Jump to content

Hvordan tolke radarbilder?


roaldbj

Recommended Posts

Jeg er fasinert over muligheten i det nye Furunosystemet til å vise splittet radarskjerm med forskjellig range.

Er det også mulig å stille inn gain og andre signalbehandlingssystemer individuelt for de to bildene?

Hadde vært spennende å se tilsvarende radarbilder når du er ute i Kattegatt.

Kan man ikke med Raymarine E-serie også splitte bilde i to selvstendige radarbilder, som kan ha forskjellig innstillinger (range/gain mm)? En må da (tror jeg) velge Lokal og ikke System. Er System valgt vil alle bilder ha den samme innstilling. Det samme gjelder når en deler kartet i to bilder, ett for oversikt og ett for detaljer. Jeg har ikke prøvd dette, derfor tørr jeg ikke være for bombastisk i dette innegget.

Link to post
Share on other sites

Bare husk at du kun har en radarantenne med en pulslengde, da vil ekkoene være best på den skalaen pulslengden er beregnet på. Furuno sine proff radarer kan presentere to radarantenner på en skjerm, enten over hverandre eller i valgte sektorer. Eksempel vil være x-band ut til en viss range og s-band utenfor. Mye av teknologien en finner i proff serien er likt med lystbåt serien.

Link to post
Share on other sites

Furuno MFD12 skjermen.

 

019.jpg

 

 

Dette er noe jeg ble anbefalt å prøve ved små ranges. Kan noen forklare meg hva det betyr ?

 

Furuno DRS4 Radar Image can be refined even further by adjusting the Main Bang Supression parameter to eliminate the own ship center spot and further enhance the very close range targets.

Redigert av sydspissen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er Furuno sin "nye" Navnet 3D serie, med MFD12 skjerm og DRS4D 4kw radaren.

Jeg vurderer også SC30 satelittkompasset ( heading sensor ), for å kunne bruke kart/radar overlay og MARPA funksjonene, men foreløpig er det altså ikke installert.

Er usikker på behovet, da jeg liker bedre å ha radar på egen skjerm. Jeg er heller ikke så fan av AIS på samme skjerm heller. Vil heller ha en "ren" skjerm, uten for mye info.

Redigert av sydspissen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ved overlay, kan du justere nivå av gjennomsiktighet eller er dette ett fast valg? Jeg er helt enig med deg i at radar er best alene. Jeg vil derimot anbefalle kompass av en annen grunn - trails! Du vil se historien på ekkoene og lett skille staker/holmer fra båter i bevegelse. Når trails er satt till true vil det på mange måter gjøre samme nytten som marpa uten å betjene en eneste knapp. I raymarine verden må radaren vere orientert nord opp for å få true trails(wakes) - Roaldbj burde hatt bilde av dette nå :wink:

Har du ikke autopilot ombord? Da har du jo allerede kompass!

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fin tråd! Radartolkning er ikke lett, artig å få litt praktiske eksempler!

 

Digresjon (kun til opplysning, ikke for diskusjon. Det får bli i en egen tråd); Det var linket til en blogg i en post her på slutten her. 18 August ble det spekulert i at Garmin skal kjøpe opp Raymarine, kilden bla fra en artikkel hos Reuters.. Tror derimot dette er ganske spekulative rykter :-) link til blogg (Panbo)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Inspireret af denne fine tråd forsøgte jeg mig i dag på en sejlads fra Rungsted til Hornbæk i Danmark med true motion funktionen på min gamle Koden MD 3604. Der er tilkoblet GPS samt Nasa kompas.

Her er først et enkelt radarbillede af en nærsituation:

 

radar_naerpassage_t.m._1203_x_902.jpg

 

 

Læg mærke til at det er muligt, når du kender din egen fart, at finde farten på andre mål blot ved at sammenligne længden på eget trail med længden på andre trails. Her er også mulighed for kurspejling på målene.

 

Således ser situationen ud i virkeligheden:

 

naersituation_i_virkelighed_1008_x_709.jpg

Redigert av motorbåd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvem er øen på skærmen til venstre ja.

 

Motorbåd, så må vi næsten have krydset kurser i weekenden: Sejlede Helsingør - rundt om Hven - Ålabodarna lørdag og hjem fra Ålabodarna til Helsingør søndag formiddag. Fin tur! Men MANGE mennesker på Hven!! Komplet fyldt i alle havne.

 

Nå, det var OT. Vender tilbage med lidt Simrad-billeder om ikke så længe.

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Så vidt jeg kan se kører du i " Nord op". Du har tilsluttet såvel kompas som GPS. Du bruger ikke nogen trail funktion.

Dette er et vildt gæt: Du er i det Nordlige Øresund, måske det sydlige Kattegat. Sverige er til højre, Sjælland til venstre.

 

Hilsen Michael

 

P.S. De cirkelformede ekkoer ved jeg ikke hvordan opstår, men de kan dæmpes enten ved at mindske følsomheden eller ved at anvende FTC funktionen.

Redigert av motorbåd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tak for tips med de falske ekkoer. Jeg skal prøve at justere følsomheden.

 

Jeg kører faktisk Kurs op, True Motion og Trails On (30 sek). Jeg er på vej sydpå gennem det nordlige Øresund. Sverige til venstre, DK til højre. Mange ekkoer fra de mange bøjer i trafikseparingen!

 

Jeg havde regnet med at True Motion / Trails ville "sladre" om bevægelige mål i forhold til faste (bøjer) men det virkede ikke rigtig... :nonod:

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke radaren din MajorAndy, men du kan prøve å sette radaren i nord opp og se om trails blir mer "riktig" da. Hadde vert morro å sammenligne disse innstilligenen:

Alt. 1: head up, trails on 30 sek

Alt. 2: north up, trails on 30 sek

(båten bør være i fart når bildene sammenlignes)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...