Jump to content

Hvordan tolke radarbilder?


roaldbj

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle følge opp som nevnt tidligere på denne tråden, i fall noen er interessert i noen radarbilder fra en skipsbro. Her er situasjonen i dag morges et par timer fra los til Yokohama (Tokyo Bay).

 

img_0210.jpg

 

 

Ser ut som bildet havnet feil vei, men med opplastingshastigheten vi har ombord lar jeg det være :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Kan man ikke med Raymarine E-serie også splitte bilde i to selvstendige radarbilder, som kan ha forskjellig innstillinger (range/gain mm)? En må da (tror jeg) velge Lokal og ikke System. Er System valgt vil alle bilder ha den samme innstilling. Det samme gjelder når en deler kartet i to bilder, ett for oversikt og ett for detaljer. Jeg har ikke prøvd dette, derfor tørr jeg ikke være for bombastisk i dette innegget.

 

Med en HD Digital radar dome kan både E Classic og E Wide vise 2 ranger med forskjellige pulslengder samtidig. Antar at det gjøres ved ar radaren opereres på 48rpm og bytter pulslengde for annenhver runde.

Link to post
Share on other sites

Det bør legges til at de store produsentene av navigasjonsutstyr er lite interesserte i ny teknologi da de helst ønsker å selge overpriset eldgammel radarteknologi, men dog i fancy innpakning. Dette problemet har faktisk vært så stort at de store radarprodusentene ikke har klart eller villet å imøtekomme krav fra IMO til nye og forbedrede kravspesifikasjoner for radare slik at det er IMO som har måttet rette seg etter radarprodusentene.

 

 

Tja det er mye som kan sies om IMO, IMO setter både krav og samtidig begrenser utviklerenes evne til å skape noe nytt. Ofte må man sette radaren i ikke-imo mode for å få de funksjonene man ønsker. Det kan være en gammel gyro ombord som ikke leses av IMO-moden etc. Skal man derimot trekke frem den største fordelen med IMO så må det være at en styrmann kan gå fra en båt/radar til en annnen båt/radar uten å måtte lære seg alt på ny, farger og plassering av de forskjellige informasjonsrutene er relativt like på de alle.Kelvin Hughes har jo kommet med sin Manta radar, noen som har forsøkt denne? Jeg har bare såvidt sett den...

 

Innleggene over ble skrevet for et år siden, men er ikke kommentert ytterligere. Jeg jobber i firma som lager kommunikasjon- og navigasjonsutstyr, og endel av grunnen til at man ikke har kunnet forbedre radar så mye som det teknisk er mulig har vært kravet om Radar SART (9GHz Radar Search And Rescue Transponder) på SOLAS skip (Skip i internasjonal fart) og også på mange skip i innenlands trafikk. Dermed må alle radarer (X-band, 9GHz) også være kompatible med disse.

Dette er jo nå under endring ved at man kan velge om man ønsker å bruke Radar SART eller AIS-SART. Vi må forvente at det i noen år fortsetter slik, men at om noen år forsvinner Radar-SART helt. Spesielt siden det har vist seg at en AIS-SART har mye lenger rekkevidde ved søk fra fly/helikopter enn en Radar SART

Link to post
Share on other sites

Med en HD Digital radar dome kan både E Classic og E Wide vise 2 ranger med forskjellige pulslengder samtidig. Antar at det gjøres ved ar radaren opereres på 48rpm og bytter pulslengde for annenhver runde.

HD Digital antenne på E CLassic gir ikke 48 rpm. Da må man ha E wide. Desverre!!

Link to post
Share on other sites

HD Digital antenne på E CLassic gir ikke 48 rpm. Da må man ha E wide. Desverre!!

 

Vet at en ikke får 48rpm modus på E-Classic, men jeg tror radaren opereres på 48rpm likevel sammen med E-Classic når en kjører med to forskjellige ranger. Forstår ikke helt hvordan de oppnår 2 ranger med forskjellig pulslengde og normal oppdateringshastighet hvis ikke antennehastigheten dobles. Spørs om jeg må skru av lokket og sjekke en gang det passer.

Link to post
Share on other sites

Jeg la følgende innlegg inn under en annen tråd, men det passer kanskje bedre i denne tråden.

 

I natt gjorde jeg en viktig erfaring. Jeg hadde et lys forut til styrbord. Samme hvor mye jeg justerte radaren fikk jeg ikke noe ekko fra båten med lyset. Jeg hadde også et lys til babord med tilhørende skikkelig radarekko. I det jeg har lyset på styrbord tvers får jeg radarekko. Jeg hadde genuaen oppe, og det gjorde at radaren ikke "så" båten. Jeg som hadde innbildt meg at radaren "ser" igjenom seilet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Her er et radarbillede, der viser to ting: For det første hvordan jeg nu bruger splitscreen med radar og kort med kurs op. Dette er den kombination, der fungerer bedst for mig, har jeg fundet ud af. Med mindre at jeg er meget tæt på land eller i snævre løb - her bruger jeg overlay.

 

For det andet viser billedet sea clutter. Det blæser ikke særlig meget - måske 3-4 m/s, så der er næsten ingen sø, men alligevel er der tydeligt sea clutter rundt om båden. Lidt senere brugte jeg filteret til at justere det ned, men i praksis har det vel ikke nogen betyning, har det? Jeg mener: De dækker jo kun nogle få meter ud og her ser man alligevel tingene med det blotte øje?

 

raadar1.jpg

 

Sea Clutter-effenten forstærkes i øvrigt at at jeg kører med trails, så detgiver jo ekstra støj. I øvrit kører jeg i True Motion, så båden bevæger sig hen over radarskærmen i stedet for at forblive i midten. På den måde kan jeg se om andre ekkoer ligger stille eller bevæger sig.

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her ble jeg innhentet av en kraftig og lokal regnbyge:

 

dscn1522.jpg

 

Etter litt trykking finner jeg igjen båten jeg hadde forberedt meg på å møte på riktig side.

Regnfilteret filtrerer vekk mye ekko, så her gjelder det å være forsiktig.

De tre stakene ser man ikke med denne innstillingen.

 

dscn1523.jpg

Redigert av Fjellbonden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes faktisk auto gain fungerer næsten fejlfrit. Jeg får en gang imellem en del støj på lidt længere afstande med autogain, men jeg synes ikke at jeg går glip af noget. Alt - helt ned til fiskenet og fugle - er synligt på radaren. Se fx her på dette foto hvor afmærkningerne ,25 Nm fremme er helt tydelige. Desuden er et par af ekkoerne på højre side fugle (måger) der hviler på det lave vand ved siden af sejlrenden:

 

radar2.jpg

 

Hvilke positive effekter kunne jeg få ud af at justere gain? Jeg mener: Her er billedet frit for støj og jeg har fuld synlighed når det gælder bøjer mm?

 

Det store ekko foran båden er i øvrigt en tanker. Se om du kan se det på dette billede, der er taget ud af vinduet - det er ligesom de gamle fixer-billeder - man skal lede lidt for at se det:

 

fixertanker.jpg

Link to post
Share on other sites

Studerer fremdeles på hvordan det er mulig å se land på så stor avstand.

Umulig sier ekspertene.

Kan radarstrålene reflekteres av høye skylag

 

 

Ligger her 3 nm syd av Tvistein fyr, og mener å se Skagen nede i venstre hjørnet av skjermen (VRM 1). Er det mulig? eller er det skipstrafikken rundt revet jeg ser?

 

Måtte orientere bildet baug opp for å få skagen i hjørnet av skjermen, da off center ikke funker på 72 nm range.

Opp på skjermen er 312°.

Hadde ment å få med peilelinjalen også, men av en grunn ble den stående igjen på 202°.

Peilingen til VRM 1 er 165°.

 

 

Vestover ser man tydelig Stråholmen og Jomfruland.

Østover ser man Tjøme, Koster og til slutt Væderøarna rett ned i bildet.

 

dscn0901.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Nå, men så vil jeg udløse den ulidelige spænding og svar mig selv, at der i indlæg 447 er tale om en regnbyge (ikke kraftig) der passerer mig agterom i en afstand af lige under en mil.

 

Det (for mig) interessante er, at jeg ikke tidligere har set så tydelige regn-ekkoer. Det kan skyldes mange ting - indstillinger og at jeg bare ikke har sejlet meget i regnvejr. Men jeg synes også det er interessant at se hvordan dette aftegnes på bredbåndsradaren. Er det normalt at de ser sådan ud?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...