Droll Svart 2.September.2007 Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Bolten er løsnet Bra, da er det bare å skaffe en ny, gjengene er 1/4"-20 ( 1/4" UNC ), burde ikke by på altfor store problemer, finn en maskinforhandler glem Maxbo, byggern, Byggmakker de vet ikke hva du prater om engang ... Skruene skal være med hvis du kjøper hele vannpumpe kittet ( ihvertfall det originale ifra Johnson dele nr 382468 ) Nå må jeg bare få ny toppakning. Se PM Men jeg fikk ikke impelleren av, den kiler seg fast på toppen av prop.akslingen. Sikkert noen grader på akslingen, disse ka sikkert files bort, kan også løsen med litt bruk av vold. Men kan jeg sar sjekke på en måte om resten av motoren har saltavleiringer inne i motoren? Koble hageslange inn på røret som går opp i motoren....kjør igjennom vann over litt tid, vil ikke ta alt, men vil hjelpe. Har også vasket littegranne Bare litt, utifra utseende burde du vaske ganske mye, er mye triveligere å jobbe på rene deler . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sleipner93 Svart 2.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 (redigert) Bra, da er det bare å skaffe en ny, gjengene er 1/4"-20 ( 1/4" UNC ), burde ikke by på altfor store problemer, finn en maskinforhandler glem Maxbo, byggern, Byggmakker de vet ikke hva du prater om engang ... Skruene skal være med hvis du kjøper hele vannpumpe kittet ( ihvertfall det originale ifra Johnson dele nr 382468 ) Se PM Sikkert noen grader på akslingen, disse ka sikkert files bort, kan også løsen med litt bruk av vold. Koble hageslange inn på røret som går opp i motoren....kjør igjennom vann over litt tid, vil ikke ta alt, men vil hjelpe. Bare litt, utifra utseende burde du vaske ganske mye, er mye triveligere å jobbe på rene deler . Arne Kjetil Jeg skal sende mail til han du ga meg adressen til å høre. Jeg vet ikke sikkert om jeg bytter impeller, jeg setter det sammen igjenn å ser om det pumper vann, du vet jeg har særdeles lite penger til dette prosjektet Ellers prøvde jeg å sette hageslangen på motoren. Det gikk både bra og dårlig For det første vannet kommer igjennom så det er forhåpentligvis ikke mye salt inni, men som jeg trodde er det hull i toppakningen. Så det lakk inn i sylinderne, før testen reddet jeg tennpluggene. Så var det av med toppen og inn med masse rustløser så det ikke ruster fast. Så nå må jeg få tak i ny pakning. Legger ved et bilde av den. Som dere ser er det størst hull på nederste sylinder, hvordan tror dere dette kan ha skjedd? Redigert 2.September.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 2.September.2007 Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Jeg vet ikke sikkert om jeg bytter impeller, jeg setter det sammen igjenn å ser om det pumper vann, du vet jeg har særdeles lite penger til dette prosjektet Prøv den gamle, hvis den fungerer bruk den til du får motoren til å gå, bytt til sommeren. Som dere ser er det størst hull på nederste sylinder, hvordan tror dere dette kan ha skjedd? Varm kjørt ?? har en nesten helt lik ( 50hk ) den har hatt problemer med kjølinga.... kan også ha noe med at den er ifra tidlig 70 tall ..... Ligner veldig på 18-2962 hos Euro fritid ..... Er du helt sikker på at HELE motoren er en 1974 20 hk ???? har du modell nummeret `` Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sleipner93 Svart 2.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Jeg aner ikke om hele motoren er 74 eller hva den er. Som du sier tidligere er det ifølge registere ingen 20hk fra 1974 og kanskje dette er en overligger da? Da er vel kanskje ikke alle delene fra 74? I modellnummert står det 74 ihvertfall Men den pakningen så ekstremt lik ut ja! Tror du den kan brukes? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 2.September.2007 Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Jeg aner ikke om hele motoren er 74 eller hva den er. Som du sier tidligere er det ifølge registere ingen 20hk fra 1974 og kanskje dette er en overligger da? Da er vel kanskje ikke alle delene fra 74? I modellnummert står det 74 ihvertfall 20R74 eller 20RL74 ?? Men den pakningen så ekstremt lik ut ja! Tror du den kan brukes? Vet ikke ... passer 18 hk 1959-73 og 25 hk 1963-76 Skal ifølge Sierra være en erstatning for 322332, dette nummeret finne ikke ifølge Bombardier ( Johnson/Evinrude/OMC ) ??? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sleipner93 Svart 2.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Modellnummeret er 20BA74M ?? Har eurofritid peiling på om denne pakningen passer til min motor? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 2.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Min far mente at det ikke ville lekke vann inn i sylinderen selvom det var hull på pakningen der begrunn av at de stålringene skal tette så det ikke kommer noe inn ? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 2.September.2007 Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 (redigert) Har eurofritid peiling på om denne pakningen passer til min motor? Nja skeptisk, de vet vel bare det som står i katalogen.... Min far mente at det ikke ville lekke vann inn i sylinderen selvom det var hull på pakningen der begrunn av at de stålringene skal tette så det ikke kommer noe inn ? Han har forsåvidt rett i det, spørsmålet blir i hvilken stand pakningen er i ellers, og om du bruker riktig moment på boltene ( riktig og LIKT moment på ALLE boltene ). På en annen side skal en ikke bruke en topp pakning flere ganger da den blir sammenpresset første gang. Litt paknings guffe, og riktig moment burde holde til du fikk ordentlig skikk på motoren, og da heller bytte da den var 99% . Momentet skal være 96-120 in/lb , gå for "litt" over 120... Arne Kjetil Redigert 2.September.2007 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sleipner93 Svart 2.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Hvor skal pakningsguffen?? Der hvor det er hull? Og er det silkon pakningslim vi snakker om her? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 2.September.2007 Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Selve hullet har ikke noe å si, må ha guffa på flatene rundt sylinderen, på begge sider av pakningen ( på den blanke ringen ) bare et tynt lag, dra så til med moment nøkkel, start i senter gå deretter i sirkel utover ( ytterste boltene tilslutt). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sleipner93 Svart 2.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Siliikonen skal som vist her? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 2.September.2007 Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 ja, kan også ha på et lag rundt ytterkanten på pakningen. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sleipner93 Svart 2.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Jeg har ikke momentnøkkel, men går det visst jeg strammer alt jeg har? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 2.September.2007 Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Jeg har ikke momentnøkkel, men går det visst jeg strammer alt jeg har? Burde hatt en moment nøkkel.....IKKE dra til alt du kan , da er sjansen stor for å dra over noen gjenger, dra til sånn passe og prøv å dra til like mye på alle bolter. Start i senter ...jobb deg ut over i en sirkel... ytterste boltene tilslutt. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sleipner93 Svart 2.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Hei igjenn, jeg prøvde igjenn uten lykke. Silikonen jeg brukte var ikke helt riktig tror jeg. Men noen av gjengehullene må gjenges opp på ny da det såvidt er gjenger igjenn på det ene, er en annen som slipper også visst jeg drar til. Jeg lurer litt på om det kan være like greit å få ny toppakning? Istedenfor at silikonen plutselig ikke virker lenger å vann kommer inn i sylinderene? Angående vannpumpa er jeg snart ferdig, skrapt på deler og er klar for montering når far har skaffet meg den skrua jeg trenger. Så var det bare toppakningen igjenn. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 2.September.2007 Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Hei igjenn, jeg prøvde igjenn uten lykke. Silikonen jeg brukte var ikke helt riktig tror jeg. Men noen av gjengehullene må gjenges opp på ny da det såvidt er gjenger igjenn på det ene, er en annen som slipper også visst jeg drar til. Her ser du hvorfor det er viktig med riktig moment på boltene......har du mulighet til å bruke lengre bolter ??, er det igjen gjenger lengst inne ??. For å fikse detter er det 2 muligheter: Borre opp hullet, gjenge opp med nye grovere gjenger, sette inn løsgjenger ( helicoil ), du vil da kunne bruke de originale boltene. Borre opp og gjenge med neste størrelse gjenger, du vil da måtte bruke tykkere bolter ( må også bore opp hullene i toppe ). Du MÅ fikse det på en eller annen måte, uten feste på disse boltene er du garantert lekkasje. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sleipner93 Svart 2.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Jeg har ikke trukket for hardt! Det er rustet inni så det ikke er gjenger lenger. Far for bli med å se på det. Men noen momentnøkkel har vi ikke desverre. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Det får du billig på Biltema f.eks, men jeg vet ikke hvor god den er. Noen som vet? jeg kunne tenkt meg en momentnøkkel sjøl Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 3.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Idag har jeg fått 2 mailer. En fra Kaldnes Maritim og en fra BC outboard. Begge hadde toppakninge og Kaldnes skulle ha 249 og BC outboard skulle ha rundt 300. Men hvoran kan jeg finne ut om den pakningen eurofritid har passer, den koster jo bare 138,- Men Droll, er det mulighet for pruting på Kaldnes Maritim?? Kommer sansynligvis ikke å skje noe på en liten stund ettersom jeg ikke har tid med det første og at jeg må spare opp penger til toppakningen (satser på å kjøpe en ny tror jeg ) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Jeg har ikke trukket for hardt!Det er rustet inni så det ikke er gjenger lenger. Far for bli med å se på det.. Rustet inni ??, var det ikke snakk om blokka da, den er av aluminium, og der er det nok ikke rust som er problemet men strippende gjenger ... Det får du billig på Biltema f.eks, men jeg vet ikke hvor god den er.Noen som vet? jeg kunne tenkt meg en momentnøkkel sjøl Sikkert grei nok, ikke sikkert der er 100% kalibrert, men det viktigste er jo at alle bolter blir tildratt likt . Og DU burde jo hat en, med alle de prosjektene dine Idag har jeg fått 2 mailer. En fra Kaldnes Maritim og en fra BC outboard. Begge hadde toppakninge og Kaldnes skulle ha 249 og BC outboard skulle ha rundt 300. Men hvoran kan jeg finne ut om den pakningen eurofritid har passer, den koster jo bare 138,- Men Droll, er det mulighet for pruting på Kaldnes Maritim?? Pruting kan du vel glemme , selv om de sikkert har altfor mye avanse allerede... Ang om den andre passer... du kan jo be om å få delenummeret på pakningen, finnes flere overgangs tabeller ute på nettet... Og ja, ny er best, men du kan nok vente til du har resten under kontroll , plutselig fant du en delemotor som viste seg å være bedre.... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sleipner93 Svart 3.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Delenummeret står vel på nettsida? Ellers har du link til en av disse tabellene? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Her er Sierra sin katalog, ligger flere kryss referanse sider på slutten . Her er katalogen ifra Mallory, her deres kryss referanse liste. Kan også ta med Johnso/Evinrude sin nesten komplette dele liste (1968 > 2007 ), her kan du sjekke hva du skal ha . Problemet er at det nummeret som Euro-fritid har 18-2962 ( ifra Sierra ) ifølge dem og Sierra er det samme som OEM 322332, men på BRP sin side kan ikke jeg finne noe på det delenummeret Også selvsagt det problemet at det ikke finnes noen referanser til en 20 hesting i 1974, hjelper ikke akkurat mye. Kjøp og prøv ?? , koster jo mindre en en DVD eller en cd eller hva jeg kommer til å bruke på butikken om 10 min . Eventuelt scan din gamle pakning, send bildet ( i en til en ) be dem sjekke om de har den på lager, du "tror" den er en 18-2962 men er ikke sikker........ Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sleipner93 Svart 3.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 (redigert) Var ute å sjekket med den bolten som jeg sa det ikke var gjenger i. Det er ikke gjenger om det er korrosjon eller hva det er som har gjordt det vet jeg ikke. Jeg kan se om det går å gjenge opp men jeg tviler jo på det. Men heldig nok så kan jeg til nøds sette en mutter bak blokka å stramme inntil Ellers tror jeg det kan være lurte å kjøre en gjengebolt gjennom hullene for å "friske det opp" ? Siden gjengene ikke er de beste kjøper jeg ny pakning å håper på å ikke måtte ta av toppen mer Tror du det holder med bildet jeg har av pakningen? Redigert 3.September.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Du kan jo tegne av pakningen og faxe den, får sikker lånt faks på skolen Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 3.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Sender en mail til de med bildet mitt imorgen tenker jeg. Noen som vet hva boltene i toppen er? Hvilken gjengetapp jeg trenger? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.