Jump to content

Tråden for Master 820


abba2000

Recommended Posts

Jepp, dobbel slangeklemme, og med en vannvarsler montert nede i dette rommet, så er du sikret for en stund.

Jeg har handle listen klar til deg for hva du trenger til å lage vannvarsler med lys og lyd varsling ved fører posisjonen.

 

Her er link til VHF antenna du trenger:

http://www.maritim.no/product.aspx?id=2106...upkey=006002130

Og en slik til å skru den fast med: http://www.maritim.no/product.aspx?id=1794...upkey=006002130

 

Og vel.. om det er farli å skru på uten antenne.. nei.. men om du forsøker å sende, dvs trykke inn knappen for å si noe.. da kan ting skje.

Du får smøre deg med tålmodighet og vente til du får antenna og det.

 

Da har du det :D

Redigert av Ulv I (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Jeg syns igrunn den båten fortjener doble slangeklemmer under vannlinja etter det den har vært utsatt for.... Spurte du den om det var greit med enkle?

 

Det var syrefaste doble der fra før.

De som jeg har satt på nå (men enda ikke trukket til) er disse:

07156_l.jpg

Egenvekten er vel ca 6 ganger en vanlig syrefast slangeklemme. Tror disse holder alene...

Virker som de er svært sterke og solide!

 

Men Arne, jeg skal ta å sette på en av de gamle vanlige syrefaste klemmene i tillegg innforbi.

Må bare ha litt mer kraft på slangen fra turbo til lyddemper, for å få stappa den helt innpå potta.

Var vanskelig å gjøre alene.

 

Her er link til VHF antenna du trenger:

 

Takker!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Jasså ble du automatisk innlogget med "sjefen"s nick nå, Kodvaag :crazy:

 

Jeg har 5" (127mm) innvendig diameter på eksosslangen min. Men det er først og fremst fordi den gamle Ivecoen på 220hk hadde så stor diameter på miksebendet, slik at eksospotta og gjennomføringen også hadde den diameteren. Disse har jeg brukt om igjen og bare byttet selve slangene til nytt. Jeg hadde masse runder med forskjellige løsninger på bordet i utgangspunktet. Det originale miksebendet på Yanmar 290hk har 4" (102mm) diameter. Jeg så for meg å bruke en 4x5" kon i GRP fra Centek Industries (samme merke som min eksospotte) mellom turboen og eksospotta, eventuelt et 5" surge chamber med 4" inntak. Men så ble det masse styr med at jeg hadde så liten høyde ifht. vannlinjen. Dette endte med skreddersydd syrefast riser uten kjøling på motbakken, og med 5" diameter på mikserdelen.

 

Nyere Baltic har 4" slange hele veien og en potte som ligner på din nye. Det er en løftepotte og de har en svanehals bak som minner om softneck sin nye løsning. Da blir det ikke fullt så viktig med høydeforskjell mellom miksebend og vannlinja. Men jeg ville ikke likt å ha en svanehals bak som er høyere enn miksebendet mitt. Det kan det kanskje hende at de har (vet ikke). Siden jeg ikke har plass til svanehals pga. roret osv. ble det ekstra viktig med nok høyde på mikseren ifht. vannlinja.

 

Hvis du sender meg en IM med mailadresse, kan jeg kan sende deg masse av kommunikasjonen jeg hadde med Centek Industries i USA, og med Tony Athens fra Seaboard Marine (sjefsguruen på www.boatdiesel.com). Masse å lære der, og jeg tror vi har nokså like båter.

 

Blir tøft hvis du setter inn en sånn motor i den lette båten der etterhvert :cool:

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmm... da er jo den nye potta mi for liten, enda det stod 300hk på den.

Den har kun 89mm innvendig diameter på slangetilkoblingene.

Får i så fall selge den med moringa.

 

min adresse er kodvaag at hotmail dot com

 

Bare å sende info om eksos Arne, spennende!

 

Det er denne:

Lydpotte 300 hk, 89 mm

 

Produktnr: 34631

 

DPC´s utstøtningslyddemper er blant de beste på markedet. Systemet kan brukes både på seil- og motorbåter.

Lydpotten/vannlåsen er konstruert med 2 rustfri stålender montert med en gummibelg. Fylt med vann gir den en enestående lyddempning og et minimum av motstand.

Gummibelgen er godkjent av RINA, LLOYD og VERITAS.

 

Maks HK: 300 HK

Diameter inn/ut: 89 mm

Diameter belg: 245 mm

Lengde belg: 500 mm

Total lengde: 775 mm

Total høyde: 260 mm

Volum: 25 liter

 

 

 

http://www.flak.no/index.php?expand=11&amp...mp;ProdNo=34631

 

Edit: Lett båt? Er Master 820 så mye lettere enn Scand Baltic?

 

edit edit:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=63245

 

Her står jo 3000 kg i brosjyren som jeg selv har lastet opp...

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Her kommer et vårtegn...

 

IMAG0264.jpg

 

IMAG0265.jpg

 

IMAG0262.jpg

 

Nå nærmer våren seg her i sør.

 

Tanksjau gjort i dag... var en cm med seigt sort grums i bunnen av tanken.

Nå er den gullende ren.

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Lang dag igjen

-Ferdigstillt eksosen

-Skiftet masse utrusta slangeklemmer på motoren.

-Skiftet 1,6 liter olje på gearkassa.

-Rengjort diesel grovfilter.

-Funnet masse sprekkdannelser i tur-slangen (returslangen var mye nyere) fra grovfilter til fødepumpe, får laget ny i morgen.

-Montert VHF. (Var allerede antenne i båten)

-Feilsøkt Wallas 3200'en, uten å få den i gang...

-Ettertrekt treskruene i teaken på badeplattformen.

-Renset takrenna (dvs, jeg satt kjerringa til å gjøre det) :lol:

 

...og når jeg pakka sammen og var på vei ut av båten så sa naboen: Du har vel hatt ei fin helg, vært i båten hele tiden! :lol:

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Argh...

Skulle starte i dag - i hvert fall kinne.

Men neida..

Starteren greier ikke å trekke motoren rundt.

Dvs den greier det såvidt...

Motoren går lett når jeg drier den med skralla.

 

"kinnet" i 8-10 sekunder, "lyste" på starteren med ir temp måler, båtmotoren er 5 grader, starteren 35 grader, hmm.. normalt... så lyste jeg på ledningen fra innslaget som går inn i startmotoren til børstene... den var da usle 120 varmegrader....

 

Arrgh, jeg må ut med starteren IGJEN!!!

Er sikkert kableskoen som er full av salt/irr, eller nesten brudd i kabelen.

 

Var under 1 volt spenningsforskjell på batteribank og innslagsrele under "kinning".

 

Nå er det middag, og så må jeg ut og ta ut starteren igjen... gruer meg til den nederste mutteren!!!!!!

 

(Hadde ute starteren i fjor høst og tømte den for salt og smurte den opp... men gjorde ikke noe med denne kableskoen. Nå kommer straffen) :headbang:

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

I dag har den gått på høy tomgang en halv time, med Gardenakjøling.

 

Motoren er tipp topp nå... (i den grad en gammel volvomotor er tipp topp)

 

Nå er det det elektriske, og gassanlegget igjen å sjekke.

 

Hvis ikke det var så mye is her kunne vi jo ha sjøsatt før påske!!

 

 

*bretter opp armene*

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Så bra :) nå går tiden raskt mot sjøsetting.. :D

 

er jo isfritt i elva nesten, brygga mi er fri for is i morgen tenker jeg, lå bare litt "slush" utenfor nå i kveld :)

 

I og med at vi skal til sverige til helgen, (lørdag til tirsdag), så blir det polering og vasking de påfølgende dagene..

Når det er gjort, så blir det å vente på at lastebilen kan komme å hente.

I og med at det blir regn hver dag denne uka, så får jeg ikke polert den og fått den ut før vi drar, så det blir dessverre ikke noen påskeegg på olavsundet i år :(

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg lyst til å slenge den ut med en gang, og ta resten når den ligger på sjøen.

Tror den flyter & sviver nå... men da blir det litt "kos" i hjemmehavna...

 

I morgen kjører jeg innom båtplassen og ser om det er mulig snart...

Den ligger innerst i ei lita vik, så er vel ikke første plassen som blir isfri akkurat.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...