Jump to content

Tråden for Master 820


abba2000

Recommended Posts

Jeg tror du har helt rett, og har aldri vært med på å overstige 26 - 27 knop med halvplaner. Og jeg er rimelig sikker på at dette også er planeterskelen for både planende båter og en halplaner med "usannsynlig" stor motor.

 

Nå har jeg hatt Master selv, og noen vil si "inhabil" :smiley: , men det er riktig at den korte, eller nesten fraværende kjølen gir god v-bunneffekt på farten. Det er kun en liten finne foran propellbrønnen. Den er bare helt suveren i sjø, fordi du ikke får skjeningen som i Summer-familyen. Den har jeg kjørt flere ganger. Kjempegod retningsstabilitet på marsjfart, men i litt sjø og maks-fart, sporer den litt for mye.

 

Jeg har også kjørt Joda-båtene med noe over 250 hk, og der har den planet skikkelig når hastigheten kom over 25 knop. Og det var forskjellen fra Mesteren som ikke hadde effekt nok til å komme over 26. (les: turtall nok)

 

Alt vi har diskutert her, illustreres og bekreftes godt med Volvo Penta.

180hk har maks turtall 2.800, mens alle motorene fra 225 til 435hk har maks turtall 3.500,-.

Teoretisk skal da alle disse motorene gi båten samme toppfart med samme utveksling i gearet og samme propell på likt turtall.

 

Enda en indikasjon på at propellvalget bestemmer veldig mye.

 

Veldig ofte bytter man ut en gammel BMW med en nyere motor, men propellen gjør man ikke noe med. Selvfølgelig kan gear-utvekslingen være annerledes, men her er det mange standardiserte forholdstall.

 

En kamerat og jeg kjørte sammen, han i 29 Baltic, og jeg i Master 820. Jeg kjørte fra han i tom båt, mens med last, klarte ikke min helt å få opp turtallet. Da kjørte han fra meg fordi han klarte å oppretthold samme turtall med last.

Logisk svar på våre teorier :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei, Sossin.

 

Er masteren deres nåverende båt, eller en dere har hatt? Uansett kunne det være artig å høre om deres erfaringer med båten. Hvor mange sesonger, positive/negative (hvis det finnes noen :lol: ) og ellers andre ting du måtte komme på.

 

Tenkte jeg skulle sende noen bilder, men vet ikke hvordan jeg får redusert størrelsen på bildene jeg har liggende. Noen som kan hjelpe?

Link to post
Share on other sites

Dette er en båt vi har hatt i ca. 1 år nå. Er veldig fornøyd med båten, og spesielt den utrolig gode plassutnyttelsen. Denne har veldig hel orginal fabrikkinnredning og fremsaår nok som et svært pent eksemplar i dag.

 

Da vi kjøpte båten var det forøvrig mye tekniske mangler, men nå er alt 100%. I tillegg bestilte vi ny kalesje, med veldig mye store vinduer, så nå er jo båten lys og trivelig, selv om hele taket må være på.

 

Hadde kjøleproblemer med BMW motoren, og åpnet hele kjølesystemet. Det visste seg at de to hovedkjølerene hadde mye indre belegg, , som først kom ut etter behandling i syrebad, og tørking, og så kraftig banking med gummihammer. Det drysset ut en liten haug. Det viste seg nemlig det, at når en bruker systemrens, og dette står stille, så er vannnivået kun halvparten i kjølerne, så øvre del renses ikke i det hele tatt. I tillegg var det satt inn en for veik impeller i sjøvannspumpa, slik at denne ikke pumpet kraftig nok.

 

Til vinteren har jeg i grunnen ikke noen større prosjekter igjen, men pønsker på om ikke en enkel autopilot hadde vært tingen.....det aller beste er jo å sige ivei på tomgang..

Link to post
Share on other sites

Godt å høre om nok en fornøyd mastereier. I løpet av sommeren har kona og jeg klart å venne oss til å sove i midtkabinen. Og siden barna sover akter, står salongen klar til bruk hele tiden; utrolig deilig. Vi har tidligere hatt snekker og er enig med deg at snekkefart er det absolutt hyggeligste, men det veldig greit å kunne skuffe på ved behov. I vår båt står en Yanmar 240 hk, 2003 mod. med 330p gangtimer; naturlig nok veldig godt fornøyd. Båten er godt oppgradert og passet på, og vår første sesong har vært udelt positiv.

 

Så fort jeg finner ut hvordan jeg klarer å få bildene til å ta mindre plass. kan jeg legge inn noen. Artig hvis du også har noen bilder av båten innvendig.

Link to post
Share on other sites

Har lenge sett etter et forum for den romsligste 27 foteren på markedet. Har hatt båten i to sesonger nå etter å ha kjøpt Båtmagasinets testbåt.

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11670/ferie__juli_2006_029.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11670/ferie__juli_2006_010.jpg

 

Den er utstyrt med en BMW 165 hk. Etter å ha fjernet flere lag med bunnstoff og primet på nytt med påfølgende hardt bunnstoff. fikk båten en fart på hele 18.5 knop på Kartplotteren og håndholdt gps.

Fjernet også det dobble setet og fornyet alle putene ute + laget et fast skap under det nye dobble setet.

Putene fikk jeg sydd nye av Engbråthen multisøm (Han som sydde putene til Autofil-båten).

Båten manglet pute til å legge over bordet inne i cabin for å få enda en stor seng til gjester osv. Dette løste jeg med å forme soldeksputen i mitten til amme form som bordet. Praktisk og greit.

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11670/img_1818.jpg

 

Til Amalie 36 så kjenner du sikkert igjen den båten som ligger til høyre i dette bilde, det er en vennefamilie av oss som er noen stolte eiere av båten din. Den har skiftet navn til Ariel men er fortsatt ent nydelig skue. :-)

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11670/uten_navn.jpg

Redigert av beroalki (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, beroalki.

 

Den båten har jeg selvfølgelig lest om (har hatt båtmagasinet siden 1997). Imponerende fartsøkning dere har opplevd. I testen var vel den nede i 14-15 knop?!!

Synes det ble veldig fint med de putene du har valgt til båten. Hva slags erfaring har du etter en fuktig sommer med at de har stofftrekk og ikke skai.

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg har bare gode erfaringer med det blå stofftrekket, det heter forøvrig tempotest marine og er det samme som Godberg Larsen bruker til sine båtstoler. www.glc.no.

 

Hvis jeg skal trekke fram noe er det at når ungene bader og saltvannet tørker blir det litt salt på putene.

Ellers er det jo dette stoffet som de fleste skjergårsjeeper bruker. bla. yamarin og Ibiza. så det må jo være bra.

Link to post
Share on other sites

Hei godtfolk.

Jeg har og Master 820, 2 sessong. Er veldig fornøyd med valget :smiley: . Det som trekker litt ned er nevt her tidligere - smale dolbord og stort vindfang.

Min er etterhvert godt utstyrt, har bl.a. ettermontert både baugspyd og nye laaaange baugrekker som begge er kjøpt hos Inter. Ligger forresten en montasje-logg med bilder å det hele her på båtplassen som jeg laget i fjor. Sjekk den. JEg syntes faktisk at båten nærmest ble "ny" å gå på med dette montert, også sikrere for barna.img_1973.jpg

 

Jeg har en Ford 210 hk m/turbo og intercooler, som riktignok skal være stilt ned til 180 hk på pumpa fra da jeg kjøpte den (lang historie hvorfor), men jeg vurderer å stille den opp igjen for at alt skal være slik som det er ment, og jeg vil da bruke folk som kan det; Vestfold Elektrodiesel.

Jeg har målt båten til 22 knop med relativt tom båt, ferielastet topper den på ca 20. Har flaps men syntes ikke jeg kan må stor forskjell på fasta (en halv kanskje) men desto mer behagelig å kunne rette opp for skjevlast, folk som flytter seg samt at du får baugen litt ned og ser desto mer.

Jeg forsker nå på å bytte til Scew-back propell da jeg har hørt og lest fra flere at det skal gi 1- 2 knop til samt mindre propellstøy.

 

I fjor lagde jeg nytt klaff bord til cockpit:

img_2228.jpg

Ligger også ute her oppskrift på hvordan det bør gjøres, for de som er interesert.

 

Ellers sitter jeg med begge testene som er gjort med disse båtene, dersom noen er interessert - men de ligger vel ute på nettet ennå ett sted.

 

Vendig hyggelig å treffe likesinnet her.

Mvh Fantasy

Link to post
Share on other sites

Hei, Fantasy.

 

Flott båt du har. Har ikke sett en master før med den pulpiten; synes det så veldig bra ut, og må jo føles mye sikrere. :yesnod: Jeg synes også båten kler baugspyd veldig godt. Var dette plundrete å få på plass? jeg er en akademiker med, om ikke 10, så i hvertfall en del tommeltotter :lol:

 

Jeg kunne være interessert i den ene av testene. Jeg har kun lest bruktbåttesten fra båtmagasinet og synes det kunne være svært interessant å lese en annen test også.

 

Hvis du har lest innleggene, ser du at jeg er svært fornøyd med vår master, og kan ikke komme på en 27-foter, eller større for den saks skyld, som er mer praktisk. I den forbindelse har jeg også sett om det finnes reklamebrosjyrer av båten fra de årene den ble produsert, men har ikke klart å finne dette. vet du om det finnes noe sånt noe sted?

Link to post
Share on other sites

Jan H.

Man bør vel kunne føre en el- stikksag og være litt handy for å få det til - Søk på baugspyd og event. master så finner du min link. Der står det i detalj hvordan du går frem. Det er jo tilpassningen til eks. skrog som er det kinkige, og som krever mange forsøk og masse tålmod.

 

Sender du meg din e-post adresse så skal jeg sende deg den andre testen.

 

Jeg har ikke fått tak i brosjyra fra den gang båten ble produsert, men jeg har den nye av Inter 9300. Er jo samme skroget, men gjort en del forandringer på innredningssiden. Virkelig tiltalende. Kan scanne og sende deg denne også jeg, men du får den tilsendt ved henv. til Inter Trading i Arendal.

Selv har jeg handlet med Mathiasen på tlf. 90121405. En meget hyggelig og hjelpsom kar som har vært med å produsere Masteren før det ble Inter også.

Mvh Fantasy

Link to post
Share on other sites

:flag: Hei alle sammen, legger her ut master hoved blekka fra 1986:

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11670/side1.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11670/side2.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11670/side3.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11670/side4.jpg

 

Jeg fikk desverre ikke laget den som pdf-fil så dere må leve med bildene. :flag:

 

Hvet noen om hvordan man lager en?

 

Har skannet inn byggebeskrivelsen også på 27 sider m/bilder osv. er på 12 MB så den kan mailes hvis

noen er interessert. :sailing:

Redigert av beroalki (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå har jeg laget en PDF-fil av hele byggebeskrivelsen.

Den er på 28 sider og 14,6Mb.

Vet ikke hvordan jeg kan få lagt den ut her, men hvis det er noen som ønsker den, kan jeg sende på mail.

 

Har også laget en PDF av brosjyren (4 sider)

 

Hilsen fiha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I min Master 820 har jeg en Volvo DT70e på 215Hk.

På lørdag skal jeg ha båten på land i Sandnes.

Er det noen som har peiling på vinterkonservering av slike motorer?

Er det noe spesielt jeg må tenke på? Kjølesystemet?

Hva må gjøres? Kan jeg vinterkonservere på land, eller må jeg gjøre det med motoren i gang på sjøen?

Mange spørsmål her, men jeg har fint lite peilng..

 

Alle svar mottas med takk !

 

Hilsen fiha

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder vinterkonservering av motor, er det mange meninger (som med så mange ting). I høst har jeg, som jeg ser mange gir råd om, skiftet olje og oljefilter. Dette gjorde jeg etter siste tur, da olja var varm og lett å suge opp.

Jeg har også tenkt til å skifte dieselfiltre (for -og hovedfilter) i høst, samt ta ut impeller.

Når det gjelder videre konservering, er det viktig å få kjørt ferskvann i gjennom motoren. Koble av slangen ved sjøvannsfilteret og stikk den ned i en stor bøtte (f.eks. 90 l.) som er fylt med vann. Hvis du lar motoren gå til den blir varm, kan du jo ta olje -og filterskift etter det. Ha tilslutt i en 50/50 % frostvæskeblanding og sug det inn i motoren på samme måten, til det kommer grøn skumaktig væske ut av eksosen.

 

Jo mer som gjøres av slike ting på høsten, jo raskere kan skuta gå på vannet til våren - og det er da virkelig en fordel!! :yesnod:

 

Jeg har allerede begynt å se frem mot sommeren 2008 som er nødt til å bli bedre enn årets sommer. :cheers:

 

Lykke til med høststellet. :smiley:

Redigert av Jan H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for grei tilbakemelding.

 

Båten ble tatt på land i går.

Motoren er ferskvannkjølt, men regner med at ferskvannet blir kjølt av sjøvannet?? DT70e er en lastebilmotor som er marinisert.

Er det da også viktig å kjøre ferskvann gjennom sjøvannsystemet? Kan jeg da evt. kjøre motoren mens den ligger på land?

Er på jakt etter en skisse som viser hvordan motoren virker (Oppbygning) med ferskvannskjøling, sjøvann, varmeveksler, eksos o.l.

Noen som vet hvor jeg kan finne en sånn skisse?

 

Har et spørsmål til:

Jeg har elektrisk toalett med septiktank.

Tømte tanken før jeg tok båten på land.

Har fått beskjed om å kjøre frostvæske inn i systemet.

Nå er septiktanken mer eller mindre tom, men det ligger litt vann i selve toalettet.

Er det da bare å fylle på 1/2 liter frostvæeks og spyle ned?

Er vannet i toalettet ferskvann fra vanntanken, eller sjøvann?

 

Takker for svar.

 

Hilsen fiha

Link to post
Share on other sites

Hei FIHA.

 

Du kan fint kjøre motoren på land.

Det du gjør, er å skru av slangen på sjøvannsfilteret (den som går ned til sjøvannsinntaket/ventilen).

 

Hvis det ikke er for kronglete, er det enklest å skru den av ved ventilen.

 

Hvis du ordner deg en stor balje med ferdigblandet frostveske/vann, og lar slangen suge i denne.

s5020688.jpg

 

Dette er en annen båt, men prinsippet blir det samme.

 

Toalettet får samme behandling, hell i ferdigblandet frostveske og pump til det står bare slik veske i skål og slanger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...