Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Alt vel på danskekysten :yesnod:

 

Svenning og undertegnede krysset over fra litt nord for Grebbestad og til Sæby (87 nm) fredag. Passe trafikk i havna her - og adskillig mindre enn da vi var her senere i juli i fjor. Vi ligger longside og utenpå hverandre ganske langt ute mot innløpet. Stille og rolig.

Det har vært knallvær her fredag og lørdag. I dag er det (heldigvis) litt mindre varmt, men en flott dag. Skal komme noe regn i dagene som kommer. Vi planlegger blant annet en tur opp Limfjorden til Ålborg.

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Bekrefter at det som ter-av skrev er riktig :lol:

 

Kan også tilføye at prisen på buffeten på Jensen Fiskehus er det samme som ifjor; 179 kr.

Vi var der igår, og kom særdeles mette og fornøyde hjem.

 

I disse dager er det deilig å ligge litt lenger ut mot innløpet av havnen da det lufter litt mere her.

 

:flag_da:

Link to post
Share on other sites

dk8juli2009a.jpg

Flere forhold gjorde at kajakken ikke ble med denne gangen.

Har nå nettopp ankommet Fredrikshavn etter morgenseilas fra Göteborg.

Innseilingen er godt merket.

 

dk8juli2009b.jpg

Riktig maritimt innseilingsparti. I det fjerne er bl.a. Sæby.

 

dk8juli2009c.jpg

Hyggelig velkomst med beskjed om at vi kan ligge på grønne plasser.

 

dk8juli2009d.jpg

En rekke av båsene er virkelig flotte.

 

dk8juli2009e.jpg

Her mellom en Princess 54 og en Princess 45 er det en leding bås til meg.

Vann like ved båsen - helt flott. Greit å få av noe salt fra båten.

Link to post
Share on other sites

nibejuli2009.jpg

Nibe er kjent for å ha en usedvanlig trang innseiling. Jeg har aldri prioritert denne havna i Limfjorden.

Hvor går seilasen videre - østover eller vestover?

Vi antar å legge til ved vår "faste" plass i Vestre Bådehavn i Ålborg lørdag eller søndag. Vindprognosene fra DMI ser bra ut for disse dagene.

Link to post
Share on other sites

Nibe er kjent for å ha en usedvanlig trang innseiling.

Hvor går seilasen videre - østover eller vestover?

Vi antar å legge til ved vår "faste" plass i Vestre Bådehavn i Ålborg lørdag eller søndag.

Innseilingen er trang ja, men den er godt merket og det er ikke noe problem. Inne i havna er det god plass til å manøvrere. Det er flere resturanger her, og ikke stor avstand til gode forretninger.

 

Havneanlegget er veldig bra med alle faciliteter. Her er etpar bilder:

nibe1.jpg

MorMajor til venstre og Bonus til høyre.

 

nibe2.jpg

Bilde tatt innover gjestemoloen

 

Vi lå i Skudehavn (ved siden av Vestre bådehavn) de to siste nettene. Det var helt OK. Lettere å legge til der, men mere å se på / gjøre i Vestre. Men, de ligger jo rett vedsiden av hverandre. Kort vei å gå inn til sentrum av Ålborg (som vi gjorde igår)

skudehavn1.jpg

 

Vi blir nok liggende her etpar dager før vi går østover i Limfjorden igjen. Vet ikke helt enda hvor vi drar. (Er ikke det litt av det fine med ferie ??)

Link to post
Share on other sites

Reiser til Danmark i morgen tidlig for vår årlige sykkeltur som har blitt tradisjon. Håper at det blir noen maritime innslag på turen. Turen går fra Hirtshals til Skagen, videre ned til Ålbæk, Frederikshavn og Læsø. Vi kommer nok også til å sykle innom andre mindre steder / havner på vår ferd. Et fast innslag blir nok å besøke gjestehavnene for å kikke på båter og eventuelt prate med kjente og ukjente. Legger ved et bilde fra Skagen i fjor sommer. Fortsatt god sommer til alle.

 

p7301404.jpg

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dk10juli2009a.jpg

Det er sikkert flere som kjenner dette sjømerket på seilasen mellom Fredrikshavn og Hals Barre.

 

 

dk10juli2009b.jpg

Det er flere ting å si om dette radarbildet.

For det første er det dårlig teknisk.

Avstanden mellom ringene er 1/2 nm.

Merk dere dybden. Denne ligger på dette nivået på hele seilasen mellom Fredrikshavn og Hals Barre selv om jeg seiler ganske langt utenfor kysten.

Dette er noe av den spesielle opplevelsen i Danmark: å seile med liten vanndybde under kjølen.

Jeg har vært på sanddyner 3 ganger med tidligere båter. Like før man går på blir det en god fartsøkning.

 

 

dk10juli2009c.jpg

Her ved Hals Barre, innseilingen til Limfjorden fra vest.

 

 

dk10juli2009d.jpg

Her bør man være nøye med å gå på de riktige sidene av lateralmerkene.

Jeg har sett flere fritidsbåter stått på sandgrunnene bare i kort avstand fra lateralmerkene på feil side.

 

 

dk10juli2009e.jpg

Her har vi utsikt mot Hals.

 

 

dk10juli2009f.jpg

Dette er ferja som går nærmest kontinuerlig mellom Hals og Egense.

 

 

dk10juli2009g.jpg

Antar at dette er toppfarten til ferja.

 

 

dk10juli2009h.jpg

Jeg lurer på om dette er en av mudringsbåtene som kontinuerlig mudrer/sandstøvsuger Limfjorden?

 

 

dk10juli2009i.jpg

Dette er en av infosidene jeg bruker. 223 nm siden jeg forlot Horten. 107 nm siden siste tankfylling på Bjørkø. Dagens seilas 46 nm.

Dybde under kjølen på båtplassen 2.3 meter.

Nå er jeg godt fortøyd med 4 fortøyningsrep. Landstrøm på, men ganske unødvendig idet batteribanken allerede er full.

Link to post
Share on other sites

dk12juni2009a.jpg

Her er noen bilder fra Fredrikshavn havn. Først en båt (supplyskip?) i tørrdokk.

 

 

dk12juni2009b.jpg

Ett litt snodig hvitt belte i overflatevannet i havna.

 

 

dk12juni2009c.jpg

Her er tre isbrytere samlet. Jeg husker ikke navnet på den som er delvis skjult.

 

 

dk12juni2009d.jpg

Her utsikt sørover mot Flådehavnen og Fredrikshavn marina.

 

 

dk12juni2009e.jpg

Kanskje Pride of Telemark ligger her i påvente av reperasjoner?

 

 

dk12juni2009f.jpg

Et yrende måkeliv når Osloferja forlater Fredrikshavn. Trolig godmat i sjøen?

 

 

dk12juni2009g.jpg

Baugthrusteren på ferja har brukbar skyvekraft og skaper sterke vannstrømmer.

Link to post
Share on other sites

Ligger i en av Danmarks største lystbåthavner - Rungsted utenfor København. I følge havnevaktene er det mye dårligere besøk i havnene enn normalt. skylder på finanskrisen! ICE har fungert utmerket langs hele Svenskekysten og på Nordsjælland.

Heller ingen problemer med havneplass langs Hallandskysten. Få norske båter syd for Gøteborg.

Link to post
Share on other sites

Roaldbj: Innlegg 241: Hals Barre: Den ligger da vitterlig på innseilingen fra ØST? Vi gikk inn fra vest i går, hovedproblemet her er strømmer og bølger fra Vesterhavet, det gikk greit (seniormatrosen som stort sett hadde sovet over Skagerrak syntes dette var en passende jobb for ham, så fikk far og skipper heller konsentrere seg om havnebeskrivelser etc.)

 

Dårlige værmeldinger for de neste dagene, men hva er galt med å ligge i Lemvig, lese bøker og spise god dansk mat, og nyte god drikke som er tilgjengelig i Danmark (ikke nødvendigvis produsert lokalt).

 

Deler Catlinas inntrykk, til nå har det vært rikelig plass i de havnene vi har frekventert.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Deler Catlinas inntrykk, til nå har det vært rikelig plass i de havnene vi har frekventert.

 

Vi lå på Læsø fra i går til i dag. Der var det i alle fall ikke rikelig med plass. Utpå kvelden lå de i klynger, og til og med i flere lag på utsiden av de lokale fiskebåtene. Da fire-fem seilbåter utenpå hverandre fysisk stengte en fiskebåt fra å komme ut måtte havnesjefen gripe inn :yesnod:

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Laholm, selvfølgelig har du rett - jeg tar stadig feil i forhold til å seile mot vest og seile fra vest.

Bra at du kontrollerer meg.

Dette var ikke ment som en test.

Jeg er i full aktivitet i Ålborg fra fredag. Jeg måtte ta en liten avstikker til Norge i forbindelse med en uønsket hendelse.

Kanskje noen legger ut bilder fra Marinemuseet i Ålborg - det kan riktignok ikke måle seg med marinemuseet i Horten.

Link to post
Share on other sites

Akkurat i dag er det ikke videre stas på danskekysten, ligger i Skagen og kjeder meg mens jeg hører vinden ule, krysser over til Sverige i morgen. På mandag plukker jeg opp kjerring og barn i Gøteborg, så tusler vi oppover kysten...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Her i Struer har vi hatt noen regnbyger i dag, men ikke verre enn at jeg hadde en flott sykkeltur i morges. Deretter ble det shopping i Holstebro etter råd av Bjørn Kenneth, så nå er båten fylt opp så det holder med mat i flere dager(!)

 

Jeg skal på ingen måte påberope med kompetanse til å gi Hallaron gode råd, dertil kjenner jeg hans kompetanse for vel. Men jeg ville nok ha omdirigert kone og barn via fergen fra Gøteborg til Fredrikshavn, og heller tatt turen inn i Limfjorden. Masse attraksjoner for alle aldre, og et behagelig nedjustert tempo.

 

Vi hadde planlagt avgang herfra i morgen tidlig, men ettersom værmeldingen for i morgen ser bra ut, blir vi her og slapper av, sykler litt, noen spiller volleyball, eller bare sløver. Kan man ha det noe særlig bedre?

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...