Jump to content

Tråden for Master 820


abba2000

Recommended Posts

Bredden på motorfestene (der hvor motorlabbene skal boltes i skroget) er 57,2 cm på denne Volkswagen motoren.

På min gamle Volvo Penta Tamd 40 b så er det målet 57,4 cm...

 

Total bredde på Volvoen er 67 cm, men Volkswagen motoren er 8 cm bredere.

 

Perfekt for Masterens maskinrom...?

 

Men ut fra tegningene kan jeg se at VW motorne bare har to motorfester og Volvoen min har 4...

Må man ha et sett beddinger lengre bak til ZF gearkassa til VW da tro?

 

tbc2d4f47fa224e64adcdd61d48512571.jpg

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Har hørt litt med Åsmund på Inter Trading om dette med farten på m820, Inter 9300 er som regel utstyrt med Yanmars 222 hk.

Han sier det at det ikke er så mye å hente med større motor. den vil fort overplane. Yanmar Norges produktsjef sier at det ikke en så lurt å putte inn en 290 hk, da yanmars motorer er konstruert til å gå på fullt innimellom siden dette er "mekaniske" motorer. Med en 290 hk vil båten ikke være veldig behagelig kjøre på full gass. derfor 200 eller 222.

 

Lager Yanmar en 240 hk enda? Vi har nemlig det i båten vår, og er strålende fornøyd med det! :cheers: For det første er det delig med lyden av rekkesekser, og den virker akkurat passe i forhold til fart. På full pine med 2-3 voksne gjør den 25 knop. Dette virker til å være øvre grense for skroget. Merker her så vidt antydning til at denbegynner å ri på kjølen. Samtidig gir denne motoren net godt kraftoverskudd, og med fire i båten, full ferielast og jolla i følehorna kan jeg masje på 20-22 knop.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal legge ut et par bilder til av Camilla i kveld. Treverket i båten er tidligere oljet med Benar (og antagelig farget først med en mahogny beis). I fjor tok jeg en vågal besluttning og la på lakk på gulvet for å få litt bedre fasthet. (benaren var jo myk helt frem til st.hans). I fjor satte jeg inn en ny co-pilot stol fra Jens sagen. Denne er litt bredere, slik at det er grei plass til to voksne. Denne har to stødige søyler hvor jeg har montert gassfjærer inni, slik at stolen spretter opp av seg selv når den løsnes. Det er vipperygg, slik at det er meget enkelt å endre modus fra "copilot stol" til en del av sitte gruppen....ble litt dyrt men.

Link to post
Share on other sites

Men ut fra tegningene kan jeg se at VW motorne bare har to motorfester og Volvoen min har 4...

Må man ha et sett beddinger lengre bak til ZF gearkassa til VW da tro?

 

VW sier at det er klart motoren har 4 labber.

Bare en forenklet tegning jeg har sett på.

 

265 hk og mye lettere motor gjør nok susen.

Blir prosjekt med å bytte gjennomføringer osv rund baut og da.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Full peising sett fra Ulvens dobbelt så raske fotobåt.

 

HTCHD2-April107.jpg

 

HTCHD2-April104.jpg

 

 

 

Full gass gjør at den blir varm... jeg har ikke hatt ute varmeveklseren på denne motoren.

Er det enkelt å gjøre varmeveklseren ren?

 

Volvo Penta TAMD 40 B 158 hk motor.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

img_7806.jpg

 

Da er Master`n sjøsatt, bilde er 1 time før sjøsetting! Endel arbeid ennå med å olje treverket, men nå er den på vannet!! :cheers:

20knop med 2 voksne, smekk full diesel, tom vanntank, baugpropell og ankervinsj (litt lett propell, så kunne kanskje fått en knop til hvis jeg hadde prøvd litt lenger).

Godkjent med bare 165hk.

Båten lager overaskende lite sjø!!!

Graver litt mellom 7,5 og 10knop ellers er sjøen "flat" bak båten...

Har som skrevet før, 15års erfaring med Master 820 med Iveco 5.5l og 220hk, den lagde betydelig mer sjø, kunne fint velte en kogg med den... Kjøre opplevelsen er svært forskjellig.

Tror jeg må være heldig med vektfordelingen i denne M820 (fabrikk).

 

Gearet koblet litt sent inn, spes. ved kald motor, noen som vet virkemåten på et Hurth 360?

Skal sjekke olje stand, vaier overføring osv. men ble litt betenkt. :nonod:

 

Kan leve med farta, men drømmer om en Yanmar 222hk pga vekt, evt. en 240hk 6syl. for se hva som dukker opp på Finn om 2-3år.

Link to post
Share on other sites

Spennende lesning! :smiley: Håper å få skuta vår ut om 1 uke. Interessant å lese om fart, sjø og motor. Vi har Yanmar 240 hk, 6 syl. og er veldig fornøyd med den. Men - grave sjø gjør den tilgangs! :eek: Fra 8.5 - 10 knop er det absolutt værst og avtar gradvis opp mot 15. Etter det hjelper det seg mye. Er sikkert som du er inne på viktig med god ballanse i båten og en lettere motor.

Link to post
Share on other sites

Hei! Vi har kjøpt oss en Master 820 med Ford 2704. Måtte bli med på denne fine og interessante tråden synes jeg :smiley:

 

Lurer på om det er mulig og få tak i luka over døra inn mot aktercabin og putene over der?

 

Har ikke testet båten skikkelig enda og den har ikke vært slippet i år så i forhold til fart vet jeg ikke så mye men håper at den kan marsje greit på 16knop etter at jeg har justert opp motoren til 212hk.

 

Er ikke ofte inne på forumet fordi jeg driver et firma og har det veldig travelt på denne årstida. Driver med båt, høytrykkspylere og hagemaskiner så trenger du en god spyler så er det bare og spør :smiley:

Link to post
Share on other sites

For å holde liv i Master 820 tråden så kan jeg poste litt bilder fra ÅRETS båtturer:

 

Utsikt fra dobbeltsenga under dekk i midtkabina:

 

IMAG0439.jpg

 

 

Begynnelsen på Blindleia: (og hodet mitt...)

 

IMAG0448.jpg

 

 

Blindleia:

 

IMAG0464.jpg

 

 

Blindleia, overnattingsplass et par nm fra Lillesand:

 

IMAG0468.jpg

 

 

Skulle ha fått laget ei pute å legge på bordet, så hadde vi hatt 7 sengeplasser:

 

IMAG0465.jpg

 

 

Her var det rimelig fint, posisjon "hemmelig"

 

IMAG0450.jpg

 

IMAG0451.jpg

 

 

 

Alle bildene er fra årets båtturer...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Har ennå ikke fått båten på vannet gitt... Blir denne uka...

 

030520101356.jpg

Har hivd ut de gamle batteriene (2x230Ah tunge som rakkern (57kg)) og satt inn 4stk agm 6V 200Ah (33kg stk) som jeg fikk fra en rigg i nordsjøen. Har bare 18stk igjen....

 

Benyttet samtidig muligheten til å rydde litt oppi spaghettien som var baki her. Eneste problemet er at det er litt trangt under køya med tanke på lufting. Har boret noen huller til siderommene.....

Disse batteriene skal hvist ikke gasse heller hvis de lades riktig.

Link to post
Share on other sites

Endelig på sjøen! :cheers:

Fikk skuta på vannet i går.

Etter skifte av kontrollboks og kabler, var det masse styr for å få festet girkabel korrekt. Pga stresset like før kranbilen som alltid kommer, måtte girmontering skje etter sjøsetting. Holkd på i over en time med kabel og fester og beslag av og på, foran og bak, justering opp og ned, men fikk det til slutt til å virke. Arbeidet var verdt det. Mens jeg før måtte slå :eek: på kontrollspaken for å øke farten,var alt nå helt silkemykr-deilig! :smiley:

 

Bilde tatt et par dager før sjøsetting

 

dsc00019.jpg

 

 

 

Kveldsbilde tatt i havna. Godt å kunne starte sesongen. :smiley:

 

dsc00022.jpg

Link to post
Share on other sites

Da var enda en master 820 i sitt rette element. Hadde en overnatting i Olavssund fra lørdag til søndag. Vår første tur med overnatting. Etter litt nybegynnertrøbbel gikk ting seg til........Da vi skulle ut fra båtplassen i elva kom en fortøyningsblåse under båten og hektet seg i ror/propell, fikk den ikke ut med båtshaka......Ja ja det var den turen tenkte jeg, fire meter er ikke så galt til første turen å være :smiley: Prøvde å sette den i gir....bonk bonk under båten....hmmm. prøvde forsiktig en gang til, plupp plopp, to store luftbobler opp på siden av båten og problemet var løst....sendte hele driten til bunns. :diving: og vi fikk tøffe videre på vår første tur. Må fikse dette senere (brrrrr kaldt i vannet ja) Snakket med båtplasseieren og han trodde moringen hadde flyttet på seg i vinter pga mye is. Dette var ikke vår bøye men plassen ved siden og denne lå rett bak båten...

 

Vel fremme i Ny-hellesund skulle vi prøve ankervinsj....for første gang det også.... Kløna det til på første forsøk da vinsjen må kjøres ut manuelt og farten på båten ikke var riktig i forhold, med det resultat at båten hiver seg rundt og nesten setter baugen i fjellet. Sveiva inn ankeret og prøvde en gang til... da gikk det bedre...

 

Noen elskverdige seilere tok i mot fortøyningene og vi fikk det helt topp utover kvelden med pent (kaldt) vær. Ebern fikk lov til å jobbe ja...

 

080520101371.jpg

Ser at den ligger litt lav bak etter at jeg satte inn en ny batt.bank som var 132kg mot 114 før. Den var nok litt baktung fra før også da det var groing helt opp på gelcoat. Lurer litt på og sette inn to ekstra batterier foran midtkabin under luka her for ¨å veie opp litt. Da vil baugpropellen sansynligvis bli litt sprekere også+at startbatt får litt assistanse...vi får se...

 

080520101386.jpg

pelsdotten i nye omgivelser, litt skeptisk men det går seg nok til... :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nei se der du. Bilde av tsunami-båten..... Eller seilbåten for den driver jo fortere en en seilbåt.... :sailing: Takk for en hyggelig sankthansaften om enn litt kald ute ved randholmen. Her har du artsfrendene side om side:

 

_.jpg

...og en marex-etellerannet....

 

Ja ja, nå går det mot mørkere tider :cryin: Syntes akkurat at det var vinter jeg.......tida går dere!!! Må bare nyte de dagene en har med bra vær. plutselig er det opptak igjen.......huff

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

I dag har jeg hentet en Mercruiser D4,2 230HK til min Master 820. Stod tidligere en BMW Marine 180HK (med kjøleproblemer). Monteres i løpet av neste par dager. Er spent på hvordan dette gjør utslag på marsjfart, drifstofforbruk og om jeg må skifte propell. Noen Master-eiere som har erfaring med bytte til større motor på Master´n og valg av propell?

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg hentet en Mercruiser D4,2 230HK til min Master 820. Stod tidligere en BMW Marine 180HK

Dette var spennende! Blir det noe ombygging for å få den til å passe eller passer den rett på de gamle motorfestene?

Har bare erfaring med skewback propeller på Master 820, skal vel gi 3-5% høyere toppfart en standard propell om jeg ikke husker feil..

Med rett propell, bør du vel kunne se 24-25knop nå på GPS`en :flag:

vurderer å bytte motor selv, så hyggelig om du kunne holde oss oppdatert med bytte og erfaringen rundt dette.

Hva er vekta på ny motoren?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...