Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Bedre sent enn aldri. Flott med ydmykhet, hadde imidlertid inngitt mer tillit om de hadde vært tidligere ute, spesielt mht. til det å ta økonomisk ansvar. Uansett er VPs respons her sannsynligvis godt nytt for alle eksisterende og kommende D-motoreiere. Blir også litt fristet til å bemerke hva var det jeg sa/skrev i tidligere innlegg i denne tråden :smiley: . Stålkontroll har de i alle fall ikke.

Link to post
Share on other sites

Se det var en bedre måte å takle det på. Åpenhet og info er tingen. Litt av en gåte de har fått dette da. Synes det så litt puslete ut med det kobberøret til å sette dysa i jeg da. Er det slik å forstå at det er dieselen som lekker ut i kobberhylsa som eksploderer da? Men hvorfor lekker det? :smiley:

Link to post
Share on other sites

"Volvo har funnet feilen, men skjønner ikke problemet"

 

Gå inn på nettsidene til Båtliv:

Meget interessant! Dette viser at alle som har blåst av dieselsporet kanskje var litt for tidlig ute. Denne åpenheten og evnene til å vise at en tar ting virkelig på alvor, skaper tillitt - bare synd at dette kommer først nå!

 

Men hva sier båtmagasinet til at Båtliv rappet saken? Blir det full krig?

Krig? I journalistikken er det førstemann til mølla. Da spiller det liten rolle hvem som gravde opp saken i første runde. Dette er en oppfølging.

 

VP har nok et større mediehåndteringsproblem enn teknisk problem vil jeg tro. Så langt har jeg lest meg til at det er ca 40 av 35.000 produserte motorer som har havarert. Det merkelige er jo at det er helt tyst om dette i svenske båtblader - og de er etter mine vurderingskriterier betydelig mer forbruker vennlige enn de norske bladene. Det har ikke vært noe skriverier i MBM eller MBY om dette heller.

 

Sannsynligvis noe av det mest fornuftige vurdringen som er postet i denne debatten! Dette er kjernen i saken; internasjonalt sett et lite problem, men nasjonalt et det blitt et kjempeproblem fordi spekulasjonene har fått råde.

 

Hadde Volvo kommet på banen med denne typen åpenhet som de nå viser, hadde trolig dette ikke vært viet halvparten så mye oppmerksomhet. Det dreier seg om under en halv promille motorer med disse feilene!! Det kan ikke kalles annet en storm i et vannglass.

 

Når vi ser at Volvo tar dette så seriøst som de nå gjør, er ikke jeg heller det minste bekymret for å eie en D-maskin. Snarer tvert om. Det er ellers så mange fordeler med min D6 framfor f.eks. en KAD 300 at jeg hadde uten tvil valgt D6 igjen. Den er også verdt minst 50.000 mer i samme båt spør du meg

Link to post
Share on other sites

Hadde Volvo kommet på banen med denne typen åpenhet som de nå viser, hadde trolig dette ikke vært viet halvparten så mye oppmerksomhet. Det dreier seg om under en halv promille motorer med disse feilene!! Det kan ikke kalles annet en storm i et vannglass.

Dette er en vurdering alle ledergrupper i virksomheter må ta til enhver tid. Hvor stor er egentlig saken og hva er egentlig saken. Naturligvis setter en mediastorm som dette et ekstra perspektiv på saken fordi det nå ikke bare handler om reklamasjoner med om torverdigheten til et varemerke. Da får ledergruppen en annen fokus. Virker som om VP's medierådgivere er kommet på banen i bakrommet her, og det er bra.

 

Merk at jeg tror dette ikke skader VP's varemerke. De håndterer dette seriøst og går aktivt ut i media nå. Faktisk kan dette styrke varemerket og posisjonen til VP ved at de nå tar ansvar

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men det er en klassiker at kommunikasjonsrådgiverne først blir rådspurt når krisen har fått herje en stund. Først da ser ledergruppen behovet.

 

Tror også at rykte kan reddes, MEN jeg tror det må sterkere lut til om full tillitt til D-maskinene skal reddes. Jeg tror at de må tilby en full gjennomgang til alle eiere av D-maskiner og utvidede garantier på dette problemer. Først da vil denne stormen i ett vannglass kunne legge seg.

 

Til informasjon er jeg i gang med å ta et initaitv på vegne av en rekke D4 og D6 eierer i min region til VP-Norge for å stille krav om akkurat dette. Vil oppfordre andre i andre deler av landet til å gjøre det samme. Verdien av våre båter i 2.håndsmarkdet er selvsagt for en god del avhengig av tillitten til D-maskinene, selv om vi er aldri så fornøyde.

Link to post
Share on other sites

Først da vil denne stormen i ett vannglass kunne legge seg.

 

Den setningen passet ikke inn i resten av innlegget.

 

Forøvrig er det et skrekkscenario å måtte dekke slike reperasjoner selv etter at garanti/ reklamasjonstiden er utløpt. Hvor mye koster en "hjerne"/ elekronikk-bokser til en D4/D6? Dette gjelder selvf også nyere motorer av andre merker som blir mer og mer digitalisert..

VP tar sikkert dette seriøst, må bare vise det utad på en bedre måte.

Link to post
Share on other sites

Det må jo være noe fundamentalt galt med dieselen, dersom dette skal være grunnen til havari. I utgangspunktet konstrueres jo de fleste motorer for å kunne gå på diesel/bensin av variabel kvalitet, selv om de i utgangspunktet skal holde seg innenfor EN590/ASTM D975 spec. Men hvor vide de kravene er? Tja si det? ECU skal jo til en viss grad kompensere for dette.

Link to post
Share on other sites

Den setningen passet ikke inn i resten av innlegget.

?? Storm i ett vannglass betyr at noe som er egentlig totalt sett utgjør et lite problem blir blåst opp til et stort problem. I Norge er dette blitt stort, men internasjonalt er det ett ikke-problem.

Forøvrig er det et skrekkscenario å måtte dekke slike reperasjoner selv etter at garanti/ reklamasjonstiden er utløpt. Hvor mye koster en "hjerne"/ elekronikk-bokser til en D4/D6? Dette gjelder selvf også nyere motorer av andre merker som blir mer og mer digitalisert..

VP tar sikkert dette seriøst, må bare vise det utad på en bedre måte.

Skrekkscenario eller ei - alternativet vil etter min vurdering være verre, nemlig å la publikum leve med denne usikkerheten. Det vil være drepende for merkevaren slik dette nå er blitt, dessverre. Selvsagt fryktelig synd så lenge 95 % (eller deromkring?) også av norske D-maskiner går prikkfritt.

 

Ellers er det jo ikke "svarte bokser" eller "hjerner" som skal skiftes, men injectorer.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å sjekke dette nærmere er det nå tatt dieselprøver fra 13 forskjellige steder lang norskekysten.[

 

Utdrag fra dagens artikkel om at de har funnet feilen, men forstår det ikke...

 

HVIS det er dieselkvaliteten må VP ha et ganske gedigent problem all den tid andre motorer håndtere dette greit... Synd hvis det blir slik at en må vite hvilken kvalitet en fyller på tanken før en fyller opp...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Når det er snakk om krisehåndtering, lokale "aksjonsgrupper" er det mer enn krusninger i et vannglass. Det blir det rimelig uinteressant hva som er situasjonen på andre siden av kloden blandt VP'ene der. Vi snakker om vårt marked, våre maskiner.

Injectorer er sikkert dyre nok, men når en motor er full av elektronikk er kostnadspotensialet stort. Det er en annen tråd her inne om en redningsaksjon av motor som har vært under vann, kostnader estimert til over 100' evnt ingen redning... Kan være greit hvis forsikringen dekker slike tilfeller....

Link to post
Share on other sites

stormen i vanngalsset kan nok være reel hvis vi bare betrakter antall totalhaverier. Og de er vel få og kanskje "normalt" for en ny serie. Det sies jo også at man ikke bør kjøpe første årsmodell av en ny bilmodell. Men trekker vi den sammenlikningen videre, blir bilmodeller målt på antall feil totalt sett. Da blir vel bildet litt mer en et skvulp i vannglasset. Slik jeg oppfatter det har flere av dere med D motorer her inne rapportert om feil av forskjellig karakter. Viksund alene har rapportert om 15 feil og har kalt Volvo inn på teppet og antakelig ber om kompensasjon for det de og deres kunder er påført av problemer.

 

Dere spør om alternativer til Volvo for motorer på drev. Det er det faktisk flere av opp til ca 300hk og fra 500 og oppover. Men da må du kombinere. Fra 2002 har dette vært uproblematisk. Konrad drevene dekker vel også hele spekteret, men er litt kostbart, tungt og krever separat gear i tillegg. Men alternativene finns.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at Volvo er mer åpne nå enn de var når problemene med kad 42 oppsto.Tror ikke det var mange som fikk noen utvidet garanti i forbindelse med

kad 42.. Vaskelig for å tro det når det gjelder D motorene heller, hvis ikke dere står sammen forå få en eventuell forlengelse av garantiansvaret hvis det skulle ble nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Viser til tidligere innlegg i denne tråden om lekk injector på vår volvo penta D4 260 motor som greit ble byttet på garantien i høst etter ca. 200 timers gange.

Vi opplevde ikke dette som noe havari. Motorturtallet ble redusert til 1500 omdreininger og det hele var ganske udramatisk da feilen oppstod senhøstes i Oslo fjorden. I og med at vi bare har en motor, er det imidlertid en urovekkende tanke dersom lekkasjen kunne ha ført til en smell i motoren med utsprengte frostplugger og fullstendig motorhavari. Vi var tross alt med vår nye 31 fots motorbåt t/r Oslo - Skudesneshavn rundt Lista og Jærens rev i kuling. (En praktfull tur forresten). Vi fylte diesel på ordinære stasjoner stasjoner i Tananger og Helgøysund rett nord for Stavanger. Alle andre fyllinger har skjedd på sør- og østlandet.

Jeg er godt fornøyd med motoren og garantiservicen fra VP. Helt trygg på motoren blir jeg imidlertid ikke før man finner ut hvordan feilen kan unngås for fremtiden. Det holder ikke bare å finne ut hva som skjer når feil oppstår, man må også ha en rimelig sikkerhet for at det samme ikke skjer på ny. Kan det f.eks. være noe med materialsammensetningen i produksjonserien til de 3 opprinnelige injectorene som fortsatt står i motoren min?

M/S Pluto

Link to post
Share on other sites

Ser det spekuleres i om russerdiesel av variabel kvalitet kan være en årsak...!

 

Synes det høres temmelig søkt ut, hadde jeg hatt 2x nye D4 eller D6 så skulle jeg iallefall passet på å fylle drivstoff av kjent kvalitet.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det dreier seg om under en halv promille motorer med disse feilene!! Det kan ikke kalles annet en storm i et vannglass.

 

Med denne statistikken burde da 1-2 motorer i Norge ha havarert. Men det var jo noen flere da....

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Bra at de nå endelig kommer på banen og viser åpenhet om problemet.

 

Gitt at disse motorene er "offer" for dårlig dieselkvalitet som måtte finnes rundt i de "perifere" deler av vår langstrakte kyst.

I dette perspektivet må vi derfor desverre anta at noen fortsatt kommer i skade for å fylle denne "dårlige" dieselen på nytt.

 

Denne usikkerheten vil man nok fortsatt ha, med mindre motorene "modifiseres" til også å tåle "mindre bra" diesel på linje med andre marinemotorer. Volvo er riktignok store, men tror neppe det vil bli en egen norm for dieselkvalitet tilpasset disse motorene.

Spørsmålet nå blir jo nå hva Volvo gjør for å forbedre D-motorene som allerede er solgt og de som videre skal leveres også ute i verden f.ø.

Til de av dere som bagatelliserer og bryter disse injector-problemene ned til tørre tallstørrelser og promiller, gjør meg noe betenkt.

De "bare" 35-40 motorene det vises til, er de som har totalhavarert. Man må anta at ett betydelig større antall har blitt berget i tide av årvåkne eiere kombinert med den sinnrike elektronikken som varsler om feil i systemet. Selv om dette er positivt, er det neppe noe som opplyses om til den sensasjonshungrige båtpressen?

 

Man må etter min mening være svært glad og lykkelig over at det ikke har gått liv tapt som følge av disse problemene.

Det er nok ikke bare de som en sjelden gang er på havet i godvær om sommeren som benytter seg av disse motorene.

Også yrkesbåter som bl.a legeskyss,taxi og annen marin næringsvirksomhet kan tenkes å være brukere av disse.

 

Hvis dieselen er problemets kjerne, blir spørsmålet :Hvem skal tilpasses hva? Jeg mener helt klart at dette fortsatt er et motorproblem, det være seg Volvo eller andre merker som rammes.

Hvor stor er sannsynligheten for at problemet virkelig lar seg løse i den grad dette ikke skjer på nytt??

 

Håper de kommer problemet til livs! :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Med denne statistikken burde da 1-2 motorer i Norge ha havarert. Men det var jo noen flere da....

Nettopp - det er jo hele poenget. Det er jo dette som er et mysterium, også for Volvo.

Til de av dere som bagatelliserer og bryter disse injector-problemene ned til tørre tallstørrelser og promiller, gjør meg noe betenkt.

De "bare" 35-40 motorene det vises til, er de som har totalhavarert. Man må anta at ett betydelig større antall har blitt berget i tide av årvåkne eiere kombinert med den sinnrike elektronikken som varsler om feil i systemet.

Selvsagt ikke forsøk på å bagatellisere, men å nyanserer! Det blir nemlig også helt feil å snakke om "kjempeproblemer med D-serien" så lenge det så vidt vi vet dreier seg om 40 av 35.000 motor som har disse problemene.

 

Snarer tvert om. Som eier er både jeg, og jeg har inntrykk av også de andre her med D-motor, opptatt av det positive i at vi nå får åpenhet og fakta på bordet fra Volvo - og ikke minst at Volvo nå tar affære overfor alle som har kjøpt D-maskin i Norge.

Link to post
Share on other sites

Ser det spekuleres i om russerdiesel av variabel kvalitet kan være en årsak...!

 

Synes det høres temmelig søkt ut, hadde jeg hatt 2x nye D4 eller D6 så skulle jeg iallefall passet på å fylle drivstoff av kjent kvalitet.

Den største utfordringen for oss forbrukere er kanskje at vi ikke vet hva som er på den store tanken i bakken som vi fyller fra :rolleyes:

 

Det er jo litt rart når Volvo i sine tester ikke klarer å fremprovosere feilen som skjer i båtene. Også litt merkelig at Viksund er så overrepresentert - kanskje de har gjort noe spesielt når de har installert motorene? Ikke vet jeg - men det er ikke en helt unaturlig tanke å tenke.

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt forundret over alle VP eiere her inne som kun prøver å bagatellisere problemet. Hadde jeg hatt to D4 eller andre D serie motorer under dørken hadde jeg blitt forbannet på VP og deres tåkelegging av problemet og ikke forsvart dem!

 

Men når det er sagt har tydeligvis VP våknet og begynt å ta dette problemet alvorlig. All honnør til VP for det selv om det tok noe lang tid :flag_sw:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

JEg forstår at du ikke forstår. For meg handler det om at jeg føler meg trygg på motorene,og jeg har snakket med verkstedet som ser etter båten min om dette. Om noe er feil oppdager de det på service, og da fikses det. Om noe blir feil i sesongen kommer de også å fikser det. Vi har ingen garantier for at ting ikke blir feil i fremtiden - heller ikke om jeg jager VP versktedet til døde med maset mitt om injektorer.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De som har to motorer under dørken, er jo en del tryggere. Men at de som har en D motor under dørken, føler seg trygge på motoren sin, før årsaken er konstatert og feil utbedret, synes jeg er modig/dumdristig. Men det er min mening. Hvis man er ute i litt rufsete vær alene og skal over et litt utsatt ommeråde og frostpluggene blåser, hjelper det lite om VP er serviceinnstillt og bytter deler gratis med en gang du kommer på verksted. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...