi vurderer å ta sjansen på å seile ned til campingplassen på Daftön i morgen.

Så får vi se om motet holder.

Link to post
Share on other sites

Vi vurderer å ta sjansen på å seile ned til campingplassen på Daftön i morgen.

Så får vi se om motet holder.

 

Bare pass på steinen som ofte er umerket (tilfeldig om den er merket med dunke eller ikke). Den ligger ca 300 m nord for brygga som ligger nord for brua der det er smalest før det grunne området i innersving. Hold 1/3 øst i det lille sundet.

Link to post
Share on other sites

Pinnebåtene er sterkt overepresentert ser jeg - blir ikke mobbet der nede vel, Lars? :wink:

Langt i fra, kanskje det har noe med de hygglige menneskene ombord i motorbåten? :wink: Men du har helt rett at det går i seil her nede.

 

hun5.jpg

Hoved-delen av gjestehavnen (tatt med mobilkamera)

 

hun6.jpg

De faste plassene for folket her (tatt med mobilkamera)

 

Jeg er ellers litt fasiert av utstyret ombord på Kystbevakningen som var innom Strömstad.

Apropos Kustbevakningen; igår var det fullt opp av både polis og kustbevakning i Havsensund. Det var to politibiler, Kustbevakningen Fra Kungshamn og to politibåter. Båtene kom og gikk hele kvelden. Dessverre kom jeg aldri så langt at jeg fikk sjekket opp årsaken.

 

Lars H.

webkamera fra båten

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Passerte to B.P.vimpler i Mossekanalen, den ene hadde Tyrifjorden skrevet på siden.

Var det dine nye kjenninger Arvid A. Det ble iallefall begått gjensidig hilsing/vinking, da jeg kjørte rett igennom uten å legge til.

Både tid og sted kan nok tyde på at det var "Ramona" med besetning, ja. :yesnod:

Ha en god tur videre nedover mot det forjettede land :cheers:

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg hatt kontakt med så mange BP medlemmer i Strömstad at jeg ikke klarer å holde navn og nic fra hverandre.

Jeg har også møtt mange andre bekjente i Strömstad.

Mitt problem er at jeg ikke husker navn. Jeg vil på denne måten meddele at jeg ikke er arrogonat (tror jeg), men derimot lite observant.

Link to post
Share on other sites

Jeg hørte deg på VHF på Ursholmen i går. Både Bitteliten og jeg forsøkte å svare, men vi hadde kraftige fjellformasjoner som trolig dempet våre signal.

seilbåt neste gang kansje, o en antennhöjd på 15-16m............ :wink:

 

snakkade med GeirT häromdagen, Geir i Egersund o jeg i Marstrand......

(litt annen frekvens :wink: , men det gick bra!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ser han er rigget for seilføring også. :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Koselig i Grebbis, men til tider støyende.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...