Jump to content

Hvordan tolke radarbilder?


roaldbj

Recommended Posts

Det var et spesielt bilde Mulligan, lett å tippe på regn og lyn men det kan også se ut som om det skulle vært blåst rent litt i scanneren :-)

 

Kom gjerne med noen hint til oss

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Motorbåd, jeg synes linjen med "fulger" var såpass rett at jeg tipper at det er noe i fart, ser du har trails på (båt til babord). Siden ekkoene er oppstykket vil jeg tippe at objektet beveger seg temmelig raskt, kanskje ett helikopter? :rolleyes:

 

Muligan sitt bilde er nok ikke fra Hurtigruten men fra ett strykejern, men head up?!? :confused:

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det bør legges til at de store produsentene av navigasjonsutstyr er lite interesserte i ny teknologi da de helst ønsker å selge overpriset eldgammel radarteknologi, men dog i fancy innpakning. Dette problemet har faktisk vært så stort at de store radarprodusentene ikke har klart eller villet å imøtekomme krav fra IMO til nye og forbedrede kravspesifikasjoner for radare slik at det er IMO som har måttet rette seg etter radarprodusentene.

Link to post
Share on other sites

Tja det er mye som kan sies om IMO, IMO setter både krav og samtidig begrenser utviklerenes evne til å skape noe nytt. Ofte må man sette radaren i ikke-imo mode for å få de funksjonene man ønsker. Det kan være en gammel gyro ombord som ikke leses av IMO-moden etc. Skal man derimot trekke frem den største fordelen med IMO så må det være at en styrmann kan gå fra en båt/radar til en annnen båt/radar uten å måtte lære seg alt på ny, farger og plassering av de forskjellige informasjonsrutene er relativt like på de alle.

 

Kelvin Hughes har jo kommet med sin Manta radar, noen som har forsøkt denne? Jeg har bare såvidt sett den...

Link to post
Share on other sites

Bitteliten og Frøken Fryd. I var begge meget dygtige eller også var det altfor let at se at det var en flok fugle på træk. Lidt tidlig for august måned. Desværre nåede jeg ikke at fotografere selve flokken,så de har nok haft god fart på.

Mulligan dit radarbillede var så perfekt at det tog mig lang tid at genneskue hvad det virkelig forestillede. Hvornår mon dette bliver lystbådsstandard?

Link to post
Share on other sites

Bitteliten og Frøken Fryd. I var begge meget dygtige eller også var det altfor let at se at det var en flok fugle på træk.

Jeg hadde ikke hatt peiling om det ikke at jeg den siste måneden flere ganger har måtte stoppe båten på vei i mørket pga et stort ekko som lå rett foran båten og som ikke hadde lanterner :smiley: Da jeg satt på lyskasteren fikk jeg nettopp slike ekko på skjermen. Dette er ender som samler seg for trekk virker det som. Kan si at det gir et par ekstra hjerteklapp når ekkoet oppdages.

 

Desverre oppdages rett som det er også båter uten lanterner i mørket. Da bruker jeg også lyskasteren på de. Det pleier å hjelpe. Så en generell anmodning er at man nå husker at man ikke synes i mørket uten at man har lys på - heller ikke på sjøen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Sendte en mail til Sea-Hawk for etpar år siden og lurte på om de ikke hadde en brukt radar av denne typen dykkerklubben kunne kjøpe av dem da dette så artig ut.

Trivelig kar svarte og var svært positiv. Problemene viste seg bare å være at vi måtte ha bredere båtplass enn i dag for å ha plass til radaren, og at det sikkert gikk an å ordne en av prototypene til omentrent samme pris som vi engang gav for mørejeten vår.

Ble en vanlig Garmin på oss..

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Som ny på forumet var dette nok en tråd som var interessant å lese! Jeg har ikke brukt radar i fritidsbåt, bare skipsradarer, og det er interessant å se forskjellene. Alle har vel sine preferanser om radaroppsett, men jeg er enig med Frøken Fryd og bruker helst N-up med true trails. Jeg har alltid kartet "i hodet" og vil ha samme bilde i radaren, og trails (3 eller 6 min) gir som nevnt av flere rask oversikt over andre fartøys bevegelser. Man kan ved et raskt blikk se hva som beveger seg, hvilken retning de går og ca hastighet.

 

I trafikkerte områder med bruk av ARPA liker jeg også å bruke relative vektorer i korte perioder for en rask "risikoanalyse". Hvis noen vektorer peker mot senter er det fare på ferde. Jeg liker helst at relative vektorer bare er aktive så lenge man holder knappen inne og at den automatisk hopper tilbake til true. Der relative blir stående fast er det viktig å huske at man har byttet - og ikke minst huske å informere ved vaktskifte! Tror en rekke "radar assisted collisions" har skjedd på akkurat den måten...

 

Kan også komme med en liten radarhistorie. På vei norover i Indonesisk farvann og kraftig regn var det engelskmann som kalte meg opp på VHFen og sa de var 5 mil av på min stybord baug. De var i en seilbåt og så vårt skip med AIS, og informerte om at de ville holde klar og gå aktenom (jeg hadde vikeplikt). Jeg takket for informasjonen og sa det var bra han kalte meg opp, jeg hadde ikke sett ham på radaren. Det var som nevnt kraftig regn og jeg hadde forsøkt å tune radaren best mulig. Etter at jeg nå visste hvor seilbåten var prøvde jeg å finne den blant regnekkoet med videre tuning, men det var ikke mulig. Jeg klarte å skille den så vidt ved ca 2 mil, men hadde trolig ikke sett den om jeg ikke hadde forsøkt aktivt. Seilbåten dukket opp i regnet på ca en halv mil, en ca 40 fots turbåt (med radarreflektor). På grunn av nedsatt sikt hadde jeg utkikk på broen, men om vi hadde sett den først på en halv mils avstand rett foran baugen er det bare i beste fall det ville vært tid til en unnamanøver. Illustrerer at føre-var-prinisppet alltid er lurt å følge og at et raskt VHF-opprop kan være veldig nyttig!

Link to post
Share on other sites

Hei Mate, velkommen til forumet!

Interresant innlegg du kommer med, jeg blir litt nysgjerrig på hvilken radar du bruker/har brukt? Bilder er alltid av interresse.

Har du noe erfaring med seilbåter med aktiv radarreflektor? Jeg tror mange seilere hadde hatt god nytte av en tur på broen til en stor båt, særlig i regnbyer. De fleste båtene jeg har vert på seiler på det åpne hav og har radaren grovt innstillt, kanskje med unntak av noen seismikkbåter som ofte ønsker å se sine egne bøyer.

Link to post
Share on other sites

har vært på brua på color line. har seilbåt. For å si det slik. Nå har jeg investert i radar og ais, og latt radar reflektoren bli igjen i butikken. Seiler alltid som om andre fartøy IKKE ser meg

 

Mate sin historie underbygger min tvil til radareflektorer, iallefall de billige variantene

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det!

 

Har ikke vært flink til å ta bilder, men skal prøve å huske det på neste tur. Har vært landkrabbe et års tid nå men skal ut igjen til våren. Den episoden jeg nevnte var nok på Furuno (både 3 cm og 10 cm), men husker ikke modellnummere i hodet. Har ellers seilt en del med Kongsberg databridge både med god og dårlig antenne...

 

Har ikke noen gode data for hva jeg har møtt av reflektorer, men stort sett er de fleste fritidsbåter greie å se under gode forhold - faren er at de drukner i støy eller blir filtrert bort under verre forhold. Eller forsvinner i bølgedaler.

Link to post
Share on other sites

Velkommen Mate ! :cheers_wine:

Har alltid vært bekymret for å bli kjørt i senk av større båter, men det var før jeg fikk Furuno ombord.

Furuno fortalte meg forrige uke at de selger akkurat denne 4kw radaren som hakka møkk i Aden bukta for tiden, siden den overgår million-radarer på ARPA funksjoner.

Kjekt å vite når piratene er på vei. :thumbsup:

 

 

Flott vær over Skagerrak !

5342497827_90fd2fc0ac_b.jpg

 

5342492131_12361b7b51_b.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...