Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Hvem som produserer selve blokken er av ofte av underordnet betydning!

Kvaliteten på motorene avhenger i mye større grad av kvaliteten på den marinisering og øvrig "garnityr" disse leveres med.

Påstemplet effektuttak av motorene er også et viktig parameter for kvalitet og driftsikkerhet!!

Link to post
Share on other sites

Noen tips:

Jeg har 2 båter over 850 timer på D6 310hk brukes i næring vest på. Har byttet en del injectorer. Noen på verksted og noen selv.

Har ikke hatt noen hylse sprengning. Ser se ut for at mine injektorene holder fra 200 og oppover. Har ikke bytt de 2-4 siste.

..Ikke alt i minnet.. må sjekke med verkstedet.

 

Når injektoren kommer i ulag får mann indikasjoner:

No mer rusken gange ved oppstart.

Svart røyk ved oppstart / pådrag.

Redusert akselrasjon og mangler 1-300 omdreininger ved maks pådrag.

 

Det er enkelt å teste injektoren. Bør ha kald motor da gangen / lyd fra motoren er enklere å skille og finne feil.

 

Napp av strømkoblinga på en og en injector om gangen, med motoren i gang. Viss turtallet dropper er den ok. Sett på igjen koplinga og vent 20-30 sek til hjernen har justert seg inn og turtallet er tilbake til normalt som før utkoplingen. NB! Motoren kompanserer nemlig for skadde/ utkopla injektorer med å gi mer på de andre.

Viss turtallet ikke dropper har du en defekt injector. Testen er gjort på 10 minutter.

(Samme prinsippet som å nappe av tennplugg kabelen på en gammel bilmotor for å finne en defekt sylinder.)

 

Det fins en annen metode også, der en måler returdieselen fra hver enkelt injector i en periode på 2-4 minutt med motoren i gang. De injectorene som aviker fra de andre (markert mindre eller mer returdiesel) er defekt. Testen tar 30 minutter.

 

Det to brukest gjerne i kombinasjon. Verkstedet bytta alle injectoren ved første reperasjon. Deretter har de bytta den som er feil.

 

NB! Viss du skrur... Bolten som holder injectoren brekker på 80NM! Ikke noen "ola moment" her, da blir det fort en topp å bytte også.

 

Hylse spreng?..

Har en teori om at injectoren gir for liten dusj. (av uviss grunn). Det gir lite kjøling og temperaturen flyg opp i sylinderen. Pakninga i injectoren smeltar og går lekk i hylsa. For så ekspodere og sprenge hylsa og med påfølgende sprengte frosplugger og div..

 

Skal å verksted for service i løpet av en måned. Kommer med ny rapport /tips, om ikke Volvo kommer først?!

Redigert av Solan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Det var interessant lesing du kom med der.

 

Er det D6 – 310HK du har i båtene? Jeg ser at du har en del timer på disse, er dette båter som brukes i næring? VP har jo lenge skyldt på dieselkvaliteten på vestkysten av Norge, hvor i landet befinner dine motorer seg?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Interessant erfaring dette. Flott om du kommer tilbake med mer informasjon når du har det.

 

Ett par spørsmål:

 

- Forstår jeg deg rett om du også har fått problemer med injectorer som er skiftet? Dette tyder i så fall på at det ikke er gjort modifiseringer på de nye injectorene

 

- Du snakker om 200 timer, men skjønte ikke helt. Mener du at injectorene trøbler gjennomsnittlig etter 200 timer?

 

- Har du ikke fått feilmeldinger? Flere her har jo fortalt om feilmeldinger som årsak til at feilene er oppdaget

 

- Har dette vært reklamasjonsaker? I så fall har dette gått greit?

Link to post
Share on other sites

-Bytte injectore feiler også. Reiner med at disse er tilbake i systemet etter "6 x injector bytte" etter å ha blitt testet ok.

 

-Fra 200 timer og oppover til over 850 så langt. Bytte injector mindre.

 

-Fikk feilmelding før jeg lærte symptona nevnt over i #330. Da var det mye røyk og og lite futt. Nå bytter jeg injector før feilmelding.

 

-Reklamasjon ja, og VP er ok der.

Link to post
Share on other sites

Volvo Pentas eksperter til Norge

Vi i Båtliv har forelagt problemene for motorekspert Jan Zaborowski som til dels støtter Volvos dieselspor.

Han mener imidlertid at det kan ligge en kombinasjonsteori i bunnen av denne elendigheten.

Med det mener han at det skjer en kjemisk reaksjon mellom diesel og metaller som fører til rask forvitring med påfølgende lekkasje og eksplosjon.

Han mener også at Common Rail motorens dysesystemer jobber under så høyt trykk, at Volvo kanskje bør vurdere om produktene til underleverandørene holder mål.

 

 

Link to post
Share on other sites

Tror du har et poeng der Blue_Dragon, de motoren som vi alle har lest om som har total havarert er nok bare toppen av isfjellet. Det høres ut som om det har vært mange flere havari av injectorer som ikke har ført til like dramatisk utfall. Synes bla at Solan sin erfaring var interessant.

 

Spørs om ikke VP skulle fokusere mer på å forbedre design på injektorene og få dem mer robust, dvs stille strengere krav til sin underleverandør. :flag_sw: Og det gjør de nok også litt i kulissene.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lest saken i Båtliv ennå. Jeg har heller ikke nok kunnskap om de problemene Volvo har hatt med frostpluggene og om dette kan ha sammenheng med injektorproblemene. Jeg skulle dessuten gjerne ha visst om uttrykket "motorhavari" brukes i rette betydning. Mitt tilfelle er nok registrert som en feil og et problem - men kan neppe karakteriseres som motorhavari. Det var en bagatell å rette feilen når den var påvist.

 

Som jeg skrev i innlegg #123 tror jeg definisjonen på motorhavari er noe diffus. Jeg hadde en injektor som sviktet, men det var definitivt ikke noe motorhavari. Samtidig leste jeg igår den første saken Båtmagasinet hadde om saken. Her ble en injektorfeil ganske lik den vi hadde omtalt som motorhavari.

 

Jeg oppfatter "motorhavari" som ødelagt motor, full stans, ikke mulig å kjøre videre - hvilket under gitte omstendigheter virkelig kan være dramatisk. I mitt tilfelle, og i det beskrevet i Båtmagasinet, var det ikke noe problem å fortsette med noe lavere turtall. Altså udramatisk i forhold til sikkerhet.

 

At andre har opplevd havari er det vel ikke tvil om. Dersom frostpluggene går og motoren tappes for kjølvæske er saken en helt annen.

 

Så altså: Hva er realiteten i de tilfellene som er karakterisert (men muligens ikke av Volvo?) som havarier?

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Nå er jo dette to helt adskilte selskap da. Volvo Cars eies av Ford, mens Volvo Penta er del av svenske AB Volvo.

 

AB Volvo omfatter bla. Volvo Buses, Volvo Aero, Volvo Penta, Volvo Trucks, (som også inneholder Mack Trucks og Renault Trucks), Volvo Construction Equipment mm.

 

Varemerket er (fortsatt) felles, og begge selskaper betaler for det.

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men det er verd å merke seg at når biler blir tilbakekalt så er det som regel feil på sikkerhetsutstyr som bremser, airbag styring evt noe som kan medføre brann osv. Dette gjør de for å unngå rettssaker og erstatningskrav som følge av personskader som kan knyttes til feil og mangler ved kjøretøyet.

 

Oppstår det mangler på drivverk og annet som ikke vil medføre fare for liv og helse løser de som regel kun enkeltsaken som dukker opp, og unnlater å tilbakekaller alle aktuelle biler med samme mangel. De satser da på at feilen ikke dukker opp før garantiperioden er over. Tenker da ikke bare på Volvo men på bilbransjen generelt.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev i innlegg #123 tror jeg definisjonen på motorhavari er noe diffus. Jeg hadde en injektor som sviktet, men det var definitivt ikke noe motorhavari. Samtidig leste jeg igår den første saken Båtmagasinet hadde om saken. Her ble en injektorfeil ganske lik den vi hadde omtalt som motorhavari.

Tror du har helt rett. Slik jeg forstår artiklene i BM og Båtliv dreier det seg ikke om totalhavari på disse 30-35 motorene, men påviste injectorfeil. Noen av disse har opplevd totalthavari med sprengte frostplugger osv.

 

Jeg kan ikke se at det er grunnlag for å spekulere i "store mørketall" - hvilke argumenter finnes for å hevde dette? En edruelig diskusjon om D-maksinene er vi alle tjent med. Det vil legge press på VP, men unyansering og opphausing bygd på spekulasjoner tjener ingen.

 

Signalene fra VP (som jeg har fått direkte fra VP-Norge) samt den voldsomme innsatsen som legges ned i å finne årsaken til problemet gjør at jeg har tillitt til at VP rydder opp om en skulle være så ekstremt uheldig å være blant den prosenten som opplever dette.

Link to post
Share on other sites

Volvo (varemerket) har problemer med diesel motorer i biler også: Flere Volvo modeller kan ta fyr Sammenheng?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Ser at Båtliv i dag (nr 9-2007), s. 12-13 skriver at Volvo har funnet feilen, men at de ikke klarer å løse problemet. Feilen ligger i innsprøytningsenheten. Det skjer visstnok en eksplosjon i en kobberpakning som omslutter injektorene. Årsaken til eksplosjonen er fremdeles ukjent. "Sjefsetterforskeren" til Volvo tror fremdeles at årsaken kan være "svart" russisk diesel som selges fra Norge.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...