Jump to content

Hvordan tolke radarbilder?


roaldbj

Recommended Posts

Jo, klart "true trails" er en stor forbedring i forhold til skygge-trail (i mangel på ett bedre ord). Men jeg vil nå fremdeles påstå at radaren er langt fra ubrukelig selv om den ikke har ett (GPS) kompass tilkoblet. :smiley:

 

Men når den saken er sagt, så er ett brukt fluxgate-kompass innkjøpt og kommer til å bli installert så snart jeg får skuta ut av lager. :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Ubrukelig var ett ubrukelig ord i denne sammenhengen, men at det forbedrer radarbildet betraktelig med gps og nøyaktig kompass er det lite tvil om. Furuno er faktisk så kresen at de nye radarene ikke godtar kompassoppdateringer en gang i sekundet, de mener at baugen beveger seg så raskt at 1 sekund er for lang tid. Det anbefalles hvert 0.1 sekund. Det samme gjelder igrunn gps men 1 sekund er bra der. En bør som minimum ha rate sansorer i fluxgaten om man skal bruke det til radarbilde.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har man derimot gps og kompass inn på radaren vil gamle ekko bli stående på den posisjonen ekkoet ble fanget opp første gangen. Nye ekko fra samme posisjon vil plasseres på samme punktet. Det er dette som kalles true trails eller sant etterslep. Nå vil du tydelig klare å skille mellom ekko som flytter på seg og de som ikke flytter på seg. På Furuno fungerer dette både i nord opp og baug opp. På andre er jeg usikker, men vet at litt eldre Raymarine ikke klarte kombinasjonen head up og true trails.

 

 

 

Simrad NSE, NSO og NSS støtterogså true motion (med trails) både på nord opp og baug opp.

 

Simrad og Lowrance har introdusert rimelige radar heading sensorere, GS25 og Point-1, med NMEA 2000 utgang. Har desverre ikke kommet til Norge enda, men bør dukke opp når som helst. Enhetene er en 10Hz GPS antenne/mottager med 3 akse magnetometer, 3 akse akkselerometer og 3 akse rate gyro. Støtter 10Hz oppdatering både på GPS og heading. Vet ikke prisen i Norge, men Point-1 koster ca $200 i USA, Simrad utgaven er litt dyrere.

Link to post
Share on other sites

Ubrukelig var ett ubrukelig ord i denne sammenhengen, men at det forbedrer radarbildet betraktelig med gps og nøyaktig kompass er det lite tvil om. Furuno er faktisk så kresen at de nye radarene ikke godtar kompassoppdateringer en gang i sekundet, de mener at baugen beveger seg så raskt at 1 sekund er for lang tid. Det anbefalles hvert 0.1 sekund. Det samme gjelder igrunn gps men 1 sekund er bra der. En bør som minimum ha rate sansorer i fluxgaten om man skal bruke det til radarbilde.

 

Oppdateringer på minimum 10Hz har vel blitt mer eller mindre industristandard nå? Raymarine stiller samme kravet.

 

 

Simrad NSE, NSO og NSS støtterogså true motion (med trails) både på nord opp og baug opp.

 

Simrad og Lowrance har introdusert rimelige radar heading sensorere, GS25 og Point-1, med NMEA 2000 utgang. Har desverre ikke kommet til Norge enda, men bør dukke opp når som helst. Enhetene er en 10Hz GPS antenne/mottager med 3 akse magnetometer, 3 akse akkselerometer og 3 akse rate gyro. Støtter 10Hz oppdatering både på GPS og heading. Vet ikke prisen i Norge, men Point-1 koster ca $200 i USA, Simrad utgaven er litt dyrere.

 

Dette høres jo utrolig spennende ut! Prisene jeg fant på 10Hz GPS-kompass når jeg kjøpte utstyret mitt var mildt sagt i en annen liga! Kanskje fluxgaten ikke varer ut første sesongen på båten min engang.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

 

Oppdateringer på minimum 10Hz har vel blitt mer eller mindre industristandard nå? Raymarine stiller samme kravet.

 

 

Dette høres jo utrolig spennende ut! Prisene jeg fant på 10Hz GPS-kompass når jeg kjøpte utstyret mitt var mildt sagt i en annen liga! Kanskje fluxgaten ikke varer ut første sesongen på båten min engang.

 

Er selvsagt ikke et GPS kompass, men et kombinert gps og elektronisk kompass.

Link to post
Share on other sites

 

Er selvsagt ikke et GPS kompass, men et kombinert gps og elektronisk kompass.

 

Da misforsto jeg. Syntes det hørtes for godt ut til å være sant, hehe

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Utrolig flotte bilder MA av detaljer i havnen. Samtidig er det kanskje ikke primærfunksjonen en radar har for skipperen. Men går man mye i trangt farvann er det betryggende å se sjø mellom båt og land.

 

GPS kompass synes jeg er noe oppskrytt, ett gps kompass er ikke raskere enn ett fluxgate kompass med rate sensorer, nettopp fordi ett gps kompass også bruker rate sansorer for å ta hurtige endringer. Men man slipper å kalibrere disse og de påvirkes ikke av magnetisme noe særlig stålbåter setter pris på. Men det er ingen grunn til å bytte ut sitt fluxgate m/rate til gps kompass hvis alt virker.

Den som Abbor skriver om høres ut som tilsvarende men med en enkelt gps antenne, da vil den sannsynligvis behøve kalibrering av ett eller annet slag. Men prisen skulle jo gjøre sitt!

Link to post
Share on other sites

Ja, her er det ikke lett og følge med for en som har sin første båt med radar. :blush: (Furuno 1934C-BB)

 

Tror jeg skyter inn ett spørsmål på denne tråden;

 

Hvor er det lettest å starte? Finnes det noen "Radar for Dummies", eller er det bare å begynne på side 1 i bruksanvisningen?

Link to post
Share on other sites

Hvor er det lettest å starte? Finnes det noen "Radar for Dummies", eller er det bare å begynne på side 1 i bruksanvisningen?

Jeg vil påstå det letteste er å gå ned i havnen og prøve radaren mens du ligger i ro. Forsøk å få så godt bilde som mulig ved hjelp av gain, sea og rain. Start med sea og rain på 0. Juster så gain opp til bildet begynner å få støy, altså at sjøen er full i prikker, juster ned noe så det ikke er så mye prikker (det skal være litt for at du skal være sikker på at du ikke går glipp av noe).

Neste steg blir å forsøke å få øye på måker eller blåser på radaren, du skal klare dette ganske enkelt med denne radaren.

Når du så behersker dette kan du neste gang ta turen ned i litt dårligere vær eller i mørket og forsøke å gjenskape radarbildet.

 

Du må ha kontroll på disse 3:

Gain - følsomheten på radaren, du kan stort sett beholde samme innstilling hele tiden, man ønsker gjerne høyere følsomhet når man kommer ett stykke fra land.

Sea - dette er ett filter som er designet for å fjerne ekko fra bølgetopper, jo høyere man har antennen jo mer støy får man fra bølgetopper. Filteret er sterkest nærme båten. Filteret er kanskje mest egnet under dårlige forhold.

Rain - dette filteret er ment å filterer bort reinbyger da dråpene reflekterer radarsignalet. Filteret er like sterkt nærme som langt i fra, brukes ved nedbør.

Legg merke til at de to filterene demper ekkoene mens gain forsterker ekkoene. Du må med andre ord øke gain om du skal bruke filter.

 

På en fin sommerdag kan man ha filterene til 0. Auto kan brukes men det er alltid en fare for at de da blir for sterke og den lille With båten forsvinnner på skjermen. Forsøk uten auto til du blir fortrolig med radaren.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...