Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

De har garantert funnet ut av det allerede.

Jeg er temmelig sikker de har modifikasjonen klar.

Men det koster å endre hele produksjonslinjen.

 

For ikke å snakke om kostnaden ved å tilbakekalle og endre, var det 35000 motorer ?

D6-b er nok snart i produksjon.

 

Det er vel her problemet til VP ligger :wink: .

De har sikkert KAD-42 friskt i minne .

 

Løsningen er vel att alle som har D-6 får utlevert ett lite kjemisett fra VP slik att de kan sjekke om dristoffet holder mål hver gang de skal fylle . :flag:

Link to post
Share on other sites

Hvis motoren oppnår påkrevd/anbefalt turtall, så vet motoren ikke/spiller det ingen rolle hvor tung båten er.

 

Høres riktig ut selv for en legmann som meg, men hva når båten skal opp plan/halvplan? Aner egentlig ikke om dette har noe med virkligheten å gjøre, men det bare slo meg som en mulig faktor. :blush:

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Det er vel her problemet til VP ligger :wink: .

De har sikkert KAD-42 friskt i minne .

 

Ble det noen løsning på det med KAD42 da? Foretok VP seg noe annet enn å gå over til 43? Hadde utrolig lyst til å slå til på en Nimbus 37 Trawler 96-mod., men lot være på grunn av at den hadde to stk. VP 42 (som jeg har lest om her). Samtidig traff jeg en annen eier av tilsvarende båt (94-mod) og han hadde vært nødt til å fikse begge sine 42-motorer under ett år etter at han kjøpte den i fjor - og det var ikke billig. Den jeg så på ville ha tynt mitt budsjettet såpass mye at jeg ikke ville hatt råd til å sette av 200 K til potensiell motorrep., så da gikk for en nyere og mindre båt med Yanmarmotor i stedet. Kanskje blir det Nimbus neste gang.

Link to post
Share on other sites

 

Kjempe at journalisten hev seg på. Er det ikke noen som kan få han til ta en tur innom her også da? Det som uansett er sikkert, er at dette ikke lenger er noen storm i et vannglass. I alle fall ikke markeds- og omdømmemessig! Pussig at båtpressen har vært passive så lenge, men det er jo ikke akkurat få annonser i disse båtbladene da - ikke dermed sagt at de lar seg kjøpe til taushet, men de er kanskje ikke de ivrigste graverne?

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men hva ville du og jeg ha gjort om vi solgte et tilsvarende produkt som det ble oppdaget problemer med i ett eneste land som produktet var solgt til?

 

Jo, vi ville først sjekket om det kunne være en svakhet på en nummerserie levert til dette landet. Om denne teorien hadde falt bort p.gr.a at motorer produsert i andre land også er blant de involverte.

 

Deretter ville jeg kanskje sjekket mulighetene for om det kunne være klimatiske forhold. Så lenge en haug med motorer er levert til Sverige og en rekke andre land med tilsvarende klimatiske forhold holder ikke denne heller.

 

Hva ville så neste teori være? Det er i grunnen ikke så veldig mye mer igjen en dieselkvaliteten.

 

Skjønner faktisk at de følger dette sporet, selv om jeg er enig i at det er noe underlig også i at det skulle være dieselen så lenge andre motormerker ikke opplever noe tilsvarende.

 

Dere som stiller spørsmål ved diesel-teorien; hvilke teorier har dere da?

Link to post
Share on other sites

Bombardier og Volvo burde kanskje gå sammen og løse sine problemer dersom det er selve feilsøkingsprosessen som svikter ?

 

Bombardier fant jo ut av problemene med sine Evinrude/Ficht motorer, og de eier også tilfeldigvis DeHavilland Dash 8 Q400-fabrikken :lol:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dere som stiller spørsmål ved diesel-teorien; hvilke teorier har dere da?

 

Jeg hører ikke til nevnte gruppe, men det kunne kanskje vært interessant å brain-storme litt rundt dette. Så vidt jeg har forstått har havariene i det alt vesentligste oppstått på Vestlandet. Hvilke forskjeller kan man tenke seg om dette området, kontra Østlandet, Sverige og resten av verden.

 

* Bruksmønster = Her på Østlandet vinterlagres et flertall(?) av båtene enten i boblehavn eller på land. Har oppfattet at man på Vestlandet er flinkere (har muligheten til) å bruke båtene hele året. Men, da kjøres de kanskje i et temperaturområde som ..........??

 

* Brukes mer i røft vær = Skjønner ikke hva det skal ha å si, men.....

 

* Vestlandet er i forhold til resten av verden over-representert av bergensere (kunne ikke dy meg)

 

* Russerdiesel er nevnt, men kan det være forskjell på "standard" diesel i forhold til det som selges på Østlandet og andre steder. (tilsetningstoffer som ellers normalt ikke brukes, eller er tilgjengelig for småbåtflåten)

 

 

Jeg har selv en D6-350 som hadde sin fødsel på Vestlandet, men i dag befinner seg i Oslo-området.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Bombardier og Volvo burde kanskje gå sammen og løse sine problemer dersom det er selve feilsøkingsprosessen som svikter ?

 

Bombardier fant jo ut av problemene med sine Evinrude/Ficht motorer, og de eier også tilfeldigvis DeHavilland Dash 8 Q400-fabrikken :lol:

 

Bombardier fant jo ut av problemene med sine Evinrude/Ficht motorer

 

de trodde de hadde funnet ut av problemene ja ;)... interessant nok er dysene en av hovedproblemene også der........

Link to post
Share on other sites

Vi får vente å se hva VP kommer fram til, men mine (ukvalifiserte) innspill er:

 

- Vi tømmer all slags lurium på tanken for bl.a. å forhindre kondens eller emulgere vann inn i dieselen. Vann i diesel = problemer med innsprøytningssystemet og brennstoffventiler (populært kalt "dyser"). I tillegg øker vel en del av disse produktene også brennverdien?

 

- Det selges mye rart under navnet diesel, som f.eks. fyringsolje nr. 1 og såkalt "blended" diesel. Begge deler iblandet en dose vann eller lurium fra en lagringstank som muligens ikke er blitt regelmessig drenert. I tillegg har disse produktene en høyere brennverdi enn vanlig diesel noe som kan/vil (?) medfører en høyere sylindertemperatur med tilhørende temp.økning på/i dysespissene(?). Tenningen kommer vel muligens også på et tidligere tidspunkt når motoren mates med et drivstoff med høyere brennverdi enn det motoren er justert til å spise?

 

Legg merke til spørsmålstegnene. Disse har jeg tatt med for å presisere at jeg kun kan bitte litt om dette og følte et ørlite behoiv for å stille meg i køen med de mange andre som også synes noe. :crazy:

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ang. det der med Dieselkvaliteten så kom jeg på at det er et opphuggingsanlegg på Eldøyane på Stord, har tidligere lagt merke til at når det har kommet utrangerte fiskebåter og fraktebåter har det vært en liten båt med noen 1000 L. plasttanker og pumpet opp dieselen som har vært igjen ombord når disse har ligget på vent for å bli hugget. Hvis denne dieselen som kanskje er uren har vert solgt videre kan det tenkes at det kan oppstå problem, dette er noe jeg plutselig kom til tenke på og ikke noe jeg kan bekrefte, men hvis dette pågår fremdeles...

Link to post
Share on other sites

- Det selges mye rart under navnet diesel, som f.eks. fyringsolje nr. 1 og såkalt "blended" diesel. Begge deler iblandet en dose vann eller lurium fra en lagringstank som muligens ikke er blitt regelmessig drenert. I tillegg har disse produktene en høyere brennverdi enn vanlig diesel noe som kan/vil (?)

 

Da kan du få flere spm.tegn av meg:

 

Dette er da lett for Volvo å analysere i sine laboratorier??

Er dette spesifikt for oljenasjonen Norge?

Hvorfor er det kun de med D-serien som har fått denne dieselen?

:confused::confused:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det kun de med D-serien som har fått denne dieselen?

Det er ikke sikkert. Det kan være at det er D seriene som er spesielt følsomme for dieselkvaliteten. Ikke mer følsom enn at all normal diesel går greit - men er det lurium filurium tilsetninger så kan det gå feil kanskje?

Link to post
Share on other sites

Det kan være at det er D seriene som er spesielt følsomme for dieselkvaliteten. Ikke mer følsom enn at all normal diesel går greit -

 

Hva innebærer begrepet "normal" diesel???

 

Eller er kan det tenkes å være D-serien som er "unormal" følsom?

 

Dette burde da lett kunne verifiseres?

 

Hvis dette virkelig VAR problemet, tror jeg det snart det ligger noen regninger innkurven hos div. oljeselskaper!

 

Kanskje det må produseres "dobbelrensa" til denne motorserien :lol:

 

Venter i spenning på denne konklusjonen! :yesnod:

-------

 

Kan det også tenkes at biler med høy ulykkesfrekvens, ikke tåler fjelluften og de svingete veiene vi har i Nord-Norge og på Vestlandet?

Link to post
Share on other sites

det er vel mest i Norge det er "grønn" diesel og hårda bud da.... :wink:

 

i flatlandene England og Flatalandia er det kanskje andre fargestoffer i den avgiftsfire dieselen.

 

nåååår det er sagt kan jeg garantere at min SABB G10 gikk merkbart finere og lettere med bildiesel enn den grønne greia.

siden jeg kjørte uten motorkasse i lengre tid - for å nyte den avsindig dempede og behanglige lyden av state of the art diesel-TEKNOLOGI var det lett å merke forskjell på de 2.

kan beskrives nærmere men motoren hørtes mindre anstrengt ut med bildieslen og gikk roligere.

Virket som det gikk "tørr" på grønn.

f..en - tror jeg må ha meg en slik motor igjen......;)

 

"russerdielselen" er vel neppe grønn - eller også read my sig....!

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi får vente å se hva VP kommer fram til, men mine (ukvalifiserte) innspill er:

 

- Vi tømmer all slags lurium på tanken for bl.a. å forhindre kondens eller emulgere vann inn i dieselen. Vann i diesel = problemer med innsprøytningssystemet og brennstoffventiler (populært kalt "dyser"). I tillegg øker vel en del av disse produktene også brennverdien?

 

- Det selges mye rart under navnet diesel, som f.eks. fyringsolje nr. 1 og såkalt "blended" diesel. Begge deler iblandet en dose vann eller lurium fra en lagringstank som muligens ikke er blitt regelmessig drenert. I tillegg har disse produktene en høyere brennverdi enn vanlig diesel noe som kan/vil (?) medfører en høyere sylindertemperatur med tilhørende temp.økning på/i dysespissene(?). Tenningen kommer vel muligens også på et tidligere tidspunkt når motoren mates med et drivstoff med høyere brennverdi enn det motoren er justert til å spise?

Har også vært inne på denne teorien. En variant av denne kan være at det er ulike rutiner på østlandet og vestlandet når det gjelder vinterkonsververing og tilsetningsstoffer i dieseltanken. Kan det tenkes at det på vestlandet oftere tilsettes div. lurim for å forhindre kondens og voksing vinterstid og at dette kan skape dyseproblemer senere?

 

Var selv på nippe til selv å tilsette et stoff som lokal VP-forhandler anbefalte inntill jeg forhørte meg med VP-Norge som IKKE ville ha hatt dette på tanken.

 

Men vet ikke helt... det stemmer liksom ikke helt denne teorien heller. Det er stor sannsynlighet for at langt flere en disse 30 havariene har brukt dieseltilsetning.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt har jeg tatt initiativ på vegene av flere VP-D-maskin eierer på sørlandet, overfor VP Norge, for å få svar på hvordan de vil håndtere saken videre. Det vi anmodet om var å gi skikkelig informasjon til eierer direkte, sørge for at alle eiere blir tilbud en gjennomgang av sine motorer og et krav om utvidet garantitid ev. at alle injectorer blir skiftet.

 

VP-Norge følger bra opp med raskt svar og det kan se ut som at skifte av injektorer på D-motorer i Norge KAN bli en løsning. Her er svaret fra AB Volvo Penta:

 

AB Volvo Penta jobber for tiden med alle tilgjenglige resurser for å finne årsaken til de omtalte havarier.

Når dette er klarlagt, vil det bli besluttet hva som ev. skal gjøres med de motorer som er i markedet.

Ditt forslag om skifte av injectorer kan bli aktuelt, om våre teknikere finner ut at disse er årsaken til

havariene.

Dere som er eiere av D4 / D6 motorer har ingen grun til engstelse. Volvo penta vil alltid ta hånd om

ev. tekniske feil som måtte være på et produkt de har levert.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...