Mulligan Svart 22.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2007 jeg trenger limknekter. Laminerer sammen noen plater til å dekke sentralstøvsugeren, men skal også ha noen andre plater som blir stavlimt eller hva det heter. ( av rader av lekter som limes sammen til en plate som ikke skal slå seg så jævlig. Hvor kjøper jeg egnede limeknekter til sånt bruk billig ? Hva bør jeg se etter ? Har jo tonnevis av vanlige snekkertvinger, men når jeg forsøker tvinge tynnere materialer,blir det bare vridninger og tull av hele greia.. Det fantes vel engang en kjekk type man monterte på en 20x30 trelekt; denne har jeg ikke sett i moderne tid. Noen som veit ? Eller bør jeg lage meg en lamineringsjigg, med fast plate som " lektene" festes i ? Har iof. prøvd dette, menda limte jeg lektene fast i underlaget. Tape var nok ikke tilstrekkelig, kanskje jeg bør gå for plastfolie fra kjøkkenskuffen ? Tips ? Linker ? Suzuki Jeg bruker hjemmesnekra tvinger til slikt. 45 x 45 eik 1 meter lange. (eller lengre om du vil). I enden av hver er det skrudd/limt fast en 45 x 45 x 55 eikekloss. Så er det en tilsvarende kloss hvor det er boret til bolt slik at den kan flyttes mellom borede og forsenkede hull på vangen. Bruker kiler for å spenne. Arbeidstykket tvinges flatt mot vangene. Mellom vangene og arbeidstykket legger jeg clingfilm. Blir så fint så. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 22.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2007 eik ? Er påenget at det skal være mer solid enn furu ? Mer vridningsstabilt ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mulligan Svart 22.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2007 Jepp. I min enfoldige oppfatning. Ellers var årsaken til valget at jeg kom over noe eik som har tørket i flere tiår. Bruker den til slike ting. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 22.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2007 man lærer noe hver dag. Vil anta at "propell-eik" fra nærmeste byggesjappe neppe duger til sånt.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mulligan Svart 22.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2007 Vrient å svare på. Men skulle turen gå forbi Adalsaga har de sikkert noe. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 22.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2007 Hvis man tenker seg at man har limt i sammen en ganske tynn plate, basert på f.eks 6-8mm lameller, og denne ikke ble helt " flat" grunnet får dårlig sideveis press, hva er da den beste metoden for å få den glatt på en side ? Frihåndshøvel ? Planhøvel ? Avretterhøvel ? Båndslipemaskin ? Burde jeg istedet sage opp igjen plata og forsøke på ny ? Uansett vil det vel være umulig å få alle stavene 110% på line, så noe finjustering må man vel regne med ? Tror forresten kanskje lamellene / stavene burde vært tykkere enn 6-8mm, men det var nå liksom det jeg hadde da.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 22.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2007 Jeg har med brukt en tykkelsehøvel. Det ble veldig bra. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Mulligan Svart 23.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2007 Bruker du Mulligans patenttvinge som beskrevet, så blir flaten ned mot vangene rimelig rett. På bkasiden flater jeg vanligvis med plansliper. Er det mye, har jeg en kjekk liten elektrisk høvel. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2007 Hvis man tenker seg at man har limt i sammen en ganske tynn plate, basert på f.eks 6-8mm lameller, og denne ikke ble helt " flat" grunnet får dårlig sideveis press, hva er da den beste metoden for å få den glatt på en side ?........... Dette blir vel avhengig av: Hvor bred plate snakker vi om og hvor mye ut av plan er den? Ellers er det min erfaring at planhøvel/tykkelseshøvel er det beste dersom en har en god maskin med som tar tilstrekkelig bredde. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Suzuki Svart 23.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2007 Bruker du Mulligans patenttvinge som beskrevet, så blir flaten ned mot vangene rimelig rett. Hvor tett setter du tvingene egetnlig ? Vil tro noe oppkappet 2x4" som lamellene kan " ligge på" gjør samma nytta ? Med en 2x4" oppå samt tvinger rundt det hele vil det nok flate seg bede vil jeg tro.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
rogeri Svart 26.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2007 Noen som har prøvd denne????? http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...=23&tot=631 Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 27.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2007 Så jo fin ut den. Men en såpass rimelig sak ville jeg kjent litt på først. Er det noe lignende med den gule Best tools saken fra Europris, så er det brukandes men veldig støyete og slarkete gearkasse. Eller så kan man bestille og bruke angreretten hvis den ikke er av tilfredsstillende kvalitet. Men som sagt, bare synsing fra min side... Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 27.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2007 hallaron påstår at en kvalitets stikksag er like grei i bruk som en billig bandsag. Er det noen som kan anbefale et dugandes stikksagbord ? Evt. som har tips eller tegning til et man kan lage selv ? Alternativet er å lage den lik som fresebordet mitt, selv om det ser litt " billig" ut.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
skibsplast ohoi Svart 4.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2007 Det jeg altså lurte på, var om det er OK å bruke de samme bladene til en klyvesag. Dette er det fler som hevder, så da forsøker vi. Rapport følger. Suzuki Har du testet ut Biltema bladene? egner de seg til klyvesagen ? Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Suzuki Svart 4.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2007 Har du testet ut Biltema bladene? egner de seg til klyvesagen ? Beklager sein tilbakemelding. Bladene passet perfekt, og funker perfekt. Har så langt brukt 40 tenners bladet, men har også et 60 tenners for finsnekring. Ripping, kapping av finerplater og laminat går så det suser. Hardmetall, så det varer nok enstund også. Dessuten kostet det nesten ingenting. ANBEFALES !! Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mulligan Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 Hvem forhandler CML båndsager i Norge. (Eller tilliggende land)? Trenger litt smådeler og en brukerhåndbok. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 Se her Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Suzuki Svart 26.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2007 Det sto en artikkel i Gjør Det Selv ( bladet ) for en tid siden ( noen år ) om å lage forstørrelse av bord til bordsag. Noen som har bladet og kan maile artikkelen..? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 12.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2007 Apropos; jeg skal igang med litt omfattende sliping. Slipingen er av en art der det stillet litt krav til pussemaskine. Det skal slipes vekk endel materiale ( 2 komponent polyestersparkel )fra endel ganske store flater ( 20x50cm ) Jeg er dårlig på sparkling, så det blir litt slipejobb... Normalt er det jo exentersliper som brukes til sånt. Imidlertid har jeg dårlige erfaringer med exentersliper, jeg syns det veldig lett blir " bulker i bakken " etter denne.. Sånn sett er imidlertid plansliperen er bedre. En sånn med ganske stor slipeplate, er mer enn rask nok å avvirke endel materiale, iallefall om det er en plansliper med ganske stor motor på. Den fra Biltema er for veik. Eller er exentersliper bra nok til dette, og at det er MIN exentersliper det er noe feil på ? Har liksom aldri blitt helt glad i den maskina, mulig det er min som har for liten motor... Har også bandsliper, men den er egnet til grøvre / større jobber, og ikke til sånt finarbeid vil jeg tro. Vurderer faktisk å investere i en sånn vanlig pussemaskin av største type fra Bosch, til denne type jobber.. Tips ? Inspill ? Råd & dåd ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Morten_L Svart 12.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2007 (redigert) Jeg har mangeårig god erfaring med eksentersliper fra Bosh ala denne Bosch på Clas Men det suverent beste slipeverktøyet jeg har vært bort i er min proff polermaskin AEG PE150(sånn som ligner på en stor vinkelsliper) og 150mm pusseskive. Denne kan en juster turtallet på elektronisk og den har kraftig nok motor til å holde turtallet også med stor belastning. Har faktisk brukt den mer til sliping og med stålbørste enn til polering Morten Redigert 12.Mars.2007 av Morten_L (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 13.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2007 Ser ut til at ny og kraftigere eksentersliper er det jeg trenger, og valget står da mellom Metabo til ca 700 Dewalt til ca 1100 Grønn Bosch til ca 800 Alle er på 125mm. Dere treeksperter; bruker dere vanlig plansliper, eller er det bare eksentersliper som duger i dag til trearbeid også ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Jon-Kåre Svart 13.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2007 Jeg bruker begge samt bandsliper hvis det er mye som skal pusses. Har og kantsliperen som er beregnet til pussing langs vegger når du sliper parkett som er super hvis det er stor flate som skal endel ned. Plansliperen bruker jeg kun til siste finishen men det skal sies at den jeg har er gammel og kanskje noe utslitt. Har og en med 40cm lengde som går på luft. Denne er det kun atlas pressa som funker på da den skal ha ufattelig mye luft. Tror jeg ville gått for eksentersliper men du sier ingenting om effekten på de forskjellige merkene. Kommer du til der du skal kan vel bandsliperen som du har være et alternativ med bruk av finere papir Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
M/S Bastard Svart 13.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2007 Sjøl har jeg ikke fått noe dreis på plansliper, så for meg er det eksenter som gjelder. Eksenteren min er en grønn Bosch. Kan finne frem typebetegnelsen om ønsklig Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 13.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2007 det med effekten er vanskelig å si noe om Jon Kåre. Bosch oppgir bare opptatt effekt,mens Metabo og Dewalt oppgir avgitt effekt. Dewalt er så sikre på sine produkter at de gir 30 dages fri returrett uten spm. om man ikke er fornøyd. Føler det er vanskelig å få jevne flater, f.eks ved helsparkling av flater med en eksentersliper.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 13.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2007 og, skal en anbefaling ha noe for seg, bør anbefaleren ha forsøkt FLERE typer. Jeg har f.eks en SKIL eksentersliper. Helt ubrukelig. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.