Jump to content

Tråden for Master 820


abba2000

Recommended Posts

Sjøsatte Masteren i dag.

 

Den gikk 18 knop med 80 liter diesel på tanken, og bare 17 knop med 210 liter diesel og full vann- og varmtvannstank.

 

Behagelig fart var 4-7 knop.

8-9 knop så lager den mye bølger.

Jeg tror dette skroget må gå under 6 eller over 20 knop. I mellom nevnte område er det som å kjøre i motbakke med brekket på.

 

Man merker såvidt at skroget begynner å gå lett når man har full gass.

Denne båten trenger minst 100 hk mer enn de usle 158/165 Volvohestene som sitter der i dag!

 

Ved 14-15 knop på plotteren var hekkbølgene ganske store, og ved full gass så ble de litt redusert.

 

Motoren var utrolig stillegående. Når man har et hvilket som helst turtall over tomgang var den bortimot vibrasjonsfri. Rekkeseker er mer utbalansert enn en firer, det er helt sikkert!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

No blei eg heilt sjuk bjørn. :headbang: Dårlig gjort og vise det sånn. Blir nok ikke sjøsetting før om ei god stund hos meg. Har en liten støpejobb igjen under vannlinja + noe småplukk innvendig som må gjøres oooog at jeg skal på jobb i 2 uker.

 

Og ja....jeg og ble meget positivt overrasket over hvor stille VP i kjelleren gikk da jeg hentet båten nå i høst. Ingen problem å føre en normal samtale når en er igang. Men som du sier det mangler en del hester der nede ja......bør nok lage stallplass til noen flere ja :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hva tror dere Master-kompetente om denne da? Ser at Kodvaag har linket til den før.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21635685

 

Må innrømme at jeg stusser litt på den hardtop`en. Er den orginal? Greier heller ikke å se om det er luker i den.

 

P.S: Jeg er vel litt skeptisk til å legge ut båtannonser i en tråd slik (bruker helst IM til slikt); ønsker ikke at det skal gå negativt utover eier, men balanserte vurderinger må kunne tåles, når det finnes en slik MASTER-tråd.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Mye båt for pengene, denne er garantert ikke fabrikk bygget. Spes. elektrisk kan være greit sjekke litt ekstra nøye på selvbygger båter.

Minus med båten er manglende ankervinsj, baugpropell og kanskje hardtoppen, mem det er smak og behag. Har kjørt Master i mange år uten baugpropell og det er ikke noe "must", men kjekt å ha. Båten ser jo tilsynelatende ryddig og grei ut, i allefall på bildene.

Virker som selger er klar for å selge, da båten allerede er satt ned i pris... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kunne gjerne tenkt meg hardtop. Vet at det kom med dette originalt. Spesielt i ruskevær når sjøen slår over baugen og opp på rutene må det være greit med HT.

 

Tror veldig mangen av disse båtene er hjemmebygd. Trenger ikke være noe problem med det hvis arbeidet er ordentlig gjort.

 

Ville nok ha kostet på baugpropell da den reiser meeeget fort med vinden.

 

Prisen er jo god med tanke på hvor mye plass og liggeplasser en får......

Redigert av softneck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar sålangt - når du sier Hardtop orginalt - mener du da som en del av "byggesettet" fra fabrikken? Det ser ut som om hardtoppen er hel uten takluke, og da synes jeg ikke det er fleksibelt nok. Ellers er jeg helt enig i at hardtop er veldig praktisk; ikke minst i litt normalt vestlandsvær.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke være noe minus med halv-fabrikat, men prisen er og bør være lavere. Selv satte jeg nesten som krav at båten skulle være fabrikk bygget. Har sett mye rart og har hatt dårlig erfaring med selvbygger båter. Har kjørt Master 820 10 år uten baugpropell og det er ikke noe problem, ville heller brukt pengene mine på ankervinsj :yesnod: mye mer glede av den. Men har baugpropell på Masteren min nå...

Link to post
Share on other sites

...hehe.... har hørt fra ein tidligere båt-ansatt, at det var ein periode i jappetida på 80-tallet, det gikk så fort og elendig for seg der de satte sammen båtene, at eg måtte gjerne helst få tak i ein som var skrudd sammen heime.......

 

red: dette var Summer Family

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Da var styringa byttet...

Komplett ny hydraulisk "kort"styring montert.

2 tørn fra fullt styrbord til fullt babord!

Nå korrigerer man kuren med å flytte rattet et pr cm, ikke en kvart tørn.

"Sports" -styring i boks, bare motoren som gjenstår.

Var hydraulisk styring fra før, så monteringsjobben var enkel! (Men timene gikk alikevel...)

 

Gjelder bare å holde ut en sesong med 158/165 hester.

Denne båten trenger 100 hk mer.

 

Hvor mye kan jeg avertere en 1600 timers 1985 modell Volvo tamd40b motor for?

Tenkte å legge den for salg snart, sånn at en ny eier kan på prøvekjøre den i båten.

 

Når man følger instruksjonsboken (gløde 30 sek, 1/3 gasspådrag) så ryker den ganske lite ved oppstart. Jeg har kaldstartet den noen ganger med bare 5 sekunder gløding... og forstått hva dere mente med at Volvo ryker ved oppstart. Men røykutviklingen var ikke ille når man forglødet korrekt. (og da starter den jo helt fint uten fusking også)

 

Var en tur med 4 voksne ombord, da orket den bare 17 knop.

Sendte alle frem i kabina, men da fallt farten til 15,5 knop.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Gjelder bare å holde ut en sesong med 158/165 hester.

Denne båten trenger 100 hk mer.

 

Hvor mye kan jeg avertere en 1600 timers 1985 modell Volvo tamd40b motor for?

Tenkte å legge den for salg snart, sånn at en ny eier kan på prøvekjøre den i båten.

 

Volvo Tamd 40 går for rund 30-40`tusen, så kan vel annonseres for 40-50...

 

Ser at det tidligere er skrevet her at Master 820 gjorde 26 knop med Tamd 41 200hk, så det spørs om du får så mye mer ut av 50-60Hk ekstra utover det.

Skal du opp i 250-260Hk begynner vekta gjerne å stige også :nonod: Har erfaring med Master 820 med en 220Hk 600kg motor, den er ganske baktung, og gjør ca. 23knop.

Vurderer og bytte ut min 165Hk også, har sett litt på brukt Yanmar 222hk siden den veier ca. det samme som den motoren jeg har nå, 380kg. Vet ikke om det blir mye ombygning for å få denne motoren på plass.

Link to post
Share on other sites

Hvis man får tak i en KAMD44P m/260hk eller en KAMD300 m/286hk, så veier de bare 44kg mer enn den 200hk TAMD41 som gikk 26knop.

Evt. en Yanmar 6LP(A) med 300hk som faktisk veier en del mindre enn den TAMD41 på 200hk.

 

En sånn firesylindret Yanmar på veier jo enda mindre, men da blir det tilbake til litt mer vibrasjoner igjen, pluss at de ekstra hestene sikkert er gode å ha når man fyller båten med folk og pikkpakk.

 

Jeg gleder meg til å høre hva som skjer med den båten der :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvis man får tak i en KAMD44P m/260hk eller en KAMD300 m/286hk, så veier de bare 44kg mer enn den 200hk TAMD41 som gikk 26knop.

Evt. en Yanmar 6LP(A) med 300hk som faktisk veier en del mindre enn den TAMD41 på 200hk.

 

Jeg gleder meg til å høre hva som skjer med den båten der :yesnod:

Ja det hadde vært spenende å høre om en 300Hk i en M820! men i tilegg til vekt, spørs det om det er så mye mer å hente ut av skroget enn 25-26 knop, ser ikke helt for meg

en halv-planer i 30 knop :sailing: Men alltid greit med ekstra power :cool:

For min egen del tror jeg jeg kommer til å være litt mer "edrulig", vil gjerne ha igjen invisterte penger den dagen jeg evt. skal selge..

Link to post
Share on other sites

Det ene poenget mitt var at det er kanskje ikke toppfart på 26knop med 200hk når båten er ferielastet. Dessuten er jo kodvaag vant til å ha mer hester enn vanlig, ref. båten han hadde ifjor.

 

Tipper denne Master'n får mer enn 35-50 hk økning når det først skal byttes motor :cheers:

Link to post
Share on other sites

Det ene poenget mitt var at det er kanskje ikke toppfart på 26knop med 200hk når båten er ferielastet. Dessuten er jo kodvaag vant til å ha mer hester enn vanlig, ref. båten han hadde ifjor.

 

Tipper denne Master'n får mer enn 35-50 hk økning når det først skal byttes motor :cheers:

 

Jeg satte inn en Yanmar 220 hk for noen år siden. Det er en perfekt motor til denne båten, lett ,sterk og pen å se på. Jeg har satt inn en 19x22 propell, som gir båten 23knops uansett hva jeg putter oppi.....og min båt er loaded med utstyr ! Har hatt båten i 10 sesonger, og har vel blitt mindre og mindre opptatt av høy fart. Liker 12-15 knop....og da trives yanmaren, og det er ikke masete ombord med en pesende motor.

Link to post
Share on other sites

Legger ved et bilde som gir et intrykk av båten min

Har du noen flere bilder "Camilla 2" det lille vi fikk se så ut til å kunne gi inspirasjon :yesnod:

Hva har du gjort med treverket? Olje? lakk?

Holder på å oppgradere min Master 820 og fundrer på hva jeg skal gjøre med interiør, treverket er oljet tidligere hos meg.

Link to post
Share on other sites

Det ene poenget mitt var at det er kanskje ikke toppfart på 26knop med 200hk når båten er ferielastet. Dessuten er jo kodvaag vant til å ha mer hester enn vanlig, ref. båten han hadde ifjor.

 

Dette er helt riktig! Det var min "gamle Bonita" som gjorde 26 knop. TAMD 41, 1997 mod.

Men fullastet var det nok ikke mer enn 22-23. Det beste med den, var at den var veldig kvikk opp av vannet.

Link to post
Share on other sites

Har hørt litt med Åsmund på Inter Trading om dette med farten på m820, Inter 9300 er som regel utstyrt med Yanmars 222 hk.

Han sier det at det ikke er så mye å hente med større motor. den vil fort overplane. Yanmar Norges produktsjef sier at det ikke en så lurt å putte inn en 290 hk, da yanmars motorer er konstruert til å gå på fullt innimellom siden dette er "mekaniske" motorer. Med en 290 hk vil båten ikke være veldig behagelig kjøre på full gass. derfor 200 eller 222.

 

Åsmund sa også noe spennende, de fleste m820 har et firkantet kjøljern bakert som nedre lagring av ror. på interen er dette rundt, da vil båten nemlig oppføre seg helt annerledes i sving, nemlig gå rett eller faktisk krenge innover slik planende båter gjør. alle dere er vel enig at det er "mot normalt" å tippe utover.

Link to post
Share on other sites

Er dette riktig motor til denne båten da?

Ettersom jeg har 2009 Transporter 174 tdi 4 motion arbeidsbil og 2003 Multivan tdi syncro som privatbil så må jeg vel kjøre linja helt ut?

 

(og siden kjerringa mi har jobbet i vw-konsernet tidligere) :cheers:

 

33c4fcdbda4a1bcb3c7f4f88aef342ea.jpg

 

sbc2d4f47fa224e64adcdd61d48512571.jpg

 

 

325kg, 265hk og 550nm.

 

Noen som har innvendinger?

 

 

 

 

Tekniske data

 

TDI 265-6;

Engine type 6-cylinder turbo diesel

Fuel system Common rail direct injection

Charge Turbocharger VTG**

Boost intercooling Seawater tube heat exchanger

Cylinders V 6

Displacement [cm³] 2967

Stroke [mm] 91.4

Bore [mm] 83,0

Compression ratio 17:1

Performance (ISO 3046) [kW] 195

Performance [HP] 265

At 4200 rpm

Specific power output [kW/l] 65.72

Appr. piston speed [m/s] 12.8

Max. torque [Nm] 550

At 2000 rpm

Min. specific fuel consumption be [g/kW] 212

Weight [kg]* 325

Alternator 180 A

Electrical system 12 V

Oil change Once a year or after 200 hours of operation. (depending on which occurs first)

Cooling Thermostatically controlled double circuit cooling system with heat exchangers, collective exhaust pipe and water-cooled exhaust turbocharger, oil cooled charger, engine oil cooling, hydraulic oil cooling

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...