Jump to content

Hvordan tolke radarbilder?


roaldbj

Recommended Posts

En fin beskrivelse dette ja, jeg er noe uenig i måten gain bør justeres (kansje vi mener det samme?).

Gain justeres opp til man får litt "støy" på bildet og ikke ned igjen, det skal være støy på ett radarbilde hvis du har planer om å se blåser og de minste hindringene. Bruker en trail funksjonen så vil en lett se hva som er støy og hva som er gjentatte ekko. Trail bør ha en annen mørkere farge enn ekkoene.

 

Når det gjelder forskjellen på 2 og 4kw antenner så har det vert diskutert før. Prisforskjellen er ikke så stor så skal man først kjøpe en radar og har plass på taket så gå for en 4kw. Den lengre rekkevidden er kansje ikke den viktigeste egenskapen men det å kunne skille to holmer fra hverandre tidligere er greit. Å se båter er på mange måter enklere jo "dårligere" antennen er, men når en skal sikte seg inn i ett sund så er antennens størrelse avgjørende for hvor tidlig man ser sundet.

 

Justering av radar

En bør kjøre med radar på høylys dag og studere land/båter kontra ekko på skjermen. Gjør man det blir en mer fortrolig med radaren. For å sjekke at radaren er riktig innstilt kan man legge seg ti meter utenfor en lang rett kai. I en lystbåt med lavt plassert antenne bør man kunne se skille mellom eget fartøy og kaien ved 10 meter, men det kreves finjustering. En skal også sjekke at kaien er helt rett på skjermen og ikke går i en bue form. Til slutt kontrolerer man at kaien peker i riktig retning i forhold til baugen. Har man gjort det så kan man gå i mørket i trange sund kun på radar, lyskaster er jo kjekt og hehe

Link to post
Share on other sites

Å vite hvilken innvirkning de forskjellige funksjonene har på presentasjonen av bildet og kunne "tolke" av bildet er viktigere enn navnet på funksjonene, mener nå jeg...

 

Det er jeg enig med deg i. (Men når man skal diskutere funksjoner som har forskjellig navn, er det jo greiest at de som diskuterer innser dette)

 

Jeg må vel også si meg enig i din (ganske så tekniske) utredning om hvordan TUNING egentlig fungerer internt i elektronikken, m.m.. (Selv om jeg mener at en slik teknisk beskrivelse kun har nytte for elektronikkentusiaster - og ikke for brukere ( i vårt tilfelle: båtfolk)).

 

Men etter å ha lest innlegget ditt en gang til, sitter jeg igjen med en oppfatning av at du også er enig i det jeg skrev, til tross for at du hadde en omfattende quote fra meg som innledning til dine kommentarer. Eller tar jeg feil (og sannheten er at din posting var en korreks til min - og ikke utfyllende opplysninger)?

Link to post
Share on other sites

Her er det mye riktig teori om radar. Etter min mening er det en stor fordel å vite hvordan den tekniske løsningen er på de forskjellige kontroller. Da forstår men virkemåten og hvordan de fungerer bedre.

Ja, det stemmer at FTC/rainclutter ikke er en Gain funskjon.

Har nok desverre glemt mye radarteori da dte er mange år siden jeg holdt på med dette. Noe sitter derimot igjen :crazy:

FTC splitter opp ekkoene. DIFF (Diffrensiator) blir også brukt og det finnes Logaritmisk FTC såvidt jeg husker.. :blush:

På større radarer (f.eks varslingradarer) brukte vi også sirkulær polarisasjon for å "se bedre" i regvær.

Link to post
Share on other sites

Noen større radaranlegg (feks BME fra Litton) har mulighet for en "vision"-funksjon der radarbildet deles inn i sektorer og båser og hvor mottakeren justerer signal/støyforholdet individuelt i hver "boks"

Jeg regner med du refererer til Minerydderene når du nevner Vision på BME, dette fungerer utrolig bra når det er regn i sikte. Men det er ikke mange båter som blar opp for å få denne funksjonen som er svindyr, men dere i forsvaret er jo laget av penger. :wink:

Link to post
Share on other sites

jeg er noe uenig i måten gain bør justeres (kansje vi mener det samme?).

Gain justeres opp til man får litt "støy" på bildet og ikke ned igjen, det skal være støy på ett radarbilde hvis du har planer om å se blåser og de minste hindringene.

Her er vi nok bare nesten enige. Jeg vil fremdeles hevde at man bør justere GAIN ned til støy så vidt forsvinner. Men jeg har ingen problemer med din måte å justere på heller. Jeg vil påstå at man ser "blåser og de minste hindringene" like godt i begge tilfeller. Både du og jeg har tilstrekkelig GAIN, men du har litt støy fremdeles.

 

Når det gjelder forskjellen på 2 og 4kw antenner så har det vert diskutert før. Prisforskjellen er ikke så stor så skal man først kjøpe en radar og har plass på taket så gå for en 4kw. Den lengre rekkevidden er kansje ikke den viktigeste egenskapen men det å kunne skille to holmer fra hverandre tidligere er greit. Å se båter er på mange måter enklere jo "dårligere" antennen er, men når en skal sikte seg inn i ett sund så er antennens størrelse avgjørende for hvor tidlig man ser sundet.

Enig. Bortsett fra av horisontal diskrimineringsevne ikke har noe med antall kw å gøre, men med bredden på antennen. Antenner som er konstruert for større effekt, er som regel også bredere, og det betyr at man kan se sund som man ellers ikke ville se, samt skille to skip som ligger nært hverandre.

 

En skal også sjekke at kaien er helt rett på skjermen og ikke går i en bue form.

Hmm... Hvordan justerer du radaren for å få vekk en eventuell bueform på kaien?

Link to post
Share on other sites

Timingen er dessuten påvirket av kabellengden til scanneren, så bytter man kabel må justering foretas på nytt.

Både sync og video kommer fra transceiveren så lengden mellom de påvirker ikke signalet, tidsforsinkelsen blir lik for begge signalene i kabelen.

 

Er du på større radar med ekstern tranceiver nå FF?

Timingen på radar med tranceiver i antennen er vel satt fra fabrikk?

Vel ja og nei, normalt skal det ikke være nødvendig men jeg ville uansett sjekket dette med rett kai når en først er på en ratt kai . Gjelder småbåter også.

Link to post
Share on other sites

Både sync og video kommer fra transceiveren så lengden mellom de påvirker ikke signalet, tidsforsinkelsen blir lik for begge signalene i kabelen.

Nå tror jeg du tuller.

Forsinkelsen blir lik ja, men videosignalet blir ikke behandlet før det når displayet, derfor er justeringen viktig.

Og skal foretas ved nyinnstallasjoner og kabelforandringer.

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå tror jeg du tuller.

Forsinkelsen blir lik ja, men videosignalet blir ikke behandlet før det når displayet, derfor er justeringen viktig.

Og skal foretas ved nyinnstallasjoner og kabelforandringer.

Sync blir også forsinket ned til displayet :wink:

 

På furuno så har man en egen justering for kabel lengde, men dette mener jeg går på forsterkning av signaler og ikke på forsinkeleser.

Link to post
Share on other sites

er tuning egentlig spenningsnivået som leveres til en oscillator (LocalOscillator) som skal kjøres i en frekvens som normalt er enten 30MHz eller 60MHz over utsendt/magnetron-frekvens. Disse to frekvensene blir deretter blandet og man tar ut mellomfrekvensen som sendes videre til receiver.

...

Noen større radaranlegg (feks BME fra Litton) har mulighet for en "vision"-funksjon der radarbildet deles inn i sektorer og båser og hvor mottakeren justerer signal/støyforholdet individuelt i hver "boks"

 

Timing innstillingen finner du inne i setupen

 

Både sync og video kommer fra transceiveren så lengden mellom de påvirker ikke signalet, tidsforsinkelsen blir lik for begge signalene i kabelen.

Vel ja og nei, normalt skal det ikke være nødvendig men jeg ville uansett sjekket dette med rett kai når en først er på en ratt kai . Gjelder småbåter også.

 

Jeg blir nok korrigert for omfattende quoting, her.

 

Men jeg vil påstå at det som er sitert ovenfor, er av særdeles marginal interesse for småbåt-radar brukere.

 

Jeg har selv brukt radar i snart 30 år, og jeg har ALDRI brydd meg med å tenke på hvordan spenningsnivået leveres til en lokal -oscillator, til tross for at nok har vært borti TUNING-knappen nesten daglig i løpet av disse årene. Det samme gjelder justering av "timing inne i setupen", og behov for "visionfunksjon med individuell justering av S/N-forhold i sektorer og båser".

 

Mitt råd til småbåtbrukere som ønsker å lære seg forsvarlig radar-bruk, er å forsøke å skille nyttig og viktig informasjon som kommer fra oss forståsegpåere, fra informasjon som ikke er så nyttig/viktig. Det er nesten som jeg mistenker noen for å pøse på med fremmedord og tekniske utredninger med sikte på å forvirre og å skape avstand og skepsis til radar som et meget viktig navigasjonshjelpemiddel.

Link to post
Share on other sites

Mitt råd til småbåtbrukere som ønsker å lære seg forsvarlig radar-bruk, er å forsøke å skille nyttig og viktig informasjon som kommer fra oss forståsegpåere, fra informasjon som ikke er så nyttig/viktig. Det er nesten som jeg mistenker noen for å pøse på med fremmedord og tekniske utredninger med sikte på å forvirre og å skape avstand og skepsis til radar som et meget viktig navigasjonshjelpemiddel.

Nå må du jekke deg ned her, en radar på en båt i handelsflåten blir justert av installatør og ikke operatør, i småbåt installerer man dette selv og må følge installasjonsmanualen. Hver installasjonsmanual tar for seg disse justeringene og har ikke noe med forståsegpå å gjøre. At styrmenn på de mange broene rundt om ikke trenger å tenke på dette betyr ikke at det ikke bør tenkes på. Det kan jo tenkes at forståsegpåerene her inne har innstallert radaren din :lol:

Og om du hadde brukt radar i 500år så hadde det ikke vert noe argument likevel, verden går stadig videre...

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sync blir også forsinket ned til displayet :wink:

Der tok jeg rotta på deg Frøken Fryd. :lol:

Legg merke til ordlyden i innlegget mitt, det er faktisk utdrag av dine egne ord. :blush:

Tatt fra dette innlegget: (Trykk på den orange pila og du finner tråden)

Dessuten har Display timing adjustment ingenting med forsterkning å gjøre som du hevder, men det forstår du nok også selv hvis du

tenker deg om.

 

Forsinkelsen blir lik ja, og ekkoene vil bli nærmere enn hva de skulle vert, i tillegg vil de ikke bli riktig presantert, den beste måten å justere en radar er å ligge inntil en lang kai og justere til denne er like rett på radaren som i virkeligheten.

 

Videosignalet blir ikke behandlet før det når displayet, derfor er justeringen viktig. Triggesignalet blir generert i transceiveren og sendes samtidig ned til displayet slik at den kan beregne når første ekkoet skal mottas.

 

Her er forresten utdrag fra min manual:

Display timing adjustment

The display timing can be affected by the length of the cable used to connect the

scanner to the display unit. This in turn affects the short range accuracy shown on

the display.

It is advisable to check the display timing before using the system for navigation.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvilken type radar har du Mix? Jeg vet ikke om jeg har sett denne timingfunksjonen på min Raymarine multifunksjon E-serie radar. Har Douro noen informasjon hvor jeg finner den?

Alle har denne innstillingen, du må inn i radar-setup for å finne den. Noter ned tallene før du endrer på noe der!

Link to post
Share on other sites

Jeg har gått gjennom denne manualen for radaren ganske ofte: http://raymarine.com/raymarine/SubmittedFi...ies/81244_2.pdf hvor radaren er beskrevet på sidene 141 - 172. Jeg kan ikke huske at jed der har sett omtale av timing-funksjonen. Noen andre som vet noe om denne funksjonen.

 

Et annet tema jeg også ønsker å drøfte er medlemmenes erfaring med å bruke den såkalte Guard-funksjonen på radaren, dvs enten å spesifisere en sektor foran båten, eller sirkelsektor omkring hele båten som varslingsområde. Man får da en lydalarm dersom ekko oppfattes innen dette feltet? Jeg har prøvd ut en kombinasjon av dette samt alarm for dybde. Ute på "det store havet" går dette ganske bra, men med en gang det begynner å bli litt trangere piper det i ett sett. I så måte var overgangen til bruk av alarm knyttet til AIS en "forbedring". Her er eksepel på "guard-zone".

 

guardzone.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har gått gjennom denne manualen for radaren ganske ofte: http://raymarine.com/raymarine/SubmittedFi...ies/81244_2.pdf hvor radaren er beskrevet på sidene 141 - 172. Jeg kan ikke huske at jed der har sett omtale av timing-funksjonen. Noen andre som vet noe om denne funksjonen.

Dette er ikke en funksjon, det er en justering som gjøres ved installasjon.

På side 171:

Radar Advanced Setup

Please refer to the E-Series installation guide.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne manualen kjenner jeg også ganske inngående ettersom jeg har ettermontert AIS sender og mottager. Den er her: http://raymarine.com/raymarine/SubmittedFi...es/e87043_2.pdf Det er kanskje denne funksjonen på radaren som jeg håndterer med knappene og hjulet på multifunksjonsskejmen som er aktuell. Jeg vet jeg har sjekket den tidligere i forbindelse med vurdering av ny kabel:

 

radartiming.jpg

 

Jeg er takknemlig for at denne tråden har fått meg til å få ny oppmerksomhet omkring "timing" problematikken. Dette viser igjen den enestående kompetansen som er på BP - en kombinasjon av folk som tror de vet noe (som meg selv) og de som virkelig vet noe.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg har vist at timing faktisk også kan testes ut på Raymarine-radarene legger jeg inn to tillegsinformasjoner om hvordan justeringen foretas:

 

radartiming2.jpg

 

Det som nok er viktig er å sørge for at Main Bang Suppression er satt på "AV", jeg hadde glemt at avstanden skulle settes på 1/8 nm.

 

 

radartiming3.jpg

 

Dette bildet viser at det er nødvendig å bruke både trykknappene og rotasjonshjulet for å justere timingen. Dermed har vi kanskje avklart dette for Raymarine-

radarene?

Link to post
Share on other sites

Dette høres komplisert ut, kan noen av dere med mye erfaring antyde om dere tror en som aldri har brukt radar før vil kunne få noe hjelp av dette ved å montere det før henting av båt i Tyskland. Vurderer å kjøpe Garmin 4008/GRM18 radar og montere dette selv ved henting (planlegger å få riggen levert med monteringbrakett). Siden jeg ikke kommer ned før riggen er på båten, må jeg i "rigg-stol" for å få montert antenne antakelig... Ser for meg at det kan bli mye banning før det er i orden. Planlegger å ha ca 3 dager tilgjengelig for overtakelse før mannskapet kommer og turen hjem starter. Dag 1 går til overtakels av båt og dag 2 og 3 til å gjøre den sjøklart, handle inn div bunkers og div utstyr som mangler i en nye båt... så tiden kan bli knapp.

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg er redd dette blir mye arbeid og kluss og at et ender med å ta mye fokus fra andre ting ved overtakelsen og at nytten kan utebli totalt hvis en uansett ikke klarer å tolke det som kommer av bildet...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ikke ta dette så tungt. Timing justeringen er først og fremst et problem for kortere avstander.

Jo lenger avstand til målet dess mindre betydning har justeringen.

Ta dette når du kommer hjem.

 

Viktigere for deg er å sjekke bearing (peiling) justeringen etter min mening.

Det fikser du nok enkelt ved kai der nede.

 

Har du forresten sett noen tester av de nye Garmin radomene ?

Forrige generasjon (de ble visst bare 1 år gamle) Garmin anntennene ble jo sydret nedenom i tester, fullstendig overkjørt

av Furuno og Raymarine.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...