Jump to content

Tråden for Master 820


abba2000

Recommended Posts

Takker og bukker.

 

Betyr det at hvis jeg finner ut hvor motoren tar inn sjø-vann, og forsyner inntaket med ferskvann med frostvæskei, så kan jeg kjøre motoren mens den står på land? Hvor mye går gjennom anlegget i løpet av 1 minutt? - Holder det med en vanlig bøtte, eller må jeg blande sammen større mengder?

 

Hvor mye vann i forhold til frostvæske må jeg bruke?

Noen spesiell type?

 

Jeg vet ikke hvilken type frostvæske som er brukt på ferskvanns-kretsen.

Har hørt at det ikke er gunstig å blande frostvæskene. Hva bør jeg gjøre?

 

Takker for svar !

 

Hilsen Fiha.

Link to post
Share on other sites

En så stor motor, suger mye vann. Jeg for min del satser på å ordne en patent hvor jeg har en vannslange som går på fullt hele tiden og en vannslange som jeg kan regulere med hvis motoren suger mer vann enn det som fylles opp. Når jeg har kjørt lenge nok med bare ferskvann, heller jeg oppi en ca. 50/50 blanding av frostveske og vann.

Link to post
Share on other sites

Halloen.

 

Nå er endelig Masteren på land.

Styrer med vinterkonservering av motor, vanntank, toalett, mm.

Det er en del arbeid, når man ikke har erfaring.

Noen som har tips?

 

Båten står i en krybbe som fulgte med.

Krybben er spesial-laget til båten, og skal følge båtens form nøyaktig.

Har nok ikke truffet 100% når båten ble satt oppi.

Bak hviler båten på kjølen, mens fremme hviler den ikke skikkelig på kjølen, men på selve skroget (sidene).

Må jeg gjøre noe med dette, eller er det ikke så farlig? Kan selvsagt jekke båten opp og legge noe under...?

 

Noen som vet om det er skadelig for båten å ligge slik den gjør i dag?

 

Hilsen fiha

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har også lagt båten litt feil i den orginale krybba som fulgte båten fra fabrikk,men med vilje da jeg fjernet bunnstoffet på båten i vår men fikk ikke gjort det der hvor krybba lå. Det er så god støtte/bæring i skroget at dette ikke skal gjøre noe.

 

Men planen min er å bytte dørken i båten i vinter og kanskje bytte avstiverene i motorrommet. da bør skråget ligge korrekt

slik at ikke stivheten svikter.

 

den tverrgående plata over midtkabinen er hel. altså 244 x 122, den er med på å stive av båten på mitten.

 

Er det forresten noen der ut som har lagt ny dørk i teak på en Master 820? erfaring osv.

Jeg gjorde det på min forrige båt, en Master 770 tc.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg gjorde dette på min forige båt (M820). D.v.s jeg la Teakfiner 6mm på de orginale dørkene. jeg fjernet alt dørktrekk og demonterte pentry, benker og stol. Så hellimet jeg platene med 3M lim med press på platene, lakket 4strøk med helblank og avsluttet med silkematt. Meget fornøyd. Vil anbefale å kante platene med alu list, noe jeg aldrig fikk gjort.

Lykke til med Båten.

 

Mvh Enjoy

Link to post
Share on other sites

Ja jeg gjorde dette på min forige båt (M820). D.v.s jeg la Teakfiner 6mm på de orginale dørkene. jeg fjernet alt dørktrekk og demonterte pentry, benker og stol. Så hellimet jeg platene med 3M lim med press på platene, lakket 4strøk med helblank og avsluttet med silkematt. Meget fornøyd. Vil anbefale å kante platene med alu list, noe jeg aldrig fikk gjort.

Har du ikke bilder av det du gjorde?

Alltid kjekt å se fremgansmåte og resultat.

 

Hilsen fiha.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Er det forresten noen der ut som har lagt ny dørk i teak på en Master 820? erfaring osv.

Jeg gjorde det på min forrige båt, en Master 770 tc.

 

Hei, beroalki.

 

I vår båt har forrige eier lagt en nydelig dørk med natede teakstaver. :smiley: Hvis det er interessant, kan jeg høre om han har en beskrivelse og evt bilder av hvordan han gjorde det.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Heisann.

 

Når jeg kjøpte min Master 820 fikk jeg med en liten skade på kjøpet.

Selgeren informerte om at han hadde gått på en stein, noe som gjør at det trenger inn litt vann.

Nå når båten står på land skal jeg utbedre skaden.

Noen som vet hvordan jeg går frem?

Forrige eiger prøvde å utbedre skaden, men fikk det ikke 100% tett.

 

Takker for alle svar !

 

Hilsen fiha

Link to post
Share on other sites

Ja jeg gjorde dette på min forige båt (M820). D.v.s jeg la Teakfiner 6mm på de orginale dørkene. jeg fjernet alt dørktrekk og demonterte pentry, benker og stol. Så hellimet jeg platene med 3M lim med press på platene, lakket 4strøk med helblank og avsluttet med silkematt. Meget fornøyd. Vil anbefale å kante platene med alu list, noe jeg aldrig fikk gjort.

Lykke til med Båten.

 

Mvh Enjoy

Jeg har brukt tilsvarende metode med 6mm kryssfiner på dørken i båten vår (riktignok ikke en Master 820, men ...) :blush:

På "innerfeltene" på hver dørkplate freste jeg ut 5mm brede/3mm dype natespor, mens "kantingen" rundt består av strimler av samme kryssfineren. Til limingen brukte jeg PL200 og til natingen Tec7. Før natingen lakket jeg overflaten med 3 strøk 3-stjerners gulvlakk, og så 7-8 strøk etter natingen. Kantene rundt platene ble forseglet/forsterket med epoxy.

 

picture_018.jpg

 

picture_021.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei igjen.

Må prøve å holde liv i denne linken. :yesnod:

 

Kanskje noen flere som har en Master 820, eller kanskje en INTER9300 som er etterfølgeren?

Bilder er alltid kjekt.

 

Jeg holder for tiden på å fikse opp i det elektriske anlegget. Det ser nokså gale ut:

 

dsc00242.jpg

 

Hilsen fiha

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Heisann,

noen av dere Master 820 eiere som kjenner spesifikasjonen på den mest standard 4 bladede propellen som brukes på disse. Har en standard installasjon med 180 hk BMW og Hurth girkasse, men aner ikke noe om propellen. Tenkte å følge litt med på nettet, og slå til på en billig reservepropell hvis det dukker opp, men da må jeg vite litt først.

 

Stein

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Løfter en gammel tråd jeg...... Fant en Master 820 på Finn til rundt 320K. Men denne har "bare" 145hk VP motor. (40B). Ser at de andre har motorer fra 165HK og oppover. Båten klarer ikke mer enn 12knop ifølge annonsen. Er dette fordi den ikke har nok krefter til å kommer over i "halvplan" og bare ploger en haug med sjø foran seg??? Båten har trimplan.

 

De fra 165HK og opp gjør 18kn og oppover.....

 

Noen med spisskompetanse her. Er det helt dust å kjøpe en slik båt med en så liten motor???

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg overhalt starteren i min Master 1985.

Den var full av salt, så børstene satt fast.

Minimal slitasje, da motoren (Volvo 165 hk) kun er kjørt 1600 timer. (Og dyppet under sjøvann i en time) :lol:

 

Håper på at jeg klarer å få den ship shape i løpet av vinteren.

Gjorde en god del med min forrige Joda 7500 i fjor vinter, så jeg ser en ende på dette og... må bare stå på litt.

 

Skal bli rart å gå fra snekke 26 knop til halvplaner i 18 knop...

 

Her er noen bilder av min nyervervede Master 820.

 

 

180920091030.jpg

 

18092009966.jpg

 

180920091028.jpg

 

12092009859.jpg

 

12092009857.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Hei.

Vi er selv lykkelige eiere av en Mater 820, og jeg benytter en hver annledning til å skryte uhemmet av båten. Superpraktisk på alle måter og en fantastisk familiebåt. :yesnod:

 

Så til spørsmålet ditt. Jeg tenker at det er flere mulige motoralternativer til denne båttypen. Som halvplaner går master`n lettest fra ca 16 knop og oppover. Får å oppnå denne farten som marsjfart og ferielastet, må båten ha fra 180 hk og oppover. Men som halvplaner går den jo stabilt og fint også i snekkefart. Selv om vår har stor motor og gode fartsressurser, kjører vi mest rolig, ca 7-8 knop. Det er jo det som er koselig! :smiley: Mellom 8 og ca 12 knop, lager båten masse hekksjø, og brøyter voldsomt. Hvis du skal gå for denne båttypen med en 145 hk. kommer nok den til å egne seg best i snekkefart, men det gjør jo ikke noe. Selv trives jeg aller best med båtlivet i rolig gange der jeg kan se meg rundt, ta en kopp kaffe mens jeg kjører, prate med de andre om bord - i det hele tatt stresse ned og nyte livet! :cheers: Lykke til!!

Link to post
Share on other sites

Da var den nyreparerte starteren montert, så glødet jeg i ti sekunder, og så fyrte den!

Etter ti sekunder veltet røyken ut av motorrommet!

 

...så jeg stoppet den igjen. :lol:

 

Røyken kom fra to stakkars kilereimer som fikk kjørt seg... motoren sveiv, vannpumpa sveiv, men dynamoen stod bom fast!

Har som sagt åpnet, rengjort og satt sammen starteren og innslaget, den virker helt topp.

Men, en dynamo er vel ingen vits å prøve seg på, når den sitter fast?

En starter er jo nokså grov, og virker vel uansett, selv om det skulle være noe salt igjen jeg ikke har fått vasket vekk?

(Motoren har vært under saltvann i en time)

Men en dynamo er vel litt mer finelktronikkk, og tynne viklinger som det ligger salt innimellom...?

 

Hva sier dere, skal jeg bare bestille ny dynamo med en gang?

Den gamle ser sånn ut før jeg plukka den ut:

 

14092009875.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Har akkurat vært og kikket på skipet. Så ikke så aller værs ut. Båten står nå på land så fikk ikke prøvet den, men vi startet motoren med en slange i ei bøtte vann. Var sikker på at dette kom til å bråke noe helt forferdelig, men neida rekkesekseren til volvo malte som en katt. Sto oppå motoren når vi startet den og det kan ikke sammenlignes med vibrasjonene i en 4-sylindret (t(a)md 30) motor. Denne gikk rolig selv på tomgang. 30-motorene til volvo synest jeg rister noe grusomt på tomgang. Sjekket at det ikke var kompresjon i oljepåfyllinga, at kjølevannet smakte glykol :eek: . Varmeveksleren skal ha blitt syrevasket for et par år siden.

 

Når det gjelder motor så tar jeg med i beregninga at hvis jeg får rundt 40k for den som står i må gi rundt 80k for en 200hk 41-motor, så er det ikke så gæli pris........

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder motor så tar jeg med i beregninga at hvis jeg får rundt 40k for den som står i må gi rundt 80k for en 200hk 41-motor, så er det ikke så gæli pris........

 

Får du satt inn en slik motor, har du fint krefter nok til å kunne holde en marsjfart slik jeg snakket om. Har båten baugpropell? Båtem har liten kjøl og stort vindfang, så det er et nesten uunnværlig hjelpemiddel!

Link to post
Share on other sites

Ja, ja da blir det mest sannsynlig å hente båten i helga. REiser inn i kveld for og ordne div ting og tang. Regner med å tøffe ut oslofjorden tidlig lørdags morgen.... Får kanskje med meg 3 kamerater så dette kan bli en fin tur.....

 

Skal prøve å få tatt bilder underveis.....

 

Fikk den for 310K. Så da gjenstår det og se om den er verdt det :wink: Må selfølgelig se at motor ikke er noe tull med når den kommer på sjøen...

Link to post
Share on other sites

Fikk den for 310K. Så da gjenstår det og se om den er verdt det :wink:

 

Da er vi naboer med Master 820!

 

Skibet mitt (som kostet 225) er pt. hagebåt her på Høietun.

 

:sailing::sailing: Det blir kolonne til sommeren! :lol::lol::lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...