Brigg Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 (redigert) Vår 2005 mod D6 370 har kjøling på returdieselen. Det er vel det du mener? Har ikke disse motorene hatt slik kjøling hele tiden? Redigert 22.April.2012 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
brs Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 Var på båtmessen i Bergeb i helgen og snakket med en stor båtbygger og det var han som antydet at det var mulig varm diesel som kunne være medvirkende. Han kunne fortelle at de hadde 3 havarier og alle disse hadde lite diesel på når havariene skjedde og dieselen var veldig varm på dieseltanken. Han mente det var levert mange motorer uten returkjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 Var på båtmessen i Bergeb i helgen og snakket med en stor båtbygger og det var han som antydet at det var mulig varm diesel som kunne være medvirkende. Han kunne fortelle at de hadde 3 havarier og alle disse hadde lite diesel på når havariene skjedde og dieselen var veldig varm på dieseltanken. Han mente det var levert mange motorer uten returkjøling. Hvorfor skal da disse tilfellene skje kun på Vestlandet ? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 Fordi møringene er så gjerrige at de aldri fyller tanken full :giggle: :giggle: Der har vi hele årsaken til disse problemene.:-) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 Måske en kombination af varm OG tør diesel. Og gjerrighet..... Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 23.April.2012 Del på Facebook Svart 23.April.2012 Fordi møringene er så gjerrige at de aldri fyller tanken full :giggle: :giggle: Der har vi hele årsaken til disse problemene.:-) Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 24.April.2012 Del på Facebook Svart 24.April.2012 Fordi møringene er så gjerrige at de aldri fyller tanken full :giggle: :giggle: Der har vi hele årsaken til disse problemene.:-) I allefall bedre teori enn at dieselen på Møre er varmerer enn ellers i Norden Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 24.April.2012 Del på Facebook Svart 24.April.2012 Var på båtmessen i Bergeb i helgen og snakket med en stor båtbygger og det var han som antydet at det var mulig varm diesel som kunne være medvirkende. Han kunne fortelle at de hadde 3 havarier og alle disse hadde lite diesel på når havariene skjedde og dieselen var veldig varm på dieseltanken. Han mente det var levert mange motorer uten returkjøling. Etter hva jeg kan finne har returkjøler vært standard på D4/D6 hele tiden. Hvis en båtbygger har hatt en rekke havarier på nye båter burde de sanere tankanlegget sitt. Det er avklart at diesel som selges som EN590 her til lands har mer enn nok smøreevne for disse motorene. Men vet du hva du har fyllt? Forøvrig er det overvåkning av drivstofftemperatur på disse motorene. Du får varsellampe, lydsignal og warning i displayet om "fuel temp too high". I tillegg reduseres motorkraften. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 24.April.2012 Del på Facebook Svart 24.April.2012 Men hva er så årsaken? Har det utrolige skjedd at problemene forsvant av seg selv? Det er vel Volvos offisielle konklusjon.. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 24.April.2012 Del på Facebook Svart 24.April.2012 Ikke godt å si, det har iallefall avtatt betydelig så det kan tyde på at det var en periode mange hadde dårlig diesel på tankene. Vi får se utover våren om alle de som har biodiesel innblandet som har stått siden i fjor får noen injektorproblemer. Kan jo bare gjenta VP's anbefaling om å ha på Statoil forbrenningsforbedrer marine på hver fylling. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 24.April.2012 Del på Facebook Svart 24.April.2012 (redigert) Vanskelig å få kjøpt Statoil forbrenningsforbedrer Marine... Redigert 24.April.2012 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 24.April.2012 Del på Facebook Svart 24.April.2012 De byttet injectorleverandør en gang i 2008. Det virker som problemen tilhører motorer produsert i tiden før det. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 24.April.2012 Del på Facebook Svart 24.April.2012 Er det ikke Bosch injektorer fortsatt? Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 24.April.2012 Del på Facebook Svart 24.April.2012 Mulig jeg var litt for kjapp med "leverandør". Det kom en ny "type" injectorer i 2008. Mulig det fortsatt er Bosch Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 24.April.2012 Del på Facebook Svart 24.April.2012 Mulig det, men konklusjonen foreligger ikke. Det er mange som har en teori.. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 25.April.2012 Del på Facebook Svart 25.April.2012 Det er det jeg synes er så rart når en av de største motorleverandører til fritidsflåten ikke vet hva som er grunnen til havariene. årsaken vet de jo! men ikke hvorfor det oppstår. Jeg har sett bilder av injektorer som har gåt fløyten og må inrømme jeg synes det er rart at problemet ikke skjer etter ny design, for det har vært en enorm kraft/trykk for å ødelegge en injektor så mye! Mulig Volvo har gått gjennom motorkonstruksjonen sin da og endret ting uten å si det! Merkelig sak, som samtidig gjør at mange blir reserverte for å kjøpe D-serie! Noe som er veldig synd fordi motoren er veldig bra på forhold vekt/hk/forbruk og såklart prisdyktig Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Gjesti Svart 18.August.2012 Del på Facebook Svart 18.August.2012 Problemer med VP D4.Har hatt en D4 260 model 2006 siden den var ny.Er ikkke kjørt mer en ca 200t pga dårlige sommer nesten hvert år og problemer.Har skiftet 1 stk injektor for ca 4 år siden,og diverse smårusk underveis.Nå er problemet mitt følgende.Kjører båten opp i ca 2500omdr og alarm blir gitt på EVC med rød lampe og "sjekk motor".Den går deretter ned på nødkjøring 1500omdr.Hadde deretter besøk av VP reperatør som koblet seg på med "spektralboks" og leste feilkoder.Her ble det konkludert med at trykksensor på diesel innløpsmanifoil var defekt.Denne ble skiftet i går og resatt alarmer.Testet derfor ut idag,og det samme skjer når motor etter en ca 10 min gange blir forsøkt økt over 2500omdr,kommer alarm igjen og nødkjøringen kobler inn. Jeg ønsker tips på problemet https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12870/trykksensor_d4.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2012 Del på Facebook Svart 18.August.2012 (redigert) Sjekk diesefiltre, både vannutskiller og finfilteret på motoren Redigert 18.August.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knoppen Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 Har et problem med en d6-370 2005 modell. Den går fint til 1500 r/min, der blir den samme hvor mye gass jeg gir. Etter ca 1 minutt kommer den gradvis oppover til fult turtall og går som normalt. Luftet fuelsystemet men det er samme elendigheten. noen ideer? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 Enten tett dieselfilter eller feil ved kompressor. Prøv å bytt filtre, begge to. Om det ikke hjelper Slår kompressor inn? Om ikke, sjekk spjeldet som regulerer luft mellom kompressor og turbo. Er luftfilteret ok? Sitér dette innlegget Link to post
knoppen Svart 20.August.2013 Del på Facebook Svart 20.August.2013 Skiftet diesel filter idag, ingen forskjell. Fikk ett tips om at det kunne være feil på en map sensor, altså en sensor som måler ladetrykk og temperatur. Bestiller så får vi se. Dette er en d6 uten kompressor. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.August.2013 Del på Facebook Svart 20.August.2013 (redigert) Ja, det kan det være. Vi er flere som har bytta den. Enkel operasjon der det mest tidkrevende er å ta av ogbsette på igjen det sorte alu lokket over motoren. Er du sikker på at bunn/propell ikke er grodd? Redigert 20.August.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knoppen Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 Kan være endel rur under, har vært helt ekstremt med rur i sommer. Tror ikke det har noe med dette å gjøre, motoren går fint til 1500 og så er det ikke tegn til reaksjon før det er gått "en evighet". Etterhvert kommer den luskende opp og klarer da 3500 r/min. Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 En kompressor ladet D6 bryr seg lite om rur, Få tak i fagfolk å få koblet den til en Vodia så slipper du å ødelegge noe, men er enig med bitteliten ang. komprssoren/innslag av den sorry såg ikke at du ikke hadde kompressor.. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 Problemer med VP D4.Har hatt en D4 260 model 2006 siden den var ny.Er ikkke kjørt mer en ca 200t pga dårlige sommer nesten hvert år og problemer.Har skiftet 1 stk injektor for ca 4 år siden,og diverse smårusk underveis.Nå er problemet mitt følgende.Kjører båten opp i ca 2500omdr og alarm blir gitt på EVC med rød lampe og "sjekk motor".Den går deretter ned på nødkjøring 1500omdr.Hadde deretter besøk av VP reperatør som koblet seg på med "spektralboks" og leste feilkoder.Her ble det konkludert med at trykksensor på diesel innløpsmanifoil var defekt.Denne ble skiftet i går og resatt alarmer.Testet derfor ut idag,og det samme skjer når motor etter en ca 10 min gange blir forsøkt økt over 2500omdr,kommer alarm igjen og nødkjøringen kobler inn. Jeg ønsker tips på problemet https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12870/trykksensor_d4.jpg Hadde en kompis med samme problem. Her var det oljetrykksgiveren som fusket, viste ikke på vodia. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.