Jump to content

Hvordan tolke radarbilder?


roaldbj

Recommended Posts

Jeg oppgraderer etterhvert som Furuno kommer med nye versjoner. (Men ingen nytt Display ennå )

Bruker bare C-map kart nå, men brukte jo Navionics frem til Furuno gjorde noen oppkjøp. :thumbsup:

 

Det er flere stedsnavn i C-map. ( Montro om ikke sydspissen gjorde en sammenligning et sted her )

Dette er vel et kjent sted for folk flest:

5887311956_5c2951b3ab_b.jpg

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Konklusjon:

 

Kakeboks funker bra, selv i høy sjø, MEN:

 

Radar uten satelittkompass er ubrukelig, etter mitt syn, fordi man ikke får tilgang til ARPA/MARPA funksjonene da.

I høy sjø er det da umulig å se retningen de store skipene tar, selv om man ser ekkoet på skjermen.

 

( Seilte første året uten satelittkompasset, som dere kan lese om i denne tråden, under innleggene til sydspissen )

Link to post
Share on other sites

Ais er ikke noe erstatning til arpa, men det kan fungere fint i tillegg, langt fra alle båter har ais heller.

 

Etterslepet vil på mange måter vise fart og retning til båter, særlig på Furuno som klarer sann etterslep i alle modus (baug opp og nord opp). Arpa/mapra har ikke en sjanse hvis ekkoet dreier frem og tilbake, man trenger nøyaktig oppdatert kurs svært ofte, noe kun en gyro eller gps kompass klarer. Ett rate kompass bør også klare dette like godt som ett gps kompass ettersom begge benytter rate sensorer for hurtige kursendringer.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Noen som har Lowrance eller Simrad 4G bredbåndsradar som kan poste bilder fra samme område med 5.2 og 2.6 graders horisontal stålebreddeinstilling?

 

Har planer om å installere Simrad 4G i nær framtid, hadde vært interessant så se hvor mye en vinner på å gå for 4G. Jeg skal ha NSS så jeg kan ikke utnytte 48rpm og dual range.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Fine radarbilder og god informasjon på nært hold. Har brukt Furuno Navnet V1 i flere år, til tross for at den er en konvesjonell radar med magnetron har den fungert ypperlig i smale sund. Har flere ganger gått innaskjærs i svarte natten med bare 10-20m på hver side, har ikke hatt problemer med å stole på radarbildet. På den radaren kunne jeg skille sjø og land fra 10 meter og utover. Var land nærmere enn dette smeltet ekkoene sammen. Denne sesongen prøver jeg meg på Furuno 3D og ny kakeboks, har foreløpig kun testet den ved havn og mitt foreløpig inntrykk er at det er grovere justering på den nedre skalaen på gain. Klarer ikke å skille ekko like godt fra bryggeplassen men det er litt for tett mellom bryggene til å bli en god test. Jeg liker derimot veldig godt at man kan ha individuelle justeringinger på hvert radarbilde. Blir morro å teste ut i sommer.

Link to post
Share on other sites

Konklusjon:

 

Kakeboks funker bra, selv i høy sjø, MEN:

 

Radar uten satelittkompass er ubrukelig, etter mitt syn, fordi man ikke får tilgang til ARPA/MARPA funksjonene da.

I høy sjø er det da umulig å se retningen de store skipene tar, selv om man ser ekkoet på skjermen.

 

( Seilte første året uten satelittkompasset, som dere kan lese om i denne tråden, under innleggene til sydspissen )

 

Å si at radar uten kompass er ubrukelig er jo mildt sagt en overdramatisering.

 

Jeg har ennå ikke fått radaren min tilkoblet kompass og mangler da selvfølgelig overlay og MARPA, men det gjør jo slettes ikke radaren ubrukelig!

 

Får vel ta å legge ut noen bilder når jeg får båten på vannet. Raymarine e7 med HD-kakeboks. Veldig fornøyd med den så langt. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Trails og etterslep er da vel ikke avhengig av kompass? Muligens hvis man bruker det sammen med "nord opp"-visning?

Jeg har ikke kompass tilkoblet og bruker "kurs-opp" og trails.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Klart du får trails uten kompass, men du får ikke true trails.

Poenget med kompasset er at radaren er istand til å plassere ekkoene på samme posisjon selv om baugen flytter på seg. I tillegg brukes posisjon for å flytte gamle ekko slik at det stemmer med geografien. Uten gps og kompass vil gamle ekko bare ligge som en skygge på bildet, endrer man kurs vil gamle ekko bli "smurt" rundt på skjermen og det hele blir rotete.

 

Har man derimot gps og kompass inn på radaren vil gamle ekko bli stående på den posisjonen ekkoet ble fanget opp første gangen. Nye ekko fra samme posisjon vil plasseres på samme punktet. Det er dette som kalles true trails eller sant etterslep. Nå vil du tydelig klare å skille mellom ekko som flytter på seg og de som ikke flytter på seg. På Furuno fungerer dette både i nord opp og baug opp. På andre er jeg usikker, men vet at litt eldre Raymarine ikke klarte kombinasjonen head up og true trails.

 

Har man først forsøkt true trails tror jeg ikke man ser seg tilbake.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...