Hulda Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 Vi var en liten tur over til Danmark rundt midtsommer. Det har gitt mersmak, og til neste år kommer nok også vi til å tilbringe en del tid langs de danske kyster. Men til Skagen bruker vi toget fra Fredrikshavn. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 22.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2011 Vi var en liten tur over til Danmark rundt midtsommer. Det har gitt mersmak, og til neste år kommer nok også vi til å tilbringe en del tid langs de danske kyster. Men til Skagen bruker vi toget fra Fredrikshavn. Eller du går til Standby, og tar toget opp til Skagen eller ned til Fredrikshavn, Der er også Bussforbindelse som går rett ved kaien. Men den sydlige delen av Danmark er enda flotttere og finer og seile i , Mange flott gamle byer, mye og se på, her finnes også et hav av plasser hvor man kan ankre opp og ligge på svai. I Mai mnd er det varmt her nede, De får sommeren tidligere der nede. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Hulda Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 Eller du går til Standby, og tar toget opp til Skagen eller ned til Fredrikshavn, Der er også Bussforbindelse som går rett ved kaien. Ebeltoft står høyt på ønsklisten, sykdom gjorde at vi ikke kunne nå denne destinasjonen nå i sommer. Ellers er ikke Strandby den store favoritten, men de har en gigantisk portalkran og bra service om man skal på land med båten. Vi tok bussen fra Strandby og til Fredrikshavn. Satt på bussen både vel og lenge, prisen var DK 9 pr. person. Fra Fredrikshavn tok vi 'pendeltoget' nord til Skagen. Og hadde en knallunch på Halvorsens Hotel. Det er ikke til å komme fra, vi ligger noen lysår etter her i Norge. Kunne tenkt meg en seiltur nordover til Lofoten når jeg blir pensjonist. Kanskje. Eller så seiler jeg syd til Portugal. Men først kommer Bohuslan og Danmark. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 Har dere planer om å gå på østsiden av Fyn Nordover. Eller samme ruta tilbake? Nei vi satser på å runde Sjælland også. . Men til Skagen bruker vi toget fra Fredrikshavn. Ja det er fint med tog og buss, vi busset fra Hobro til Randers . Ebeltoft står høyt på ønsklisten, sykdom gjorde at vi ikke kunne nå denne destinasjonen nå i sommer Ja Ebeltoft var bra. Svendborg gamle havnen Svendborg er en fin by, med trivlige gågater og med et torg et lite storband som det svingte av. Og i alle de fine gågatene fikk korta til rederinnen kjørt seg. Dette huset fant vi på Svendborg torg Det er forbausende mye båt i alle havner blir paselig fulle utpå kvelden en skulle tro at en var i Tyskland. En svenske og vi og en håndfull dansker. ICE datt ut i Svendborg og bredbåndet i havnen var for svakt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
arkmarin Svart 23.August.2011 Del på Facebook Svart 23.August.2011 Slik så kveldshimmelen ut fra innseilingen til Esbjerg søndags kvelden. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Roger jo Svart 23.August.2011 Del på Facebook Svart 23.August.2011 En gård på på vei fra Svendborg. Turen fra Svendborg til OMØ var fin ikke vind forfra sol og varmt. Syklet en tur på OMØ det var kornbønder over alt, og de tresket for harde livet for det var meldt regn. Ferga fraktet stort sett trailere med kornlast. Kl 20 kom tordenværet og slusene åpnet seg kl 22 og det bøtta ned utover natten. På morgen kom vinden og det ble mye kommers, da de som hadde glemt å sette ut spring dunket baugen i kaia mange slet med å komme av gårde disse pålefortøyningene har sin bakside i mye vind. Vi ventet til Fergen kom, for den var litt av en levegg. Her er en Øyas store sønn. Kirken på OMØ Hva kan passe bedre en denne utenfor barneskolen på OMØ. Fergen Som vanelig overtall av tyskere. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 24.August.2011 Del på Facebook Svart 24.August.2011 Turen fra OMØ til Karrebæksminde var "HEL MAX" Vindmåleren viste 0,0 og gradestokken på 25 grader og rederinnen begynte og forlange litt luft. Hadde tenkt og legge oss i havnen før brua, men da brua åpnet seg uten om tiden tenkte jeg skitt au og ga gass motstrøms, tenkte brovakta var snill.. Da brua var full åpen så jeg et monster av ei skute komme fossende mot bruaåpningen medstrøms, slo bakk og båten dreiv sidelangs nedover, var glad jeg hadde baugtrøster fikk snudd og kom meg inn i havna før monstret feide forbi. Karrebæksminde havn før broen på babord side fin havn bra faciliteter og her betalte en for bredden mellom stolpene så hver obs. så en ikke tar en 5m bås hvis en bare trenger 4m. Diesel til 12 kr graris strøm og vann. Det gamle tollhuset tror ikke de var venner med murerene for alt er skakt. Broen På oppsiden av broen er det trivelig med mange utesteder. Tidevannet det er mye vann som skal gjennom et smalt sund. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Tom Rør Svart 24.August.2011 Del på Facebook Svart 24.August.2011 Fine bilder og bra fortalt! Fortsett med det ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.August.2011 Del på Facebook Svart 24.August.2011 Jepp, tiltredes! Dette er meget bra roger-jo. Har allerede begynt å lure på hvordan jeg skal overleve vinteren på Vestlandet/Østlandet. Før Hulda igjen kan begi seg sydover langs de svenske og danske kyster. Det er vel slik at de svenske kyster har naturen og naturhavnene. Mens Danmark har alle disse flotte stedene, som på oss som ser gråstein til daglig, virker meget eksotisk. Til tider har vi disse flotte og grunne stedene der vi som stikker mer enn to meter ikke har adgang. Men allikevel, neste sommer skal vi loffe sydover mot tyskegrensen. Det har Admiralen allerede bestemt. Og jeg protesterer ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 . Mens Danmark har alle disse flotte stedene, som på oss som ser gråstein til daglig, virker meget eksotisk. Til tider har vi disse flotte og grunne stedene der vi som stikker mer enn to meter ikke har adgang. Det spørs hvor mye mer en 2 m det er ikke mange stedene du blir stoppet, enkelte havner har vi hoppet over da de har hvert for grunne. Turen til Vordingborg ble ikke som DMI lovet solen uteble. Taimingen var dårlig for klappbroen i Masnedsundet, så vi gikk under Storstrømsbroen og over Masnedø E-Flaket og inn til norde havn i Vordingborg. Hadde følelsen av å gå i sirup, mye sjøgress og 2 "To" m vann så den turen egner seg ikke for båter uten et stort sjøvanns filter, for silen var stappa av sjøgress. Nordhavnen sett fra borgen Her er det fint Gratis bad, strøm,vann og internett kr. 145 for 12m båt Gåsetårnet i Vordingborg er et 26 meter højt tårn, der er del af det gamle Vordingborg Slot grundlagt under Valdemar den Store. Gåsetårnet er bygget af Valdemar Atterdag omkring 1362. Resten af slottet er ruin. Tårnet er bygget som et forsvarstårn med brede mure nederst, der langsomt bliver tyndere til toppen.sitat Wikipedia Gåsetårnet og borgruiner. De RØDE hadde show i gågaten. Danmarks største Båtsenter Masnedø marinecenter?? http://www.mmc.dk/FORSIDEN.265.aspx En som kom en 1/2 time før broåpning og valgte å seile rundt. Klappbroen med tog. Sydhavnen Litt av gågaten ca 20% På vei til start. Starten og så døde vinden helt for å så å føre de til siste bøye og da var det slutt på all vind, de kom inn i 23 tiden de første. Fant denne i havna det var i en eller annen tråd det ble diskutert kalesje på flybrigde. Vet ikke hva jeg skal si......... Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Regina III Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 (redigert) over Masnedø E-Flaket Hadde følelsen av å gå i sirup, mye sjøgress og 2 "To" m vann så den turen egner seg ikke for båter uten et stort sjøvanns filter, for silen var stappa av sjøgress. Vi gikk samme veien ifjor og må få si at akkurat da var det spesielt herlig med tørr eksos og å slippe kjølevanninntak. Anbefales! Men jeg kan love dere, det kommer flere interessante grunnområder på den videre vei mot sundet. Jeg vet ikke om dere planlegger å besøke Stege. Vi gjorde det og kan bare anbefale stedet! Hvis dere gjør det, hils til flåteand! Redigert 25.August.2011 av Regina III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 Jeg vet ikke om dere planlegger å besøke Stege. Vi gjorde det og kan bare anbefale stedet! Hvis dere gjør det, hils til flåteand! Nei, den hoppet vi over, kan ikke få med hele Dannmark i år. Er en fordel med kjølesløyfe i disse farvann er sikkert. Turen fra Vordingborg ble ikke som forventet, tåkedisen skulle forsvinne og solen skinne. ETTER Nordre FARØBRO kom grøten sigende og ved TJÆTØ så en ikke neste stake, her var det en bøye ifølge kartet og den lå der den skulle. Hørte at det gikk båter i leia. Og så skyggen av en båt som seig forbi og slapp ut ankret et stykke borte. ETTER 1 1/2 time var sikten brukbar så vi fortsatte seilasen opp Ulvesundet forbi Kalvehane og under Dronning Alexandrines Bro fra Kalvehave til Møn, med så der sikt. Kalvehave,Stege ,Nyord og Stavreby får vi utforske en annen gang for vi fortsatte til Præstø. 12m båt kr.135 med vann, strøm og Diesel til kr.11.98 PRÆSTRØfjorden er ca. ca. 20 km² stor og op til 5 meter dyb, lurer på hva tempraturen på badevannet er om sommeren når den er 19,9 grader den 25.8 11..og må være helt ideell å ligge på svai i. Ca. 100 Låvesvaler hadde flyoppvisning 50-100 m fra båten det var nok insekter de jaget. for det er vel litt sent på året for svermeri for det var stadig at to og to lekte sisten.. En drøy 1/2 times flying tar på for plutselig satt de i mastene på båtene. Brå våknet i natt ca.04 at det smalt og at noen slo på lyset og så smalt det igjen, det var lyn og torden fra alle kanter og vannet bøtta ned.Forhaling til dieselpumpa kl. 0700 for dieselsalget startet kl.0730 . Litt av PRÆSTØ havn. En som banket nebbet i skutesiden Hotel Frederiksminde Den gamle jernbanestasjonen og torget. Det gamle vanntårnet Vår frue kirke En av mange fine gater. Kveld kommer med svalene Lånesvaler Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
pam Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 Flotte billeder fra Præstø, er dernede hvert år, lå der en uge i juli. Det er et af de smukkeste steder på Sjælland Sitér dette innlegget Hilsen Peter Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook Link to post
Roger jo Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Præstø, er dernede hvert år, lå der en uge i juli. Hva var vanntempen da? Planla turen fra Præstø til KØGE med hjelp av DMI og Farvandsvæsenet for det har blåst fra øst noen dager og det var lovet sydøst i løpet av natten. Det stemte med vinden men DMI bommet med ca 1/2 m med vann. Rett etter Præstø Næb og før Maderene slo noen av lyset og vannet fra oven klaska i dekk og sikten lik NULL så verken land eller staker. Fikk slått på lyset på loddet så en så dybden og stolte på at siden AIS og gps`n var enige i hvor de og dybden stemte var det bare å la det stå til i 4 knop, det lysnet såpass at vi så at vi var på rett side av østmerket og kom oss ut på dypere vann. Straks etter LUND holdt vi på å gå i et bunngarn som strakk seg 1 mil ut fra kysten, så en må ha ekstra nøye utkikk er en nærmere land enn en mil. Ellers gikk turen med vinden i 7 mil`s fart. Synd at Gamle havna i KØGE er stengt for lystbåter en blir jo forvist til lystbåthavnen 1,5 km fra byn. Her må en lete rekke opp og rekke ned fot å finne plass og er det endelig et grønt skilt så er plassen for smal. La inntil bunkerskaia og tok bena fatt for å finne stort nok hull, og lykkes med det. Etter å har blitt oppdratt til kildesortering på småsteder ruslet jeg stolt i land med glass papir og husoldningsafall i tre poser er vi tilbake til stein alderen alt i en konteiner. HUFFF. Køge marine er den landets billigeste kr.100 med vann,strøm, internett og diesel til kr.12 ??. Det hjelper ikke at KØGE by er kåret til Danmarks beste handelsby i 2010, da burde de ha satt opp buss fra marinan til sentrum. http://koegemarina.dk/ Køge marina på den stille årstid. http://www.flickr.com/photos/naztrida/5414485830/ Så vi forflytter oss til Kongens by. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ebonita Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Tack för trevlig resebeskrivning och fina bilder. Detta är ju mina 'hjemme vann'. Vill Du ha mellanstopp på väg till Köpenhamn så kan jag rekommendera Ishöj. Gå längst in i hamnen vid f d salubryggan, där brukar finnas plats och vara bäst lä. Och sen Christianshavns Kanal i Köpenhamn förstås! Oslagbar mysfaktor! Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 31.August.2011 Del på Facebook Svart 31.August.2011 Roger-jo ligger nu i Helsingør. Jeg blev genkendt på molen da jeg var nede og se til båden og vi fik en lille bryggesnak. God tur videre! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.August.2011 Del på Facebook Svart 31.August.2011 Vill Du ha mellanstopp på väg till Köpenhamn så kan jag rekommendera Ishöj. plats och vara bäst lä. Takker for tipset, vi lurte litt på å ta inn dit, men langtidsvarslet sier at vi bør forte oss til København Roger-jo ligger nu i Helsingør. Jeg blev genkendt på molen da jeg var nede og se til båden og vi fik en lille bryggesnak. God tur videre! "Sladrehank" jeg er jo ikke kommet til København enda. Takker for at du holdt av plassen tvers ovenfor din båt. Hyggelig at du stakk nedom til din båt, så vi fikk treffes. Nå er det like jeg gir Farvandsvæsenet et dårlig rykte, nå har de bommet på bølgehøyden med drøye METEREN skulle hatt 0,5m men fikk det firdoblet en times tid ved Drogden fyr på vei til København. Lyspunktet med den turen vat at Rederinnen fikk seg en ny PC da den gamle ikke tålte fritt fall på to meter. Ved Kastrup fikk en føelsen av at flyene skulle lande på båten, og det kom inn et hvert minutt var fasinerende å se på. Inn til Christianshavns kanal så det veldig fullt ut og det virket som om vinteropplaget var begynt langs siden og med to kanalbåter i hælende, slapp jeg de forbi og fikk snudd før neste kom. Det var en bra plass ved starten på Christianshavns kanal som vi fortøyde til. Her I København føler rederinnen seg hjemme været er nett som i Bergen, når det begynner å regne er det bare å gå inn i et senter og på den andre siden skinner solen, eller inn på første pub, men en rekker ikke en grønn en før sola skinner, men for noen byger krydret med litt torden. Syklet ut til Lynetten på veien var det stort oppbud av sykebil, brann og politibiler kollesjon mellom en bil og motorsyklist, syklistene ble slusa igjennom, fikk så vidt et glimt av bilen og motorsykkelen, stygt. Vi burde sendt stortingsrepresentantene til København for å lære infrastruktur. Og for en METRO i rush et tog hvert 2 min under bakken oppå bakken og oppe i tredje eller fjærde etasje. Og med citypas blir prisen ikke så verst. Var en tur til STORSENTERT FJELD`s for Elgiganten reklamerte med en 2TB ekstern harddisk, men der var vi for sent ute, men for et senter. Burde vel ha hvert i Parken Tirsdags kveld, men sist jeg var der så tapte Norge 10 - 1, må også få si at NYHAVN også har forandret seg siden den gangen. Burde hatt mange flere dager her men, kr. 200 dagen og bare plusser på toppen, benytter vi godvæeret til å trekke Nordover. Inn for landing. Christianshavns kanal ikke mange plasser til oss. 'Til strøket hvis en vil gå. Vi valgte den lette vei. Nyhavn ikke som før. God plass i Nyhavn. Tok en tur til "FJELD`s " bare husk og gå av på "ØRESTAD" stasjon. "ØRESTAD" stasjon mot byn. Opplev naturen og forstedene med Metroen. Hotell i Særklasse? Et fint hus . og en kirke. Og siden vi er avslørt så ligger vi i Helsingør. Takk til "PAM " for alle tips. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
pam Svart 31.August.2011 Del på Facebook Svart 31.August.2011 Velbekomme Roger-jo, glad jeg kunne hjælpe lidt Dejligt at se at i trods det korte ophold kom rundt og så en masse. Rigtig god tur vidre. Sitér dette innlegget Hilsen Peter Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook Link to post
Roger jo Svart 21.September.2011 Del på Facebook Svart 21.September.2011 At Danskekysten gav mersmak det er vi enige om. En fin ting er at en betaler for den strøm som en bruker i havnene, 35 dager i Danmark gav mindre strømtregning enn 4 dager i Göteborg. Her er ruten med ca. avstand i nm. Kungsö Østerby 26 Østerby Hals 41 Hals Hobro 42 Hobro Bønnerup 37 Bønnerup Ebeltoft 41 Ebeltoft Tunø 18 Tunø Ballen 19 Ballen Juelsminde 25 Juelsminde Middelfart 19 Middelfart Assen 20 Assen Fåborg 23 Fåborg Ærøskøbing 15 Ærøskøbing Svendborg 14 Svendborg Omø 27 Omø Karrebæksminde 18 Karrebæksminde Voldingborg 25 Voldingborg Prestø 31 Prestø Købe 35 Købe København 23 København Helsingør 24 Helsingør Høganäs 42 565 Slottet Krogen ble anlagt på 1400 tallet, på 1500-tallet gjennomgikk slottet omfattende ombygging og ble samtidig omdøpt til Kronborg. Tre ferger summet frem og tilbake som sinte veps. Kjekt med AIS. Helsingør byen med mange gågater og kroer. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mariell Svart 27.Mai.2012 Del på Facebook Svart 27.Mai.2012 (redigert) " Er det bare båtene som har forbud mot å slippe kloakken ut i Danmark?" Kom over denne uttalelsen fra roger-jo, mens jeg sitter og leser i denne tråden og drømmer om Danmarks cruiset som starter om en uke. Er det tilfelle at det ikke er lov å tømme septikken ut i Danske farvann? Er det "sugestationer" i de fleste større gjesthavner og marinaer?? Redigert 27.Mai.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
MajorAndy Svart 27.Mai.2012 Del på Facebook Svart 27.Mai.2012 Du finder reglerne her: http://www.sejlsport.dk/sw2899.asp Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Mai.2012 Del på Facebook Svart 27.Mai.2012 (redigert) Det er "sugestasjoner" i mange havner, og med "Seilerens" går logistikken greit så en ikke driter på draget. regler for installation af holdingtanke og udtømning af toiletaffald Fikk en telefon og da ble det plagiat Redigert 27.Mai.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mariell Svart 27.Mai.2012 Del på Facebook Svart 27.Mai.2012 Der lærte jeg noe i dag også. 12 mil det var da færslig langt langt ut. Greit med store tanker, fikser nok dette også. Hakke driti på draget ennå Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mariell Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 (redigert) Det ble Danmark idag gitt. Pissregn og litt (ikke mye) skalpete sjø når jeg gikk fra Kungshavn i dag tidlig. Når jeg passerte Danskegrensa kom sola og sjøen var nærmest bleike. Ligger her i Skagen som eneste motorbåt i gjesthavna, er 6-7 seilbåter av forskjellig nasjonalitet bla 2 Norske. En ørliten kontrast til når jeg var her under Skagen festivalen i fjor Den nye vimpelen til NKT(Norsk Trawler klubb) er også for første gang vist frem i en Dansk havn. Redigert 4.Juni.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Tom Rør Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Hvor lang tid brukte du over Mariell, og i hva er marsjfarten din? Tom Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.