Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Vår 2005 mod D6 370 har kjøling på returdieselen. Det er vel det du mener?

 

Har ikke disse motorene hatt slik kjøling hele tiden?

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Var på båtmessen i Bergeb i helgen og snakket med en stor båtbygger og det var han som antydet at det var mulig varm diesel som kunne være medvirkende. Han kunne fortelle at de hadde 3 havarier og alle disse hadde lite diesel på når havariene skjedde og dieselen var veldig varm på dieseltanken. Han mente det var levert mange motorer uten returkjøling.

Link to post

Var på båtmessen i Bergeb i helgen og snakket med en stor båtbygger og det var han som antydet at det var mulig varm diesel som kunne være medvirkende. Han kunne fortelle at de hadde 3 havarier og alle disse hadde lite diesel på når havariene skjedde og dieselen var veldig varm på dieseltanken. Han mente det var levert mange motorer uten returkjøling.

 

Hvorfor skal da disse tilfellene skje kun på Vestlandet ?

Link to post

Var på båtmessen i Bergeb i helgen og snakket med en stor båtbygger og det var han som antydet at det var mulig varm diesel som kunne være medvirkende. Han kunne fortelle at de hadde 3 havarier og alle disse hadde lite diesel på når havariene skjedde og dieselen var veldig varm på dieseltanken. Han mente det var levert mange motorer uten returkjøling.

Etter hva jeg kan finne har returkjøler vært standard på D4/D6 hele tiden. Hvis en båtbygger har hatt en rekke havarier på nye båter burde de sanere tankanlegget sitt. Det er avklart at diesel som selges som EN590 her til lands har mer enn nok smøreevne for disse motorene. Men vet du hva du har fyllt? Forøvrig er det overvåkning av drivstofftemperatur på disse motorene. Du får varsellampe, lydsignal og warning i displayet om "fuel temp too high". I tillegg reduseres motorkraften.

Link to post

Ikke godt å si, det har iallefall avtatt betydelig så det kan tyde på at det var en periode mange hadde dårlig diesel på tankene. Vi får se utover våren om alle de som har biodiesel innblandet som har stått siden i fjor får noen injektorproblemer. Kan jo bare gjenta VP's anbefaling om å ha på Statoil forbrenningsforbedrer marine på hver fylling.

Link to post

Det er det jeg synes er så rart når en av de største motorleverandører til fritidsflåten ikke vet hva som er grunnen til havariene. årsaken vet de jo! men ikke hvorfor det oppstår. Jeg har sett bilder av injektorer som har gåt fløyten og må inrømme jeg synes det er rart at problemet ikke skjer etter ny design, for det har vært en enorm kraft/trykk for å ødelegge en injektor så mye! Mulig Volvo har gått gjennom motorkonstruksjonen sin da og endret ting uten å si det! Merkelig sak, som samtidig gjør at mange blir reserverte for å kjøpe D-serie! Noe som er veldig synd fordi motoren er veldig bra på forhold vekt/hk/forbruk og såklart prisdyktig

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
  • 3 måneder senere...

Problemer med VP D4.Har hatt en D4 260 model 2006 siden den var ny.Er ikkke kjørt mer en ca 200t pga dårlige sommer nesten hvert år og problemer.Har skiftet 1 stk injektor for ca 4 år siden,og diverse smårusk underveis.Nå er problemet mitt følgende.Kjører båten opp i ca 2500omdr og alarm blir gitt på EVC med rød lampe og "sjekk motor".Den går deretter ned på nødkjøring 1500omdr.Hadde deretter besøk av VP reperatør som koblet seg på med "spektralboks" og leste feilkoder.Her ble det konkludert med at trykksensor på diesel innløpsmanifoil var defekt.Denne ble skiftet i går og resatt alarmer.Testet derfor ut idag,og det samme skjer når motor etter en ca 10 min gange blir forsøkt økt over 2500omdr,kommer alarm igjen og nødkjøringen kobler inn.

Jeg ønsker tips på problemet https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12870/trykksensor_d4.jpg

Link to post
  • 1 år senere...

Har et problem med en d6-370 2005 modell. Den går fint til 1500 r/min, der blir den samme hvor mye gass jeg gir. Etter ca 1 minutt kommer den gradvis oppover til fult turtall og går som normalt. Luftet fuelsystemet men det er samme elendigheten. noen ideer?

Link to post

Kan være endel rur under, har vært helt ekstremt med rur i sommer. Tror ikke det har noe med dette å gjøre, motoren går fint til 1500 og så er det ikke tegn til reaksjon før det er gått "en evighet". Etterhvert kommer den luskende opp og klarer da 3500 r/min.

Link to post

Problemer med VP D4.Har hatt en D4 260 model 2006 siden den var ny.Er ikkke kjørt mer en ca 200t pga dårlige sommer nesten hvert år og problemer.Har skiftet 1 stk injektor for ca 4 år siden,og diverse smårusk underveis.Nå er problemet mitt følgende.Kjører båten opp i ca 2500omdr og alarm blir gitt på EVC med rød lampe og "sjekk motor".Den går deretter ned på nødkjøring 1500omdr.Hadde deretter besøk av VP reperatør som koblet seg på med "spektralboks" og leste feilkoder.Her ble det konkludert med at trykksensor på diesel innløpsmanifoil var defekt.Denne ble skiftet i går og resatt alarmer.Testet derfor ut idag,og det samme skjer når motor etter en ca 10 min gange blir forsøkt økt over 2500omdr,kommer alarm igjen og nødkjøringen kobler inn.

Jeg ønsker tips på problemet https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12870/trykksensor_d4.jpg

Hadde en kompis med samme problem. Her var det oljetrykksgiveren som fusket, viste ikke på vodia.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...