Jump to content

MythBusters-hvilke feil har du hatt på din Bavaria?


Spinner

Recommended Posts

Bavaria kan sammenlignes med Jeanneau, Benetau, Hanse, Dufour(3-siffret) Cyclades osv. Selv om ikke alle liker dette.

 

 

Der er jeg enig, ( Jeg har hatt en Dufour 36 tidligere...) bortsett fra at dette kjøl-eventyret med den 39 foteren har fått meg til å tvile på en ting...

Har Bavaria dradd strikken for langt i jakten på kostnader ? :confused:

Link to post
Share on other sites

Atter en trist dag.... 3 av de første 12 i turklassen på Askøy rundt i helgen var desverre Bavaria... med vind fra noen få m/s til liten kuling..

Slik hevdet Bavaria seg i Norges nest største turseilas; Hollenderseilasen i fjor: (overall liste)

 

http://www.sandaker.no/resultatlisteLYS.as...=63&notop=1

 

NB! Hvis du søker Bavaria, les listen fra bunnen. (fra toppen er en tålmodighetsprøve..)

 

Lite vind, ingen vind, lite vind og noe mere vind. Cruiser serien til Bavaria er håpløse i slike forhold, de er underrigget (p.g.a. lav kjølvekt??) og relativt tunge. :nonod:

 

 

Mvh.

 

Barsk II :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke tenkt å delta i denne debatten...;

men etter å ha seilt 3 Bavariaer, og at jeg kjenner folk som har hatt Bavaria så føler jeg meg menings/erfarings berettiget..??

 

Forresten, fikk øye på dette roret på en Bavaria 38 i Leangbukta sist fredag:

rorskade.jpg

 

rorskade1.jpg

 

 

Det hadde en liten deformering i bunnen, antagelig etter grunnstøting.

 

Hva mener dere om kvaliteten på støpearbeidene ved produksjon av roret?

 

Er laminatet mettet godt nok?

 

 

Mvh.

 

Barsk II :confused::eek:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bavaria har laget flere serier opp igjennom. Cruiser serien er ingen racere, det er jeg enig i. Men man må ikke sammenligne AC modellene med Cruiser serien. AC serien er raskere turbåter enn Cruiser. Dagens cruisere prioriterer romslighet fremfor fart, slik er det dessverre. Unntaket er at jo større Cruiser, desto mer fart. Fra 39 fot er forholdet mellom fart og volum akseptabelt.

 

Lano, du svarer fortsatt ikke på hva slags batterisystem du har ombord i din Regina 43, og hva som er så bra med det. Nytter ikke å si at andre har dårlige systemer når du ikke følger opp og forteller hvorfor plasseringen av dine batterier er så bra. Tidligere har jeg bedt deg fortelle litt om Reginaen din, men det er tydeligvis ikke noe du uten videre legger ut om av en eller annen grunn. Forumet er fullt av folk som utveksler erfaringer om båt, og noen få som kun er ute etter å provosere. Meninger betyr ikke så mye for de fleste når de ikke kan begrunnes. Hvis du husker tilbake var jeg ombord i din Dufour 36, og hjalp deg med batteriene du hadde ombord der. Da forklarte jeg deg at du hadde for liten batteribank, og at du hadde batteriene plassert altfor tett. Batterier som står helt inntil hverandre får redusert levetid pga. varme/manglende kjøling. At de fleste båtfolk sliter unødvendig på batteriene sine ved å lade dem for dypt ut er det vel også jeg som introduserte deg for ved å hjelpe deg med å montere mastervolt BTM-1 batterimeter. Husker jeg ikke feil var det vel også et startbatteri av typen optima inne i bildet fordi du alt hadde knekt det originale.

 

Synes ikke du skal være så kjepphøy med alle andre bare fordi du selv har lært litt om batterier. Vi har vel alle lært tingene en plass, feks på båtplassen. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det er derfor jeg utveksler mine erfaringer, basert også på det jeg har lært av deg og andre, i f.eks en Dufour 36.

Det lille jeg har erfart, er at :

 

1. Er du en tusenkunstner som deg eller mange her, som kan bruke 25 t i båten hver dag, og som kan endre dårlige løsninger eller ettermontere utstyr for flere hundre-tusen.... så kan disse båtene fungere for de fleste. :yesnod: ( Hvis selve konstruksjonen av kjøl, ror, osv holder )

 

2. Hvis du derimot har 10 tommeltotter, slik som meg..... så får du aldri en grei turbåt uten å betale..

 

3. I tillegg har de 2 hjernecellene mine lært meg at båter med innerliner kan skjule mye gøyt...som jeg fint klarer meg uten... ( Jeg kan tross alt se og komme til alle bunnstokkene i Regina'en )

 

4. Det er ikke bare Lundebat som gir god service.... som jeg setter stor pris på.

 

5. Bavaria eller andre såkalte "billigprodusenter" lager ikke dekksalongbåter....

Link to post
Share on other sites

...så det hadde vært gøy for evt. nye kjøpere av Bavaria, å høre hvor mye du har gjort med din 38 foter, og hvor mange timer du har tilbrakt med utbedringer... :wink:

 

Jeg har ikke gjordt noen ting. Kjøpte ferdig pakke. Utenom det som jeg har nevnt tidligere, har jeg ingen problemer.

 

Det er ikke mere feil med Bav en andre båter som den sammenlignes med. Det er min påstand. Er det mindre feil med en

mer kostbar båt?

 

Aner ikke jeg, har ingen utbedringsjobber utenom polering, stoffing osv.

 

Men det hadde jeg heller ikke forventet etter kjøp av ny båt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det jeg mener med "feil" baatsman, er at ikke alle er fornøyd med f.eks standard batterier, ladesystem, landstrømsenhet, størrelse på kabler mellom "her og der", osv...

Dette kan Christabelle ALT om !!

 

...men hvis man ikke vet bedre, og ikke gidder å sette seg inn i denne båt-verden, så er jeg enig: Kjøp en Bavaria !!!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke benyttet et eneste minutt til å utrbedre ting ombord på selve båten, kun ettermontering av nytt utstyr som ikke var der fra før.. Jeg har riktignok vasket båten engang det siste året, og ser vel for meg at jeg muligens må gjøre det engang til før neste års sesong. Det kan tenkes jeg må vurdere nødvendigheten av polering, men det får jeg se etter at båten er vasket..

 

Jeg har smurt uthalet på bommen engang siden det var litt tregt, også har jeg strammet den eminete skuruen på furlexen (ref annen tråd)... Selden generer litt småjobb da... vet ikke hvor det kommer fra..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det jeg mener med "feil" baatsman, er at ikke alle er fornøyd med f.eks standard batterier, ladesystem, landstrømsenhet, størrelse på kabler mellom "her og der", osv...

Jeg er enig med deg her Lano2 at det gjerne kunne vært litt mindre kabler til batteriene 95mm2 er undødvendig stort etter mitt syn.. i allefall på forbruksbanken... Kablene til laderen er også noe i største laget for standard lader, en trenger ikke 10mm2 der, det er overkill.... Men det var greit når jeg skulle inn med 50A laderen... selv om det også var litt over kravet fra Mastervolt.. Ellers så er 6mm2 inn og ut av instrumentpanelet også litt i største laget når man skal inn med nye kabler til nytt utstyr... kunnee gjern vært noe tynnere. Så størrelsen på kablene er nok generelt litt for kraftige, men man lærer seg å leve med dette..

 

Det kune også vært noen flere 220V stikk ombord, har kun 3 og er litt lite etter mitt syn..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Som Bavaria eier i snart 10 år, føler jeg meg kvalifisert til å kunne si noe om Bavarias kvalitet, annenhåndsverdi og servicen fra Lunde Båt. Jeg har kun opplevd små, bagatellmessige feil, som jeg enten har fikset selv, eller ringt Lunde båt, som har fikset raskt og effektivt uten noen som helst diskusjon. Sånn skal det være, skulle ønske jeg kunne si det samme om firmaet jeg har kjøpt bilen min hos, men det er en annen historie.

 

Vi har idag en Bavaria 46 Cruiser og er kjempefornøyd. Den kostet ca 1,8 mill og sammenlignet med en Orustbåt i samme prisklasse:

  • Seiler vi raskere bl.a. fordi vi har 4 meter lenger vannlinje...
  • Vi har 4 soveplass mer...
  • Vi føler oss mye tryggere hvis det blåser f.eks 20 m/sek med 4-6 meter bølger. Undersøkelser har vist at skroglengde er en viktig faktor for å tåle høye brytende bølger. Ved brytende bølger med bølgehøyde som tilsvarer 40-60% av båtens lengde, vil alle seilbåter legges ned dersom bølgen treffer direkte fra siden. Lengre båt er tryggere..
  • m.m.

På den annen side ville en Orustbåt til 1,8 mill ha betydd:

  • Stolthet i å kunne vise frem finishen til besøkende (som vi ikke kunne ha tilbudt overnatting)
  • Billigere havneleie og vårpuss
  • Litt lavere diselkostnader
  • Økt status
  • m.m.

TMS

Link to post
Share on other sites

Så da har du f.eks skilledioden og vakumventilen fra volvo ennå...

Jeg har den orginale skilledioden ja og ikke skiftet vakumventilen heller... men siden dette åpenbart er svensk så skal jeg selvsagt følge godt med... Er ikke videre imponert over den kvaliteten.. Takker for tipset.. Alltid verdifult med gode tips fra en som kjenner den svenske kvaliteten..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Litt dårlig gjort av teknisk å slette mine innlegg her på slutten, uten at det også skal få konsekvenser for sydvestens innlegg. :confused:

Følte du at jeg angrep deg som person sydvesten eller holdt jeg meg til saken ?

Uansett, så tar jeg meg ikke nær av at du tar igjen med samme mynt. Jeg tåler en del.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vi har idag en Bavaria 46 Cruiser og er kjempefornøyd. Den kostet ca 1,8 mill og sammenlignet med en Orustbåt i samme prisklasse:

[*]Seiler vi raskere bl.a. fordi vi har 4 meter lenger vannlinje...

[*]Vi har 4 soveplass mer...

[*]Vi føler oss mye tryggere hvis det blåser f.eks 20 m/sek med 4-6 meter bølger. Undersøkelser har vist at skroglengde er en viktig faktor for å tåle høye brytende bølger. Ved brytende bølger med bølgehøyde som tilsvarer 40-60% av båtens lengde, vil alle seilbåter legges ned dersom bølgen treffer direkte fra siden. Lengre båt er tryggere..

 

Dette er veldig viktige betraktninger når ny båt skal kjøpes. Med mitt budsjett på 1,2 mill for en ny eller nesten ny båt, så ville jeg endt opp med en Orust båt på 14 fot. Tipper det hadde blitt lite populært og svært korte ferier.

Jeg er heller ikke sikker på om det er Orust-båtene som er målestokken for et vellykket båtkjøp/båtliv. Akkurat i øyeblikket er det Beneteau Oceanis 37 som står øverst på ønskelisten, men det er før jeg har sett den og hørt prisen :wink:

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...