Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Det som er litt interessant er jo at de åpner for at det er mulig at injektorer må byttes og at feilen ligger der.

Nei - da leser du feil. "Om" betyr ikke "og at"

 

Ditt forslag om skifte av injectorer kan bli aktuelt, om våre teknikere finner ut at disse er årsaken til

havariene

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har på følelsen at feilen ligger i injektorene og en dårlig produksjonserie. Etter å ha søkt litt på nettet så ser jeg at Bosch injektorer er kjent for å kunne lekke litt eksternt før eller siden. Men hvorfor dette skal kunne føre til eksplosjon i kobberhylsen er jeg mere usikker på. Hva er egentlig formålet med denne kobberhylsen?

 

Husk at Norge med alle oljesjeikene er et stort market for Volvo. Kanskje 10% av alle D4 og D6 produsert er solgt til Norge? (direkte eller inderekte)

Link to post
Share on other sites

Nei - da leser du feil. "Om" betyr ikke "og at"

 

Ditt forslag om skifte av injectorer kan bli aktuelt, om våre teknikere finner ut at disse er årsaken til

havariene

 

 

Du får lese svaret fra VP som du vil :cool:

 

Tidligere har de benektet at de hadde et problem og har kun pekt på dieselen som årsak. Nå skriver de at "Ditt forslag om skifte av injectorer kan bli aktuelt........." I min verden leses det som at de nå er åpne for at det er mulig at injektorer må byttes og at det er mulig at feilen kan ligge akkuratt der.

 

Det er ikke konkuldert at feilen ligger der, men de åpner for at det kan være en mulig årsak.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Tror nok jeg holder en knapp på Bittelitens tolkning. De understreker jo nettopp at de jobber med å finne årsaken. Så lenge problemet gir seg utslag i injektorene er det ikke så rart at de åpner for å skifte disse uansett om det er diesel eller andre ting som gjør at de ryker. For Volvo er jo dette uansett et problem og da er det å skifte til injektorer som en er sikker på tåler ulik dieselkvalitet åpenbart en måte å komme seg unna denne saken med æren i behold.

 

Personlig håper jeg faktisk at de setter igang en slik prosess selv om jeg og de aller fleste ikke har hatt problemer. Det vil roe denne debatten og tilliten til D-maskinene være rettet opp. Slik denne saken har utviklet seg, tror jeg faktisk at det er dette som må til. Båtmotorprodusenter er mer en noen avhengig av å bli oppfattet som trygghetsleverandører på alle plan.

 

Noen som kan si noe om hvor mye arbeid som ligger i injektorskifte? Forstod på tidligere innlegg at dette er relativt enkle operasjoner. Hva snakker vi om i arbeidstimer? Det må vel justeringer og kalibrering til i etterkant også?

Link to post
Share on other sites

Ja hvis er vel riktig tolkning. Om er vel en kortform av dersom som betyr hvis.

 

Ellers så synes jeg at VP tar dette seriøst og svarer at de vil sørge for at alle eiere av D-serien skal være trygge på installasjonene sine, til glede for meg og en masse andre glade båteiere.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Noen som kan si noe om hvor mye arbeid som ligger i injektorskifte? Forstod på tidligere innlegg at dette er relativt enkle operasjoner. Hva snakker vi om i arbeidstimer? Det må vel justeringer og kalibrering til i etterkant også?

 

Ganske enkel operasjon. Skiftet alle seks på MorMajor i løpet av et par timer.

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

nettopp - det var det jeg minnes - det var selvsagt fra deg jeg hadde hørt det. Paradokset er vel at Volvo ikke har laget nye modifiserte injektorer, så det er vel samme type du har fått inn igjen, vil jeg tro. Men det er klart at skulle det vise seg å være en svakhet med enkelte injectorer er jo det jo avgjørende å få de skiftet.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg faktisk ikke fått kjørt mer enn 5-6 timer etter at de ble byttet. (Som tidligere nevnt var det feil på en, men alle seks ble byttet.) I disse timene har motoren gått som en drøm, men vi får se ut i neste sesong med flere timer på loggen.

Jeg føler meg trygg - og det var forsåvidt ikke noe stort problem å kjøre med feilen heller. Det var først når jeg kom opp i 3000 omdreininger at det ble problematisk. Håper de nye injektorene er feilfrie - men skulle vi få lignende symptomer en gang til - ja, da får trøsten være at det er en smal sak å fikse detn.

Jeg er fortsatt spent på å høre Volvos endelige konklusjoner om årsak.

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Noen som har anelse om hvor disse injektorene er produsert? Har de samme typebetegelse som kan brukes felles med andre motorprodusenter? Bosch har vel fabrikker/underleverandører i mange land som leverer samme delnummer til et felles lager. Kan der være kvalitetsforskjeller her vdr. produksjonen av injektorene? Litt synsing,men hvorfor bare VP og ingen andre med CR fra Bosch?

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

Så lenge problemet gir seg utslag i injektorene er det ikke så rart at de åpner for å skifte disse uansett om det er diesel eller andre ting som gjør at de ryker.

 

Men du er tydeligvis enig i at de nå åpner for å skifte injektorene. Det var det som var min betraktning også, ikke mer enn det.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Takk. Det forklarer vel hvorfor frostpluggen går når det skjer en slik eksplosjon i hylsen som vist på båtliv. På innsiden mellom hylsen og injektoren kan det vel finnes luft?

 

Mulig jeg har falt av her men var ikke frostpluggene på D6 en separat sak som de har løst, designfeil i toppen?

Mener jeg leste det en plass. Eller er det en sammenheng med injektor feil?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Vet vi noe om dette? Er det sikkert at det er identiske injectorer som er satt inn, og disse produseres vel av Bosch? Kan hende at det er injectorer fra en spesiell serie som har vært problemet, og jeg håper at Ter-Av ikke har fått satt inn samme greiene ennå en gang.

Det er dette jeg også lurer på, og føler meg ganske sikker på at det ikke er satt i produksjon nye/modifiserte injectoer. Hvorfor fortsetter i så falle VP feilsøk om de har funnet injectorer med produksjonsfeil? Da er jo problemet løst - bare å sette inn nye og droppe dieselsporet.

 

Jeg er fortsatt spent på å høre Volvos endelige konklusjoner om årsak.

Det er det flere som er :lol:

 

Noen som har anelse om hvor disse injektorene er produsert? Har de samme typebetegelse som kan brukes felles med andre motorprodusenter? Bosch har vel fabrikker/underleverandører i mange land som leverer samme delnummer til et felles lager. Kan der være kvalitetsforskjeller her vdr. produksjonen av injektorene? Litt synsing,men hvorfor bare VP og ingen andre med CR fra Bosch?

Nøtta er jo at det så vidt vi vet er jo feilene bare er registert i Norge av båter produsert på vidt forksjellige steder (og da med motorer som høyst sannsynlig ikke er i samme serie). Ut i fra dette er det lite sannsynlig at det er en produksjonsfeil på visse serier med injectorer. Det ville i så falle ikke gitt så skjeve utslag og bare rammet ett land.

 

Men du er tydeligvis enig i at de nå åpner for å skifte injektorene.

Ja, det er både jeg og VP - om feilene finnes i feil på injectorene.

 

Takk. Det forklarer vel hvorfor frostpluggen går når det skjer en slik eksplosjon i hylsen som vist på båtliv.

Se det ja, da var vi flere som fikk en oppklaring av akkurat dette.

Link to post
Share on other sites

Det har sammenheng med injectorfeilen.

 

 

Ja jeg hadde nok falt av der ja :blush:

 

Hentet fra Båtliv.no:

 

Her er problemet.

Denne injektoren ligger nede i kobvberhylsen.

Så smeller det og frostpluggen presses ut.

Motoren tar inn kjølevann.

 

Det forteller jo litt om hvilket dieseltrykk nye commonrail motorer opperer med.

Det blir spennende å følge med videre hva løsningen blir.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Det som ikke er bra i denne saken er at Volvo Penta fremdeles leverer motorer med mulige feil til oss i norbaggar :nono:

Hadde selv mulighet til å velge en VP D6 i 2004 i min Viksund 340, men hadde tidligere erfaring med KAD 43 og toppakning som svettet fra motoren var ny og måtte skiftes etter 3 år. Det lokale VP verkstedet påsto at motoren var tett og dette var et problem som ble fikset når KAD42 ble erstattet av KAD43. Ellers måtte jeg bytte div. elektronikk etter kort tid lcd timeteller og trimjusteringer. Men var egenlig :blush: fornøyd VP eier.

Fikk et tips før jeg bestemte meg at D6 hadde problemer med sprekk av drivstoffrør. En lokal Marex forhandler fikk stopp på sin første tur med denne motoren og berget seg fra å gå på grunn at ankret tok fast i siste liten. :nonod:

Hvis jeg ikke skulle ha VP var valget Yanmar 340 (eller Yanmar 370 som den selges i det store utland). Sjekket mye rundt vekt og dreiemoment. Yanmar kom klar best ut i forhold til VP 310 D6 (370 var ikke tilgjengelig i 2004) så valget ble enklere og jeg angret ikke på det i dag. :smiley:

Har spart mye penger på at jeg tar mye av service selv og har en motor som jeg stole på :rolleyes:.

Tror jeg i dag hadde valgt samme motor hvis jeg sammenligner denne med D6 370 spelielt etter de siste nyhetene om VP.

Har samme fart, forbruk, støy og er lettere.

Men det er bra at VP tar i bruk ny teknologi, bare de ikke prøver den ut på kundene først :nono:

Viksund er VP sertifisert installatør og VP burde stoppet leveranse av disse motorene til feilene var løst. De kan ikke skylde på andre enn seg selv og har egenlig fått god tid fra de første feilene ble rapportert inn. :nono:

Å skylde på driftstoff tror jeg er et bindspor :headbang: og de burde heller sette i krefter på å hjelpe de lokal verkstedene i Norge som har problemene og hjelpe VP elere med en løsninger av dette og andre feil på disse motorene :sad:

Link to post
Share on other sites

Har lyst til å legge til i denne tråden at jeg i februar/mars 2006 fikk mail fra Beneteau om at de kunne tilby å montere 2 stk Volvo D6 motorer i steden for de to Yanmar 6LYA-STE jeg opprinnelig hadde bestilt, uten prisøkning. De argumenterte med større akselerasjon og 15 prosent lavere drivstofforbruk med D6 motorene. Jeg hadde 2 dager å bestemme meg på. Dette var en vanskelig vurdering. Jeg fikk liten informasjon fra norsk importør om fordeler/ulemper med de to motormerkene. Min forrige båt hadde en Yanmar 6 LYA-STE som jeg var godt fornøyd med - jeg valgte derfor konservativt. Jeg har ikke angret på valget en eneste gang. Yanmarene går som klokker, time etter time. Motortemperatur overstiger aldri 78 grader celsius, uavhengig av vanntempoeratur og RPM. Jeg kan utføre all konservering og vedlikehold selv. Antar at jeg med liott veiledning også kan justere ventilene.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ikke skulle ha VP var valget Yanmar 340 (eller har Yanmar 370 som den selges i det store utland). Sjekket mye rundt vekt og dreiemoment. Yanmar kom klar best ut i forhold til VP 310 D6 (370 var ikke tilgjengelig i 2004) så valget ble enklere og jeg angret ikke på det i dag. :smiley:

Rart dette med ulike erfaringer. Av de jeg kjenner som har nyere båter, har to Yanmar 290 og fire D-4 og D6. De to med Yanmarene har hatt mye grums, fra defekt starter til kjølevannslekasjer. De med D-maskinene har ikke hatt et feilslag. Selvsagt bare lokale erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...