Jump to content

Hvordan tolke radarbilder?


roaldbj

Recommended Posts

Jeg havde regnet med at True Motion / Trails ville "sladre" om bevægelige mål i forhold til faste (bøjer) men det virkede ikke rigtig... :nonod:

 

Andy

 

Jeg ved godt at din mere moderne radar måske har en anden trail funktion end min gamle Koden, men min erfaring i true motion mode siger mig at 30 sek nok er for kort tid til at give det rette billede af trafikken. Selv kører jeg trails continous og opdaterer billedet ofte. Jeg ville nok også prøve at køre nord op. Sammenholdt med kortplotteren i nord op giver dette et godt overblik over situationen. En af fordelene ved kontinuerlig trail er at du når du kender egen fart, får du et øjeblikkeligt overblik over andres fart ved at sammenligne længde på trails.

Ellers var jeg jo ikke videre heldig med at tolke dit radarbillede.

 

naerbillede_radar_true_m..jpg

 

 

Hilsen Michael

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Dette har vi ventet på !!! :cheers:

 

http://www.panbo.com/archives/2009/12/free...ition.html#more

 

 

racing/navigation program Expedition supports Navico's Broadband Radar straight up, no Navico MFD required in the system

 

All the radar controls are built into Expedition. You get all the features of the BR24 like instant-on and very low amp draw right in the Navigator's hands. And I mean literally in the Navigator's hands on deck or on the rail because this all works with the Panasonic Toughbook wireless displays we're all using.

 

 

But, wow, doesn't this news mean that I might be able to easily and fully integrate in a lower station PC running Expedition, or maybe Coastal Explorer, or whatever...using just Ethernet and N2K cables, and able to keep on running even if the NSE crapped out? And isn't this a shot across the bow of Furuno/MaxSea with their powerful but less open integration architecture (discussed at length recently)?

Redigert av sydspissen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Furuno fortsetter å imponere. Maxsea kjøpte jo opp Nobeltec, og nå kommmer resultatet:

 

http://www.panbo.com/archives/2010/02/furu...pesen.html#more

 

Today Furuno announced that NavNet 3D displays will soon support a worldwide portfolio of "C-Map by Jeppesen" MapMedia charts, in addition to the NOAA raster and vector and "Datacore by Navionics" MapMedia charts they already support, thus making them "the most versatile" chart plotters available.

 

Furuno_NN3D_C-Map-thumb-465x318-1653.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Nå fikk jeg montert satelittkompasset og tok en prøvetur i helga. :cheers:

 

Jeg kunne nå manuelt sette cursor på båter i radarbildet og trykke Enter. Da dukket båtene opp på kartbildet som ikoner med en fartsvektor.

Dette skal vel plotteren også gjøre helt automatisk ? ( ..leste jeg i manualen da jeg kom hjem )

Fikk ikke lagt radarbildet over kartet. (radar overlay )

Kommer det av at jeg kjører vektorkart ?

Synes også jeg hadde litt mye "hale" på holmer og skjær enn jeg hadde forventet...? :rolleyes:

...jeg må nok studere litt, før alt fungerer som det skal... :blush:

 

4510803764_a2a7b52a31_b.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja, det er MARPA , og det nye satelittkompasset viser kurs med STOOR nøyaktighet...meget imponerende.

Tror jeg leste at det oppdaterer kursen 10 ganger pr sekund. :eek:

...så autopiloten kan gå nokså snorrett hvis vi vil. :smiley:

 

Men først og fremst er det MARPA og ARPA funksjonene jeg er ute etter, pluss muligheten til å legge radarbildet over kartet.

Jeg vil helst slippe å markere "targets" selv, men få disse opp automatisk... :confused:

Link to post
Share on other sites

Da ville jeg forsøkt å lage en "guard zone", gjerne en sirkel rundt båten med passende avstand. Mulig radaren kan lage targets automatisk innenfor denne sonen.

 

Radaroverlay bør jo virke nå når du har kompass, uavhengig av type kart. Ellers er det jo alltid interresant å se radarbilder med true trails :wink:

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg er i kontakt med Furuno nå, og de mener også jeg burde fått opp radar overlay, uavhengig av karttype.

True Trails er "konge", og jeg er blitt helt avhengig av det. Kunne bare ønske litt mindre hale på holmer og skjær.

Dette trodde jeg somsagt at SC30 skulle fikse enkelt.

Link to post
Share on other sites

Jeg liker det jeg ser på bildene dine Sydspissen, har du mulighet for å regulere styrken individuellt på de forskjellige symbolene, jeg tenker da at kanskje etterslep/trails kunne vert sterkere? Ellers ser det ut som at du har elevasjon på kartbildet øverst, da ser en gjerne lengre frem enn man normalt vil gjøre, hvordan er det å seile med det?

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg kan bestemme hvor mye fra radarbildet som skal skinne gjennom , og jeg kan også bestemme farge og hvor lenge trails skal bli stående.

 

Jeg liker radaroverlay, og spesielt i 3D. Meget imponerende, synes jeg. Radarbildet "treffer" så bra over kartet, så det er enkelt å lese radarbildet.

I 3D modus kan man se langt fremfor båten når man går innerleia.

Det som også er bra, er hvor raskt man kan bytte mellom de ulike skjerm-alternativene.

 

En liten irriterende sak, er at jeg må inn og sette "True Trails" i menyen, hver gang jeg starter opp plotteren. Den blir ikke lagret som "Default".

Jeg har heller ikke klart å finne ut hvordan man kan sette "Targets" i modus med radaroverlay på kart. Da må jeg skifte til et "rent" radarbilde, og finne "Target", merke og evt. bytte tilbake til kartbildet.

 

Satelittkompasset SC30 imponerer meg, etter jeg fikk oppgradert. Ingen haler lenger på holmer og skjær. Veldig enkelt å skille mellom båter og holmer og skjær. Stor nøyaktighet og et klarere bilde!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Fikk virkelig testet Furuno i Sterk kuling rundt Lindesnes i helga ! ( Radar overlay til venstre, og vanlig kart til høyre på skjermen )

 

Her innhenter vi en 43 fots seilbåt, selv om vi går kun for selvslående fokk :

4592234246_dc77a52b8a_b.jpg

 

Mange store båter som går nærme land her. Vi hadde motstrøm på 1,5 knop da vi rundet.

4591574165_bc28343612_b.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Etter over sytten forsøk fikk jeg til å legge inn et bilde.

 

Ligger her 3 nm syd av Tvistein fyr, og mener å se Skagen nede i venstre hjørnet av skjermen (VRM 1). Er det mulig? eller er det skipstrafikken rundt revet jeg ser?

 

Måtte orientere bildet baug opp for å få skagen i hjørnet av skjermen, da off center ikke funker på 72 nm range.

Opp på skjermen er 312°.

Hadde ment å få med peilelinjalen også, men av en grunn ble den stående igjen på 202°.

Peilingen til VRM 1 er 165°.

 

 

Vestover ser man tydelig Stråholmen og Jomfruland.

Østover ser man Tjøme, Koster og til slutt Væderøarna rett ned i bildet.

 

dscn0901.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...