Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Ser på sejlerens.com at Strandby har oppgradert lystbåthavnen.

 

http://www.sejlerens.com/?havn=5925

 

En annen plass jeg har lyst til å besøke, hvis det skulle bli Danmark i år er Ålbæk.

Men jeg syns den havnen ser fært så liten ut. Hvis 100 fritidsbåde og 25 fiskebåder ligger der inne så kan det ikke være plass til mange gjestesejlere?

 

http://www.sejlerens.com/?havn=1581

 

Noen som har vært i Strandby eller Ålbæk?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har vært i Fr. havn Roaldbj. Men har forstått at det er gjort endel oppussing av fasilitetene siden jeg var der (5-6 år siden).

 

Grunnen til at jeg lurer på Ålbæk.

Er at endel venner er i Skagen i forbindelse med Skagenfestivalen. (Hotell, ikke båt folk).

Skagen havn den helgen, syns jeg ikke noe særlig om. Så tenkte å eventuelt ta tog eller buss fra Ålbæk opp til Skagen for å besøke disse.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg lurer på Ålbæk.

Er at endel venner er i Skagen i forbindelse med Skagenfestivalen. (Hotell, ikke båt folk).

Skagen havn den helgen, syns jeg ikke noe særlig om. Så tenkte å eventuelt ta tog eller buss fra Ålbæk opp til Skagen for å besøke disse.

 

 

Smart valg, vi besøkte Skagen i helgen som var. Her var det som vanlig fest 25 timer i døgnet. Kanskje ikke noe bedre under Skagen festivalen.

 

Toget fra Ålbæk bruker bare noen minutter opp til Skagen.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at drosje er billig i Danmark i denne delen av landet. Jeg liker å kjøre koillektivt, men drosje er også et alternativ.

Videre har jeg erfart at leiebil er atskillig billigere i Danmark sammenlignet med Norge, noen synspunkter på dette?

Jeg skal nok komme med flere erfaringer i denne tråden utover sommeren.

Jeg skal seile i Limfjorden, i området omkring Fr.havn, Læsø, forhåpentligvis Anholt, og flere andre gode steder i Danmark.

Link to post
Share on other sites

Havneguiden for Danmark og sør Sverige ankom fra Bokkilden i går. Ser like bra ut som de tidligere utgavene, og for meg veldig informativ.

 

Her er områdene den dekker

hgd-bind-danmark-sydlige-sverige-gif;}.jpg

 

En liste over de steder som anbefales mottas med takk

 

Så langt har jeg notert med

Fredrikshavn - småbåthavn

Læsø

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi er svært forskjellige som fritidsbåtseilere.

I familien vår prioriterer vi sosiale aktiviteter når vi er i Danmark.

Min vurdering er at Danmark er det fremste landet i Norden når det gjelder sosiale tilbud.

Vi seiler ofte inn i Limfjorden og bruker denne som utfluktssted for besøk på slott, jernbaneaktivitet, svømmeaktivitet og mye annet.

Hele Danmark "syder" av aktivitet om sommeren.

Det er umulig å få med seg hele Danmark fra båt om sommeren.

Vi skal i sommer ha endel slottsbesøk i Danmark hvor mange entusiaster spiller roller fra middelalderen.

Link to post
Share on other sites

Vi skal i sommer ha endel slottsbesøk i Danmark

 

her er ett danskt slott du ikke får misse

 

Valdemars Slot utanför Svendborg

800px-Taasinge_-_Valdemars_Slot1.JPG

 

 

her finns ett eget museum for 'lystsejlads'

museum.jpg

http://www.lystsejlads.dk/

 

 

I museet er der over 40 fartøjer.

Her kan du se en liste med et udpluk af de fartøjer som findes i udstillingen.

 

 

Ole-båd Fru Madsen, 1954

Finnjolle, 1959

Optimistjolle SSV 5, 1954

Olympiajolle, 1936

12 feet Firefly-jolle, 1948

Wayfarer jolle

Vigø jolle, 1969

 

Hacker Craft Miss Selandia, 1930

Riva speedbåd Marco II, 1962

Hydroplan

 

Sejlkajak Caramba, 1943

Otter-kaproningsbåd, 1938

To'er kapkano Spanja 9, 1960

 

 

 

Og mange mange flere...

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Vi er svært forskjellige som fritidsbåtseilere.

:yesnod: det er vi.

Om du kan gi meg et 3 minutters sammendrag av slottbesøkene så blir jeg lykkelig :lol: Så kan jeg fortelle om de stille uthavnene og shopping i storbyene.

 

Men Ålborg skal vi til - og vi skal besøke svømmelandet på andre siden av sundet.

Link to post
Share on other sites

Havneguiden for Danmark og sør Sverige ankom fra Bokkilden i går. Ser like bra ut som de tidligere utgavene, og for meg veldig informativ.

 

Her er områdene den dekker

hgd-bind-danmark-sydlige-sverige-gif;}.jpg

 

En liste over de steder som anbefales mottas med takk

 

 

Her er mine anbefalinger til Bittelitens kortinddeling. Jeg har været alle steder og det er rigtig fine steder!

 

Område 1: Kender jeg ikke så godt

 

Område 2: Ballen (Samsø), Marselisborg (Århus), Juelsminde

 

Område 3: Kerteminde, Svendborg, Ærøskøbing, Marstal, Rudkøbing, Faaborg, Assens

 

Område 4: Vordingborg, Agersø, Skelskør

 

Område 5: Gilleleje, Hornbæk, Roskilde, Helsingør, Rungsted, København (Trangraven, Wilders Plads), Dragør, Sejerø

 

Område 6: Torekov, Mölle, Ven, Traslövsläge

 

 

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nordkysten af Sjælland. Det perfekte "vendepunkt" for en tur, der går fra Skagen, Anholt, Sjælland og hjem langs svenskekysten... :wink:

 

Andy

 

snur du der, så går du glipp av det flott Danmark,

Tunø, Samsø, og alle de mindre plasene og øyene lenger syd.

Berre lekkert.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

snur du der, så går du glipp av det flott Danmark,

Tunø, Samsø, og alle de mindre plasene og øyene lenger syd.

 

 

Enig! Men det er hele min pointe i denne og andre tråde: (For) mange nordmænd vender rundt i Skagen, Ålborg eller på Anholt og kommer desværre ikke de sidste 50-100 sømil sydpå til det sydfynske øhav, Nordsjælland eller Smålandsfarvandet. Og det er synd, for det er MEGET anderledes end Nordjylland (der BESTEMT også er smukt - men på en helt anden måde)

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

danskekysten.jpg

 

 

Denne havneguiden som er omtalt her: http://www.nautisk.no/products/havneguiden..._sverige_pi1355 er vel ny i år.

Er det noen som har brukserfaring? Og hva er i så fall erfaringene?

 

 

kommashavnelods.jpg

 

Jeg er vel i utgangspunktet av den formening at Komma's Havnelods har bedre og mer oppdatert informasjon sammenlignet med Havneguiden - særlig når det gjelder internettadresser.

Noen kommentarer?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...