Kenneth 81 Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Jo, klart "true trails" er en stor forbedring i forhold til skygge-trail (i mangel på ett bedre ord). Men jeg vil nå fremdeles påstå at radaren er langt fra ubrukelig selv om den ikke har ett (GPS) kompass tilkoblet. Men når den saken er sagt, så er ett brukt fluxgate-kompass innkjøpt og kommer til å bli installert så snart jeg får skuta ut av lager. Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Frøken Fryd Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 (redigert) Ubrukelig var ett ubrukelig ord i denne sammenhengen, men at det forbedrer radarbildet betraktelig med gps og nøyaktig kompass er det lite tvil om. Furuno er faktisk så kresen at de nye radarene ikke godtar kompassoppdateringer en gang i sekundet, de mener at baugen beveger seg så raskt at 1 sekund er for lang tid. Det anbefalles hvert 0.1 sekund. Det samme gjelder igrunn gps men 1 sekund er bra der. En bør som minimum ha rate sansorer i fluxgaten om man skal bruke det til radarbilde. Redigert 30.April.2013 av Frøken Fryd (see edit history) Link to post
abbor Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Har man derimot gps og kompass inn på radaren vil gamle ekko bli stående på den posisjonen ekkoet ble fanget opp første gangen. Nye ekko fra samme posisjon vil plasseres på samme punktet. Det er dette som kalles true trails eller sant etterslep. Nå vil du tydelig klare å skille mellom ekko som flytter på seg og de som ikke flytter på seg. På Furuno fungerer dette både i nord opp og baug opp. På andre er jeg usikker, men vet at litt eldre Raymarine ikke klarte kombinasjonen head up og true trails. Simrad NSE, NSO og NSS støtterogså true motion (med trails) både på nord opp og baug opp. Simrad og Lowrance har introdusert rimelige radar heading sensorere, GS25 og Point-1, med NMEA 2000 utgang. Har desverre ikke kommet til Norge enda, men bør dukke opp når som helst. Enhetene er en 10Hz GPS antenne/mottager med 3 akse magnetometer, 3 akse akkselerometer og 3 akse rate gyro. Støtter 10Hz oppdatering både på GPS og heading. Vet ikke prisen i Norge, men Point-1 koster ca $200 i USA, Simrad utgaven er litt dyrere. Link to post
Kenneth 81 Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Ubrukelig var ett ubrukelig ord i denne sammenhengen, men at det forbedrer radarbildet betraktelig med gps og nøyaktig kompass er det lite tvil om. Furuno er faktisk så kresen at de nye radarene ikke godtar kompassoppdateringer en gang i sekundet, de mener at baugen beveger seg så raskt at 1 sekund er for lang tid. Det anbefalles hvert 0.1 sekund. Det samme gjelder igrunn gps men 1 sekund er bra der. En bør som minimum ha rate sansorer i fluxgaten om man skal bruke det til radarbilde. Oppdateringer på minimum 10Hz har vel blitt mer eller mindre industristandard nå? Raymarine stiller samme kravet. Simrad NSE, NSO og NSS støtterogså true motion (med trails) både på nord opp og baug opp. Simrad og Lowrance har introdusert rimelige radar heading sensorere, GS25 og Point-1, med NMEA 2000 utgang. Har desverre ikke kommet til Norge enda, men bør dukke opp når som helst. Enhetene er en 10Hz GPS antenne/mottager med 3 akse magnetometer, 3 akse akkselerometer og 3 akse rate gyro. Støtter 10Hz oppdatering både på GPS og heading. Vet ikke prisen i Norge, men Point-1 koster ca $200 i USA, Simrad utgaven er litt dyrere. Dette høres jo utrolig spennende ut! Prisene jeg fant på 10Hz GPS-kompass når jeg kjøpte utstyret mitt var mildt sagt i en annen liga! Kanskje fluxgaten ikke varer ut første sesongen på båten min engang. Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
MajorAndy Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 (redigert) Her er et par radarbilleder af hjemmehavnen med overlay. Først i 2D: Og så i 3D: Redigert 30.April.2013 av MajorAndy (see edit history) Link to post
abbor Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Oppdateringer på minimum 10Hz har vel blitt mer eller mindre industristandard nå? Raymarine stiller samme kravet. Dette høres jo utrolig spennende ut! Prisene jeg fant på 10Hz GPS-kompass når jeg kjøpte utstyret mitt var mildt sagt i en annen liga! Kanskje fluxgaten ikke varer ut første sesongen på båten min engang. Er selvsagt ikke et GPS kompass, men et kombinert gps og elektronisk kompass. Link to post
Kenneth 81 Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Er selvsagt ikke et GPS kompass, men et kombinert gps og elektronisk kompass. Da misforsto jeg. Syntes det hørtes for godt ut til å være sant, hehe Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Frøken Fryd Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Utrolig flotte bilder MA av detaljer i havnen. Samtidig er det kanskje ikke primærfunksjonen en radar har for skipperen. Men går man mye i trangt farvann er det betryggende å se sjø mellom båt og land. GPS kompass synes jeg er noe oppskrytt, ett gps kompass er ikke raskere enn ett fluxgate kompass med rate sensorer, nettopp fordi ett gps kompass også bruker rate sansorer for å ta hurtige endringer. Men man slipper å kalibrere disse og de påvirkes ikke av magnetisme noe særlig stålbåter setter pris på. Men det er ingen grunn til å bytte ut sitt fluxgate m/rate til gps kompass hvis alt virker. Den som Abbor skriver om høres ut som tilsvarende men med en enkelt gps antenne, da vil den sannsynligvis behøve kalibrering av ett eller annet slag. Men prisen skulle jo gjøre sitt! Link to post
lano2 Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 (redigert) Raymarine sin nye autopilot med navn "Evolution" kommer ombord i juni. Skal bli spennende å se nøyaktigheten opp mot Furuno SC-30 ! (Jeg vil fortsette å ha 2 separate systemer som ikke er avhengig av hverandre: Plotter og Autopilot) Redigert 2.Mai.2013 av lano2 (see edit history) Link to post
Vedvards Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Ja, her er det ikke lett og følge med for en som har sin første båt med radar. (Furuno 1934C-BB) Tror jeg skyter inn ett spørsmål på denne tråden; Hvor er det lettest å starte? Finnes det noen "Radar for Dummies", eller er det bare å begynne på side 1 i bruksanvisningen? Link to post
SinWin Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Jeg har i alle fall hatt stor glede av boken "Elektroniske og akustiske navigasjonssystemer", http://www.akademikaforlag.no/node/1413, men det finnes garantert en hel drøss med andre bøker. Boken jeg lenker til tar også for seg andre systemer enn radar, så som satelittnavigasjon, ekkolodd, sonar etc. Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Hvor er det lettest å starte? Finnes det noen "Radar for Dummies", eller er det bare å begynne på side 1 i bruksanvisningen? Jeg vil påstå det letteste er å gå ned i havnen og prøve radaren mens du ligger i ro. Forsøk å få så godt bilde som mulig ved hjelp av gain, sea og rain. Start med sea og rain på 0. Juster så gain opp til bildet begynner å få støy, altså at sjøen er full i prikker, juster ned noe så det ikke er så mye prikker (det skal være litt for at du skal være sikker på at du ikke går glipp av noe). Neste steg blir å forsøke å få øye på måker eller blåser på radaren, du skal klare dette ganske enkelt med denne radaren. Når du så behersker dette kan du neste gang ta turen ned i litt dårligere vær eller i mørket og forsøke å gjenskape radarbildet. Du må ha kontroll på disse 3: Gain - følsomheten på radaren, du kan stort sett beholde samme innstilling hele tiden, man ønsker gjerne høyere følsomhet når man kommer ett stykke fra land. Sea - dette er ett filter som er designet for å fjerne ekko fra bølgetopper, jo høyere man har antennen jo mer støy får man fra bølgetopper. Filteret er sterkest nærme båten. Filteret er kanskje mest egnet under dårlige forhold. Rain - dette filteret er ment å filterer bort reinbyger da dråpene reflekterer radarsignalet. Filteret er like sterkt nærme som langt i fra, brukes ved nedbør. Legg merke til at de to filterene demper ekkoene mens gain forsterker ekkoene. Du må med andre ord øke gain om du skal bruke filter. På en fin sommerdag kan man ha filterene til 0. Auto kan brukes men det er alltid en fare for at de da blir for sterke og den lille With båten forsvinnner på skjermen. Forsøk uten auto til du blir fortrolig med radaren. Link to post
abbor Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Ikke akkurat "Radar for Dummies", men dette dokumentet fra Furuno USA er det beste jeg har sett når det gjelder å forstå og bruke radar. https://www.dropbox.com/s/fanlq9vmhkn63hm/FurunoRadarGuide-LR.pdf Link to post
lano2 Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Jeg rører aldri på noe som helst. Bildet er perfekt uansett vær ! Link to post
MajorAndy Svart 3.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 Jeg vil jo se radarbilder med overlay, så jeg kan vurdere nøyaktigheten opp mot Furuno. ....og selvfølgelig med head opp... ...helst i 3D ! Nu har jeg jo lagt eksempler op - hvad blev konklusionen så? Link to post
lano2 Svart 3.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 (redigert) Da mangler jeg bare å se MARPA funksjonene ! Gjerne et bilde med racon også !! Test med guard zones. Test med EBL (Electronic Bearing Line) Redigert 3.Mai.2013 av lano2 (see edit history) Link to post
MajorAndy Svart 3.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 Her er en marpa-demo, der i hvert fald viser hvor let det er at udvælge mål: Racon trigges jo ikke af broadband radar. Link to post
abbor Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 (redigert) Her er et skjermbilde fra ei dorgekonkurranse på Mjøsa jeg deltok i sist helg. Antar klokka var ca 3 på natta da jeg tok dette skjermbildet. Simrad NSS12 med 4G radar. Redigert 14.Mai.2014 av abbor (see edit history) Link to post
Mørejet30 Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Slinningen ved Ålesund. Tipp vilken dag bildet er tatt. Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Sannsynligvis ikke på Sankt Hans, for Slinningsbålet skal jo være noe for seg selv og tennes på en annen dag Link to post
RuneL_ Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 (redigert) tipper 17. Juni 2011 jeg Når jeg tenker meg om var det ikke så mange båter rundt der den gangen, så kanskje heller 6. Juli 2013 :) Redigert 15.Mai.2014 av RuneL_ (see edit history) Link to post
Johannes Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Er selvsagt ikke et GPS kompass, men et kombinert gps og elektronisk kompass. Er det et kompass hvor headingen ut er COG? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn