Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Får se hva vi får til i kveld. Har nå seilt fra Lyr og har bunkret vann hos Kungshavnfiskarna. Har kort slik at jeg kommer til hele døgnet. Mye båter begge veier i dag. De fleste bølgene kom fra andre båter. Innseilingen til Kungshavn/Smögen var ved ett tiden i nærheten av å bli litt kaotisk med vannscotere som fløy mellom seilbåter og motorbåter. Etter litt proviantering går vi omlag 10 nm NV til uthavna Dannemark like sør for Hamburgsund. Et deilig sted. Så blir det trolig Väderöarna etter det. Kan ikke ligge i gjestehavner i dette været.

Link to post
Share on other sites

Da har vi ankret i Dannemark etter en flott seilas på tilsammen 34 nm. Ektefellen talte nettopp i overkant av 60 båter i denne uthavna. Det blir sikkert flere i løpet av ettermiddagen. Det er lenge siden jeg har sett så mange båter i uthavner på strekningen mellom Smögen/Kungshavn og til Dannemark som i dag. Det må være tusentalls. Bilder kommer i løpet av kvelden eller morgentimene i morgen. Om en stund skal det grilles ombord. Vi kjøpte i år en Magma grill og den fungerer fantastisk på badeplattformen. Jeg har den der i tilfelle noe skulle gå galt, da går alt på sjøen. Den har svært god gassregulering. I kveld blir det grilling av filet, bacon og mais. Noe av yndligsmaten for grilling. Jeg kan anbefale Magmagrillen til andre som liker å grille med gass ombord.

Link to post
Share on other sites

Så blir det trolig Väderöarna etter det.

Hei.

 

Nå er det lenge siden jeg har vært på Väderöarne, og når det gjelder tillegging der, har det skjedd mye siden den gang. Da vi var der, var det å legge seg med baugen mot land og eget anker. Pluss at det var noen gamle stokker etter rester etter en gammel kai(?) der vi fikk plass kailangs. Men nå er det jo nye brygger på babord side hele veien innover. Og nå snakker jeg om loshavnen, altså ikke Strömsö.

 

Kan du ta noen bilder der Roald (men det gjør du nok uansett) så andre lettere vet hvordan legge til der?

 

Det er mange år siden vi var på Väderöarne, men hver gang jeg ser disse øyene glitre der ute i havgapet ønsker jeg meg tilbake. Men enten er det på nedtur og fruen er redd for at det er fullt der, eller så er det helt i slutten av august og fruen er redd høststormene skal komme mens vi er der ute.

 

Ha en fortsatt fin tur Roald!

 

Lars H.

(om en uke idag ligger vi nok i Havstensund klar for Gule Humpen og neste 5 uker fremfor oss)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sist vi laa ved Dannemark natt til 13 Juli var det ett par seilbaater som dregget i lopet av natta. syd/vest 17 blaaste det da.

 

En norsk seilbaat gikk faktiskt paa grunn i det sondre utlopet ved avgang sondag. Jeg viste ikke engang at det var noen grunne der.

En 100 meter ost for SSX boya.

 

Har forovrig forstaatt at vinden er litt mer moderat eller totalt fravaerende naa. Saa dere ligger nok trygt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Er det inni det kaoset her du mener Lars H?

Bildet er ifra ifjor.

 

vederoearna2.jpg

 

for noen aar siden saa skulle alle ligge med baugen inn, men naa var det longside og andre paa utsiden som gjaldt.

Men regner med at du skal ha ferie i August som vanligt og da er det vel litt mindre med baat.

 

Ved forste del av brygge annlegget paa insiden av moloen er det for grundt aa ligge longside.

Men ifra der de naermeste folka staar og helt inn i kroken gaar det greit. Samt der hvor den seilbaaten med gronn parasoll og en baat lengde aktenfor den.

En annen mulighet er aa smyge seg videre inn og rundt den lille kollen jeg staar og tar bilde paa aa legge seg longside bak ved den rode garnbua som staar der. Tror det er dybde for longside fortoyning der ogsaa.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Fytti katta! Er det slik når vi kommer dit, er det full gass tilbake til fastlandet! Da vi lå der i -97, 13. august lå vi kailangs langs noen råttne stokker uten noen utenpå oss der pilen på bildet viser.

 

vad.gif

 

Lenger inne holdt brannvesenet fra Grebbestad(?) til og okkuperte hele det grunne området. Der vi lå var det vel plass til 3 - 4 båter kailangs etter hverandre før en måtte ligge med baugen inn og anker lenger ute. Men får vi godvær ut mot slutten av august (har ferie fra 1/8 - 4/9), er mitt store ønske et nytt besøk. Får finne på noen gode argumenter å fremføre for admiralinnen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Roaldbj - ligger dere i bukta S eller N på Dannemark?

 

 

Vi tok et stort sprang fra Stora Kornö til Näverkärrskilen ved Grötö i dag. er vel minst 3nm over sundet :lol: Da vi kom var det 4-5 båter her - nå er det minst 20. Flott sted dette her. Vi har badet og solet og badet og solet. Også har vannlinja blitt vasket. Har også testet å sette to anker på båten. Ene er 20kg Bruce på vinsjen forut. Andre er 7,5kg Bruce med kjetting og tau og daumann jeg egentlig hadde tenkt å bruke til forkatting. Satte det ut med jolla.

 

Vi har dreid 360 grader etter at vi ankret opp - blir spennende å se når vi skal ta opp alt. Har vært nede og sett på ankrene - er litt for dypt til at jeg for sett nøye (ca 7 meter dypt - går litt tom for pust på bunnen). Kunne ikke se dem - det er sandleire her - og de er godt begravd begge på.

 

Driver og prøver ut hvor mye motorkraft jeg skal bruke akterut når jeg setter ankeret. Har funnet ut at 2 motorer blir for mye. Da drar vi ankeret akterover med mindre det festes i fjell tror jeg. Så jeg nøyer meg med å bakke rolig opp til kjettingen strammer - så bakker jeg en motor til vi står stille. Håper det holder om det blåser opp også :rolleyes:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har vært nordenfor den blå pilspissen på kartutsnittet til Lars H. mange ganger. Jeg har kjørt ankeret langt nord i bukta. Der har vi mangte flotte minner. Kanskje spesielt solnedgangene når sola ruller ned i horisonten. Nå er vi desverre større og jeg er forberedt på at vi må ankre opp et godt stykke ut i bukta, sør for den røde og grønne staken, Det var tillatt tidligere. Men nå er det havneavgift på store deler av havna - så da er det ikke lett å si hvordan å ligge for svai fungerer. Jeg sitter akkurat nå og forbereder seilasen mens jentene er ute og kjører gummibåt etter middag, bad og dusj.

 

vderarna1.jpg

Link to post
Share on other sites

Fortsetter med bilder: Det er alltid fint å se lateralmerkene/kardinalmerkene i medsol.

 

 

 

svk42.jpg

 

 

Jeg seilte etter denne seilbåten i flere nm. Lurer litt på mastearrangementet.

 

svk43.jpg

 

Noen seiler sakte - noen raskt.

 

svk44.jpg

 

Dette er kanskje det beste bildet jeg har av Gullholmen

 

svk45.jpg

 

Hele familien samlet på Gullholmen.

 

svk46.jpg

 

 

Legg merke til hunden som vandrer på dekket.

 

svk47.jpg

 

Vi så en lettbåt som løsnet fra seilbåten og klarte å få meddelt dette til seilbåten.

 

svk48.jpg

 

Her mot Lysekil.

 

svk49.jpg

 

Mange solbadere.

 

svk50.jpg

 

Vannskoterne er heftige i Sverige.

 

 

svk51.jpg

 

 

Mot Smögen

 

svk52.jpg

 

 

Oppskriften:

 

svk53.jpg

 

 

Hvilken båt er dette?

 

svk54.jpg

 

Kustbevakningen

 

 

svk55.jpg

 

Disse trappene fasinerer meg alltid - nord for Kungshamn.

 

 

svk56.jpg

 

 

Flere solbadere

 

svk57.jpg

 

Disse i Sotenkanalen kjenner meg etter hvert.

 

 

svk58.jpg

 

Hvilket flagg er dette?

 

 

svk59.jpg

 

 

Kystkontroll.

 

svk60.jpg

 

I Dannemark.

 

 

svk61.jpg

 

 

 

 

[

Link to post
Share on other sites

Bra at du korrigerer Mariell. Jeg skal forsøke å ta bilde av de områdene som det nå betales for. Jeg har sett at vaktene også tar betaling fra seilere som ligger utenfor selve bryggeområdene, men som er like i nærheten. I alle fall: Väderöarna er et vakkert sted.

Link to post
Share on other sites

Det tar lengre tid enn beregnet å legge ut dagens seilas. Det er ikke lett å velge blant mer enn 400 bilder,

Her på Vâderöyärna er det nå mer enn fantastisk. Jeg har aldri oppled så mange båter før på svai mellom Ârnholmen - Stångholmen - Storô. Siste tall var 31.

 

svk63.jpg

Link to post
Share on other sites

Tenkte å gå fra Fjallbacka imrg tidlig til Hunnebostrand. Vært i Fjallbacka i et par døgn. Greit å få plass her om man kommer før kl 14, men kamp om strømmen.

 

Lurer også på om man kan gå kanalen ved Hamburgsund med seilbåt eller om det anbefales å gå utenfor.

Link to post
Share on other sites

Ikke no problem aa gaa Hamburgsund med seilbaat. Men tror ikke det er lov aa seile fra du kommer inn til ett stykke etter linfergen.

Saa noen faa som gikk for seil nordover der i sommer. Men tror ikke det er lov.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Noen bilder fra i går fra vestre Västkysten. Like ved Dannemark er denne hytta med norsk vimpel. Ikke lett å se vimpelen i nærmest vindstille.

 

svk64.jpg

 

 

Båter i uthavner nærmest over alt - lenge siden jeg har sett så mange båter i uthavner.

 

svk65.jpg

 

 

Lett å seile utaskjærs - mange gode sjømerker.

 

svk66.jpg

 

 

En fisker på jobb.

 

svk67.jpg

 

 

Vi så endel sel på vei til Väderöarna.

 

svk68.jpg

 

 

Väderöarna - 5 nm lenger NV.

 

svk69.jpg

 

 

Det er mye fiskeutstyr i dette området av kysten.

 

svk70.jpg

 

 

Ikke så ofte man ser dette skiltet, står ved innseilingen til Storö-Väderö i NE innseilingsled.

 

svk71.jpg

 

 

Jeg har aldri sett så mange vannscootere som i år.

 

svk72.jpg

 

 

Litt av en kobling med en tynn tilførselskabel på kaia på Storö-Väderö.

 

svk73.jpg

 

 

Mer av kaia.

 

svk74.jpg

 

Enda mer av kaia.

 

 

svk75.jpg

 

 

Inngangen til et lokalt museum.

 

svk76.jpg

 

 

Utsikt fra det karakteristiske utsiktstårnet. Dette er nå under utbedring og åpent for publikum. Utkikken er overtatt av Föreningen Väderöarnas Lotsutkik.

 

svk77.jpg

 

Husbåt inne i havnebassenget, østre havn på Storö. Den kan ikke ha særlig dyptgående.

 

 

svk78.jpg

 

Det begynte tidlig å bli mye oppankringer i sundet som vist i tidligere kartutsnitt.

 

svk79.jpg

 

 

Dette ser man ikke så godt med det blotte øyet. Flere vil sikkert kjenne det igjen fra tidligere bilder i denne tråden. Det er det karakteristiske ......

Bildet er tatt fra Utkikken.

 

svk80.jpg

 

Vi kjørte gjennom Strömsund vest for Storö, men her var det fullt med båter - men det er alltid ekstra plass. Vi kjørte gjennom med gummibåt.

 

 

svk81.jpg

Link to post
Share on other sites

Og her et bilde av selve Utkikken tatt for et par minutter siden fra oppankringsplassen vår her vi ligger på svai. På Storö var det losplass fra midten av 1700-tallet til 1967. Jeg vil anbefale å lese boken Väderöarna av Karl-Allan Nordblom. I denne får man en bred og variert beskrivelse av øy-samfunnet. Boka er fra 2003. Jeg leste den første gang sist vi var her i 2004, og leser nå i den påny.

 

svk82.jpg

Link to post
Share on other sites

Vi fortsetter å forte oss så sakte som mulig hjemover. Har 1 uke igjen på vannet :smiley: I går gikk vi til Långö rett ved Bovallstrand (SXK har bøye her) - og her ligger vi i dag også. Har en båt med venner ved siden av. 21 grader i vannet - 27 grader i skyggen. Kanskje 10 båter i bukta her nå - i går var det rundt 30 båter. En flott uthavn dette også

 

Lurer på å dra til Väderöarna i morgen. Eller kanskje Gluppö - om det er plass der. Vi får se. Vi har også et ben til en gassgrill på bunnen ved en av bryggene i Hunnebostrand som vi må få hentet opp - det har liggi der i snart 14 dager :lol: var ikke vær til å hente det opp da vi mista det.

 

Det blir mer og mer svai i uthavner for oss. Bikkja har blitt en skikkelig skipshund som hopper opp i jolla med stor glede. I dag er det så varmt at han er innvilget audiens i vår lugar - det er kaldeste punktet i båten.

 

Tok en sjekk på dieselforbruket vårt -og de siste 9 motortimene har vi hatt et snitt på 16 liter i timen :smiley: Delig med ferie i rolig tempo :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nok en fin helg på fjorden om ikke langs svenskekysten. Men til fredag setter vi kursen nedover til forhåpentligvis mindre fulle gjestehavner. Strømstad første stopp så deretter Resø som vi alltid MÅ innom. En koslig fiskerhavn som mange drar rett forbi. Vi har muligheten der til å ligge langsetter på flytebryggen før innseilingen. Idyllen ved å ligge inne i fiskerhavnen mister vi desverre.

Håper vi kan møte LarsH som vi tror også skal nedover på denne tiden. Om det er fler som skal nedover fra neste helg så følger vi med her. :cheers:

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ja, Trudelutt forlater fortøyningene i Son ca. 0500 fredag morgen, og dersom alt går etter planen ender vi opp i Havstensund i 1300 tiden!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delig med ferie i rolig tempo

Bifalles Bitteliten, bifalles. :yesnod:

Sjøl har vi vært ute i 4 uker, og gått 266nm i ferien, stort sett i rolig tempo. Dieselforbruk 320l, hvilket vel blir omlag 1,2l/nm

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...