Jump to content

Elektroverktøy, hva er det som er bra?

Suzuki

Recommended Posts

Bilde

UUmmmm.

Skal man sage, så skal man sage.

Det er sikkert mange som er fornøyd med en slik som dette, men personelig ville jeg aldri valgt en slik sag.

konstruksjonen gjør at den ikke klarer å gjere så brede bord da den ikke kan trekes ut, og som kløvesag er den ganske svak.

Så jeg ville mye heller valgt en DW std gjeresag og en borsag av en rimelig sort. Jeg har brukt en 1500.- sag kjøpt på monter lang tid i jobbsammenheng og den er like god. den er kraftig nok til å gjere 45 grader på 2" og klarer fint å mates med 2" trykkimp i timesvis... !!

Itilegg til det å slippe irritasjonsmomentet det er å stille om en slik kombisag hele tiden, så er valget klart fom mitt vedkommende. (og jeg har erfaringer med kombisagene også....)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Hva med en Elektra Beckum KGT 501? Denne kan kløyve 82 mm og i tillegg snus til å bli gjærsag? - har en slik selv, (KGT 500) og den er veldig presis...

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

• 2 måneder senere...

med større garasje, er det plass til mer saker, og jeg lurer på en sånn kombinert stasjonærsliper; med både rondell og beltesliper.

BILTEMA har en liten rimelig sak, som jeg tror kan passe meg utmerket. ClasOhlson har tilsvarende, og sikkert andre også.

Bilde

Er dette noe å satse på, til mindre jobber med tredetaljer osv til båten ? Alternativet er å spenne fast båndsliperen opp-ned, men det monteringssettet koster jo mer enn denne komplette stasjonærsliperen...

Suzuki

No boat needed..

Alternativet er å spenne fast båndsliperen opp-ned, men det monteringssettet koster jo mer enn denne komplette stasjonærsliperen...

Hei.

Jeg har båndsliperen opp/ned, uten dyre festeanordninger, kun spent fast i høvelbenken! Men kanskje jeg skulle rydde i boden? :crazy:

BildeBilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

med større garasje, er det plass til mer saker, og jeg lurer på en sånn kombinert stasjonærsliper; med både rondell og beltesliper.

Er dette noe å satse på, til mindre jobber med tredetaljer osv til båten ? Alternativet er å spenne fast båndsliperen opp-ned, men det monteringssettet koster jo mer enn denne komplette stasjonærsliperen...

Suzuki

Gi gjerne tilbakeføring når du har handlet. Jeg går å lurer på å kjøpe sånn selv, men det blir evt. til høsten. Bruker båndsliperen opp ned i høvelbenken så lenge, men det er ikke helt det samme.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Forskjellen mellom denne casen og bordmontert båndsliper er som forskjellen mellom Lada og Mercedes.

Ingen tvil Suzuki, saken fra `tema er å anbefale, selv om jeg kunne tenkt meg en anelse større motor. Denne føres IKKE under båt, men huskostnader :wink:

Man skal også huske på at casen fra `tema har andre fordeler, som deriblant hjul på siden samt mothold på selve pusseflata for spesielle detaljer....

Hilsen en som har brukt begge deler.

. Denne føres IKKE under båt, men huskostnader :wink:

Belive me, det trikset er det eldste i boka. Funker like dårlig hver eneste gang. :rolleyes: Men - jeg skal plassbygge klesskap i hele 3 etasjen, så den blir nok brukt..

Man skal også huske på at casen fra `tema har andre fordeler, som deriblant hjul på siden samt mothold på selve pusseflata for spesielle detaljer....

Clasohlson sin har fordeler med sine 440W motor. Koster vel en hundrings eller to ekstra.. De har en med 800W motor, men den koster nesten 3 store.. Og DET blir for drøyt til mitt amatørbruk..

Bilde

EDIT; den sliperen fra `tema og CLO ser da ut til å være akkurat samma maskina ? Eller ?

Suzuki

No boat needed..

Min erfaring med elektronisk verktøy er at et ikke er noen enkel sammenheng mellom pris og kvalitet.

Der er vi rett og slett ikke enige. Jeg har masse billigsaker jeg, eneste fellesnevneren for de, er at jeg ikke er særlig fornøyd med noen av disse.

Jeg har kjøpt noe av det dyreste freseutstyret til Bosch som ikke har fungert bedre enn billigmerker.

Forutsetningen for å få tatt ut "kvalitetsforskjellen" i form av bedre utført jobb, er jo at jobben krever det da. Til kantfresing osv, stilles det små krav til verktøyet, men du kan forsøke på speilfresing i bestemt dybde med en sånn raklefres..

Eller forsøke å skru DIGRE franske treskruer med min Black & Decker 1000W slagborre maskin. Mer en kraftig nok, men etter som speedcontrolleren er helt ubrukelig ( av - på ) duger den ikke. Men - til betongborring, borring i tjukke trebjelker osv er den mer enn bra nok, sålenge motoren er stor, og chuksen klarer det borret du skal bruke..

Suzuki

No boat needed..

Da er det bare å sette foten ned og be den uenige delen om å spare til snekker :smash:

NEI, NEI, ikke sånn. Jeg mener at jeg blir avslørt, ikke at det blir nedlagt VETO. Men - det hender at utsagnet, "du som har hele garasjen full av verktøy, saker og ting, heng opp en hylle DER. "

NÅ., IKKE om tre uker... :rolleyes:

Og da er det best å sette i gang :lol:

Suzuki

No boat needed..

Hei.

Sjefen her i huset er ganske grei, selv om det noen ganger har blitt litt surmuling når jeg har kommet drassende hjem med båtting uten å spørre. Da truer hun med å sette ut i livet en avtale jeg en gang i et svakt øyeblikk gikk med på: "Jeg kan bruke det jeg vil på båten (innen visse grenser?), men for hver krone i båtsnadder jeg bruker har hun krav på tilsvarende beløp til å kjøpe hva som helst til seg selv!" Men vanligvis blir det med trusselen og hun smiler igjen like etterpå. Jeg tror jeg gjorde lurt i å bytte ut den første konen min med Trude! :cool:

Lars H.

PS. Malfix sin metode med å dele beløpet på to kvitteringer kjenner du vel til?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

PS. Malfix sin metode med å dele beløpet på to kvitteringer kjenner du vel til?[/size]

Min store lidenskap ved siden av "båden" er fluefiske. Min hoffleverandør gjennom mange år husker alltid på å stille følgende spørsmål ved betaling: "Nå, - skal det være en konekvittering, - eller?" Konekvittering er ca. 50% av originalkvitteringen. Et annet velbrukt trix fra samme lidenskap er f.eks. når jeg har bestemt meg for en ny stang medbringes alltid et velbrukt stangtrekk eller stangrør til butikken for diskret hjemtransport. Funker 100%.

Skitt fiske :fishing:

Haber

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Eg har også mykje billigsaker og dei "russeler å går" enda, kanskje det er forskjell på dei forskjellige billigmerkene :wink:

Jeg sa ikke at de ikke virka, jeg sa at de ikke gjør en tilfredsstillende jobb.

Eks.

Billigdrill; ett batteri 3 timers lader.

Litt dyrere drill; 2 batterier, 30min lader.

Som det sies; "Cause I`m worth it"

Tida mi er ( desverre ) blitt for kostbar til å sitte 3 timer å vente på at drillen skal bli toppladet. Eller at høvlen skal høvle nøyaktig. Eller at saga skal sage rett. Eller.... :lol:

Forøvrig er enkelte modeller fra Skil, avdankede proffmodeller fra Bosch, og den rimelige SKIL vinkelkutteren min; er nådeløst mishandlet i snart 10 år. Still working...

Å sammenligne den med fadern`s nye 9" DEWALT med softstart og vibrasjondsdempede håntak, er mildt sagt absurd. Omtrent like absurd som å sammenligne en Biltema 7,90 kr borr, med et høykvalitetsborr til 250 kr i samme dimensjon fra Würth..

Suzuki

No boat needed..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...