Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Takker dere aller for ønskene om god bedring! Men nå må det være nok om meg.

Det må da være noen andre som er ute med båten på tidlig ferie som kan legge ut bilder og fortelle litt om hvordan de har det?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det blir heller ikke noe fra Hulda denne våren. Nå skal hytte med stabbur, uthus og utedass selges. Så nå blir det å sminke brura, snekring, beising, maling, muring. Hvis ryggen holder. Starter om 2 uker:

SAM_4895.JPG.201c884d753aa8d9a61b57478b5e46bd.JPG

 

Det er veldig fint der oppe i Valdres, men kan ikke sammelignes med Bohuslän.

Link to post
Share on other sites

Selv drar jeg ikke for alvor ned til Sverige før i begynnelsen av august, men da blir jeg der til gjengjeld i en tre ukers tid...

 

Men med ny båt har jeg oppdaget at jeg nå kan komme meg til Sverige (Strömstad/Koster) i løpet av en for meg vanlig dagsetappe, og da ser jeg ikke bort ifra at det kan bli noen helger med Harryturer utover...:giggle:

 

Med gamlebåten måtte jeg legge inn en overnatting på veien...

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har noen tips om gode viker/uthavner eller liggnende som kan egne seg for en overnatting eller to med telt/hengekøye/under åpen himmel? Gjerne bort gjemt fra gud og værmann :lol:

Lurer hovedsakelig på strekningen Skjærhalden og litt ned forbi Strømstad, men åpen for litt mer kjøring dersom endestasjonen er hvert det :smiley:

Link to post
Share on other sites

andhaake skrev 8 minutter siden:

... Gjerne bort gjemt fra gud og værmann :lol:

Lurer hovedsakelig på strekningen Skjærhalden og litt ned forbi Strømstad, ...

Det der er en selvmotsigelse. På den strekningen er det meste enten privatisert eller godt benyttet av båtfolket :wink:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Det der er en selvmotsigelse. På den strekningen er det meste enten privatisert eller godt benyttet av båtfolket :wink:

 

Hehe det er nok sant :lol:

Men se bort ifra akkurat den kommentaren da, så kanskje du eller noen andre har noen tips? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
andhaake skrev 1 time siden:

Er det noen som har noen tips om gode viker/uthavner eller liggnende som kan egne seg for en overnatting eller to med telt/hengekøye/under åpen himmel? Gjerne bort gjemt fra gud og værmann :lol:

Lurer hovedsakelig på strekningen Skjærhalden og litt ned forbi Strømstad, men åpen for litt mer kjøring dersom endestasjonen er hvert det :smiley:

 

Du tenker da på å dra båten på land og ligge i telt antar jeg? En har jo allemannsretten i Norge så bruk kart og se etter plasser unna hytter og folk så en ikke er til plage for noen. 

 

Pkt 4: Ved Søndre Struten har jeg sett folk ligge i telt, litt nært innpå noen hytter der etter min smak, men veldig fin plass "ut mot havet" og en del buskas så en får litt privatliv fra landsiden, men ligger jo midt i glaninga for alle båter som går inn- ut fra Grimnsøy da ;-)

 

Pkt 1-3: Østsiden av Singløya. Har ikke lagt i telt der selv men lagt på svai og tatt jolla inn og gått tur. Mange muligheter der med fine teltplasser under større trær nede ved stranda. Er av og til en del båter på dagtid, men de pleier å forsvinne om kvelden. Flere mulige plasser. Har pratet med han som bor og holder eiendommen for eier hvis hus/gård ligger litt sånn midt på mot andre siden av øya, eier er vennlig innstilt til at andre bruker områdene. 

 

Pkt 5: Bare som forslag på ett sted jeg ville sjekket ut. Fin strand og bukt som ikke er bygd ned med hytter. Har gått en del tur på øya og såvidt jeg kan skjønne vil det være relativt enkelt å finne en grei teltplass uten å ligge oppi veggene til hytter. Og det gjelder egentlig veldig mange plasser. 

 

Pkt 6: Saltõ. Her pleier jeg å ligge på svai når været er fint og jeg bare vil bade, sole og slappe av. Stor skog med lite undervekst, flatt og fint for å ligge i telt. Normalt veldig lite folk der. Men det er nasjonalpark så jeg ville sjekket lovligheten av å telte før jeg gjorde det :-) Og vil du være helt naken er det et par nudiststrender der, men der pleier det å være folk, så da ryker det med å være alene. 

 

https://kartor.eniro.se/m/mN2sD

 

 

Link to post
Share on other sites

andhaake skrev 36 minutter siden:

 

Hehe det er nok sant :lol:

Men se bort ifra akkurat den kommentaren da, så kanskje du eller noen andre har noen tips? :smiley:

Ja, da åpner det seg med en rekke muligheter :thumbsup: Men det er fint om du spesifiserer litt mer hvor du har tenkt.

 

@Pinkvin; fint med tips, men ingen av de alternativene er mellom Skjærhalden og Strømstad :lol: 

 

Firkantet sett er dette området mellom Skjærhalden og Strømstad:

1816472517_Strmstad-Skjrhalden.PNG.58105c1bf55249ab920f8949b532694a.PNG

 

Nå er det mange år siden jeg har drevet med telting, men to alternativer i dette kartutsnittet er Tjurholmen (Beste badestranda i Oslofjorden?) og Syd-Hällsö.

 

Men som sagt, presiserer du området bedre er det lettere å gi gode forslag :smiley: Et annet poulært sted å telte er ved Sjursholmen ved Humlungen

https://kart.gulesider.no/?c=59.019708,11.018171&z=15&l=nautical 

 

Lagt til:

Og der kom @fleggis meg i forkjøpet :rolleyes:

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 5 timer siden:

Er det Øien 530 som er transportmiddelet? (tenker på mulighet for fortøyning etc.)

Stemmer det Komodo ;)

 

Worry II skrev for 4 timer siden:

Du har også en liten hemmelig juvel på vestsiden av Furholmen rett utenfor Strømstad, men ikke si det til noen !

https://kart.gulesider.no/?c=58.933237,11.155887&z=15&l=aerial&q="Furholmen 1";207639361;geo

 

merket rødt her:

Furholmen.png

Takker, den må noteres! :)

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 2 minutter siden:

Ok. Langs østsiden av Sandøyene er det noen fine bukter og strender. Disse stedene er litt utsatt for sjø fra Sekken, men dersom du har en god dregg er det ikke noe problem å legge til med en Øien.

Takker! Sett litt på disse stedene på kart og en gang jeg kjørte der i våres. Absolutt en mulighet. Dreggen er ihvertfall ikke underdimensjonert, da den følgte med over fra en 23 foter jeg hadde tidligere :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...